Spændende ny kartoffelret?
Fra : Vittrup

Dato : 29-12-08 21:18

Nytårs aften skal vi have lidt forskelligt til stegebuffet - men mangler
idéer til spændende kartoffelretter. Bagte, kogte, fritter og flødekartofler
synes vi er for oplagte...

Forslag?

Søren

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-12-08 21:44

Vittrup wrote:
> [...]
> idéer til spændende kartoffelretter. Bagte, kogte, fritter og flødekartofler

Pommes Anna smager fantastisk og er vist tilpas "smovset" til årets
sidste dag

Pommes Rösti kunne også være et bud, hvis man er til det lidt mere
"sprøde" tilbehør.

Google giver masser af fine bud på opskrifter (der dog næppe varierer
meget da begge typer er relativt simple at lave).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Padre

Dato : 29-12-08 22:42

"Vittrup" <FJERNvittrup@audio-link.dk> wrote in message

> Nytårs aften skal vi have lidt forskelligt til stegebuffet - men mangler
> idéer til spændende kartoffelretter. Bagte, kogte, fritter og
> flødekartofler synes vi er for oplagte...
>
> Forslag?

Pommes de terre Champs Élysée - kartofler snittes i tændstikker, vaskes godt
og tørres.

Tag en tykbundet og -sidet rund metalform på omrent 18 cm. diameter og 8 cm
høj, læg et stykke bagepapir i bunden og læg tændtikkerne lagvis. Lagene
vædes med klaret smør og saltes og pebres. Læg låg på og bag ved ikke for
høj varme. Tilsæt løbende klaret smør under bagningen. Det skal blive til en
fast kage, som er gyldenbrun udenpå og blød indeni.

Det er ikke slankemad

Det er næsten det samme som pommes de terre Anna (Kims forslag) men i pommes
Anna er kartoflerne skivet.

Hvis du blander trøffelskiver i pommes de terre Champs-Élysées, hedder det
Pommes de terre Gourmands

Alt sammen iflg. Ali Bab.

--
Padre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-12-08 09:59

> Nytårs aften skal vi have lidt forskelligt til stegebuffet - men
> mangler idéer til spændende kartoffelretter. Bagte, kogte, fritter og
> flødekartofler synes vi er for oplagte...

Der er allerede mange gode forslag (Pommes de terre Gourmands hitter her),
og vil blot supplere med kartoffelmos med rodfrugter.

Det er meget undervurderet at tilsætte fintrevet selleri, persillerod og
eller pastinak til en gerne lidt rustik kartoffelmos. Det smager pragtfuldt
og giver en dejlig lidt nøddeagtig smag der passer fint til oksekød.

Gulerødder i mosen tilsætter også lidt farver og sødme til mosen.

Selv foretrækker jeg faktisk rodfrugterne rå og fintrevne i mosen, hvor de
mørner en smule men giver et godt bid. Men synes man det er for meget kan
de revne rodfrugter blancheres først.

Fungerer også som Duchesse (bagte kartoffelmos toppe) der er ganske
festligt.

Fra : Padre

Dato : 30-12-08 13:23

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message
> [...]

> pragtfuldt
> og giver en dejlig lidt nøddeagtig smag der passer fint til oksekød.

Sauteret aubergine i kartoffelmos - det burde faktisk være fantastisk til
Kaspers pommes Duchesse .......

--
Padre

Fra : Vittrup

Dato : 30-12-08 20:31

Mange tak for gode idéer og opskrifter alle sammen - man bliver jo helt
sulten her dagen før!

Godt nytår!

Søren