To eller flere ekkolod
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-12-08 21:32

Hej gruppe

Jeg vil gerne have et ekkolod mere ombord.

Jeg har et traditionelt system, med integreret ekkolod (200khz), og jeg vil
gerne have et ekstra ekkolod, der viser historik på dybden.

Det er oplagt at købe et fish finder ekkolod til små penge, da de dybder der
er interessante er de danske farvande (dvs - generelt under 20 meter).

De er så nu jeg har brug for jeres viden, fordi:

1: Jeg vil gerne købe et fishfinder ekkolod, som jeg også kan bruge som NMEA
repeater for andre oplysninger, f.eks. waterspeed m.v..

Det ekkolod jeg har kører på 200 khz, og sidder helt traditionelt i stævnen,
så næste spørgsmål er:
2a: Kan jeg sætte et 200 khz ekkolod bagerst, et sted i hækken?
2b: Eller er jeg nødt til at finde et ekkolod der kører på en anden
frekvens, for at de ikke taler i munden på hinanden?

Hvis i har forslag til at løse mit dillemma, så må i meget gerne sende
forslag til hvilke ekkolod jeg ør se på.

mvh
/Børge

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-12-08 09:30

Hej Børge,

Hvis det du ønsker er historik i form af en grafisk fremstilling
af bundkurven så kan du downloade dette lille program:

http://www.navtec.de/english/nmea_mon.htm

I nederste højre billedafsnit vises dybdehistorik. Det kræver en
NMEA forbindelse fra PC´en til dybdemåleren.

Da du har dybdemåler og PC er det ikke nødvendigt af den grund
at køben en fishfinder.

To ekkolod der sender på samme frekvens kan give interferens og
dermed usikre signaler. En variation i frekvensen på to eller
flere enheder vil være at foretrække.

Godt Nytår.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 30-12-08 11:18

Hej Harding.

Nedenstående program kender jeg, og bruger et tilsvarende på PC'en - og det
virker rigtigt fint, men det står nu engang om læ.

Når jeg overhovedet tænker på en fishfinder, så er det fordi den kan sidde i
det hul, hvor mine gamle instrumenter sad i cockpittet, efter jeg har købt
nyt integreret Siva NX2 anlæg, som er monteret foran rattet.

Helt basalt ville jeg finde en billigt NMEA repeater med 4-delt display, men
da en Fishfinder ofte er billigere, tænkte jeg den anden løsning kunne blive
bedre.

Min nuværende Silva kører på 200khz, så jeg havde tænkt på 150 eller 235 khz
, hvis det er adskillelse nok, jeg ville gerne have begge i stævnen,
alternativt ville jeg have "backup'en" i hækken.

mvh
/Børge

"Harding Larsen (slet 77FNZ)" <harding@77FNZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12306262420.0567565437776274@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-12-08 13:47

Hej Børge,

Nu bliver jeg nyfiken, hvad hedder det program som du anvender?

M.h.t. interferens så afhænger det meget af det materiale der er
anvendt til fremstillingen af transduceren.
Båndbredden kan svinge fra få procent og op til over 20 procent.
Så i værste fald vil de frekvenser 150 KHz og 235 KHz kunne
ligge inden for det spekter hvor et udsendt signal vil kunne
detekteres.
Begge sendere udsender kun et kort "ping" men modtagerne står
åbne i hele den mellemliggende periode og vil/kan reagere på de
reflekterede signaler.
Er det et digitalt visende display vil det låse på det først
tilbagekommende signal (visende den mindste målte afstand) er
det et grafisk display vil du se mange reflektioner og afhængig
af disse reflektioners "afstand" og styrke vil de danne billedet
på skærmen.
Endelig er transducerens udstrålingsvinkel af stor betydning.
Har de begge en stor udstrålingsvinkel vil placering for- og
agter bære uden betydning. Er vinkelen lille kan du ud fra de
foreliggende specifikationstal regne dig frem til dybden hvor de
to kegler overlapper hinanden.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 03-01-09 22:33

Hej Harding

Jeg bruger http://www.nexusmarine.se/upload/marine/marine/fdx/nsp_8soft.htm
Men det propietært for Silva/Nexus instrumenter.

Som jeg læser nedenstående, så er det ikke en god ide at bruge en fishfinder
med NMEA indgang, som generel NMEA repeater?

mvh
/Børge

"Harding Larsen (slet XUQVT)" <harding@XUQVTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12306416570.0958532610419951@dtext.news.tele.dk...

Fra : Morten

Dato : 31-12-08 16:11

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis i har forslag til at løse mit dillemma, så må i meget gerne sende
> forslag til hvilke ekkolod jeg ør se på.

Hej du kan jo købe et som har både 200 og 50 khz ,men hvis du sætter i med
samme frekvens vil du få lodrette streger på din skærm.
og der skal temmelige stor afstand imellem 2 på samme frekvens ,kan nemlig
se de lodrette streger hvis jeg ligger ved siden af andre både med en
afstand på 0 til ca 70 meter. og det er selvom det er den smalle stråle jeg
har på skærmen. (.kunne forestille mig at du ville få det samme.)
Har både visning af 50khz og 200khz på engang med splitskærm. den ene er en
bred stråle og den anden er en smal så hvis jeg nærmer mig et eller andet i
vandet dukker det først op på den ene og når jeg sejler henover det dukker
det op på den anden.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 16:46

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev i en meddelelse

> [...]
> en bred stråle og den anden er en smal så hvis jeg nærmer mig et eller
> andet i vandet dukker det først op på den ene og når jeg sejler henover

Hej Børge

Der KAN forekomme forstyrrelser hvis man er uheldig - men - jeg har 2
ekkolodstransducere i min båd, og der er kun ca. 1 meter imellem dem - og
jeg har absolut ingen problemer med at køre med begge samtidigt, også på
samme frekvens. Det ene er koblet på en Garmin 2006C kortplotter og det
andet er koblet til min Interphase kortplotter - begge kører både 50 og 200
Khz og fungerer som sagt fuldstændigt problemfrit.
Grunden til at transducerne er så tæt placeret, er såmænd at jeg havde min
Garmin monteret (gennemføringstransducer) da jeg anskaffede min Interphase
plotter med ekkolod - og her limede jeg så bare transduceren indvendigt på
skroget det sted der var nemmest at komme til (og hvis det ville give
problemer, kunne jeg så flytte det).

venlig hilsen

JN

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 03-01-09 22:37

Hej JN

Tja, det var i bund og grund sådan en løsning jeg tænkte på.

Oplever du aldrig interferens? Det gør jeg tit fra nabobåde, jeg har ligget
i havnen og målt 70meter vand under kølen (i Dragør)

Så det må være interferens med andre både, der giver den dybde?

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-09 23:33

> [...]
> ligget i havnen og målt 70meter vand under kølen (i Dragør)
>
> Så det må være interferens med andre både, der giver den dybde?

Hej igen,

nej - jeg har endnu tilgode at opleve interferens - og om andre typer
lod/transducere vil kunne give bøvl ved jeg ikke - blot at min opsætning
aldrig har voldt nogen som helst problemer (og jeg bruger rigtigt tit begge
plottere/ekkolod samtidigt - den ene kan så bruges som rent lod og den anden
som plotter - og begge transducere er aktive samtidigt, blot vælger jeg at
vise kortbilledet i fuldskærm på ene).
På min 1000 sm lange sommertur, brugte jeg vel den kombination på ca.
halvdelen af turen - og har aldrig oplevet interferens.

Begge systemer opgives til at køre på 50/200 khz - måske der i praksis er
tale om en mindre frekvensforskel ? - ihverttilfælde virker det hos mig

venlig hilsen

JN

Fra : Morten

Dato : 12-01-09 16:01

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> venlig hilsen
>
> JN
> Hej Jn er du sikker på at du ikke køre 50khz på den ene og 200khz på den

Har du prøvet med splitskærm på hvert instrument så du kan se 50khz i den
ene side og 200khz i den anden side af hver skærm ?

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 18:11

> Har du prøvet med splitskærm på hvert instrument så du kan se 50khz i den
> ene side og 200khz i den anden side af hver skærm ?
>
> Morten

Hej igen,

jeps ! - ALLE kombinationer har været brugt: begge 50 Khz - begge 200 Khz -
50-->200 og omvendt - ingen forstyrrelser. Jeg er nok lidt "nørdet" med
noget af det elektroniksjov - og nysgerrig oveni, så det er een af grundene
til at jeg afprøver tingene på alle mulige og umulige måder

Og det overrasker såmænd også mig, at der ikke er forstyrrelser
overhovedet - men det er altså situationen.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding Larsen

Dato : 12-01-09 19:04

Ja det kan godt virke lidt nørdet bare at prøve sig frem med de
tilfældige muligheder.
Prøv at se det lidt mere teoretisk, læs mit indlæg længere oppe
i strengen. Det giver forståelse for hvorfor du ikke får
problemer.

Mvh/Harding