Er Ipod touch en moden PDA ??
Fra : jagge

Dato : 29-12-08 18:22

Jeg mangler en afløser til min palm pilot som jeg synes ikke er helt
optimal mere specielt ny jeg arbejder på en macbook. Jeg har ikke
økonomi til en Iphone men jeg overvejede en touch istedet. Det var min
mening at jeg primært vil bruge den som pda, men nu stod jeg og blev
lidt skeptisk i Humac.

Når jeg åbner kalenderen på touchen kan jeg se at der ikke er ugeview,
underligt men det er et temmelig standard kalender view i alle andre
pda'er. Nuvel jeg kan muligvis leve uden. Jeg kan dog ikke undvære den
huskeliste der er i ical, den kunne jeg ikke se nogen steder, kan det
virkelig passe at den ikke er tilstede ??

Hvad med adressebogen bliver den komplet syncet inkl. kategorier etc ?

Hvordan er det med ekstra programmer til touchen. På min palm pilot kan
jeg eksempelvise åbne word dokumenter, pdf dokumenter og så videre, er
det muligt på en ipod touch ??

Alt i alt er jeg i tvivl om hvor moden en Ipod touch er som pda, og hvor
store forskelle der er i forhold til Iphonen ?

Håber nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-08 21:42

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> økonomi til en Iphone men jeg overvejede en touch istedet. Det var min
> mening at jeg primært vil bruge den som pda, men nu stod jeg og blev

Jeg kender kun iPhone, men forskellen er vist den samme. Det er bare
farven, der har en anden lyd.

> [...]
> huskeliste der er i ical, den kunne jeg ikke se nogen steder, kan det
> virkelig passe at den ikke er tilstede ??

Det er rigtigt, man ikke kan se uge-oversigt. Alle aftaler ville nok
blive for gnidrede på den i forhold til en computer lille skærm. Der er
måneds-oversigt, hvor man hurtigt kan vælge den rigtige dag. Der er
oversigt pr. dag, hvor man ret hurtigt kan bladre fra dag til dag.
Endelig er der liste-oversigt, hvor man ruller gennem dagene. Her fylder
en dag ikke mere, end antallet af aftaler dikterer, så det er også en
hurtig måde at se nogle dage igennem på. På min computer står iCal altid
til uge-oversigt, men jeg savner det sådan set ikke på min iPhone.
Huskelisten er et problem. Umiddelbart overføres den ikke. Jeg
har dog fundet ud af, at man kan oprette huskelister og noter i Mail. De
enkelte linier i hver note kan laves til punkter i huskelisten ved at
sætte markøren på den linie, man ønsker. Der kommer så et
afkrydsningsfelt ud for, og den bliver synkroniseret til huskelisten i
iCal hørende til en kalender, som jeg i øvrigt ikke ved, hvor kommer
fra. Noter og To Do kan ses på iPhone (og vel også iPod Touch) i
Mail-programmet som specielle postkasser. Man kan dog ikke afkrydse
punkterne. Det er bestemt ikke nogen god løsning, men den kan da bruges.
Alternativt er der en sværm af programmer med huskelister til
iPhone og iPod Touch. De synkroniserer dog ikke med iCal, men der findes
ofte hjemmesider og Mac-programmer, de kan synkronisere til. Dyk ned i
det og udforsk mulighederne.

> Hvad med adressebogen bliver den komplet syncet inkl. kategorier etc ?

Den ser til gengæld ud til at virke perfekt.

> Hvordan er det med ekstra programmer til touchen. På min palm pilot kan
> jeg eksempelvise åbne word dokumenter, pdf dokumenter og så videre, er
> det muligt på en ipod touch ??

Apple er jo netop berømt for den fantastiske App Store på iTunes Music
Store, hvor der er tusindvis af programmer at vælge mellem. Langt de
fleste kan bruges både på iPod Touch og iPhone, men nogle er kun til
iPhone. De fleste er også billige eller gratis. Der er dog ikke nogen
gratis måde at prøve et købeprogram først, men da de fleste koster kr.
6,- eller 12,-, er det til at overkomme.

> Alt i alt er jeg i tvivl om hvor moden en Ipod touch er som pda, og hvor
> store forskelle der er i forhold til Iphonen ?

Forskellen ligger vist kun i, at iPhone har telefon og GPS. Med iPod
Touch kan der kun dannes trådløs forbindelse via Wi-Fi (AirPort). Til
gengæld fås iPod Touch med mere lagerplads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 30-12-08 11:01

Fra : jagge

Dato : 30-12-08 11:01

> Det er rigtigt, man ikke kan se uge-oversigt. Alle aftaler ville nok
> blive for gnidrede på den i forhold til en computer lille skærm. Der er
> måneds-oversigt, hvor man hurtigt kan vælge den rigtige dag.

OK det er muligvis mig der er lidt autistisk men jeg er bare vant til at
kigge på en uge og få overblikket. Muligvis er det godt nok med den der
rullefunktion :0)

> punkterne. Det er bestemt ikke nogen god løsning, men den kan da bruges.

OK, det er pis.. ærgeligt synes jeg. Den løsning er ikke god nok til
mig. Jeg ved bare at jeg vil blive irreteret på sigt. Det er for mig
ubegribeligt at apple ikke har sørget for at funktioner som stickie
notes, og den her huskeliste bliver syncet. Jeg ville SÅ gerne tale med
en udvikler og høre hvad dælen de tænker på ;0). Det irreterer mig
specielt fordi det nok er en showstopper for mig, og jeg kan ikke lige
se et alternativ. Jeg tror jeg vil søge lidt på google's nye andromeda
styresystem til pda, øv.

> [...]
> iPhone og iPod Touch. De synkroniserer dog ikke med iCal, men der findes
> ofte hjemmesider og Mac-programmer, de kan synkronisere til. Dyk ned i

Jeg har kigget på et par interessante. Et havde faktisk en fed funktion
hvis man var flere med ipods/iphone kunne man have fælles lister som
hele tiden blev opdateret. MEN jeg kan ikke leve med noget der ikke
funger offline og så har jeg brug for noget hvor programmet findes både
på macbooken og pda'en. Jeg bruger meget ofte min macbook tll at lave
aftalerne på, og det er ikke godt nok for mig med et webinterface, vil
ikke være afhængig af at være online hele tiden.

> Den ser til gengæld ud til at virke perfekt.

OK

Tak for hjælpen Henrik.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 18:48

On 2008-12-30 11:00:39 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> specielt fordi det nok er en showstopper for mig, og jeg kan ikke lige
> se et alternativ. Jeg tror jeg vil søge lidt på google's nye andromeda

Jeg bruger ToDo og Notebook fra Appigo kombineret med www.toodledo.com
til at holde styr på notater og opgaver.

Programmerne fungerer offline og sync'er til hjemmesiden

/JHP

Fra : jagge

Dato : 30-12-08 23:37

> Jeg bruger ToDo og Notebook fra Appigo kombineret med www.toodledo.com
> til at holde styr på notater og opgaver.
>
> Programmerne fungerer offline og sync'er til hjemmesiden

OK det kigger jeg da lige på.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-08 13:48

> [...]

> Alt i alt er jeg i tvivl om hvor moden en Ipod touch er som pda, og hvor
> store forskelle der er i forhold til Iphonen ?

Nu har jeg selv brugt en Touch som "PDA" indtil jeg fik min iPhone, og
jeg synes ikke den er helt gennembagt. En Touch er jo "bare" en iPod med
lidt pda drys.

Hvis du skal bruge en PDA så kig efter en "rigtig" pda .. eller en
iPhone. Du kan nok hutle dig igennem med en touch, men nogen god løsning
er det ikke ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-12-08 17:23

> Hvis du skal bruge en PDA så kig efter en "rigtig" pda .. eller en
> iPhone. Du kan nok hutle dig igennem med en touch, men nogen god løsning
> er det ikke ...

OK tak for dit input, hvilke funktionaliteter er det du mener man får
med Iphone som man ikke har med itouchen ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-08 17:30

> OK tak for dit input, hvilke funktionaliteter er det du mener man får
> med Iphone som man ikke har med itouchen ?

Der er en masse ting som blivere meget nemmere når den altid er "på" om
det så er EDGE eller 3G eller WiFi .. f.eks. Zenbe lists som jeg bruger
til at dele todo lister .. på iPhone er den altid syncet til deres
webservice og dermed syncet til dem jeg deler todo lister med.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-12-08 23:37

> [...]
> til at dele todo lister .. på iPhone er den altid syncet til deres
> webservice og dermed syncet til dem jeg deler todo lister med.

Det var netop Zenbe list jeg havde kigget på. Men den webaplikation man
kan bruge på macbooken kræver vel at man er online, og så er det ikke så
brugbart for mig.

Venlig hilsen

Jakob