10 bedste åbningsscener i film
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-12-08 13:27

Min liste er lidt snæver, periodemæssigt :)

1. Star Wars (1977)
http://www.youtube.com/watch?v=o9CcNrQChzA&fmt=18

2. Taxi (1998)
http://www.youtube.com/watch?v=bIWd4FB6CTg&fmt=18

3. Die Hard 3 - With a Vengeance (1995)
http://www.youtube.com/watch?v=3LFG9rYQnS0&fmt=18

4. Kill Bill Vol. 1 (2003)
http://www.youtube.com/watch?v=ew5EYd5_i6M&fmt=18

5. Contact (1997)
http://www.youtube.com/watch?v=SY7K-84Falc&fmt=18

6. Saving Private Ryan (1998)
http://www.youtube.com/watch?v=HDEeO57PpLE&fmt=18

7. American Beauty (1999)
http://www.youtube.com/watch?v=t8GAPl1cNC4&fmt=18

8. Fight Club (1999)
http://www.youtube.com/watch?v=BUeDyDZ7O3I&fmt=18

9. Terminator 2: Judgement Day (1991)
http://www.youtube.com/watch?v=RcisPdJVNl8&fmt=18

10. Ghost In The Shell (1995)
http://www.youtube.com/watch?v=Dc_jDEvGC7s&fmt=18

Jeg ville egentlig medtage "28 days later" (2002)
men fandt ingen klip.

7 af de 10 er fra 1995-1999...

--

Permanently behind me: SWG & Age Of Conan.
Currently playing: WoW, LOTRO, WAR, GW & Spellborn

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-08 17:38

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 10. Ghost In The Shell (1995)
> http://www.youtube.com/watch?v=Dc_jDEvGC7s&fmt=18
>
> Jeg ville egentlig medtage "28 days later" (2002)

Smashing Magazine har iøvrigt netop publiceret denne liste med 30
titel-sekvenser:

http://www.smashingmagazine.com/2008/12/19/30-unforgettable-movie-title-sequences/

Mvh. Stig

Fra : Henry Vest

Dato : 30-12-08 20:29

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Min liste er lidt snæver, periodemæssigt :)

Og unægtelig også på anden vis!

--
Henry Vest

Fra : TL

Dato : 31-12-08 09:23

On Tue, 30 Dec 2008 13:26:31 +0100, in dk.kultur.film "Thomas Hejl
Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

>Min liste er lidt snæver, periodemæssigt :)
[snip]
Hvor er Touch of Evil?

--
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-12-08 11:42

TL skrev:

> Hvor er Touch of Evil?

Ja, den første lange ubrudte kameraføring i "Politiets blinde øje" er
suverænt smuk. Men også åbningen i Altmans fjantede "Dr. T and the
Women" er herlig med alle de skøre madammer der fiser omkring.

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Hvad gør det man er en dårlig taber,
når bare man er bedst til at vinde!

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-12-08 11:47

Jørgen Grandt wrote:

> Ja, den første lange ubrudte kameraføring i "Politiets blinde øje" er
> suverænt smuk. Men også åbningen i Altmans fjantede "Dr. T and the
> Women" er herlig med alle de skøre madammer der fiser omkring.

Jeg kan godt lide åbningsscenen i "Superman 2", hvor en flok mekaniske
pingviner sætter et totalt kaos i gang.

Og åbningsscenen til "Bagdad Café", hvor den tyske stramtante marcherer ud i
ørkenen med sin kuffert, er heller ikke dårlig.

Og så elsker jeg indledningen til "Den gamle mølle på Mols", hvor hyggelige
Henry Nielsen præsenterer alle personerne i rutebilen og slutter af med: "Og
der har vi jo mig - som landpost for 117. gang!"

Per V
--
Pleased to meet you, hope you get my name - but what's puzzling you is
the nature of my game

Fra : Klaus G.

Dato : 03-01-09 23:03

> Min liste er lidt snæver, periodemæssigt :)
Den her:
http://www.youtube.com/watch?v=DBrdR5CemlY
X-Men2

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-01-09 02:29

Klaus G. skrev:

> Den her:
> http://www.youtube.com/watch?v=DBrdR5CemlY
> X-Men2

Altså inden for samme lidt snævre periode. Spøjst digitalt lir, men en
af de 10 bedste åbningsscener? Nope!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 18-01-09 23:48

> Jeg ville egentlig medtage "28 days later" (2002)
> men fandt ingen klip.
>
> 7 af de 10 er fra 1995-1999...

Man bør jo nok skelne mellem titelsekvens og åbningscene, selvom de jo ofte
glider sammen. Men f.eks. Star Wars, Contact og Saving Private Ryan
præsenterer kun titlen og ikke meget andet, men har nogle meget stærke
åbningscener.

Indiana Jones and the Temple of Doom kan jeg rigtig godt lide. Jeg synes,
det er genialt, at filmen starter med et sang og dansenummer i klassisk
musicalstil. Særligt i lyset af at åbningsscenen i Raiders allerede var
blevet legendarisk. Der var noget at leve op til og så fandt de på noget
helt andet i stedet for at prøve på det.

Superman the movie skal også med. Titelsekvensen alene kostede mere end de
fleste film på det tidspunkt. Jeg tror ikke jeg lukkede øjnene i de syv
minutter den varer, da jeg så den i biffen dengang.

Jeg også enig i mange af dem på Smashing Magazines liste.

"Reservoir dogs" er fed i sin enkelhed.

Det samme er "Alien".

Men lige på stående fod er det åbningen af "Serenity", der fedest. Starter
med at Universals logo glider ind i filmen og befolkning emigrerer i
rumskibe over i en undervisningssituation, der så faktisk er en drøm, der så
viser sig faktisk at være en holovideosekvens, da handlingen pludselig
fryser.

Og så er der selve titelsekvensen ligeså imponerende. Mens titlerne ruller
bliver alle figurerne og selve skibet præsenteret i en singleshot, der
slutter med den sidste og vigtigste figur og instruktørens navn. Blændende
lavet.

Mark

Fra : Kim2000

Dato : 19-01-09 22:29

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Min liste er lidt snæver, periodemæssigt :)

Ghostship, mener jeg den hedder.

Min daværende kæreste og jeg legede den og den startede som en sukkersød
romantisk film og lige pludselig.....

http://www.youtube.com/watch?v=rUvlbO0xT0k&feature=related

Vi sad først i chok over at vi åbenbart havde lejet en lorte romantisk film,
derefter kom det rigtige chok.