/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Størrelseskrav til taxibiler ?
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 31-12-08 00:00

Hej rødder,

Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
indregistreres som hyrevogn ?
Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
er måske bare en and ?

Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende bil,
så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye Superb..

mvh, og godt nytår!

Andreas M. Hansen


 
 
Kent Oldhøj (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 31-12-08 00:34

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et
> par Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske
> glimrende bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder
> ligesom den nye Superb..

bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
det jeg bilder kæresten ind

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Andreas M. Hansen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 31-12-08 01:09

> bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
> det jeg bilder kæresten ind
>

Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne endda
prisdifferentiere ud fra bilen, således at det var frit op til vognmanden at
bestemme taksten - bare bilen var sikkerhedsmæssigt i korrekt stand.
Alltså for mig ville det være helt fint hvis man kunne få valget om at lade
sig transportere billigt i en Polo, eller nyde luksusen i en A8'er til en
højere pris.

mvh

Andreas M. Hansen


Mogens (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 31-12-08 09:43


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495ab83a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
>> det jeg bilder kæresten ind

> Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne
> endda prisdifferentiere ud fra bilen

Jeg tror ikke, det var bilen, der blev omtalt af K.O.



Andreas M. Hansen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 31-12-08 10:13

> Jeg tror ikke, det var bilen, der blev omtalt af K.O.
>

Det var jeg skam godt klar over - kunne bare ikke lige finde en passende
fortsættelse i skyndingen

mvh

Andreas M. Hansen


oz3bto (31-12-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 31-12-08 11:32


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495ab83a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
>> det jeg bilder kæresten ind
>>
>
> Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne
> endda prisdifferentiere ud fra bilen, således at det var frit op til
> vognmanden at bestemme taksten - bare bilen var sikkerhedsmæssigt i
> korrekt stand.
> Alltså for mig ville det være helt fint hvis man kunne få valget om at
> lade sig transportere billigt i en Polo, eller nyde luksusen i en A8'er
> til en højere pris.
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>


Jamen det er komunen der sætter max taksten og vognmændene/centralen
bestemmer sig så for hvad de vil tage.. normalt det som komunen har sagt.
Hvis du blev tilbudt 20kr mere i timen så beder du jo heller ikke kun om de
10kr :P

Taxa chaufføere er provisions lønnet og komunen sætter så taksterne i
forhold til mængden af kørsel så chaufføerne kan lave en rimelig løn



Peter Dalgaard (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 31-12-08 00:58

On Wed, 31 Dec 2008 00:00:01 +0100, Andreas M. Hansen wrote:

> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede
> dørpaneler for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som
> taxi - men det er måske bare en and ?
>
> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..
>
> mvh, og godt nytår!
>
> Andreas M. Hansen

Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.

(Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Andreas M. Hansen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 31-12-08 01:11

> Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
> passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
>
> (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
>

Det er nok bare mig som ser spøgelser mht. størrelseskrav - eller det er et
levn fra svundne tider (190'eren) ?

mvh

Andreas M. Hansen


Henrik Stidsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 31-12-08 01:11

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
news:495ab570$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
> passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.

Det er alle Yaris varianterne svjv - mon ikke de fleste biler er godkendt
til taxa kørsel egentlig?

> (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)

Mon ik det er en facelift, de skiftede model sidst i 2005 så det ville da
være tidligt at komme med en ny model allerede.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Allan F (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 31-12-08 02:06


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
> for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
> er måske bare en and ?
>
> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..
>
> mvh, og godt nytår!
>
> Andreas M. Hansen

Det er rigtigt, at er tidligere var krav til størrelsen. Og MB190 og Mazda
626 havde problemer, og kørte på dispensation. På MB190 skulle man fjerne
den konturformede inderside på bagdørene, og sætte en flad krydsfinerplade
ind i stedet. Mazda 626 (i hvert fald 1993-modellen i sedan) skulle man
høvle noget af undersiden af bagsædet, for at få hovedhøjde nok.

I dag er kravene bare, at der skal være nem adgang til alle pladser.

Allan F



Peter Dalgaard (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 31-12-08 02:07

On Wed, 31 Dec 2008 00:11:26 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
> news:495ab570$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
>> passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
>
> Det er alle Yaris varianterne svjv - mon ikke de fleste biler er
> godkendt til taxa kørsel egentlig?
>
>> (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
>
> Mon ik det er en facelift, de skiftede model sidst i 2005 så det ville
> da være tidligt at komme med en ny model allerede.

Det er lidt mere end kosmetik, det ser ud som om de er ved at gøre det jeg
mistænkte: Bruge motoren fra den nye Urban Cruiser i en regulær Yaris.
Logisk nok, for UC er jo bygget på Yaris platformen.

1.3 motoren vokser fra 64 til 74 kW med lavere forbrug (18.9 km/l mod
16.7) og, så vidt jeg kan se, med 6 gear. Jeg tror at de også har kommet
noget eco-drive i 1.0'eren, den kører 1.5 km/l mere på samme motor.



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kent Nielsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 31-12-08 11:19


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..

Her er bekendtgørelsen der omhandler krav til bl.a. taxibiler.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22551

Octaviaen har Københavns Kommune med på deres liste:
http://www.kk.dk/eDoc/%C3%98konomiudvalget/29-01-2008%2015.15.00/Referat/07-02-2008%2014.15.27/Sk%C3%A6rpet%20milj%C3%B8profil%20-%20Bilag%207.pdf


--
Mvh
Kent Nielsen



oz3bto (31-12-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 31-12-08 11:28


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
> for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
> er måske bare en and ?
>
> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..
>
> mvh, og godt nytår!
>
> Andreas M. Hansen


Det er korrekt .. der er nogen regler for str. af bilen bla. bagsædets
bredde samt fra ryggen af forsæde til handskerum osv. en del mål der skal
overholdes



tdn (31-12-2008)
Kommentar
Fra : tdn


Dato : 31-12-08 12:05

C-klassen burde forbydes som Taxi. Vi bestilte en i København med plads til
4 voksne mænd og så sendte de en C-klasse. Der INGEN plads ved bagsædet og
vi måtte krølle os sammen så det var desideret ubehageligt at sidde og hvis
det ikke var fordi det kun var ca. 5 km. vi skulle køre havde jeg krævet en
anden Taxa.

Mvh
Thomas



"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
> for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
> er måske bare en and ?
>
> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..
>
> mvh, og godt nytår!
>
> Andreas M. Hansen



HB (31-12-2008)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 31-12-08 12:16


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
> for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
> er måske bare en and ?
>
> Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
> Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
> bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
> Superb..
>
> mvh, og godt nytår!
>
> Andreas M. Hansen

Vi sad 3 på bagsædet i den nye MB C-klasse - Der er godt nok ikke megen
plads. Chaufføren fortalte at han var godt træt af det men at bilen var
eftertragtet når den var kørt fri!! Bilen skal blot opfylde kravet om at der
er plads til 4 passagerer og pyt med baggagepladsen for det er der heller
intet af i sådan en C'er.
Mht. Octavia så kører der her i byen en del af dem og det gjorde der såmænd
også af den gamle model (believe it or not!). Forskellen på MB C-klassen og
Octaviaen er 2 mm i karosseribredden og hele 13mm i akselbredden bag til
MB'ens fordel.
På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket jeg
ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg - Skal han
vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet eller den
billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I disse
finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.
Jeg har været inde at sidde i den nye Superp og der er en verden til
forskel. Bagsædepladsen minder om limo-agtige pladsforhold hvor hverken MB
eller BMW store modeller kan være med.

--
/HB


KASO (01-01-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-01-09 08:50

> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket jeg
> ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg - Skal
> han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet eller
> den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I disse
> finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.

Æhh - næppe!

Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som vognmanden
gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia med 250.000+
km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er derfor ikke
afgørende for totaløkonomien.


HB (01-01-2009)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 01-01-09 17:54


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket
>> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg -
>> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet
>> eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I
>> disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.
>
> Æhh - næppe!
>
> Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som
> vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia
> med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er
> derfor ikke afgørende for totaløkonomien.

Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand Han sværger dog til BMW
De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en del
her i Aalborg som taxa.

--
/HB


KASO (02-01-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 02-01-09 10:45


"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen
news:495ce719$0$11583$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket
>>> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg -
>>> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på
>>> bagsædet eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre
>>> højde. I disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller
>>> storebor Superp.
>>
>> Æhh - næppe!
>>
>> Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som
>> vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia
>> med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er
>> derfor ikke afgørende for totaløkonomien.
>
> Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand Han sværger dog til BMW

Formentlig samme historie som med MB.

> De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en
> del her i Aalborg som taxa.

Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel stopper
det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde til det
hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig pris. Du
finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg har
da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy, Volvo
XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius - blot
for at nævne nogle af de mere kuriøse...



HB (02-01-2009)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 02-01-09 13:43


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel
> stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde
> til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig
> pris.

Hmm.. De kørte også med den gamle model Octavia - Så hurtige er de ikke
ligefrem til at droppe den og jeg tror ikke at det er fordi at den holder på
værksted hele tiden at de bliver ved med at købe den

Kan huske at der kørte en E36 sedan engang - se det var direkte tåbeligt
mht. pladsen..

>Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg
>har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy,
>Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius -
>blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...

En MB er en fin bil, men lidt opreklameret som brugt taxa..IMO.

--
/HB


KASO (05-01-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-01-09 22:12


"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen
news:495e0be6$0$24413$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel
>> stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde
>> til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig
>> pris.
>
> Hmm.. De kørte også med den gamle model Octavia - Så hurtige er de ikke
> ligefrem til at droppe den og jeg tror ikke at det er fordi at den holder
> på værksted hele tiden at de bliver ved med at købe den

Så kan man da først for alvor tale om dårlig plads på bagsædet!!!! Octavia I
var elendig mht. benplads bagi - men bilen er iøvrigt kendt for en glimrende
kvalitet.

At du har set Skoda før og nu som Taxa, behøver iøvrigt ikke at betyde, at
det er de samme, der køber dem


>
> Kan huske at der kørte en E36 sedan engang - se det var direkte tåbeligt
> mht. pladsen..
>
>>Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men
>>jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru
>>Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota
>>Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
>
> En MB er en fin bil, men lidt opreklameret som brugt taxa..IMO.

Mjah - prisen er ihvertfald ofte rigeligt høj ifht. km-tal - selv om bilerne
kan holde til de mange km. Jeg vil ikke betale så meget - men eftersom
bilerne bliver solgt, må prisen jo være "rigtig"....

Jeg "nøjes" med en Viano, der startede sit danske liv med 60% afgift (Marco
Polo Camper) - det giver en mere realistisk pris


Jens C. Hansen (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 02-01-09 15:45

KASO wrote:
> Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel
> stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde
> til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig
> pris. Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive
> købt, men jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a.
> : Subaru Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai
> Sonata, Toyota Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...

(Med forbehold for at en taxakollega har bundet mig en historie på ærmet) :

Der kørte også en Volvo V40 som taxa her i Odense for 7-8 år siden.
Den valgte at "sprede ben" lige ved siden af Rådhuset en dag, dvs.
ophængene knækkede, alle 4 hjul vendte udad, så den bare hvilede på
bunden, og Falckmanden som skulle hente den havde svært ved at finde et
sted at få sat krogen i for at få den op på ladet.
Jeg så det desværre ikke selv.

Ivan Madsen (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 02-01-09 16:21

On Fri, 2 Jan 2009 10:45:08 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>
>"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen
>news:495ce719$0$11583$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>> news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket
>>>> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg -
>>>> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på
>>>> bagsædet eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre
>>>> højde. I disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller
>>>> storebor Superp.
>>>
>>> Æhh - næppe!
>>>
>>> Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som
>>> vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia
>>> med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er
>>> derfor ikke afgørende for totaløkonomien.
>>
>> Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand Han sværger dog til BMW
>
>Formentlig samme historie som med MB.
>
>> De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en
>> del her i Aalborg som taxa.
>
>Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel stopper
>det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde til det
>hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig pris. Du
>finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg har
>da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy, Volvo
>XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius - blot
>for at nævne nogle af de mere kuriøse...
>

prøv at kigge på http://www.taxafinn.dk under stationsvogns-testen han
har prøvet lidt af hvert. Passat (gav siden
www.svendchristensgalehus.dk på et tidspunkt), Mondeo og nu Octavia
svjh.

Henning Sørensen (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 04-01-09 19:13

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men
> jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru
> Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota
> Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
>
>

Og så den mindre kuriøse Toyota Crown 2.0 - Verdens mest brugte taxa.
Det påståes at de er ophørt med at lave dem i '72 udgaven og at de
nu/fremover er mere moderne med bl.a. gas motor.
Iøvrigt langt bedre bil at være kunde i end en MB, for både den foran og de
bagved kan være så langbenede det skal være uden at få skrammet knæ eller
isse.

Også KIA anvendes flittigt som taxa - men det afhænger lidt af hvor i Korea
man befinder sig - de tyr helst til de lokale mærker (fx Hyundai).

/Henning.


Leonard (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 31-12-08 12:33

Andreas M. Hansen wrote:

> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?

Ja, der er krav til bilens indvendige størrelse.
Dem finder du sandsynligvis i Detailforskrifter for køretøjer eller i
en speciel bekendtgørelse om hyrevogne.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Sode (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Sode


Dato : 31-12-08 21:40

I hin tider kørte der Golf 1'ere i århus.....

VH/Sode


"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:495b5883$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Andreas M. Hansen wrote:
>
>> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
>> indregistreres som hyrevogn ?
>
> Ja, der er krav til bilens indvendige størrelse.
> Dem finder du sandsynligvis i Detailforskrifter for køretøjer eller i
> en speciel bekendtgørelse om hyrevogne.
>
> --
> Leonard
> Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...



Ivan Madsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 31-12-08 22:13

On Wed, 31 Dec 2008 21:39:37 +0100, "Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:

>I hin tider kørte der Golf 1'ere i århus.....
>
Så er vi vist tilbage i de sidste dage, der fandtes Mini-cab og Taxa -
jeg har været med i en Renault Dauphine, som var en mini-cab. Men Golf
1'ere som hyrevogn? - joooh, den kunne vel fås med 4 døre?

Ole Gaarde Kristense~ (07-01-2009)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 07-01-09 03:00

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej rødder,
>
> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
> indregistreres som hyrevogn ?
>
Nej. Ikke længere.
Kravene til bilen findes i "Bekendtgørelse 399 af 4-5 2006 om særlige krav
til taxier".

I den kan man læse at kravene nu til dags er:

1) En taxi skal have lukket karrosseri med mindst 2 døre til ind- og
udstigning for passagerer.

2) En taxi skal være indrettet til befordring af mindst 5 og højst 9
personer, føreren medregnet.

3) En taxi og en limousine skal ved standardtypegodkendelse eller anmeldt
EF-typegodkendelse være godkendt til taxikørsel eller fundet egnet hertil
(d.v.s. opfylde kravene i §§ 3-4), medmindre bilen tilsvarende findes egnet
og godkendes af en synsvirksomhed.

4) Passagerrummet i en taxi og en limousine skal være forsynet med
belysning, der kan betjenes manuelt fra førersædet og som tændes automatisk,
når en hvilken som helst af bilens døre åbnes.

Så vidt jeg husker forsvandt de tidligere krav

> Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
> gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
> for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
> er måske bare en and ?
>
Nej det er skam ikke en and
Her i byen var der et sæt håndtag/dørplader der gik på omgang når de skulle
til syn.
Så snart bilen var nysysnet var det hjem og skrue igen

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste