position via center !?
Fra : frank boss

Dato : 02-01-09 15:01

Hej !

jeg er ved at lave dropdownmenuer. og skal ha sat positionen hvor
mine menuer skal "drop down".. jeg begyndte med at sætte dem som
"style="width: 113px; position: relative; bottom: 0px; left:
-163px;""
men kom så i tanke om - at når jeg sætter dem til left:xxx,
passer det ikk på alle typer særme - hvordan sætter jeg dem så de
bliver centreret X antal % fra midten !? - så det passer på alle
størrelse stærme - (min hjemmeside er centreret ;)

Håber én kan hjælpe,,
MVH
Frank Boss
www.bossand.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-01-09 16:48

frank boss <frankboss1990@hotmail.com> skrev :

> [...]
>mine menuer skal "drop down".. jeg begyndte med at sætte dem som
>"style="width: 113px; position: relative; bottom: 0px; left:

Er det menuen på www.bossand.dk ?
Hvis ikke, så kom med et link.

En hel anden ting:

Hvorfor har du valgt at bruge
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
som doctype?

(Jeg vil gerne have dit svar og ikke andres - tak)
--
Kerim

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-01-09 16:49

frank boss skrev:
> [...]
> bliver centreret X antal % fra midten !? - så det passer på alle
> størrelse stærme - (min hjemmeside er centreret ;)

Det er lidt svært at forstå, hvad du egentlig, men når
jeg kigger på din kode ser det ud til at dine undermenuer
er fuldstændig adskilt fra den hovedmenu man helller ikke
kan se (i Firefox).

En dropdownmenu består principielt kun af en liste
med indlejrede lsiter, altså

<ul id="menu">
   <ul>
   </ul>
</li>
</ul>

Undermenuen skjuler du nu ved hjælp af formdeklarationen

ul#menu li ul {display:none;}

og viser ved hjælp af

ul#menu li:hover li ul {display:block;}

Du kan læse en hel del mere om det på følgende side:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Der er i øvrigt en masse logiske fejl i din kode,
for eksempel er det kun Internet Explorer der har et objekt
document.all; Jeg forstår heller ikke lige hvorfor
du har de indlejrede div'er i dine li'er.

Og så er der ikke mindre end 123 valideringsfejl i
din kode, se selv efter på
http://validator.w3.org.

Få din dropdown menu til at virke, før du bekymrer
dig om positionering.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-01-09 17:08

frank boss skrev:
> [...]
> bliver centreret X antal % fra midten !? - så det passer på alle
> størrelse stærme - (min hjemmeside er centreret ;)

Antager at det er siden i bossand.dk, der refereres til.
Der er 94 fejl og 1 advarsel i XHTML & 3 fejl og 17 advarsler i CSS.
Forventer du at du kan regne med, hvordan den vises på skærmen?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-09 17:18

Birger Sørensen skrev:

> Forventer du at du kan regne med, hvordan den vises på skærmen?

Det spørgsmål kan jeg godt besvare:
Ja, det gør han. Det er derfor det undrer ham at det ikke virker.

Var det så svært at regne ud?
(jf. en nylig tråd om tonen over for begyndere)

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-01-09 18:32

Følgende er skrevet af Bertel Lund Hansen:

> Det spørgsmål kan jeg godt besvare:
> Ja, det gør han. Det er derfor det undrer ham at det ikke virker.
>
> Var det så svært at regne ud?
> (jf. en nylig tråd om tonen over for begyndere)

Det var måske lidt mere relevant, hvis Frank Boss selv gjorde sig nogle
overvejelser - hvilket egentlig var pointen - og tog konsekvensen af
det svar han nåede frem til...

Uden at have gjort det helt store detektivarbejde, kan jeg ikke finde
omtalte tråd i de grupper, jeg "abonnerer" på.
Handler den også om "afsporing" af emner?

"Besøg på bossand.dk, siden d. 07 januar 2006 kl. 14:09:41".
Så om nogle få dage, kan Frank Boss som jeg læser det, fejre i hvert
fald sit 3 års jubilæum. Hvor længe er man begynder?
Der er mange måder at svare og skrive beskedder på. Jeg beklager, hvis
nogen fider min "tone", eller måde at udtrykke mig på, stødende -
hvilket i virkeligheden er mere op til personen der læser det, end den
der skriver det. Det er aldrig min hensigt at tale ned til nogen,
hverken begyndere eller andre.
Til tider, er det bedre at få/give en vejledning i tankegangen, end en
konkret løsning på et specifikt problem. "Giv en mand en fisk, og han
har mad til i dag. Lær ham at fiske..."

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-01-09 18:57

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Uden at have gjort det helt store detektivarbejde, kan jeg ikke finde
> omtalte tråd i de grupper, jeg "abonnerer" på.
> Handler den også om "afsporing" af emner?

Den ligger ovre i ris+ros-gruppen og hedder "Erik fik det sidste ord".

Fra : tobi

Dato : 02-01-09 21:18

> Det spørgsmål kan jeg godt besvare:
> Ja, det gør han. Det er derfor det undrer ham at det ikke virker.
>
> Var det så svært at regne ud?
> (jf. en nylig tråd om tonen over for begyndere)

Tak, fordi du tør minde om det, når det er relevant.
Flere nyhedsgrupper er døet ud igennem tiden p.g.a. en nedladende tone - det
er synd og skam!

Tom Andersen