Fjeder på afveje: Siemens opvaskemaskine
Fra : Thomas

Dato : 30-12-08 18:17

Hej NG

Der er røget en fjeder ud af min sæbeskuffe, på min Siemens opvaskemaskine.
Jeg har forsøgt at vende og dreje den satan på alle mulige måder, men kan
simpelthen ikke se mig ud af, hvordan den har siddet der og funktionen.

Håber en derude kan fortælle og allerbedst, vise et billede af, hvordan den
skal sidde. Jeg kan ikke lige huske modellens navn, eller huske hvor jeg
aflæser det henne, men mon ikke der er en hvis standard over de sæbeskåle`?

Jeg kan se at man kan få en helt ny Bosch her på udsalg helt ned til 1899,-
så det udelukker at jeg kontakter en proff. for at se på den "gamle" maskine
her

På forhånd tak

Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-08 18:27

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG

Jeg kan ikke lige huske modellens navn, eller huske hvor jeg
> aflæser det henne,
Det plejer at stå på et skilt på siden af lågens kant, så man kan læse
skiltet når lågen er åben.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Thomas

Dato : 30-12-08 18:35

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
>>
> Jeg kan ikke lige huske modellens navn, eller huske hvor jeg
> Det plejer at stå på et skilt på siden af lågens kant, så man kan læse

Ja det stod sku svagt øverst på lågen

SE34200DK/01

Mvh

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 19:37

> [...]

> måder, men kan simpelthen ikke se mig ud af, hvordan den har siddet der og

Hvad vil skuffen ikke nu?

> Jeg kan se at man kan få en helt ny Bosch her på udsalg helt ned til
> 1899,- så det udelukker at jeg kontakter en proff. for at se på den
> "gamle" maskine her

Pris gør ikke det hele - langt fra !

Fra : Thomas

Dato : 01-01-09 22:55

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message

> "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad vil skuffen ikke nu?

> Pris gør ikke det hele - langt fra !

nej enig.

Jeg købte mit hus med ældre, men gode hvidevare, fx også en Miele
vaskemaskine, der bare spiller max!! Og jeg mener også selv at Siemens
laver nogle gode opvaskemaskiner, med mit beskedne kendskab til "kedelige"
maskiner i huset ;)

Men mit udsagn var mere baseret på at jeg ikke ved hvor gammel den Siemens
egentlig er og hvad der vil komme af flere rep. 7-9-13- bank under bordet
osv., i fremtiden, så jeg ikke ville ofre en fagmand på opgaven.

En lille anekdote: Mine forældre havde engang en Moulinex microovn, der
havde kostet ca 2000 kr fra ny. Den gik desværre i stykker og ville koste
1500 kr at lave. En ny elekrondims eller hvad det hedder. (det virkede jo
dyrt i forhold til købsprisen) Det droppede de og købte en billig ny
istedet til 3-400 kr. vist

Det fortrød de vist mange gange siden. Hvor Moulinexen var i en lækker
proff kvalitet, som jeg ikke lige har set siden, så er den anden en slatten
erstatning. (der dog virker endnu her 10 år efter)

Mvh

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 02-01-09 07:25

> Men mit udsagn var mere baseret på at jeg ikke ved hvor gammel den Siemens
> egentlig er...

Når du åbner maskinen, står maskinens identitet præget ind i den øverste
kant ved låsetøjet. Det kan være svært at se, men du fandt noget af det før.
En del af serienummeret og ikke modelnummeret angiver produktionsdatoen

Fra : Niels Munk

Dato : 30-12-08 21:23

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> måder, men kan simpelthen ikke se mig ud af, hvordan den har siddet der og

Drop at bruge sæbeskuffen, og køb i stedet tabs som skal smides i f.eks.
beholderen til bestik. Så er det totalt ligegyldigt om din sæbelåge virker
eller ej. Så længe beholderen til afspændingsmiddel ikke er affekteret.

/Niels Munk

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 21:37

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ej. Så længe beholderen til afspændingsmiddel ikke er affekteret.

I så fald tømmer man afspændingsmidlet ud og anvender multi-tabs som 3 i 1,
4 i 1, 5 i 1 osv....

Fra : Jens K

Dato : 01-01-09 21:08

> [...]
> måder, men kan simpelthen ikke se mig ud af, hvordan den har siddet der og

Hej,
jeg vil tro, det er fjederen under låget som lukker sæbeskuffen af.
Funktionen er at trække låget til side, når sæben skal ud. Med andre ord er
fjederen udspændt, når låget er lukket, og 'slap', når låget er åbent.
--
Jens

Fra : Thomas

Dato : 01-01-09 22:34

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> wrote in message

> [...]
> er fjederen udspændt, når låget er lukket, og 'slap', når låget er åbent.

Hej

Ja jeg tror også det er noget i den retning. Men jeg har vendt og drejet den
"skide" fjeder. Ikke nemt at montere en fjeder uden at man ved hvordan den
sad. Hvordan er den spændt op, i hvilket retning og hvad har den fat
i.....?

Så derfor har jeg også gået og spekuleret på de andre kommentarer herinde
at skuffen er underordnet. Tabletten bliver vel først frigivet på et
bestemt tidspunkt i "processen", så det kan vel aldrig være det samme bare
at smide den i bestikkurven ?

Ja jeg ved det ikke, men jeg takker ihvertilfælde for alle inputs herinde
fra

Mvh

Thomas

Godt nytår til alle

Fra : Mogens

Dato : 01-01-09 22:48

> [...]
> at skuffen er underordnet. Tabletten bliver vel først frigivet på et
> bestemt tidspunkt i "processen", så det kan vel aldrig være det samme bare

Multitabs er opbygget således, at indholdet opløses ved/under forskellige
forhold.

Fra : Thomas

Dato : 01-01-09 23:12

> "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Multitabs er opbygget således, at indholdet opløses ved/under forskellige
> forhold.

Hej

Nu vil jeg ikke starte en længere diskussion vedrørende mærke af tabs:

Men jeg bruger Neophos powerball 4 eller 5 i 1 whatever. En kammerat
fortalte mig ,da jeg skulle bruge maskinen første gang, at de billige fra
Netto er lige så gode som de dyre. Som sagt, jeg vil ikke starte en
diskussion men kan kun konstatere med mine egne øjne, at i Min maskine, med
mit bestik og service, med mine madrester og mit postevand, der er Neophos
de billige overlegne! om det er anerledes hos folk med nye maskiner, der
ikke spiser lasagne fx, og rider samme dag de sadler, (læs: hvor maskinen
kører oftere end én gang om ugen) skal jeg ikke kunne svare på

Men nok om det. Du skriver at det opløses under forskellige stadier ? Så
jeg kan faktisk bare smide min neophos direkte i bestikkurven så ? Det vil
da glæde mig mig hvis jeg stadig kan bruge maskinen , hvis jeg aldrig får
den skide fjeder sat i igen ;)

Mvh

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 02-01-09 07:29

> [...]

> hvor maskinen kører oftere end én gang om ugen) skal jeg ikke kunne svare

Jeg bruger også de billige - ingen forskel ift. Neophos hos mig

> Men nok om det. Du skriver at det opløses under forskellige stadier ? Så
> jeg kan faktisk bare smide min neophos direkte i bestikkurven så ?

Man skal følge producentens anvisning...

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-09 11:59

> Jeg bruger også de billige - ingen forskel ift. Neophos hos mig

Vores whirlpool et-eller-andet der er <5år gammel vasker ikke ordenligt rent
med de billige (har prøvet end del forskellige). Det er tydeligts på
glassene.

Også selvom vi har prøvet at køre en "maskinrens" med noget specialsæbe.

Så vi forsøger at købe neophos på tilbud så de ikke er væsenligt dyrere.
Vores opvasker kører heller ikke dagligt.

Pointe - hvis man ikke synes at ens maskine vasker ordenligt rent med
billige tabs så prøv de dyrere inden man skrotter maskinen.

Men mhs af rep af hårde hvidevarer er der tit hælp at hente i dk.teknik.el
Måske også selvom det er en fjeder og ikke noget elektrisk.

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-09 15:40

On 2009-01-09, Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men mhs af rep af hårde hvidevarer er der tit hælp at hente i dk.teknik.el
> Måske også selvom det er en fjeder og ikke noget elektrisk.

Grunden til at det ikke bliver rent kunne måske være fordi
at der ikke bliver tilført nok afspænding eller salt til vasken?

jeg har selv en Bosch et eller andet, og den vasker perfekt, med e billige
og det har mine forældres maskiner også gjort igennem de sidste 10år
og vi har oven i købet ret meget kalk i vandet her.

det er selvfølgdig total umuligt at vaske rent hvis vi snakker indtøret madrester
som har siddet i 14 dage, personligt skyller jeg aldrig tingene jeg smider i,
medmindre jeg ved at der går en uge før den skal køre, så fjerner jeg det værste
(eller også lader jeg den skylle en ekstra gang).

Jeg skyller lige og skraber det værste af en tallerken, inden den ryger ind, der
er jo ingen ide at lade ½liter sovs sidde på tallerknen.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Fra : Mogens

Dato : 09-01-09 20:24

"Rasmus" <dytbot_snot@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det har mine forældres maskiner også gjort igennem de sidste 10år
> og vi har oven i købet ret meget kalk i vandet her.

Ja, det alt afgørende er, at maskinen er indstillet korrekt og ift. den
vandhårhed, der anvendes. Jeg har en ny Gaggenua-opvaskemaskine, men det gør
ingen forskel ift. andre. Mål vandhårheden og start med en lav indtilling af
afspændingsmiddeldosering og juster efterfølgende - så funker det :)

Fra : Niels Munk

Dato : 01-01-09 23:06

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Tabletten bliver vel først frigivet på et bestemt tidspunkt i "processen",
> så det kan vel aldrig være det samme bare at smide den i bestikkurven ?

Det er forskelligt, alt efter hvilke tabs du bruger. På dem jeg bruger, står
der på æsken at de _ikke_ må puttes i sæbeskuffen, men derimod i den
medfølgende kurv, som klipses på et tilfældigt sted i maskinen. Dvs. man kan
lige så godt smide den i bestikkurven.

Det har jeg gjort i flere år nu, og vaskeresultatet er glimrende hver gang.

/Niels Munk

Fra : Thomas

Dato : 01-01-09 23:17

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
> [...]
> kan lige så godt smide den i bestikkurven.
>
> Det har jeg gjort i flere år nu, og vaskeresultatet er glimrende hver

Jeg bruger Neophos. Og der er et billede af bestikkurven med en rød streg
over, så jeg formoder at de skal i sæbeskuffen

Jeg har lige rost Neophos i mit forrige indlæg. Men de skal da heller ikke
roses mere end højst nødvendigt. (jeg har lige nærstuderet æsken) Selvom
det er 5 i 1, og de skriver om alle dens kvaliteter, er de ikke blege for på
siden af æsken at fremhæve, deres eget afspændingssmiddel samt salt....
selvom tabletten vel egentlig indeholder dette!

mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 01-01-09 23:20

og det jeg egentlig ville spørge om var hvilken type du bruger ?

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 02-01-09 00:30

> [...]
> er fjederen udspændt, når låget er lukket, og 'slap', når låget er åbent.

Hej

Så fik jeg sku fjederen på plads. Jeg tænkte over det du sagde og fandt et
fæstningssted på låget og et på "udløseren" i sæbeskuffet, og det virker

Mvh

Thomas