Bilernes idiotiske top 10
Fra : Martin Bak

Dato : 01-01-09 12:08

Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
listen?

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article621610.ece

http://politiken.dk/fotografier/article621611.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-01-09 12:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
> nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
> listen?

Stort set enig.

> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article621610.ece

Jeg lider dog under en delvis 4'er og en hel 9'er, fra listen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 12:48

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Jeg lider dog under en delvis 4'er og en hel 9'er, fra listen

Nåehhh - du leder også efter ding_ding-ding'en ? Jeg har dælme ikek
hittet den endnu ;) ............. det lort ;)
--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-09 00:43

jan_stevns wrote:

> Nåehhh - du leder også efter ding_ding-ding'en ? Jeg har dælme ikek
> hittet den endnu ;) ............. det lort ;)

Mon ikke det er Instrument Interface Module der skal have en tur med
loddekolben?
Der sidder et lille bæst og hyler i sådan en

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 01:54

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :

>Mon ikke det er Instrument Interface Module der skal have en tur med
>loddekolben?
>Der sidder et lille bæst og hyler i sådan en

Jeg ved det ikke - det er den første af mine biler, hvor jeg ikke har
pillet ved noget somhelst elektrisk

Måske netop derfor den snart runder de 400.000km, uden problemer ?

( ved godt hvad du tænker ...... drop det ! :)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-09 02:45

jan_stevns wrote:

> Jeg ved det ikke - det er den første af mine biler, hvor jeg ikke har
> pillet ved noget somhelst elektrisk

Er et tændrør en elektrisk del?

> Måske netop derfor den snart runder de 400.000km, uden problemer ?
>
> ( ved godt hvad du tænker ...... drop det ! :)

Ahhhhh, kom nu.
Du ved jo godt at det kribler i fingrene

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-09 12:27

Martin Bak skriver:

> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
> nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
> listen?

Næh.

1) Er det noget nyt at man ikke kan se bagud?

2) Menustyret klimaanlæg - det lyder besværligt - har dog til gode at
prøve det. Nok det eneste punkt jeg vil give dem ret i.

3) Jeg har kun prøvet regnsensorer der virker perfekt.

4) Jeg har en bil med "biplyde" - det er da praktisk.

5) Det har jeg også set i ældre biler, så det er intet nyt.

6) Dem jeg ender der kører med spejle der selv blænder ned er godt
tilfredse.

7) Jeg har til gode at opleve en bil med skrattende radio. Jo, P3 lige
nede ved Gudenåen i Randers kan falde lidt ud. Men det har altså intet
med hverken bil eller radio at gøre. Det er de generelle modtagerforhold
og det er lige ringe om det er en ny eller gammel bil det drejer sig om
- såan har det altid været, da Vorup skygger for signalet

8) 4-hjulstræk er absolut ikke noget der hører til på "nye" biler.

9) Jeg er ikke selv fan af lædersæder, men at diskvalificere det på at
det får grimme pletter? - De er da lettere at rense af end stofsæder.
"og så er det umuligt at tørre svedige hænder af i et lædersæde" - ja
for fanden og gør du det i et stofsæde bliver der pletter der er umulige
at få af......

10) Fabriksmonterede GPS er faktisk meget bedre end en løs man skal til
at sklistre fast i forruden eller på instrumentpanelet. Den kan føle
retning og hastiged i samarbejde med bilen. At prisen så altid bliver
"elefantastisk" har altså intet med moderne biler at gøre - det er
registreringsafgiften. De fabriksmonterede anlæg jeg har prøvet er lige
så lette/besværlige som en TomTom, eller den TomTom jeg har på min PDA.

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-01-09 13:38

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]

> og det er lige ringe om det er en ny eller gammel bil det drejer sig om
> - såan har det altid været, da Vorup skygger for signalet

Det oplever jeg generelt - Især på motorvejen på Vestfyn og Mellem
Horsens V og N - Men det er enten en fejl i radioen eller antennen og
dens forstærker.

> [...]
> registreringsafgiften. De fabriksmonterede anlæg jeg har prøvet er lige
> så lette/besværlige som en TomTom, eller den TomTom jeg har på min PDA.

Bla. Blaupunkt laver en kombineret navigator og autoradio med hele
svineriet incl CD-veksler til at montere i bagagerummet. Den er godt nok
dyrere og kan stadig graves ud af båsen til autoradioen hvis nogen
ønsker at stjæle den. Så er der jo problemet med at opdatere kortet hvor
Blaupunkt dog er ganske flinke.

/Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-09 15:27

Lars Peter Larsen skriver:

> Det oplever jeg generelt - Især på motorvejen på Vestfyn og Mellem
> Horsens V og N - Men det er enten en fejl i radioen eller antennen og
> dens forstærker.

Begge steder har jeg ingen problemer i Touran'en - kører der rimeligt
ofte.

Eneste sted jeg ellers kan nævne er på vej af Knudhulevej ned gennem
skoven ved Ry og en gang i mellem lige vest for Ans.

VW's er også "bare" autoradioer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-01-09 18:39

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:495cb93a$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Det oplever jeg generelt - Især på motorvejen på Vestfyn og Mellem Horsens
> V og N - Men det er enten en fejl i radioen eller antennen og dens
> forstærker.

Horsens og P3 er heller ikke noget hit for mig - træls når man kører der
hver dag

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-01-09 22:36

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> og det er lige ringe om det er en ny eller gammel bil det drejer sig om
> - såan har det altid været, da Vorup skygger for signalet

Du kan ikke kun give stationerne skylden.

I de fleste tilfælde vil den antenne der sidder på din bil være et
kompromis mellem hvad der er brug for for at opnå god modtagelse og hvad
der passer ind i designet.

Men hvis du tager et stykke ledning, 3 m lang, og anbringer det rundt
langs kanten af bagruden (forruden kan også bruges, men der vil man
skulle sidde og kigge på den hele tiden.), er du godt i gang med at lave
den bedste antenne du kan få på en bil.

Du skal så bruge et stykke antennekabel (Coaxial) der er lang nok til at
nå fra føromtalte ledning og frem til radioen. I den ene ende forsyner
du det med det nødvendige stik til antenneindgangen i radioen. I den
anden ende forbinder du den ene ende af ledningen (rundt på ruden) til
midterlederen og den anden ende af ledningen til skærmen i kablet.

Hvad du ikke kan fange med den antenne er nok ikke værd at høre
alligevel.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-01-09 22:41

Finn Guldmann skriver:

> Du kan ikke kun give stationerne skylden.

Delvist, for når man kommer ned i skyggen skifter radioen over på
lokalsenderen i Hobro. Den lige så tæt op af den lokale
"rekvalmestation" at de kvart overdøver, forde de skal spille så fanden
s højt.

> [...]
> anden ende forbinder du den ene ende af ledningen (rundt på ruden) til
> midterlederen og den anden ende af ledningen til skærmen i kablet.

Vil du ikke have en balun på til at impedanstilpasse?

Det ville jeg gøre, så virker den meget bedre.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 12:54

Martin Bak wrote:
> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen
> af de nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er
> I enige i listen?

Næ, det lyder som en mavesur journalist, der er lidt ked af hans gamle Mazda
626 fra '92

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 01-01-09 12:58

> Næ, det lyder som en mavesur journalist, der er lidt ked af hans gamle
> Mazda 626 fra '92

Artiklen er fra Politiken = ubrugelig, IMO.
Læserkredsen interesserer sig ikke for biler som tema. For dem er det BLOT
et transportmiddel og intet andet. Jp, jeg kender nogle stykker, der har
abb. på Politiken...

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 13:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et transportmiddel og intet andet. Jp, jeg kender nogle stykker, der har

Jeg er RET enig i flere ting.

1) Automatiske viskere, som kører på tidspunkter, hvor man
selv ikke ville anvende dem.
2) Nedblændelige spejle som beskrevet, som er 'sensitive'.
3) Dårlige instrumenter svære at aflæse. For meget T-Hansen styled.
4) Dårlige højttalere og evt. dårlig radiomodtagelse.
5) Dårligt udsyn bagude.
6) Omstændige menuer, som I-drive.

Derfor mit ordsprog: "less is more" :,o)

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 14:38

Eque wrote:
> Jeg er RET enig i flere ting.

Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om - de findes jo ikke i en Sierra fra
'86

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 14:55

> Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om - de findes jo ikke i en Sierra fra
> '86

Nej. Den er jo gennemtænkt
og derfor udstillet på www.dcc.dk (fascination of transportation).

Et godt desig holder som regel længere end et
ligegyldigt modefænomen..

Fra : Mogens

Dato : 01-01-09 15:02

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> og derfor udstillet på www.dcc.dk (fascination of transportation).

Du mener sikkert - www.ddc.dk
Ja jeg burde ikke rette dig, men folk skal jo ikke løbe med en halv vind

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-01-09 15:04

"Eque" <-> wrote in news:495ccb22$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Et godt design holder som regel længere end et
> ligegyldigt modefænomen..

Derfor byggede de kun Sierra i godt 10 år, mens stil ikoner som 2CV holdt
den gående i over 40 år?

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 15:22

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Derfor byggede de kun Sierra i godt 10 år, mens stil ikoner som 2CV holdt
> den gående i over 40 år?

Hvad 2CV ikke engang formåede
at opnå på 40 år, klarede Sierra
på små 10 år, og er derfor en
naturlig del af følgende spcielt
udvalgte biler:

a.. Citroën ID/DS (1955)
a.. Morris Mini (1959)
a.. Jaguar E-type (1961)
a.. Ford Mustang (1965)
a.. Ford Sierra (1982)
a.. Ferrari Testarossa (1984)
a.. Alfa Romeo 156 (1997)
a.. Porsche 911 (2006)

Ford har 2 modeller med,
som hver især kunne tilføre
automobilverdenen noget
særligt.

Fra : Mogens

Dato : 01-01-09 16:07

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Hvad 2CV ikke engang formåede

Alle herinde kender 2CV's fortræffeligheder så glem det crap.

> a.. Citroën ID/DS (1955)
> a.. Morris Mini (1959)
> a.. Jaguar E-type (1961)
> a.. Ford Mustang (1965)
> a.. Ford Sierra (1982)
> a.. Ferrari Testarossa (1984)
> a.. Alfa Romeo 156 (1997)
> a.. Porsche 911 (2006)
> Ford har 2 modeller med,
> som hver især kunne tilføre
> automobilverdenen noget
> særligt.

Kunne du lette dit hjerte for, hvad hvert automobil i den nævnte række har
tilført verden?

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 16:40

> Kunne du lette dit hjerte for, hvad hvert automobil i den nævnte række har
> tilført verden?

Enhver som har lidt bilhistorie med
sig i bagagen ved hvad det drejer sig om.

Ellers står en del at læse på hjemmesiden, så
du har alle mulige gode grunde til ikke
at lege quiz-master.

Fra : Mogens

Dato : 01-01-09 16:43

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Enhver som har lidt bilhistorie med
> sig i bagagen ved hvad det drejer sig om.

Jep, og jeg tænkte nok, at den var for svær for dig. Interessant at du
high-lighter 2 italienske mærker, men lad nu det ligge

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 17:26

> Jep, og jeg tænkte nok, at den var for svær for dig.

Nå du syntes det ville findes svært ?
Men nej du. Du får mig ikke til det.

> Interessant at du high-lighter 2 italienske mærker, men lad nu det ligge

Dette håndteres snildt
sålænge Ford har 2 modeller
med i selskabet ))

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 15:25

Eque wrote:

> Nej. Den er jo gennemtænkt

Njaa... den _var_ gennemtænkt - lige med undtagelsen af de der "gæller" der
blev tilføjet til bagruden

> Et godt desig holder som regel længere end et
> ligegyldigt modefænomen..

Du har fuldstændig ret - min næste bil skal hverken have varmeapperat,
el-start eller vinduesviskere... sådan noget pop!

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 15:57

> Njaa... den _var_ gennemtænkt

Ja. Nu er den jo udgået.

> - lige med undtagelsen af de der "gæller" der blev tilføjet til bagruden

De pynter og har en effekt.
Også kaldet form & funktion.

> Du har fuldstændig ret - min næste bil skal hverken have varmeapperat,
> el-start eller vinduesviskere... sådan noget pop!

Jeg har ikke sagt noget er pop.
Jeg har blot givet udtryk for,
visse elementer i en bil kan være
omstændige eller slet og ret
unødvendige. Især hvis de
'lever deres eget liv'.

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 17:46

Eque wrote:

> De pynter og har en effekt.
> Også kaldet form & funktion.

Så du vil stadig kalde den gennemtænkt, når man år efter introduktionen
kunne (blev nødt til at) tilføje et stykke plast, som gav en bedre funktion
af bilen ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 17:52

> Så du vil stadig kalde den gennemtænkt, når man år efter introduktionen
> kunne (blev nødt til at) tilføje et stykke plast, som gav en bedre
> funktion af bilen ?

Det hedder vidreudvikling og forbedring.
Og når det har en effekt, så klart ja !

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 19:41

Eque wrote:

> Det hedder vidreudvikling og forbedring.
> Og når det har en effekt, så klart ja !

Okay - jeg troede ikke man skulle/kunne videreudvikle på noget, der er
gennemtænkt fra start af.

Mange ser et klimaanlæg som en forbedring ift. 2-3 drejeknapper/skyder, der
trækker i et kabel.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 23:25

> Okay - jeg troede ikke man skulle/kunne videreudvikle på noget, der er
> gennemtænkt fra start af.

Når 2 stk. plastic-lister på nogle få gram
kan gøre en forskel, er det udvikling for udviklingens skyld.
For nogle mærker er et 'facelift' ikke altid kun et spørgsmål
om andet design af kølergitret...

> Mange ser et klimaanlæg som en forbedring ift. 2-3 drejeknapper/skyder,
> der trækker i et kabel.

Mange ser et klimaanlæg med dårligt designede
knapper som en forringelse.

Fra : Brian

Dato : 02-01-09 00:36

Eque wrote:

> Når 2 stk. plastic-lister på nogle få gram
> kan gøre en forskel, er det udvikling for udviklingens skyld.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er nødvendigt at udvikle på det
gennemtænkte.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 19:34

> Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er nødvendigt at udvikle på det
> gennemtænkte.

Så kan vi kalde det en mindre firmware-opgradering.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-09 15:41

Eque skriver:

> Nej. Den er jo gennemtænkt

Derfro den sejler som en balje når man kører i den.....

> og derfor udstillet på www.dcc.dk (fascination of transportation).

Utoligt som du kan hænge dig i en lille bitte ting udtænkt af 4
danskere.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 01-01-09 15:59

> Eque skriver:

> Derfro den sejler som en balje når man kører i den.....

Jeps - og karburatorerne lå i store bunker på værkstederne, fordi Ford selv
skulle forsøge at fremstille dem - med ringe succes.
Bagagepladsen i hatchback'en var ringe - jeg kørte på ferie i
udlejningsbiler sammen med 3 studiekammerater - vi tog afsted i en Kadett E
og skiftede senere til en Sierra - der var klart mest bagageplads i den
lille Opel, der heller ikke sejlede rundt i sidevind. Sierra'en var en Ghia
med de berømte "spoilere" efter bagvinduerne - men den sejlede alligevel.

I bund og grund var en Sierra jo forældet, da den kom frem - Ford havde
gjort meget ud af designet (men kønt var det ikke) - men alt under skallen
var gammel teknik fra Taunus...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-01-09 16:21

"KASO" <> skrev i meddelelsen

> I bund og grund var en Sierra jo forældet, da den kom frem - Ford havde
> gjort meget ud af designet (men kønt var det ikke) - men alt under skallen
> var gammel teknik fra Taunus...
Og her skriver du det som jeg var ved at stykke sammen til et indlæg.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 16:27

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>I bund og grund var en Sierra jo forældet, da den kom frem - Ford havde
>gjort meget ud af designet (men kønt var det ikke) - men alt under skallen
>var gammel teknik fra Taunus...

.... det er nu en sandhed med en del modifikationer ..... mange endda

Undrer mig *du* ikke er lidt bedre orienteret ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 16:37

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> ... det er nu en sandhed med en del modifikationer ..... mange endda
>
> Undrer mig *du* ikke er lidt bedre orienteret ;)

Undrer ikke mig...
Men lad dem nu more sig
og gå i ring i den tro, de
'har noget'.)

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 16:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Selv moderne biler får jævnligt en kommentar med
på vejen mht. sidevindsfølsomhed.

> Jeps - og karburatorerne lå i store bunker på værkstederne, fordi Ford
> selv skulle forsøge at fremstille dem - med ringe succes.

Hvordan selv fremstille dem ?
Og hvordan 'ringe succes' ?

> Bagagepladsen i hatchback'en var ringe

Hvor mange liter bagaerumsplads
var der i hhv. Sierra og Kadetten ?

> Ford havde gjort meget ud af designet (men kønt var det ikke)

Den 'ægte' Sierra, hatchbacken, var faktisk så moderne,
de konservative kunder fra Taunus holdt sig væk i starten. Derfor kom
Sierra'en senere med udvendigt bagerum for at tilvænne kunderne til den ny
fremtid.

> - men alt under skallen var gammel teknik fra Taunus...

Det er så endnu en usandhed:
"The Sierra carried over the Cortina/Taunus OHC Pinto Engines and RWD
configuration
but was otherwise an all new car with independent suspension all round."

Fra : Tom

Dato : 02-01-09 20:44

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Selv moderne biler får jævnligt en kommentar med
> på vejen mht. sidevindsfølsomhed.

her rammer man også plet ved at nævne Sierra :)

> Hvor mange liter bagaerumsplads
> var der i hhv. Sierra og Kadetten ?

"Jeg" har haft både Sierra hatchback og Kadett og må sige at med mindre at
der har været installeret store Brian subwofer i Sierra'en så var det nu
væsentlig større end i kadytten. Ja faktisk var det større end i min mondeo
II, men bevares der var vist en smule mere i højden i kadytten hvis man lod
pladen blive i begge biler.

> [...]
> de konservative kunder fra Taunus holdt sig væk i starten. Derfor kom
> Sierra'en senere med udvendigt bagerum for at tilvænne kunderne til den ny

men motoren var fra en taunus. Fik byttet min sierra 1.6 82' motor med en
taunus motor og den lignede til forveksling sierra motoren og kunne flyttes
uden at skulle ændre så meget som et bolt-hul.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 03-01-09 12:57

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> her rammer man også plet ved at nævne Sierra :)

Jeps - jeg har aldrig hverken før eller siden oplevet en bil, der i dén grad
"sejlede" i sidevind!

> [...]
> væsentlig større end i kadytten. Ja faktisk var det større end i min
> mondeo II, men bevares der var vist en smule mere i højden i kadytten hvis

Ikke i praksis. Vi kørte 4 gutter med rygsæk i fabriksnye
hatchback-versioner af de 2 biler - og der var plads nok i Kadett'ens
bagagerum, mens vi måtte tage kabinen i brug i Sierra'en.

> men motoren var fra en taunus. Fik byttet min sierra 1.6 82' motor med en
> taunus motor og den lignede til forveksling sierra motoren og kunne
> flyttes uden at skulle ændre så meget som et bolt-hul.

Forskellen var kun, at med Sierra forsøgte Ford selv at fremstille
karburatorer istedet for at købe dem fra specialisterne (Solex, Weber, og
hvad de ellers hedder) - og så kunne de ikke få bilerne til at køre
ordentligt. Til sidst opgav de - og uatoriserede værksteder skiftede med det
samme karburatorerne til "de rigtige" (jeg husker ikke, fra hvilken
underleverandør) - evt. en brugt fra en Taunus.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 12:09

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeps - jeg har aldrig hverken før eller siden oplevet en bil, der i dén
> grad "sejlede" i sidevind!

Jeg har aldrig oplevet en bil, der
i nogen grad ikke skulle korrigeres en smule,
når der er mere end alm. god vind.
Nye biler kritiseres jævnligt for sidevindsfølsomhed.

> Ikke i praksis. Vi kørte 4 gutter med rygsæk i fabriksnye
> hatchback-versioner af de 2 biler - og der var plads nok i Kadett'ens
> bagagerum, mens vi måtte tage kabinen i brug i Sierra'en.

Tom, det er jo ikke heldigt.
Du må altså lære at pakke den vogn ordentlig !

> Forskellen var kun

Nej...undervognen var også af
en anden konstruktion iforhold til Taunus.

> at med Sierra forsøgte Ford selv at fremstille karburatorer istedet for at
> købe dem fra specialisterne (Solex, Weber, og hvad de ellers hedder)

Mener man kunne finde karburatorer fra Solex, Weber, Pierburg, MotorCraft
i de første Sierra'er.

Sikken god historie.
Hvor er din kilde ?
Jeg vil gerne nærlæse det lidt
nærmere.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 11:16

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> her rammer man også plet ved at nævne Sierra :)

Men de gjorde i det mindst noget
for at elliminere et evt. problem:,o)

> [...]
> væsentlig større end i kadytten. Ja faktisk var det større end i min
> mondeo II, men bevares der var vist en smule mere i højden i kadytten hvis

Er jeg fuldt ud klar over.
En Kadett har altid være en
husholdningsæske
Blødhat osv...

> men motoren var fra en taunus.

Det er sandt. Men havde de ikke
fået andet 'styresystem', altså karburator ?
Var Taunus'erne med autochoker egentlig ?

> Fik byttet min sierra 1.6 82' motor med en taunus motor og den lignede til
> forveksling sierra motoren og kunne flyttes uden at skulle ændre så meget
> som et bolt-hul.

God idê at bevare motorophænget fra tidligere model
når det er samme motor:,o)
Var dên motor ikke en såkaldt PINTO ??

Fra : Tom

Dato : 04-01-09 13:40

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Men de gjorde i det mindst noget
> for at elliminere et evt. problem:,o)

øhh eliminere???
Har haft en 82'er en 91'er og 92'er model af Sierra. De sejlede alle ganske
pænt når der var bare en smule sidevind. 91' sedan'en med de såkalde famøse
klapper ved de bagerste sideruder var endda med Koni undervogn og cosworth
fælge, stadig ikke det store at skrive hjem om. I kraftig blæsevejr var jeg
flere gang nødsaget til at overholde fartbegrænsningerne på motorvejen fordi
det var umuligt at holde sig i et enkelt spor ved højere hastigheder.

Som vi talt om så mange gange før, så er Sierra'er så bløde i hele karossen
af hvis du f.eks løfter det ene baghjul op på donkraften for at skifte
hjulet, så står de 3 andre hjul stadig fint på jorden. I samme ombæring kan
man svært lukke døren hvis der er åben, igen af den grund at det hele vrider
sig. Så Sierra er en bil fra en anden tid og var ganske fin dengang, men set
med dagens briller, så er der ting som var deciderede dårlige.

> Det er sandt. Men havde de ikke
> fået andet 'styresystem', altså karburator ?

ALLE Sierra'er havde i hvert fald elektronisk og vedligeholdelsesfri
tænding, det med kaburatoren aner jeg ikke noget om. I min 82'er sad en
Weber og i de 2 andre var der et glimragende EFI anlæg.

> Var Taunus'erne med autochoker egentlig ?

Aner det ikke, Taunus er fra en tid hvor jeg var teenager.

> God idê at bevare motorophænget fra tidligere model
> når det er samme motor:,o)
> Var dên motor ikke en såkaldt PINTO ??

Har jeg aldrig gået særlig meget op i. Kan virkelig ikke se det relevante i
en blok evt. tidl. er brugt i en anden model.....bare motoren virker, så er
jeg nærmest ligeglad. Motoren var i øvrigt ufattelig ringe i holdbarhed.
Brændte ventiler flere gange og knastakslen holdt < 100.000 Km, skulle ofte
stilles i ventilerne og ventilstyr blev meget hurtigt opslidt.
Men da de kom frem med DOHC motoren blev der da rodet bod på en del af de
dårligheder som taunus/Sierra motoren havde.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-01-09 13:52

Tom wrote:

> Aner det ikke, Taunus er fra en tid hvor jeg var teenager.

Min var en 79'er med 2,3L.
Den havde aut.choker.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-09 12:11

> øhh eliminere???
> Har haft en 82'er en 91'er og 92'er model af Sierra. De sejlede alle
> ganske pænt når der var bare en smule sidevind.

Sådan gør min 86'er heldigvis ikke.
Man kan da mærke når der er mere
frisk vind, men det kan man også i en 146
og en del andre nyere konstruktioner.

> 91' sedan'en med de såkalde famøse

Var omtalte lister ikke kun påmonteret hatchback'ernes bagvinduer..

> klapper ved de bagerste sideruder var endda med Koni undervogn og cosworth
> fælge, stadig ikke det store at skrive hjem om.

Dvs. med bedre bøsninger ?
Nok ikke, for powerflex-bøsningerne
blev ellers omtalt som en mærkbar ændring.

> I kraftig blæsevejr var jeg flere gang nødsaget til at overholde
> fartbegrænsningerne på motorvejen fordi det var umuligt at holde sig i et
> enkelt spor ved højere hastigheder.

Hvad er højere hastigheder ?
Kender ingen som eks. kører 150+ når
der er kraftig sidevind.

> [...]
> fin dengang, men set med dagens briller, så er der ting som var deciderede

Sierra'en og en hvilken som helst anden bil
fra dengang vil forhåbentlig ha' opnået forbedreinger
i løbet af små 27 år.
Moderne biler nævnes ofte i tests at være gjort eks. op til "70 % stivere"
og alligevel skrives der ofte om 'Sidevind er ikke dens stærkeste side"
o.lign.
Så hvis du mener Sierra'en var knap så stiv, så har branchen et stykke
endnu.

> jeg nærmest ligeglad. Motoren var i øvrigt ufattelig ringe i holdbarhed.

Uhh..håber jeg når at runde 405.000 inden februar..
Der verserer vist også flere sære historier om dig og dine bilers holdbarhed

Var der ikke noget med en forhandler og en udlejningshistorie engang ??
Husker den bragte en del forargelse..

> Brændte ventiler flere gange og knastakslen holdt < 100.000 Km, skulle
> ofte stilles i ventilerne og ventilstyr blev meget hurtigt opslidt.

Husker kun knastakslen i starten var lavet af
for blødt gods.

> Men da de kom frem med DOHC motoren blev der da rodet bod på en del af de
> dårligheder som taunus/Sierra motoren havde.

Og andre kom til.
Senere med hængende ventiler som vaskeliggjorde start:,o)

Fra : Tom

Dato : 05-01-09 19:05

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Sådan gør min 86'er heldigvis ikke.
> Man kan da mærke når der er mere
> frisk vind, men det kan man også i en 146
> og en del andre nyere konstruktioner.

Selvfølgelig sejler din 86'er Sierra også i sidevind....ingen grund til at
foregive andet.
En 146 kender jeg ikke.

> Var omtalte lister ikke kun påmonteret hatchback'ernes bagvinduer..

Jo

> Dvs. med bedre bøsninger ?
> Nok ikke, for powerflex-bøsningerne
> blev ellers omtalt som en mærkbar ændring.

Kender udmærket Jan's review af powerflex bøsningerne og har da også set
reklamerne om disse. Jeg tror vi skal holde os til at Sierra'en bare er blød
i hele karossen. I øvrigt så har Cosworth fået erstattet disse bøsninger med
rigtige lejer.

> Hvad er højere hastigheder ?
> Kender ingen som eks. kører 150+ når
> der er kraftig sidevind.

Tja dengang var grænsen jo 110 og en 1.6 med 75 heste kunne max 175 Km/t

> [...]
> o.lign.
> Så hvis du mener Sierra'en var knap så stiv, så har branchen et stykke

Jeg er til dels ening. Ikke mit indtryk at undervognen vrider sig på mange
nye biler som på Sierra'en, men derfor findes der i dag mange biler som er
hysterisk dårlige i sidevind. Jeg behøver bare nævne Yaris, som er
fuldstændig umulig i sidevind.....og når man overhaler en lastbil i Yaris'en
så er man ved at blive "suget" ind i siden af lastbilen så dårlig er
aerodynamikken.... Så det er bestemt også et emen i dag, med
sidevindsstabilitet.

> [...]
> holdbarhed
> Var der ikke noget med en forhandler og en udlejningshistorie engang ??

Ikke mig, jeg har aldrig ødelagt nogen udlejningsbiler, jeg har ødelagt 2
fiesta motorer 1½ Sierra OHC motor og der gik ild i turboen på en DOHC motor
som tog hele bilen.
Mit formastelige i ovenstående, består i at jeg har tilladt mig at køre med
så vandvittige hastigheder som 140-160 Km/t i 6-8 timer i træk, det kunne de
ikke holde til.
Den sidste Sierra holdt ikke fordi tuningen ikke var lavet godt nok.

> Husker kun knastakslen i starten var lavet af
> for blødt gods.

Ja og den første motor var en 82' Sierra og den anden motor en
ombygningmotor fra en taunus...begge med dårlige knaster.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 12:09

> Selvfølgelig sejler din 86'er Sierra også i sidevind....ingen grund til at
> foregive andet.
> En 146 kender jeg ikke.

Så kan jeg sige, den sejler ikke mere
end omtalte Alfa Romeo 146 1.6TS,
som derimod har problemer når den kører over eks.
jernbaneriller eller lign. Så flytter bilen
sig sideværts. En ubehagelig fornemmelse.
De fleste biler skal korrigeres
i kraftig sidevind.
Det er ikke bare en 'Sierra-ting'
selvom dette måske var ønskeligt.

> Kender udmærket Jan's review af powerflex bøsningerne

Kender ikke Jan.
OG disse bøsninger er næppe en 'Jan-ting' .

> Jeg tror vi skal holde os til at Sierra'en bare er blød i hele karossen.

Vi skal nok bare holde os til, biler
er forskellige hvad karrosseristivhed angår.

> I øvrigt så har Cosworth fået erstattet disse bøsninger med rigtige lejer.

Fint nok.
Der er også mere end 75 HK i sådan
en svend.

> Tja dengang var grænsen jo 110 og en 1.6 med 75 heste kunne max 175 Km/t

Pænt. Synes mange småbiler idag med omkring 75 HK
sjældent opgives til at kunne mere..

> Ikke mit indtryk at undervognen vrider sig på mange nye biler som på
> Sierra'en,

Nej 27 års udvikling skulle gerne ha' sat sine spor.
Og hele Ford serien idag hører da også
hjemme i den bedre halvdel. Uanset model.

> men derfor findes der i dag mange biler som er hysterisk dårlige i
> sidevind.

Altså er der nok at ta' fat i som nutidige eksempler.)

> [...]
> i siden af lastbilen så dårlig er aerodynamikken.... Så det er bestemt
> også et emen i dag, med sidevindsstabilitet.

Klart.

> Ikke mig, jeg har aldrig ødelagt nogen udlejningsbiler, jeg har ødelagt 2
> fiesta motorer 1½ Sierra OHC motor og der gik ild i turboen på en DOHC
> motor som tog hele bilen.

Det er ikke normalt Tom.

> Mit formastelige i ovenstående, består i at jeg har tilladt mig at køre
> med så vandvittige hastigheder som 140-160 Km/t i 6-8 timer i træk, det
> kunne de ikke holde til.

Med 160 km/t har du et ret pænt stykke oppe i det røde felt,
og som jeg skrev til dig for et par år siden, så burde du kunne
'fornemme' og 'høre' på mekanikken, at grænsen for længt var nået.
160 km/t i en gammel Fiesta eller Sierra er alt for højt. Uanset
kortere eller længere tid. Det handler alene om omdrejninger.

> Den sidste Sierra holdt ikke fordi tuningen ikke var lavet godt nok.

Nej turbomekanique er ikke for menigmand.

> Ja og den første motor var en 82' Sierra

Ja man skal altid holde sig fra de første udgaver
af, - alting.

Fra : Tom

Dato : 07-01-09 00:46

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> som derimod har problemer når den kører over eks.
> jernbaneriller eller lign. Så flytter bilen
> sig sideværts. En ubehagelig fornemmelse.

Det er vi så meget enige i, omend jeg stadig ikke kan udtale mig om Alfa.

Jan@Stevns?

> Nej 27 års udvikling skulle gerne ha' sat sine spor.
> Og hele Ford serien idag hører da også
> hjemme i den bedre halvdel. Uanset model.

Generelt er Ford blevet bedre ja.

> Det er ikke normalt Tom.

Jeg har heller aldrig kunnet affinde mig med at lulle afsted med < 140
Km/t....det har en pris.

> Med 160 km/t har du et ret pænt stykke oppe i det røde felt,
> og som jeg skrev til dig for et par år siden, så burde du kunne
> 'fornemme' og 'høre' på mekanikken, at grænsen for længt var nået.

Hverken eller, vi taler her om biler med EN lydpotte og ikke 3 potter som
f.eks min mondeo. om en kabine stort set uden lydisolering, om biler uden
omdrejningetæller og med kun 4 gear som har høje RPM ved bare alm 80-90 Km/t
og generelt ALTID larmer.
Man kan ikke høre når en ventil "svømmer", det er bare noget der sker og jo
mere ventilfjedrene er slidte des tidl. sker det.

> 160 km/t i en gammel Fiesta eller Sierra er alt for højt. Uanset
> kortere eller længere tid. Det handler alene om omdrejninger.

Fiesta havde en max hastighed på 143 Km/t så her var motoren allerede i
farezonen ved sølle 120 Km/t....det er sgu ikke så vildt igen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 12:06

> Det er vi så meget enige i, omend jeg stadig ikke kan udtale mig om Alfa.

Har du haft en Yaris ?

> Generelt er Ford blevet bedre ja.

Det må man sige.
Alt lige fra KA, over Fiesta, Focus og Mondeo
kører jo som på skinner.
Og man kan da også læse, at mange tests
indikerer, at Ford er et 'dynamisk' mærke hvad
undervogne angår. Det er nærmest efterhånden
eet af deres kerneområder.

> Jeg har heller aldrig kunnet affinde mig med at lulle afsted med < 140
> Km/t....det har en pris.

Det må man da sige.
Men hvad så på landevejene med
de max tillade 80 ?

> [...]
> f.eks min mondeo. om en kabine stort set uden lydisolering, om biler uden
> omdrejningetæller og med kun 4 gear som har høje RPM ved bare alm 80-90

Der er forskel på den støj du oplever, om du
kører 100 eller 160. Og da især i en lavgearet bil.

> Man kan ikke høre når en ventil "svømmer", det er bare noget der sker og
> jo mere ventilfjedrene er slidte des tidl. sker det.

Så skal du godt nok også langt op
i omdrejningerne før en ellers
normalt fungerende fjeder må sige stop.

> Fiesta havde en max hastighed på 143 Km/t så her var motoren allerede i
> farezonen ved sølle 120 Km/t....det er sgu ikke så vildt igen.

Og alligevel var du klar over dêt, men fortsatte.
Så ja, det har sin pris at ha' en vis viden.
Gad vide hvad der faktisk stod i Fiesta'ens
instruktionsbog mht. max hastighed i 4. gear.
Jeg er ret sikker på, den ikke har været under de 120.

Fra : Tom

Dato : 07-01-09 17:05

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Har du haft en Yaris ?

Holder en ude i gruset tilhørende fruen.

> Det må man da sige.
> Men hvad så på landevejene med
> de max tillade 80 ?

Afhænger af forholdende, på en motortrafikvej med endda 2 spor, da holder
jeg heller ikke de 80.

> Så skal du godt nok også langt op
> i omdrejningerne før en ellers
> normalt fungerende fjeder må sige stop.

Nej det skal man faktisk ikke. Jo måske føles det for en morfar som rigtig
meget, men bare 4.500 RPM kan være nok, når instruktionsbogen siger max 4200
RPM i længere tid.
Men igen hvis bilen ikke har omdrejningstæller så er det ikke let at
vurdere.

> [...]
> Gad vide hvad der faktisk stod i Fiesta'ens
> instruktionsbog mht. max hastighed i 4. gear.
> Jeg er ret sikker på, den ikke har været under de 120.

nej jeg har da f.eks kørt 1000 Km på en enkelt dag, og så holder man sig
alligevel til en 120-130 Km/t....det kan motoren bare ikke holde
til......sådan noget gammelt l*rt. I dag griner man af sådan noget, det er
jo ikke engang max for en dansk motorvej og i tyskland skal man ligge og
kæmpe med lastbilerne i inderste spor hvis man kører så langsomt.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-01-09 18:38

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> lille Opel, der heller ikke sejlede rundt i sidevind. Sierra'en var en
> Ghia med de berømte "spoilere" efter bagvinduerne - men den sejlede

Det må være noget Sierra´en har tilført bilverdenen. Den Mondeo jeg havde
gjorde det samme ved tophastighed - man turde knapt nærme sig (kunne heller
ikke pga. manglende motorkraft :)).

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 23:17

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Den Mondeo jeg havde gjorde det samme ved tophastighed - man turde knapt
> nærme sig (kunne heller ikke pga. manglende motorkraft :)).

Når du siger Mondeo'en gjordet det samme ved tophastighed
kan det kun være fordi, den har haft kræfterne til at nå derop:,o))
Så endnu et indlæg uden indhold. Et postulat fyld med lunken luft.

Og dermed havner du pludselig i samme bås
som mange andre gammelkendte narhatte
her i gruppen.))

Jan Stevns, Oldschool Oldhøj, Klaus D, Mogens, Per m.fl.
Gamle røvere som i årevis har håbet på, de med støtte af
hinandens skulderklappe-mentalitet kunne styre gruppen...

De viste sig som forventet at være en mindre bunke svagpissere.

Fra : Martin Bak

Dato : 02-01-09 00:51

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> hinandens skulderklappe-mentalitet kunne styre gruppen...
>
> De viste sig som forventet at være en mindre bunke svagpissere.

Det kan betale sig at vente med at skrive, til den værste brandert har lagt
sig

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 19:34

> Det kan betale sig at vente med at skrive, til den værste brandert har
> lagt sig

Årh de få promille af seriøsitet
d'herre har brillieret med gennem
et par år kan næppe gør hverken
fra eller til.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-01-09 13:22

On Thu, 01 Jan 2009 12:07:46 +0100, Martin Bak wrote:

> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af
> de nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I
> [...]

Hmm. Et par af dem virker lidt søgte.

1) Biler uden udsyn

Ja. Men er en almindelig varevogn egentlig ikke lige så slem?

2) Menustyring af klimaanlæg

Ja. Man skal ikke sætte folk til at læse og køre bil samtidig.

3) Automatiske vinduesviskere

Er der ikke en manuel override på sådan nogen?

4) Konstante bip-lyde

For frostvejr i DK. Ja, tumpet.

5) Ulæselige instrumenter

Den er lidt tynd.

6) Spejle, der selv blænder ned

Ja.

7) Skrattende radioer

Mjo. Alternativt: Hvordan kan det være at DR (eller hvem det nu er) ikke
kan lave ordentlig dækning 500 meter fra Radiohuset.

8) Firehjulstræk

Modefænomen, men vel ikke designproblem?

9) Læderindtræk

_Det_ er vist en smagssag.

10) Fabriksmonterede GPS-anlæg

Den er der flere sider af. Indtil fornylig har vi haft "gammel pris"
effekten (sidste års teknologi til sidste års priser), men det jævner sig
vel. Til gengæld så er de løse GPS'er svære at montere fornuftigt, og det
ville være rigtig fint hvis kortopgradering var en servicesag.

Man kan sikkert finde på værre.

I Yaris'en er den mest irriterende designfejl den ratmonterede
radiokontrol. Så svært er det altså heller ikke at række hen til
midterkonsollen. Volumenkontrollen ligger præcis så man skruer op hvis
man hviler håndroden på tværstangen i rattet. Det er især morsomt hvis man
har sat den til (det ellers smarte) "kun trafikmeddelelser"...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-01-09 13:34

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hmm. Et par af dem virker lidt søgte.
>
> 1) Biler uden udsyn
>
> Ja. Men er en almindelig varevogn egentlig ikke lige så slem?

Højre-blindvinkelen på min HiAce er stor nok til at gemme en
fuldvoksen mercedes (BTDT), så jo, det er også et problem på en
varevogn.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 13:48

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm. Et par af dem virker lidt søgte.
>
> 1) Biler uden udsyn
>
> Ja. Men er en almindelig varevogn egentlig ikke lige så slem?

Der må man forvente, designet
som har et reelt formål kan ha' visse
ulemper. Mangt en personbil er
designet så udsynet netop er dårligt
fordi det ser smart ud.

> 2) Menustyring af klimaanlæg
>
> Ja. Man skal ikke sætte folk til at læse og køre bil samtidig.

Netop derfor er det ekstremt dårligt. Opel eksemplet
overraskede mig dog. Næh du, en 'slider' eller 'drejeknap'
som er tydeligt markeret er nr. 1, men ikke flashy.

> 3) Automatiske vinduesviskere
>
> Er der ikke en manuel override på sådan nogen?

Netop derfor er den jo unødvendig:,o))

> 4) Konstante bip-lyde
>
> For frostvejr i DK. Ja, tumpet.

Selehusker, døren er åben o.a.

> 5) Ulæselige instrumenter
>
> Den er lidt tynd.

Nej. Hvis der er dømt
bling-bling a'la en Zsound
radio fra T-Hansen, så er
det sku' et problem.

> 7) Skrattende radioer
>
> Mjo. Alternativt: Hvordan kan det være at DR (eller hvem det nu er) ikke
> kan lave ordentlig dækning 500 meter fra Radiohuset.

Nej.
Har man en ordentlig radio, som undertegnede,
så kan den afspille P3 over hele landet uden
det mindste problem.

> 8) Firehjulstræk
>
> Modefænomen, men vel ikke designproblem?

Mange 4wd'ere kan ikke begå sig
i terrainet da de ikke er designet
til det rå liv.

> 9) Læderindtræk
>
> _Det_ er vist en smagssag.

Koldt om vinteren.
Klæbende om sommeren.
Fedtefingre kan derimod gi'
en 'ønsket patina over tid', ja.

> 10) Fabriksmonterede GPS-anlæg
>
> Til gengæld så er de løse GPS'er svære at montere fornuftigt, og det
> ville være rigtig fint hvis kortopgradering var en servicesag.

Det er et spørgsmål om at vælge en holder
som er nem at gå til, og som ikke skal ligne
noget hjemmebygget lego.
Eks. min Mio c520T som jeg
er eminent glad for. Mht. kortopdateringerne,
så er mange udbydere af kortmateriale bagud på dêt punkt.
Selv en helt ny opd. kan ha' mangler.

Eneste 'designproblem' jeg har er dên,
at når jeg har solskærmen slået ned,
så kan jeg ikke vippe førerryglænet
frem uden den rammer solskærmen:,o)

Fra : Klaus G.

Dato : 01-01-09 13:55

> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
> nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
> listen?
Med nogle af dem. Men det virker som om at jounalisten har set sig lidt sur
på de moderne biler og derfor har fundet de værste fejl. Man finder næppe
ret mange biler som besidder bare tre eller bare to...

1. Biler uden udsyn.
Sådan er det med alle varevogne uden sidebagruder. Men ok, varevogne har så
også nogle tilpas store spejle og ikke små "mandel-formede" spejle som det
ofte ses på alm. personbiler i dag.

2. Menu styring af klima.
Jeg kan godt se det er et problem med 10klik for at ændre det. Men på min
Octavia med Klima, der er der en knap til hver funktion. Altså ét tryk til
hver ting man vil have den til. Så jeg vil ikke mene det er et generelt
problem.

3. Aut. vinduesviskere.
Dem kender jeg ikke ret meget til, men lyder underligt hvis sådan en bil
ikke har en alm. visker-arm som alle andre biler. Men jeg har hørt det
skulle virke fortrindeligt på mange biler, så igen bliver der genereliseret.

4. Konstante Bip-lyde.
Dem har jeg absolut intet imod. Octaviaen giver en bip fra sig når man køre
og temperaturen kommer under 4grader. Er temperaturen under 4grader når man
starter bilen, så blinker det kun i displayet. Den hyler til gengæld hvis
den er ved at rende tør for brændstof, hvilket er rigtigt rart. Ikke altid
man lige opdager sådan en lille gul lampe, hvis solen skinner kraftigt og
man har de meget mørke solbriller på.

5. Ulæselige instrumenter
Den forstår jeg altså ikke. Der henvises til en Fiat, men jeg kan ikke
gennemskue problemet... En eller anden, vær lige venlig at forklare :)

6. Spejle der selv blænder ned.
Nu har jeg ikke så meget kendskab til omtalte Lexus, men på mange andre
biler virker det fint.

7. Skrattende radioer
Har jeg endnu ikke oplevet. Eller jo, hvis man har glemt at hive antennen ud
igen efter bilvask, ellers ikke. Eller hvis antennen sidder i forruden og
bilrude-montøren ikke for sat antennen på igen ved rudeskift...

8. Firehjulstræk
Jeps, det vejer en smule. Men rigtig mange biler i dag, har jo det smarte
system at bilen bare er en alm. FWD, men når hjulene spinner, så slår
baghjulene til automatisk. Og jeg vil derfor mene at det er begrænset hvad
der bruges af brændstof. Og hvis det er brændstoffet som virklig er
problemet i det her tilfælde, så skulle man i stedet overveje om ikke
dæktryks sensorere skulle være obligatoriske i biler, for der er virklig
noget at spare på brændstoffet.

9. Læderindtræk.
Det har jeg endnu til gode at prøve. Men så vidt jeg er orienteret, så er
læder sæder da nemmere at holde rene, hvis de ellers engang imellem får
noget læderfedt?

10. Fabriksmonterede GPS.
Disse anlæg er pisse dyre ja. Men til f.eks. VAG bilerne, der kan man købe
sådan en bandit meget meget billigere på Ebay. Endda helt ny nogen gange.
Originalt navi ser også ca. 10x bedre ud, end noget garmin/tomtom som er
knaldet i forruden. Jeg mener desuden at man ikke må sætte noget som helst
fast i forruden længere, så hvor sætter man så lige sådan en GPS uden at
skulle til at bore huller i instrumentbordet eller dække af for luftdyserne?
:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-01-09 14:22

Klaus G. skrev:
> [...]
> skulle til at bore huller i instrumentbordet eller dække af for luftdyserne?

Mon ikke det løser sig selv lige som med mobilerne, der også i sin tid
partout skulle flashes i forruden, men siden harn har fundet andre mere
diskrete placeringer omkring instrumentpanelet.

Jeg syntes det er i aftag der hvor jeg arbejder, men jeg har da heller
ikke forsømt nogen lejlighed til at gøre grin med dem der har behov for
GPS for at finde på arbejde

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-01-09 16:56

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> [...]
> så lige sådan en GPS uden at skulle til at bore huller i
> instrumentbordet eller dække af for luftdyserne?

Nu skifter jeg ganske ofte køretøj og har derfor brug for en løs GPS. Men
det er jo ikke altid nemt at få sådan en placeret nemt og hurtigt i en
tilfældig bil.

Min løsning er min mobiltalefon med Nav4All installeret og så en løs GPS
antenne.

GPS antennen ryger i forruden, bagruden, omkring bakspejlet eller hvor det
nu er smartest. Mobilen bliver oftest i lommen, og så bruger jeg
stemmenavigering enten via en øreprop eller nogengange via bilens anlæg og
en FM sender. Virker glimragende.

Navigationen er gratis, opdateres jævnligt, dækker "verden" og kan også
bruges på cykel eller til fods. De få fordele der er ved fastmonteret navi
kan jeg godt leve uden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-01-09 18:53

> [...]

> fast i forruden længere, så hvor sætter man så lige sådan en GPS uden
> at skulle til at bore huller i instrumentbordet eller dække af for

Det er bagruden du ikke må sætte noget i - med mindre du bor i svjh
Californien hvor man heller ikke må sætte noget i forruden (og af den grund
medfølger der til Garmin GPS'er monteringssæt med klister til
instrumentpanelet).

Fra : Klaus G.

Dato : 01-01-09 19:27

> [...]
> grund
> medfølger der til Garmin GPS'er monteringssæt med klister til
En af mine venner kørte til syn med sådan en sugekop fra en GPS i forruden,
det var forbudt fik han afvide. Man må heller ikke have en streamer i
forruden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-01-09 19:50

> En af mine venner kørte til syn med sådan en sugekop fra en GPS i
> forruden, det var forbudt fik han afvide.

Det lyder lidt mærkeligt syns jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 20:03

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev :

>En af mine venner kørte til syn med sådan en sugekop fra en GPS i forruden,
>det var forbudt fik han afvide. Man må heller ikke have en streamer i
>forruden.

Hvis sugekoppen sidder som mange planter den, er det da fuldt
forståeligt .... nogen tror jo de skal have gps'en placeret midt på
forruden ;)

den med streameren er god nok.... de eneste der må være er et
toning's bånd i toppen af ruden

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-01-09 15:54

On Thu, 01 Jan 2009 13:47:33 +0100, Eque wrote:

> [...]
> er eminent glad for. Mht. kortopdateringerne, så er mange udbydere af
> kortmateriale bagud på dêt punkt. Selv en helt ny opd. kan ha' mangler.

Faktisk har jeg selv en 520T... Den er rimeligt god, men den har et par
uvaner. En er at den flere steder vil skyde "genvej" ved at køre op ad en
frakørsel og ned igen på den anden side (og det mås man ikke!). En anden
er at den ikke kan finde vej fra lufthavnen til Kommunehospitalet
(venstresving forbudt på HCABoul = frem+tilbage over Langebro...). Og
hvordan er det lige, har de mon tænkt sig at opgradere kortmaterialet
overhovedet, nu hvor modellen er udgået?

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 17:59

> Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
> nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
> listen?

En kandidat til listen kunne have været det automatiske lås af dørene ved en
given hastighed som fx Seat Leon har. Når man har kørt mere end (vistnok) 20
km/t låser alle døre, og hvis man derefter stopper for at åbne bagagerummet
eller en af dørene udefra og bilen stadig er i gang, skal man trykke på
knappen til centrallåssystemet inde fra kabinen. Sikkert et smart system
hvis man kører rundt i Columbia, men i Danmark er det da helt overflødigt.
Det fik jeg i hvertfald hurtigt frakaoblet på min Leon.

- Patrick

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-01-09 18:44

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article621610.ece
> http://politiken.dk/fotografier/article621611.ece

1
Den blinde vinkel - Yaris'en er ikke den med bedst udsyn bagud (bagruden er
ik så stor) og den har en rigtig stor stolpe mellem bagrude og bagerste
siderude. Jeg har dog endnu ikke oplevet det som et reelt problem.

3
Regnsensor - det havde jeg i 306'eren og det virkede som oftest helt
perfekt. Den var hurtig til at reagere på f.eks. lastbilsprøjt men den
havde nogen gange en ide om at skulle køre helt vildt meget selvom det
næsten ikke regnede. Min teori er et vinduesviskerne efterlod fedt/snavs
hen over sensoren som gjorde den forvirret.

6
Ulæselige instrumenter - syns oftere jeg oplever at rattet sidder i vejen
for instrumenterne. Det har Toyota løst på fornem vis ved at placere
instrumenterne i midten istedet for lige foran. Til gengæld har de så - i
standard Yaris - valgt digitalt speedometer hvilket jeg syns er en
forfærdelig løsning.

9
Lædersæder - der har jeg heller aldrig opdaget det fede ved...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-01-09 20:45

On Thu, 01 Jan 2009 16:34:28 +0100, Eque wrote:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Kører man på landevejen, kan den finde på at skyde 'genvej' gennem en
> mindre by, hvor man kører ind gennem byen, hvorefter man kommer ud på
> hovedvejen igen fra en sidevej i den anden ende af byen.
> Træls.

> Jeg skulle engang en tur til lufthavnen ude i Kastrup, den ville ha' mig
> ind ad en lukket gate af en slags. Fandt det aldrig og kørte tilbage til
> City..

Det var da godt du ikke skulle hente nogen derude... Svjh har den POI for
Terminal 3 placeret inde midt i bygningen....

> Hvad mener du ?
>
> http://www.mio-tech.be/html/uk_en/4132.htm

Den har jeg set, men hvor finder man de nye kort?

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 04-01-09 21:24

On Thu, 1 Jan 2009 12:07:46 +0100, "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Jeg er i den lykkelige situation at mine biler er så gamle, at ingen af de
>nævnte problemer er at finde i dem. Men hvad siger I andre? Er I enige i
>listen?

Absolut ikke.

1) Biler uden udsyn

Har vi altid haft.

2) Menustyring af klimaanlæg

Ældre biler har derimod ubelyste knapper til varmeanlægget, hvilket er ret
træls om natten.

3) Automatiske vinduesviskere

Dem jeg har kørt med har virket ganske glimrende. En god komfortfeature,
især ved småbyger og anden nedbør af variende styrke.

5) Ulæselige instrumenter

Har vel ikke noget med nye biler at gøre? Det FIAT instrument de har billede
af synes jeg iøvrigt ikke er særligt utydeligt.

6) Spejle, der selv blænder ned

Genial feature. De er sgu' nogle brokrøve.

7) Skrattende radioer

Modtageforhold for P3 i København. Det er hele 2 ting jeg er bedøvende
ligeglad med. Men ellers er radioerne vel bedre i dag end i gamle dage
(særligt før RDS)?

9) Læderindtræk

Smag og behag.

10) Fabriksmonterede GPS-anlæg

Helt ude i skoven. Det fastmonterede anlæg er, udover mere tyverisikker,
bedre integreret i bilen med hastighedsinformation fra hjulene, lyd igennem
bilradioen og pænere design. At den afgiftspolitik som Politikens yndlingspolitikere
går ind for gør disse anlæg voldsomt dyre, kan fabrikanterne på ingen måde
bebrejdes.