Hjælp... Hvordan ændrer jeg f
Fra : Carjuth

Dato : 01-01-09 16:09

Hej,
nu er jeg ikke så s...skrap til html.

Jeg er ved at lave en hjemmeside for en teaterforestilling
www.serviceselvmord.dk

I bunden af siderne er der en fast tekst

Se her:

Billetelefon: 21 66 29 96 - Billetpris: 80 kr. - Spilleperiode
5.-29.marts 2009, torsdag kl.19:00, fredag, lørdag og søndag kl.20:00<br/>
Producent: Wildfux – Co-producent: Afdeling for Teater- og
Performancestudier<br/>
Med støtte fra Amager Vest Lokaludvalg, Københavns Scenekunstudvalg og
Tuborgfondet

Mit spm er nu:
Selv om jeg ahr sat

så ændrer det ikke den hvide farve... den skal være mørkere!
Hvad sker der?
Hvorfor?
Er det fordi css har overtaget? eller ....???

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-01-09 16:36

Carjuth forklarede:
> [...]
> Hvad sker der?
> Hvorfor?
> Er det fordi css har overtaget? eller ....???

Det hjælper måske hvis du husker gåseøjne i begge ender af
parameterværdien...
Det er i øvrig nemmere at bruge en class til den slags - i hvert fald
mere overskueligt. Selv om det virker med lokal styling på denne måde,
er det en skidt idé...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-01-09 16:49

Birger Sørensen formulerede spørgsmålet:
8X
> [...]
> overskueligt. Selv om det virker med lokal styling på denne måde, er det en

I øvrigt er (for-)siden belemret af 21 HTML fejl og 3 advarsler.
At forvente browseren forstår det, er lidt ligesom at forvente et svar
fra en franskmand, når man spørger ham om vej på alt andet end fransk..
:/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 21:06

Birger Sørensen wrote:

> At forvente browseren forstår det, er lidt ligesom at forvente et svar
> fra en franskmand, når man spørger ham om vej på alt andet end
> fransk.. :/

Går du i Frankrig på værtshus, skal du bare på danskk fortælle tjeneren, at
han er en "dødbider", straks kommer han springende med to øl.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:08

Erik Ginnerskov wrote:

> Går du i Frankrig på værtshus, skal du bare på danskk fortælle
> tjeneren, at han er en "dødbider", straks kommer han springende med
> to øl.

Til gengæld ved han så også med sikkerhed at du ikke er franskmand.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 22:26

Erik Olsen wrote:

> Til gengæld ved han så også med sikkerhed at du ikke er franskmand.

ROFL

Ja, men det er ikke alle ikke-franskmænd forundt at kunne sige deux bier, så
det lyder fransk. Så man er alligevel afsløret, straks man åbner næbet.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 22:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, men det er ikke alle ikke-franskmænd forundt at kunne sige deux bier, så
> det lyder fransk.

Øh ... ?

Mon ikke det er rimeligt at sige at fransk pr. definition er det
sprog som franskmænd taler? At det ikke lyder som dansk
skolefransk, kan man næppe laste dem.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 22:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mon ikke det er rimeligt at sige at fransk pr. definition er det
> sprog som franskmænd taler?

Naturligvis

> At det ikke lyder som dansk
> skolefransk, kan man næppe laste dem.

Nej, da. Snarere niveauet i franskundervisningen i Danmark.

Det står i øvrigt ikke meget bedre til hvad angår engelsk. De fleste yngre
danskere kan gøre sig forståelige, men det lyder hverken som rigtig engelsk
eller som 'amerikansk engelsk' - den danske sprogtone er hos flertallet
meget tydelig. Det er dog bagateller sammenlignet med 'kinesisk engelsk'
eller 'indisk engelsk' som jeg qua mit job lejlighedsvis må forsøge at
aftolke.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:47

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er dog bagateller sammenlignet
> med 'kinesisk engelsk' eller 'indisk engelsk' som jeg qua mit job
> lejlighedsvis må forsøge at aftolke.

Jeg kan betro dig at 'fransk engelsk' ikke er meget bedre (vi har såvel
franske som kinesiske kunder, men dog ingen indiske).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 23:19

Erik Ginnerskov skrev:

> Det står i øvrigt ikke meget bedre til hvad angår engelsk.

Jeg synes at man bør bestræbe sig på at se bort fra at folk taler
med deres modersmåls accent. Det kan man i andre lande.

> De fleste yngre danskere kan gøre sig forståelige, men det lyder hverken som rigtig engelsk
> eller som 'amerikansk engelsk' -

Min formningslærer på sem sagde ofte:
Tingene bør bære præg af den proces der har frembragt dem.

Man kan godt som person have den ambition at man lærer sig at
tale som en indfødt, men jeg synes ikke at man kan klandre andre
for at de ikke gør det.

Jeg mindes en gang Per Stig Møller overraskede mig ved i en
tv-optagelse fra en international pressekonference først at svare
på et engelsk spørgsmål på engelsk og bagefter besvare et fransk
ditto på fransk. Begge gangene talte han et glimrende sprog, men
man kunne godt høre at han ikke er franskmand, og som dansker
kunne man nemt placere ham som dansker.

Og hvad så?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 23:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg synes at man bør bestræbe sig på at se bort fra at folk taler
> med deres modersmåls accent. Det kan man i andre lande.

Selvfølgelig. Men nogen taler nu alligevel så gebrækkeligt fremmedsprog, at
det ligefrem vanskeliggørforståelsen for enhver, der ikke har præcis samme
accent.

> Min formningslærer på sem sagde ofte:
> Tingene bør bære præg af den proces der har frembragt dem.

Der er nu engang forskel på kreative fag og kommunikation. Jeg kan ikke
tegne som hverken Picasso eller Rhembrandt, men mine frembringelser er da
brugbare til deres formål.

Men kommunikationen skal da gerne være begribelig for modtageren. Derfor
afholder jeg mig konsekvent fra at forsøge mig med fransk. Og derfor har jeg
ved en enkelt lejlighed måttet bede en kunde finde en anden, der kunne ringe
mig op - en med bedre beherskelse af engelsk udtale. Jeg fattede simpelthen
nada af hvad manden sagde.

> [...]
> på et engelsk spørgsmål på engelsk og bagefter besvare et fransk
> ditto på fransk. Begge gangene talte han et glimrende sprog,

Per Stig Møller har en fin sprogbeherskelse. Den smule dansk accent har jeg
ikke noget imod, men kan du huske Poul Schlüter? Han var da skrækkelig at
høre, når han forsøgte sig med engelsk.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-01-09 00:10

Erik Ginnerskov skrev:

> kan du huske Poul Schlüter? Han var da skrækkelig
> at høre, når han forsøgte sig med engelsk.

Det var da meget værre med Jytte Hilden

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-09 14:32

Allan Vebel wrote:

> Det var da meget værre med Jytte Hilden

Mindes ikke at have hørt hende ytre sig på andet end ærkekøbenhavnsk. Men
det er også Danmarks grimmeste dialekt.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 16:05

Erik Ginnerskov wrote:

> Mindes ikke at have hørt hende ytre sig på andet end ærkekøbenhavnsk. Men
> det er også Danmarks grimmeste dialekt.

He - det er nok rimelig OT, men
Jeg havde Jytte Hilden til kemi i 1.G vistnok i '72-73, og prøv du at skulle
høre på hende nogle timer hver uge

'Heldigvis' kom hun i folketinget, så vi slap for hende efterfølgende.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-09 19:19

Stig Johansen wrote:

> Jeg havde Jytte Hilden til kemi i 1.G vistnok i '72-73, og prøv du at
> skulle høre på hende nogle timer hver uge

Du har min fulde medfølelse.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 22:35

Erik Ginnerskov wrote:

> ROFL
>
> Ja, men det er ikke alle ikke-franskmænd forundt at kunne sige deux
> bier, så det lyder fransk. Så man er alligevel afsløret, straks man
> åbner næbet.

Det staves bière og er et hunkøbsord, udtalen er nærmest [bjæ:r]. Du
vinder ingen point i Frankrig med det der tyske bier.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 23:06

Erik Olsen wrote:

> Det staves bière og er et hunkøbsord, udtalen er nærmest [bjæ:r]. Du
> vinder ingen point i Frankrig med det der tyske bier.

Jeg plejer at sige, at jeg kan alt på fransk, undtagen sproget - jeg kan
lige klare at sige, at jeg ikke snakker fransk.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-01-09 16:55

Carjuth skrev:

> [...]
> Hvad sker der?
> Hvorfor?
> Er det fordi css har overtaget? eller ....???

Inline styles laves efter style="styling", altså to ".

Som Birger skriver, er det bedre med en class - evt. en id, hvis det kun
skal bruges én gang på hver side. Inline styles er noget rod, når du
skal rette.

Et tillægssvar: Du bør bruge et fotobehandlingsprogram til at formindske
billederne til den størrelse, de skal vises i. Dine billeder er _ret_
store. Det er unødigt spild af kb. til download, og browseren er heller
ikke (ber)egnet til at skalere.

MVH
Rune Jensen