udgifter til vand vs. varme
Fra : Peter Holm

Dato : 01-01-09 23:00

hej

en lille nysgerrig forespørgsel....

Jeg nogen, uden nødvendigvis at sætte beløb på, sætte procenter på udgiften
til vand versus fjernevarme i et moderne parcelhus ?

Mit eget årsregnskab siger 50/50, altså udgiften til vand er præcis den
samme som til varme. Jeg er selv meget overrasket over, at vand er SÅ stor
en post i regnskabet.

Hvad oplever andre?

Mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 01-01-09 23:25

Hej Peter

> Mit eget årsregnskab siger 50/50, altså udgiften til vand er præcis
> den samme som til varme. Jeg er selv meget overrasket over, at vand
> er SÅ stor en post i regnskabet.

Her hvor jeg bor betaler man via vandregningen også kloarkafgift
og renovation, så det løber jo op.

--
Mvh Max

Fra : Peter Holm

Dato : 01-01-09 23:40

Max wrote:
> Hej Peter

> Her hvor jeg bor betaler man via vandregningen også kloarkafgift
> og renovation, så det løber jo op.

vandafledningsafgiften var med i min observation, men ikke renovation.
mvh
peter

Fra : Max

Dato : 01-01-09 23:48

Hej Peter

> vandafledningsafgiften var med i min observation, men ikke renovation.

Vil det sige at du også betaler renovation den vej ?

--
Mvh Max

Fra : Peter Holm

Dato : 01-01-09 23:58

Max wrote:
> Hej Peter

> Vil det sige at du også betaler renovation den vej ?

nej, jeg forklarer mig nok for dårligt. Renovation betales ikke via
vandregningen hos mig.

Mine hårde facts i 2008 er:
Vand inkl afledningsafgift kr. 7000,-
Fjernvarme kr. 7000,-

175m2 bygget i 2007 i Skanderborg kommune.

Mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 02-01-09 00:20

Hej Peter

> Mine hårde facts i 2008 er:
> Vand inkl afledningsafgift kr. 7000,-
> Fjernvarme kr. 7000,-
> 175m2 bygget i 2007 i Skanderborg kommune.

Det virker dyrt i vand, men temlig billig i varme.

--
Mvh Max

Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-09 00:27

Max wrote:
> Hej Peter

> Det virker dyrt i vand, men temlig billig i varme.

ja, sådan er min vurdering også.

Fra : Arne 2750

Dato : 02-01-09 09:23

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse

> ja, sådan er min vurdering også.

For at vurdere tallene bør der oplyses.
antallet af beboere
andre varmekilder - brændeovn, varmepumpe el lign
(evt el udgift til varmepumper, gulvvarme m.v.)

Når tallene står er alene siger de ikke så meget, bort setfra at det da er
en billig varmeudgift til den størrelse hus

Arne

Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-09 17:00

> For at vurdere tallene bør der oplyses.
> antallet af beboere
> andre varmekilder - brændeovn, varmepumpe el lign
> (evt el udgift til varmepumper, gulvvarme m.v.)

2 voksne
2 børn under 6
og ja, der går vel kr.500-1000 til gulvvarmepumpen.

peter

Fra : Arne 2750

Dato : 02-01-09 21:44

> 2 voksne
> 2 børn under 6
> og ja, der går vel kr.500-1000 til gulvvarmepumpen.
>
> peter

OK. Hvis du mener cirkulationspumpen, så var det ikke den jeg mente, og hvis
du ikke har andet "varmetilskud" så har du bare en lav varmeudgift.

Med hensyn til vand så brugte vi til sammenligning 101m3 sidste år til 3500
kr.
Vi er også 2 voksne og 2(3) børn under 6

Arne

Fra : Arthur Christensen

Dato : 02-01-09 10:23

Til alle i gruppen, i ønskes et godt nytår.
Hilsen Arthur Christensen.

Fra : Max

Dato : 02-01-09 10:30

Hej Arthur

> Til alle i gruppen, i ønskes et godt nytår.

Det var bedre du postede dine ønsker i
deres egen tråd.

Godt nytår til dig herfra.

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 02-01-09 20:46

On Thu, 1 Jan 2009 23:00:04 +0100, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> [...]
>samme som til varme. Jeg er selv meget overrasket over, at vand er SÅ stor

Det varierer noget over året efter hvor koldt det er jo.

Men December:

Vand - 190 dkk / 12 kbm
El (inkl varme) - 1.936 dkk / 2064 kWh.

Det er så et gammelt hus beliggende i Malmö....

** Lars

Fra : Peter Holm

Dato : 03-01-09 21:35

> [...]
>
> Vand - 190 dkk / 12 kbm
> El (inkl varme) - 1.936 dkk / 2064 kWh.
>
> Det er så et gammelt hus beliggende i Malmö....

ok, jeg tror mit specielle 50/50 fænomen skyldes den høje vandpris i
skanderborg.
Her ville 12kbm nemlig kost kr. 696,- til sammenligning.

Mvh
Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-09 21:54

On Sat, 3 Jan 2009 21:35:01 +0100, "Peter Holm"

>ok, jeg tror mit specielle 50/50 fænomen skyldes den høje vandpris i
>skanderborg.
>Her ville 12kbm nemlig kost kr. 696,- til sammenligning.

Godt man ikke bor der - med et forbrug på 356 m3 sidste år
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Elmand

Dato : 02-01-09 22:36

> [...]
> som til varme. Jeg er selv meget overrasket over, at vand er SÅ stor en post i

Vand er dyrt,- til gengæld må du da godt beskrive hvordan varme kan være så
billigt.

Mine egne tal :

2 personer
Hus 175 m2

vand 55m3
el 6000 kwh.( har en lille smule el-varme på 1 sal.)
olie 2000 litter.

Med venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : Peter Holm

Dato : 03-01-09 21:39

Elmand wrote:
> "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse
>>

> Vand er dyrt,- til gengæld må du da godt beskrive hvordan varme kan
> være så billigt.

ja, jeg har også opdaget at jeg bor i danmarks 3. dyreste kommune
(skanderborg) hvad angår vand, så det forklarer en del.
Jeg ville derfor meget gerne høre hvordan man kun bruger 55m3 på et helt år.
Vi kæmper virkelig for at spare (vi har sågar et æggeur i badet), og bruger
alligevel 140m3. Er det virkelig vask af børnetøj der tager SÅ meget.
Men jeg glæder mig så over, at jeg tilsyneladende har billig fjernvarme
sammenlignet med andre kan jeg se.

Mvh
Peter

Fra : Torben

Dato : 04-01-09 19:45

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote in message

> [...]
> meget.
> Men jeg glæder mig så over, at jeg tilsyneladende har billig fjernvarme

Hvor ser du disse sammenligninger, jeg vil gerne vide hvor KBH ligger
prismæssigt

-TT

Fra : Peter Holm

Dato : 04-01-09 21:15

> Hvor ser du disse sammenligninger, jeg vil gerne vide hvor KBH ligger
> prismæssigt
>
> -TT

kbh ligger pænt i midten
http://www.penge.dk/cm/1.1867

det er efter min vurdering en helt urimelig forskel der er mellem
kommunerne. (kr. 12 - kr. 57)
på et årsbudget kan det nemt betyde kr 5000,- i forskel fra kommune til
kommune. skjult skat efter min vurdering og burde ikke være muligt under
nuværende skattestop.

mvh
peter

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-01-09 11:26

> [...]
> på et årsbudget kan det nemt betyde kr 5000,- i forskel fra kommune til
> kommune. skjult skat efter min vurdering og burde ikke være muligt under

Efter din vurdering, måske. Men afledningen (kloakbidrag, eller hvad det nu
kaldes) må jo ikke give overskud i den enkelte kommune set over tid, altså
inklusiv afskrivninger på eksisterende kloaker og rensningsanlæg mv. Den
eneste skat der er på vandet er vist nogle grønne afgifter og de er i hvert
fald ens over hele landet.

Forskellen i pris skyldes så forskelle i indvindingomkostninger og
afledningsditto. Og så måske at en kommune har ladet kloakerne forfalde
gennem 50 år for at spare penge, så er det bare ærgerligt hvis man er så ung
at man ikke har haft glæde af det og så nu skal betale regningen...

Vi havde vist samme diskussion i starten af 2008, tråden kan findes her:

<http://www.google.com/url?url=http://groups.google.dk/g/e987fefd/t/a6a76ecd4290dc3d/d/ef4dc6458e9dbe2b%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26q%3Dvand%2Bskat%2Bgroup:dk.fritid.hus-og-have%23ef4dc6458e9dbe2b&ei=69NlSc6eLYysQI2rzKcC&sa=t&ct=res&cd=2&source=groups&usg=AFQjCNHVBHdzUjPk-4dkbPErEfqEVTohoA>

Keller