Vaskemaskinetilslutning
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-08 16:05

Har jeg forstået det korrekt, at de nye maskiner kun tilsluttes 220 V, og
altså ikke med kraftstik?

Kan det ikke give problemer hvis den sidder i linie med andre apparater,
f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Og hvorfor er det 'umoderne' at maskinen tager varmt vand ind? Der må da
kunne spares en masse der.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-12-08 16:44

> Har jeg forstået det korrekt, at de nye maskiner kun tilsluttes 220 V, og
> altså ikke med kraftstik?

Ja

> Kan det ikke give problemer hvis den sidder i linie med andre apparater,
> f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Jo, absolut. Sæt den på sin egen gruppe, så er du ude af det problem.

> Og hvorfor er det 'umoderne' at maskinen tager varmt vand ind? Der må da
> kunne spares en masse der.

Nej, for langt det meste vand forbruges til skyl, og her vil det være for
dyrt at bruge varmt vand. Undtagelsen er hvis du har solvarme. Så er prisen
ens for koldt og varmt vand.

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 30-12-08 16:47

> Har jeg forstået det korrekt, at de nye maskiner kun tilsluttes 220 V, og
> altså ikke med kraftstik?

Ja, korrekt - jeg undrede mig også da vi skiftede næsten al HHV i huset. Kun
tørre-tumbleren var beregnet til 400v (men kunne dog drosles ned til 230v).

> Kan det ikke give problemer hvis den sidder i linie med andre apparater,
> f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Æhhh, bare fordi den kører 230v så behøver du jo ikke sætte den på en gruppe
sammen med en masse andet. Jeg (ja, altså montøren) satte vores vaskemaskine
og tørretumbleren til det tre-fasede kraftstik der var fra den gamle
opsætning. Dermed har tørretumbleren sine 2 faser og vaskemaskinen har sin -
og ingen af dem overlapper.

> Og hvorfor er det 'umoderne' at maskinen tager varmt vand ind? Der må da
> kunne spares en masse der.

...ikke hos mig - jeg har el-vandvarmer

Carsten

Fra : Ann

Dato : 31-12-08 02:11

> Kan det ikke give problemer hvis den sidder i linie med andre apparater,
> f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Vi har haft vaskemaskine og fryseren på samme tilslutning de sidste
mange år uden nogen form for problemer.

hilsen

Ann

hilsen

Fra : Elmand

Dato : 31-12-08 10:42

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Vi har haft vaskemaskine og fryseren på samme tilslutning de sidste

Du må ikke tilslutte flere watt på en gruppe end den er beregnet til.- Og da
vaskemaskiner-tørretumbler- opvaskemaskiner - ovne typisk bruger 22-2300 W
er det nøjagtigt hvad der kan være på en 230 volt gruppe 10 amp.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

hilsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-08 03:10

On 30 Dec., 16:05, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> Har jeg forstået det korrekt, at de nye maskiner kun tilsluttes 220 V, og
> altså ikke med kraftstik?

Ja det er korrekt, men det er jo stadig mulighed for tilslutning til
kraftstikket man har i forvejen.

> Kan det ikke give problemer hvis den sidder i linie med andre apparater,
> f.eks. en fryser? Eller varmeproblemer i stikket i det hele taget?

Jo en vaskemaskine skal sidde påp sin helt egen gruppe, da den ofte
bruger minimum 2000W

> Og hvorfor er det 'umoderne' at maskinen tager varmt vand ind? Der må da
> kunne spares en masse der.

Nok fordi det er for dyrt at lave, det er kun industrimaskiner der har
varmvands tilslunting.. altså dyre Miele vaskemaskiner osv...

Har nu også set et sted i en boligforening hvor man havde fået 3 helt
nye industrivaskemaskiner med varmtvandstilslutning.... og så har de
sku været så dumme at lave VVS installationen kun med koldt vand,
selvom "varmecentralen" ligger lige ved siden af.... Så er man sku
gået kold hehe....

Maskinerne er jo noget hurtigere hvis den ikke skal bruge tid på at
varme vandet om, og man kan jo sikkert også spare på elregningen hvis
man har billigere varme end el.

Fra : Elmand

Dato : 31-12-08 12:05

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Maskinerne er jo noget hurtigere hvis den ikke skal bruge tid på at
varme vandet om, og man kan jo sikkert også spare på elregningen hvis
man har billigere varme end el.

Nej det var i "gamle" dage, da der skulle bruges meget tid på at varme meeeget
varmt vand op.

I dag er vandmængden betydelig mindre ( derfor også kun 230 volt maskiner)
og nedsætter du varme-vasketiden, kan vaskepulverne ikke nå at få gang i
enzymerne
og tøjet bliver ikke rent.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : apollo14

Dato : 31-12-08 12:28

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> sku været så dumme at lave VVS installationen kun med koldt vand,
> selvom "varmecentralen" ligger lige ved siden af.... Så er man sku

Nu skal du så ikke være sikker på den ene var til varmt vand, det kan
være blødt og hårdt vand, hvilket man bruger tit på industrimaskiner, da
de kører med industrivaskemidler, og det bløde vand, gør at man skal
bruge mindre vaskemidler.
Du skal bruge små 30% mindre sæbe, hvis du kører med blødt vand, samt du
slipper for en del kalk i vaskemaskinerne.

> Maskinerne er jo noget hurtigere hvis den ikke skal bruge tid på at
> varme vandet om, og man kan jo sikkert også spare på elregningen hvis
> man har billigere varme end el.

Den bruger så kun varmt vand i tilgangen (Hvis maskinen har indgang for
det) på 65 grader og opefter, og der vil den også bruge koldt vand
samtidig, men ja den bruger mindre energi på at varme vandet op.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-08 12:40

Takker for alle svarene.

Det vil så være den rigtige løsning at klippe 220 V stikket af og koble dem
på kraftstikket. Hvilke farver ser jeg, og hvor skal hvad sidde?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 31-12-08 13:22

Preben Riis Sørensen brought next idea :
> Det vil så være den rigtige løsning at klippe 220 V stikket af og koble dem
> på kraftstikket. Hvilke farver ser jeg, og hvor skal hvad sidde?

Hvad med at få en elektriker til det?
Jeg ville aldrig selv "rode" med 400V, og forresten slet ikke til noget
der har med vand at gøre.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-08 13:37

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse
> Preben Riis Sørensen brought next idea :
>
> Hvad med at få en elektriker til det?
> Jeg ville aldrig selv "rode" med 400V, og forresten slet ikke til noget
> der har med vand at gøre.

Det er ikke farligere end 220 x 3, og jeg vil jo så stadig have 2 fingre
tilbage

Stikket sidder i hovedhøjde, og der skal en del global opvarmning til, før
det bliver et reelt problem med vand.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 15:29

Preben Riis Sørensen skrev:
> Takker for alle svarene.
>
> Det vil så være den rigtige løsning at klippe 220 V stikket af og koble dem
> på kraftstikket. Hvilke farver ser jeg, og hvor skal hvad sidde?

Du kunne også få monteret et kombineret 400/230V CEE-vægudtag:
<http://www.harald-nyborg.dk/images/6969.jpg> og fortsat bruge dit
220v-stik :-/

--
Armand

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-08 16:26

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i
> Du kunne også få monteret et kombineret 400/230V CEE-vægudtag:
> <http://www.harald-nyborg.dk/images/6969.jpg> og fortsat bruge dit
> 220v-stik :-/

Da det er husets eneste, ville det nok være rart fortsat at kunne trække
kraft ud til f.eks. svejsning, god ide.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-09 06:26

On 31 Dec. 2008, 15:29, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Du kunne også få monteret et kombineret 400/230V CEE-vægudtag:
> <http://www.harald-nyborg.dk/images/6969.jpg> og fortsat bruge dit
> 220v-stik :-/

Men så skal han nu nok alligevel stifte 230v stikket, da det jo med
98,6% stikkerhed er leveret med et schuko stik uden dansk jordben, og
derfor ikke bliver jordtilsluttet...
Ikke kun er det farligt, men det jo også ubehageligt at få stød hver
gang man skal tømme trumlen hvis er er barfodet.

Fra : Henning

Dato : 02-01-09 11:16

>Og hvorfor er det 'umoderne' at maskinen tager varmt vand ind? Der må da
>kunne spares en masse der.

Maskinerne til både koldt- og varmtvandsindtag findes skam. De er bare
ikke kendt, derfor efterspørger forbrugeren den ikke, derfor er de
ikke i butikkerne. Det var i P4 for et par måneder siden. Jeg husker
ikke mærket, mener det var Miele? Den var ikke væsentlig dyrere end
almindelige Miele, men kræver altså både koldt- og varmtvandshane.