Udskrift af websider i IE7
Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-09 17:36

Jeg har en hjemmeside med mange enkeltsider udformet som artikler.

Nogle få af disse sider udskrives i IE7 i reduceret størrelse, men de
fleste udskrives korrekt. Det er fortrinsvis konstateret med "Vis
udskrift", men er bekræftet med en enkelt udskrift på papir.

Et eksempel på en side der udskrives i reduceret størrelse er
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm

Et eksempel på en side der udskrives korrekt er
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/nagl/nagl.htm

Siderne bruger samme css-fil, og jeg kan ikke se om der er noget i html
som kan påvirke udskriften, bortset fra at de sider som giver problemer,
generelt er ret store. Jeg bruger IE7's defaultindstillinger når jeg
checker udskrift.

Jeg forsøgte ved to af siderne at kopiere indholdet fra de tidligere
html-filer til en skabelon, det gjorde ingen forskel.

Problemet opstår tilsyneladende ikke i FF.

Er der nogen af jer som kan lede mig på sporet af en løsning?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-01-09 20:19

Erik Olsen skrev:

> Problemet opstår tilsyneladende ikke i FF.
>
> Er der nogen af jer som kan lede mig på sporet af en løsning?

Et sted at starte er den fikserede bredde på
websiden på 630 pixel. Hvi du nu vælger en
flydende bredde og en max og min width, kan
det være problemet er overstået:
#side {
width:90%;
max-width:45em;
min-width:630px;
}

En anden udvej er at lave et stylesheet
kun til printer, se artiklen:
http://webdesign101.dk/xhtml/css/csstext/printstyles.php

Jørgen Farum Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-09 20:29

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Et sted at starte er den fikserede bredde på
> websiden på 630 pixel. Hvi du nu vælger en
> flydende bredde og en max og min width, kan
> [...]

Beklager, jeg fik åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.

Jeg er ikke interesseret i alternative udformninger, kun at finde ud af
hvorfor nogle få procent af de pågældende sider skrives ud på en anden
måde, selvom jeg bruger samme opsætning på dem alle.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-01-09 22:55

Erik Olsen skrev:

> Det er fortrinsvis konstateret med "Vis udskrift", men
> er bekræftet med en enkelt udskrift på papir.

Fejlen forsvinder når jeg flerner klassen .billedtekst{}
- det er den du skal kigge på?

Fejlen forsvinder også når jeg flerner float fra dine
billed-<div>, så du skal sikkert finde en anden måde
at bygge det op på.

Ja, IE er dejlig at arbejde med

I IE6 ser udskriften fin ud.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-09 23:34

Allan Vebel wrote:

> Fejlen forsvinder når jeg flerner klassen .billedtekst{}
> - det er den du skal kigge på?

Det lyder egentlig temmelig mærkeligt, for klassen .billedtekst optræder
også på alle de sider hvor der ikke er problemer. Måske kan det hænge
sammen med at mange floatede billed-divs også har billedtekster
genereret med klassen .billedtekst, dvs. en kombination?

Jeg bruger formen <div class="billedtekst">Tekst</div>. Ville det gøre
nogen forskel at bruge <p class="billedtekst">Tekst</p>?

> Fejlen forsvinder også når jeg flerner float fra dine
> billed-<div>, så du skal sikkert finde en anden måde
> at bygge det op på.

Det var straks værre, men det er rigtigt at alle de sider hvor problemet
ses, har floatede billed-divs, ofte også med billedtekster i div'en.

Det er imidlertid også lidt sært, for jeg har enkelte sider med floatede
billed-divs hvor problemet ikke opstår, f. eks.
http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/undv2.htm og
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/nagl/nagl.htm.

Billede+billedtekst med tekstomløb har jeg bøvlet meget med, hvordan
h... skal man ellers løse det?

> Ja, IE er dejlig at arbejde med

Grmphhh.

> I IE6 ser udskriften fin ud.

Ja, siderne er oprindeligt checket i IE6, og jeg har først set fænomenet
nu hvor jeg lavet lavet nogle ændringer i typografien. Jeg har dog haft
IE7 på Windows XP ved den foregående revision, nu har jeg IE7 på en ny
pc med Windows Vista.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 00:19

Erik Olsen skrev:

> Ville det gøre nogen forskel at bruge <p class="billedtekst">Tekst</p>?

Det var faktisk det første jeg prøvede, det gav ikke
noget.

> Billede+billedtekst med tekstomløb har jeg bøvlet
> meget med, hvordan h... skal man ellers løse det?

Jeg ser at du har angivet font-size mange steder -
jeg angiver det kun ét sted, det er i body, for
eksempel:

body{
font-family: verdana,arial,sans-serif;
font-size:0.8em;
}

Om det afhjælper problemet í dit tilfælde, ved jeg ikke,
men det eliminerer fejlmulighederne.

Jeg bruger altid en speciel css-fil til udskrift, det kan
måske redde dit problem?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 11:34

Allan Vebel wrote:

> Det var faktisk det første jeg prøvede, det gav ikke
> noget.

Ok, tak. Jeg havde tænkt på at denne løsning er mere "regelret".

> [...]
> font-size:0.8em;
> }
>
> Om det afhjælper problemet í dit tilfælde, ved jeg ikke,

Hm, det er historisk betinget. Jeg mener det skyldes at jeg på nogle
sider bruger forskellige tekststørrelser, specielt i tabeller hvor 11pt
Verdana kan være lidt for stor, bruger jeg 10pt, så er det enklere at
lave en variant af den normale css-fil. Jeg kan forsøge mig med en
ændring på dette punkt.

> Jeg bruger altid en speciel css-fil til udskrift, det kan
> måske redde dit problem?

Jeg kender teknikken, men dels vil jeg helst undgå det fordi princippet
på disse sider er at skærmvisning og udskrift skal ligne hinanden, dels
vil det jo først få betydning når jeg ved hvad der udløser fejlen.

Men jeg har fået lidt at arbejde videre med, mange tak for hjælpen,
Allan.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 21:46

Erik Olsen wrote:

> [...]
> 11pt Verdana kan være lidt for stor, bruger jeg 10pt, så er det
> enklere at lave en variant af den normale css-fil. Jeg kan forsøge

Det er ikke nogen hindring for at definere en generel tekststørrelse på body
i den fælles css. Du kan så efterfølgende på de pågældende sider lave de
nødvendige ændringer.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="main.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="speciel.css">

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:11

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="main.css">
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="speciel.css">

Tak, det skal jeg have i baghovedet. Jeg går ud fra at rækkefølgen skal
være som anført for at opnå dette.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 22:27

Erik Olsen wrote:

> Tak, det skal jeg have i baghovedet. Jeg går ud fra at rækkefølgen
> skal være som anført for at opnå dette.

Præcis. Ellers overskriver den generelle css bare den lokale.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 21:57

Erik Olsen wrote:

> Et eksempel på en side der udskrives i reduceret størrelse er
> http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm
>
> Et eksempel på en side der udskrives korrekt er
> http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/nagl/nagl.htm

Når jeg i FF ig IE vælger "Vis udskrift", ser de to sider ret ens ud. Eneste
forskel er, at IE default viser en hel A4-side i reduceret størrelse. Men
vælger jeg en visning, hvor siden fylder vinduets bredde - og får en lodret
scrollbar - ser det ud til at der i begge browsere kommer lige meget indhold
på papiret (sideskift samme sted i teksten).

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:10

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> bredde - og får en lodret scrollbar - ser det ud til at der i begge
> browsere kommer lige meget indhold på papiret (sideskift samme sted i

Jeg har rettet førstnævnte tidligere på dagen, så problemet eksisterer
ikke mere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 22:28

Erik Olsen wrote:

> Jeg har rettet førstnævnte tidligere på dagen, så problemet eksisterer
> ikke mere.

Nå derfor. Så har jeg ikke nogen ide om, hvad problemet kan have været.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Nå derfor. Så har jeg ikke nogen ide om, hvad problemet kan have
> været.

Det var som Allan skrev nogle billeder som (sammen med billedtekster)
var pakket ind i floatede divs. Efter jeg fik flyttet rundt (i flere
tilfælde ved at slå to billedfiler sammen til en) så de floatede divs
kunne undværes, forsvandt også udskriftsproblemet. Opsætningen måtte
justeres, men det lykkedes heldigvis uden alt for store problemer.

Det ærgrer mig bare at IE7 ikke kan håndtere sådanne floatede divs
korrekt, nu havde jeg ellers fået styr på teknikken til at lave
tekstomløb om billeder med understillet billedtekst. Som Allan skrev,
kan IE6 godt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 23:35

Erik Olsen skrev:

> Som Allan skrev, kan IE6 godt.

Det plejer ellers at være den der giver problemer,
men i dette tilfælde var det IE7.

Der findes sikkert en metode der kan vises ens i
de to versioner - jeg løber sikkert ind i det i en ny
portal jeg har gang i - der skal også være floatede
billeder med tekst.

Jeg vender tilbage med probelmatikken, når den
tid kommer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 23:46

Allan Vebel wrote:

> Jeg vender tilbage med probelmatikken, når den
> tid kommer

Fint, det ser jeg frem til

--
Venlig hilsen/Best regards