Slut med blodprøver
Fra : Martin Bak

Dato : 29-12-08 17:14

Politiet indfører fra 2009 såkaldte "bevisalkometre".
Det har været fremhævet i medierne, at den spritmistænkte slipper for en
blodprøve, men langt vigtigere er det vel, at patruljen ikke skal spilde tid
med at køre afsted med vedkommende, for at få udtaget blodprøve. Det må dog
trods alt, specielt i yderområderne, effektivisere politiets arbejde.

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/bevisalkometre_29122008.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frederik

Dato : 29-12-08 17:37

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tid med at køre afsted med vedkommende, for at få udtaget blodprøve. Det
> må dog trods alt, specielt i yderområderne, effektivisere politiets

Hvad hvis man ikke kan stave til apparaturet? Er det så en skærpende
omstændighed?

Citat fra linket: Kun hvis spritbilisten ikke er i stand til at puste i
bevisalkomteret, vil der blivet taget en blodprøve.

:)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-12-08 20:15

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> [...]
> spilde tid med at køre afsted med vedkommende, for at få udtaget
> blodprøve. Det må dog trods alt, specielt i yderområderne,

Hvordan er de alkometre i forhold til f.eks. birkes der jo som bekendt kan
give falske positiver på alkometre i dag?

Fra : Allan F

Dato : 31-12-08 02:09

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvordan er de alkometre i forhold til f.eks. birkes der jo som bekendt kan
> give falske positiver på alkometre i dag?

Mon ikke du mener at birkes kan give falske positive på en drugtest?

Allan F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-12-08 05:06

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> Mon ikke du mener at birkes kan give falske positive på en drugtest?

Er det ikke birkes der kan få alkometeret til at give udslag? Husker navnet
som "poppy seeds" fra engelsk og det oversætter min ordbog til birkes.

Fra : Allan F

Dato : 17-01-09 08:18

> [...]
> navnet
> som "poppy seeds" fra engelsk og det oversætter min ordbog til birkes.

Valmuefrø (birkes) er frø fra den plante, som opium udvindes fra. Dette
forarbejdes til morfin, og videre til heroin. Frøene indeholder nok opium
til at give et udslag på diverse narko-prøver. De har ingen effekt på
alkometre.

Allan F

Fra : Leonard

Dato : 29-12-08 21:29

Martin Bak wrote:

> [...]
> spilde tid med at køre afsted med vedkommende, for at få udtaget
> blodprøve. Det må dog trods alt, specielt i yderområderne,

Så mangler vi bare at spritbilisten bliver låst inde med det samme i en
uge så det ikke er muligt at gemme afsoning i en ferie.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Martin Bak

Dato : 29-12-08 22:39

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så mangler vi bare at spritbilisten bliver låst inde med det samme i en
> uge så det ikke er muligt at gemme afsoning i en ferie.

Hvorfor? Gabestok? Ekstra straf? Rigtig mange, måske de fleste,
spritbilister viser sig at have et egentligt alkoholproblem. Det vil
antagelig ikke blive mindre af mistet arbejde og social udstødelse. Flere
behandlingsdomme ville formentlig være mere nyttigt, hvis det er begrænsning
af spritkørsel der er målet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-12-08 23:03

Martin Bak skrev:
> [...]

> behandlingsdomme ville formentlig være mere nyttigt, hvis det er begrænsning

men det er ikke målet, lige som alt andet politimæssigt ikke kommer an
på at forbedre forholdene, det handler om STRAF, de skal satme kunne
mærke det!
Skide være med om det hjælper, bare Hr og Fru selvretfærdig har det lidt
bedre hjemme foran kaminen

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jensen

Dato : 30-12-08 10:41

On Mon, 29 Dec 2008 23:02:31 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> [...]
>mærke det!
>Skide være med om det hjælper, bare Hr og Fru selvretfærdig har det lidt

Iiiiiihhhhh hvor er det dog syyyyyynd for de staaaaaaakkels druksutter.
Men I er måske i virkeligheden bange for at den nye ordning får konsekvenser
for jer selv?

--
2-ben sad på 3-ben og gnavede på 1-ben.
Så kom 4-ben og tog 1-ben fra 2-ben

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 11:08

"J.C.Kløve" wrote:

> [...]
> kunne mærke det! Skide være med om det hjælper, bare Hr og Fru
> selvretfærdig har det lidt bedre hjemme foran kaminen

For mig handler det ikke om at straffe spritbilisten, men om at opdrage
alle til, at man bare ikke kører spritkørsel. Og hvis pøblen oplever,
at der er en direkte konsekvens ved at blive taget, når det opleves at
der pludselig mangler en makker på arbejdspladsen og at han en uge
efter kommer flov tilbage og nu ikke må køre firmabilen i et år, så kan
det jo være, at der bliver skruet lidt ned for pausebajerne.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-12-08 11:48

Leonard skrev:

> [...]
> efter kommer flov tilbage og nu ikke må køre firmabilen i et år, så kan
> det jo være, at der bliver skruet lidt ned for pausebajerne.

Den eneste måde man flytter noget på er ved at ændre holdningen (hvilket
da heldigvis er lykkes siden min barndom/ungdom)

Man gør det ikke ved at ødelægge mistederens liv fra dag 1 - men 2.
eller 3. gang - det er straks en anden sag, så må pædagogikken afløses
af anden kontant handling :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 16:58

> Den eneste måde man flytter noget på er ved at ændre holdningen
> (hvilket da heldigvis er lykkes siden min barndom/ungdom)

Desværre er spritbilisme steget igen, det er lidt ligesom med HIV, der
er ikke så stort et fokus på det længere og der er så nogen der ikke
ved at det stadig er lige farligt.

> Man gør det ikke ved at ødelægge mistederens liv fra dag 1 - men 2.
> eller 3. gang - det er straks en anden sag, så må pædagogikken
> afløses af anden kontant handling :-\

Jeg er så træt af at alle skal have en chance for at dumme sig. Hvorfor
ikke bare opdrage alle til, at der er en grænse og overskrides den, så
falder hammeren og det omgående. Jeg er overbevist om, at hvis alle der
blev taget på den forkerte side af stregen, om det så er spritkørsel,
biltyveri eller noget, ikke bare blev afhørt og løsladt igen, så ville
det skabe meget mere respekt om lovene.

Med spritbilisme er det meget let, der er en målbar grænse og vi har
udstyret, der meget hurtigt kan give et nøjagtigt resultat, så hvorfor
vente med at bure fjolset inde?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 17:13

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev :

>Man gør det ikke ved at ødelægge mistederens liv fra dag 1 - men 2.
>eller 3. gang - det er straks en anden sag, så må pædagogikken afløses
>af anden kontant handling :-\

pædagogik min bare ......... første gang en personage antræffes med
sprit i blodet, er det goodbeirut med den gode vilje.

Jeg fatter ikke hvorfor nogen overhovedet tænker på bare det der
ligner blødsødenhed overfor spritbillister, de kan skade andre
mennesker første gang de sætter sig bag rattet, så hvorfor skal de
have 3 forsøg ??

Om de har et alkoholproblem eller ej, er jeg bedøvende med - de ved
udemærket, man ikke blander sprit og køretøjer, længere er den faktisk
ikke.
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 17:20

jan_stevns wrote:

> Om de har et alkoholproblem eller ej, er jeg bedøvende med - de ved
> udemærket, man ikke blander sprit og køretøjer, længere er den faktisk
> ikke.

Når det drejer sig om spritbilisme, så er jeg 100% enig med Jan.
Der er meget andet vi kan blive uenige om, men dette og at lyden af en
stor V8 er fed, der er vi enige

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-08 17:48

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligner blødsødenhed overfor spritbillister, de kan skade andre
> mennesker første gang de sætter sig bag rattet, så hvorfor skal de

Den samme holdning kan jeg uden de mindste vanskeligheder indtage i forhold
til det kørselsmønster som en meget stor del af denne gruppes deltagere
praktiserer og forsvarer, når det handler om hastighedsoverskridelser og
møven sig frem uden at vise hensyn. I buret med hele bundtet! Pr. omgående!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-12-08 19:02

Martin Bak skrev:
> [...]
> møven sig frem uden at vise hensyn. I buret med hele bundtet! Pr. omgående!

ja ald os låse alle inde så var der da ro!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 20:05

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

>I buret med hele bundtet! Pr. omgående!

Søreme dygtig ;(

--
Jan_stevns

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-08 20:12

> Søreme dygtig ;(

Jan, det var ikke noget konstruktivt bidrag til diskussionen. Jeg mener helt
alvorligt, at den bedste måde at behandle spritbilister på er, at behandle
dem for deres alkoholproblem, -i fald de altså har et sådant. Du og Leonard
synes åbenbart det er smartere at smide dem en uge i spjældet.
Det er tyndt at høre på fra en gruppe, der gerne forsvarer trafikforseelser
der ikke kun er farlige, men som ligefrem ødelægger infrastrukturen!
Hidsigpropper og notoriske fartsyndere er livsfarlige og skulle efter samme
regelsæt gemmes meget langt væk i en mørk skammekrog.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 20:51

> [...]

>alvorligt, at den bedste måde at behandle spritbilister på er, at behandle
>dem for deres alkoholproblem, -i fald de altså har et sådant.

Man kan jo sagtens mene der er et alkoholproblem, hvis man bliver
hapset på jul i en koger - men jeg er klar over hvad du mener -

Det er bare skrupforkert, man leger blødsøden, ikke kun ude i
trafikken, men fandeme også bland vedkommendes nære - de ved jo godt
der er et problem, men i denne åehh så fine verden, har man jo nok i
sit eget, og er ekstremt berøringsangste - nok også fordi man får den
der "hvad rager det dig" smidt i bøtten hvis man bliver lidt
nærgående.

Hvis nogen i min familie tror de kan slippe afsted med spritkørsel,
tager de sgu' godtnok fejl - det gælder egentligt alle jeg omgåes.

>Du og Leonard synes åbenbart det er smartere at smide dem en uge i spjældet.

kommer an på hvordan du ser det - hvis vedkommende ikke mener at have
et alkoholproblem er det måske det der skal til, før virkeligheden
bliver synlig ? aner det ikke - men jeg synes fandme ikke man skal
pakke problemet ind i vat og bomuld - beklager hvis den indstilling
støder nogen på de polerede manchetknapper !

Jeg synes eddergodtnok man er et sølle skvat, hvis man ikke kan klare
dagen uden en halv abe, eller 5-6 øllerbajere - er man tørstig,
findes der bedre alternativer uden alkohol

( og nej, jeg har intet mod en kold øl, på rette tid og sted )

>Det er tyndt at høre på fra en gruppe, der gerne forsvarer trafikforseelser
>der ikke kun er farlige, men som ligefrem ødelægger infrastrukturen!

Århhhh hold dog op med det ævl

Du kan ikke sammenligne folk med alkoholproblemer her og der, med folk
der kører lidt vel friskt ..... ligefrem ødelægger infrastrukturen ?

Goshhhh mand - kan du høre hvor fint det lyder ?

>Hidsigpropper og notoriske fartsyndere er livsfarlige og skulle efter samme
>regelsæt gemmes meget langt væk i en mørk skammekrog.

Hidsigpropper - ja, det er da et problem - men fartsyndere ... Hold
nu op med det vrøvl, og kom ned fra piedestalen

Du kan jo alligevel ikke lave et regelsæt, der løser problemerne -
men sæt promillegrænsen til et rungende 0 - og så tager vi den
derfra.

--
Jan_stevns

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-08 21:52

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :
>

> Goshhhh mand - kan du høre hvor fint det lyder ?

Yeps.. Ligeså fint som det du skriver. Den ene hellige er ikke mere hellig
end den anden. Vi vil gerne bekæmpe farlige bilister, herunder de
spirituspåvirkede og de der tror at de er Torkild Thyrring på slap line.
Hvorfor skal den ene slags brændemærkes og den anden ikke?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-08 22:26

> [...]
>

> Du kan ikke sammenligne folk med alkoholproblemer her og der, med folk
> der kører lidt vel friskt ..... ligefrem ødelægger infrastrukturen ?

Tjoh.. såmænd kan jeg det. Af alle de farlige situationer jeg har set har
nok 99% skyldtes hidsigpropper og fartdjævle, der tror sig usårlige og
tillige tror at de ejer visse dele af vejen.
Den sidste ene% skyldes ikke spritbilister, men andre tumper der laver andre
tumpede ting.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 22:04

Martin Bak wrote:

> [...]
> er, at behandle dem for deres alkoholproblem, -i fald de altså har et
> sådant. Du og Leonard synes åbenbart det er smartere at smide dem en

Jeg har intet imod at dem der har brug for det får en behandling for
deres alkoholproblem, men det kan de jo så begynde på i den første uge
i spjældet.
Reglerne er nu engang sådan at bliver du snuppet med en tilpas høj
promille, så kommer du for en dommer og får frakendt dit kørekort i en
periode samt en tur i spjældet. Det jeg ønsker er såmænd bare, at der
ikke først skal gå nogle måneder før dommeren, anklageren, forsvareren
og den anklagede har tid til at mødes og derefter endnu nogle måneder
eller år før der er plads i et tilpas indelukke. Hvis der var en
hurtigere konsekvens, så ville det hele se meget anderledes ud.

> [...]
> ødelægger infrastrukturen! Hidsigpropper og notoriske fartsyndere er
> livsfarlige og skulle efter samme regelsæt gemmes meget langt væk i

Jeg har sgu aldrig forsvaret hidsigpropper og notoriske fartsyndere,
tværtimod.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-12-08 19:01

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> Om de har et alkoholproblem eller ej, er jeg bedøvende med - de ved
> udemærket, man ikke blander sprit og køretøjer, længere er den faktisk
Og sådan kunne vi blot gøre i alle forhold, hvilket givet ville betyde
at du ville sidde i en papkasse under en bro sammen med 90% af
befolkningen ... det var dog fandens som folk er hellige, blot fordi de
selv er sluppet godt fra de tåbeligheder de selv og 90% af befolkningen
laver af lort over år og dag...
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 20:04

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev :

> [...]
>befolkningen ... det var dog fandens som folk er hellige, blot fordi de
>selv er sluppet godt fra de tåbeligheder de selv og 90% af befolkningen

Løb du tør for gode argumenter ?

Jeg synes ikke jeg plejer at være speciel hellig, men lige
spritkørsel, er bare noget jeg ikke kan tolerere , på nogen måde.

og jeg kan da sagtens give dig en forbandet god årsag, til *jeg* har
det sådan med det, men det burde ikke være nødvendigt.

--
Jan_stevns

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-12-08 20:14

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> og jeg kan da sagtens give dig en forbandet god årsag, til *jeg* har
> det sådan med det, men det burde ikke være nødvendigt.

Næ jeg har skam heller ikke noget godt forhold til spritkørsel - jeg kan
blot ikke se havd det nytter at gøre den enkelte mistæder til en defakto
social-taber.

Det er jo ikke fordi der ikke er strammet op så jeg ved snart ikke hvor
mange love i dette land, helt til grænsern hvor man smider tilfældige ud
af landet uden dom, og har det så gjort mirakler ved noget som helst?

Nada!, det går den stik modsatte vej :-\

Hvad få man så ud af at skabe sig åndsvag og straffe hårdt (skyd
skiderikken mentaltiet) jo man kan sidde i sofaen og være selvfed over
at det gik ud over naboen, sole sig i at man ikke selv er blevet taget i
noget, - thats it...

Derfor argumenterer jeg for at benytte pædagogik, for det hjælper
beviseligt - selv om det ikke eleminerer problemet, men blot minimerer
det - måske til et niveau hvor det er overkommeligt at tage drastiske
skridt over for de få uden for pædagogisk rækkefølge - men det føler man
sig jo ikke selvretfærdig over :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 20:53

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev :

> [...]
>af landet uden dom, og har det så gjort mirakler ved noget som helst?

>Nada!, det går den stik modsatte vej :-\

ja - den flok tåber .... 179 vistnok derinde, tror jo man klarer
hele verdens-situationen ved at skrive sig ud af det

hmmmmm.........
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 22:07

"J.C.Kløve" wrote:

> [...]
> drastiske skridt over for de få uden for pædagogisk rækkefølge - men
> det føler man sig jo ikke selvretfærdig over :-\

Jeg mener faktisk der er en hel del sund pædagogik i at eksekvere en
straf umiddelbart i forlængelse af at forbrydelsen er sket og opdaget.
Der er jo ikke noget nyt i at smide spritbilister i fængsel, det tager
bare en pokkers lang tid og en masse menneskers tid som det er i dag.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-12-08 11:02

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> og jeg kan da sagtens give dig en forbandet god årsag, til *jeg* har
> det sådan med det, men det burde ikke være nødvendigt.

Jeg går ud fra du har haft det tæt inde på livet. Dermed afspejler du en
meget generel holdning, nemlig at "jeg går ikke ind for selvtægt, men hvis
det var MIN datter der blev voldtaget, så slog jeg svinet ihjel!" ... eller
i dette tilfælde "Jeg har INTET til overs for lige netop spritkørsel, for
jeg har haft det tæt inde på livet".

Sandheden er at spritkørsel er meget farligt. Rigtig spritkørsel, vel at
mærke. Nogen mener at promillegrænsen skal ned, men det giver ingen mening.
Efter min mening kunne den sagtens sættes op til de 0,8 hvor den kom fra -
men heller ikke længere (Jeg gider ikke høre kommentarer om at jeg synes det
er ok at køre skidefuld rundt - det var 0,8 jeg sagde, ikke 2,4!).
"Problemet" med de lave promillegrænser er, at der er 117 andre ting der kan
påvirke ens kørsel lige så meget som en promille på 0,5. Jeg vil enhver tid
påstå, at en times for lidt søvn vil give samme resultat. Er der seriøst
nogen der overvejer at lade bilen stå efter en arbejdsdag der blev 3-4 timer
længere end man regnede med? Er der nogen der seriøst lader bilen stå fordi
de er blevet forkølede og har lidt feber der som bekendt påvirker
koncentrationsevnen? Jeg tror det ikke.

Et symbol på hysteriet er, at man i dag kan finde på at straffe en bilist
der har indtaget det nu forbudte stof amfetamin. I forsvaret giver man det
selvsamme stof til jagerpiloter for at fremme deres evne til at reagere
lynsnart i skarpe situationer og håndtere store mængder informationer
korrekt. Jeg siger ikke at man bliver en bedre bilist af at tage Speed. Jeg
forsøger bare at illustrere politikernes leflen for en ignorant hysteribølge
i befolkningen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 11:28

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev :

>Jeg går ud fra du har haft det tæt inde på livet.

Alt for tæt - min lillebror blev dræbt af en spritstiv madamme, i min
bil - som han havde fået lov til at låne, hvis han lige kørte mig hjem
til Glostrup først .... jeg var lidt ude i tovene, og turde ikke selv
køre, så jeg overlod jobbet til ham - mine sidste ord til ham, da jeg
steg ud af bilen var "husk selen Karsten, og kør forsigtigt - de er
åndssvage i trafikken idag"

Næste morgen skulle jeg finde ud af hvor meget jeg havde ret ! *Det*
var satme ikke sjovt at sidde i en taxa på vej til Ishøj, og køre
forbi stedet det var sket, og høre Taxa-manden fortælle om ulykken, og
hvordan den egentligt var sket.

> [...]
>svinet ihjel!" ... eller
>i dette tilfælde "Jeg har INTET til overs for lige netop spritkørsel, for

Det kan være det kan tolkes sådan - men nej - jeg er egentligt ret
ligeglad med årsagen til at folk ikke bør køre bil, hvis de er ude af
stand til det på betryggende vis - om det er sprit, narko, eller
psykiske problemer, er jeg ret ligeglad med, bare de ikke kører.

Det var jo derfor jeg overlod ham rattet dengang, jeg havde alt for
meget i tankerne , ligesom jeg valgte at spadsere hjem fra hospitalet
den dag, den ældste af tøserne blev født - igen, jeg erkendte at mine
tanker nok var alle mulige andre steder, end de burde være, ifald jeg
sad bag rattet ( ok - Så lang var gåturen jo heller ikke (4Km))

Det der er noget pis, er jo at folk ikke kan få sig selv til at
erkende, at de skal lade bilen stå nu - bilen er en hellig ko for
mange , også for mig ;)

> [...]

>længere end man regnede med? Er der nogen der seriøst lader bilen stå fordi
>de er blevet forkølede og har lidt feber der som bekendt påvirker

Jeg gør ! det vil alle i min omgangskreds kunne fortælle dig - og ja,
jeg har et større lager af Brasso ........ spøg til side - Vi kan
sgu' da ikke sige os fri for at man nok skulle have ladet den stå, fra
tid til anden

Der er også tider hvor man , når man triller ind på gårdspladsen
sidder og tænker , hvordan fanden endte jeg her ? Hovsa ! Det var
vist ikke særligt smart, vel ?

Derfor prøver jeg selv - at holde fokus på min kørsel, både ved at
kigge langt frem, lægge mærke til detaljer, i trafikken, og omkring,
hvad var der udenfor døren ved Brugsen i Strøby, holdt der en bil ved
bageren i Strøby Egede - hvem holdt og ventede på at køre ud, der
hvor det er skidesvært at se om der kommer andre biler - altså -
simpelthen tvinge sin hjerne til at arbejde.

lyder måske lidt flot, og måske også lidt søgt - men det virker sgu.
og betyder man også uden helt at være klar over det, faktisk er helt
oppe på dupperne, og ikke bliver overrasket over noget som helst i
trafikken.

> [...]
>forsøger bare at illustrere politikernes leflen for en ignorant hysteribølge

Din illustration fejler ikke noget - fejlene ligger jo hos dem der
tror de ved hvordan man løser problemer, uden at vide det.

Jeg ved det ikke - og prøver nu heller ikke at løse noget, jeg ikke
kender løsningen på ( i trafikale sammenhænge)

Men - det kan dælme ikke være så svært, f.eks som i andre lande, at
indføre en nul tolerance politik - sætter man en grænse, er folk som
folk altid er - går den lige til grænsen , eller et stykke over ?

Jamen - jeg kører da ofte lidt for hutigt på landevejen - hvem gør
ikke det - og underligt nok gider jeg ikke ræse af sted på
motorvejen, der burde være mere sikker - der tuller jeg oftest med
90-100. Forskellen er måske at på landevejen er jeg temmeligt obs på
hvad der sker omkring mig - på motorvejen døser vi alle bare derudaf
som hjernedøde robotter ?

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 18:32

> [...]
> var satme ikke sjovt at sidde i en taxa på vej til Ishøj, og køre
> forbi stedet det var sket, og høre Taxa-manden fortælle om ulykken, og

Fy for pokker. Det må godt nok være en forfærdelig følelse du har stået med

> [...]
> jeg har et større lager af Brasso ........ spøg til side - Vi kan
> sgu' da ikke sige os fri for at man nok skulle have ladet den stå, fra

Det er netop dét. Jeg er blevet god til at holde ind og sove når jeg bliver
for træt, når selv kaffen ikke hjælper mere (kørende tele-tekniker)
Der er mange der bare kører alligevel. Jeg vil vove at påstå, at havde jeg
drukket 5 bajere hurtigt og ventet med at køre til de virkede, ville jeg
stadig have været mere sikker i trafikken end hvis jeg havde valgt at køre
hjem den dag jeg afsluttede et 23 timers langt reperationsarbejde i Vejle og
skulle køre til Falster bagefter.

> Der er også tider hvor man , når man triller ind på gårdspladsen
> sidder og tænker , hvordan fanden endte jeg her ? Hovsa ! Det var
> vist ikke særligt smart, vel ?

Det har jeg så aldrig prøvet - heldigvis

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-12-08 12:37

Kim Frederiksen skrev:
> [...]
> ... eller i dette tilfælde "Jeg har INTET til overs for lige netop
> spritkørsel, for jeg har haft det tæt inde på livet".

Kan du ikke lige beskrive hvilke livsforhold og erfaringer man skal have
for at gå ind for spritkørsel?

> [...]
> der seriøst lader bilen stå fordi de er blevet forkølede og har lidt
> feber der som bekendt påvirker koncentrationsevnen? Jeg tror det ikke.

Dine 0,8 promille (0,5) kan du ikke bruge til noget. Det er blot et tal
der er sat for at have et tal.

Alkohol har forskellig virkning på forskellige folk. Nogen kan sagtens
styre 1,0 promille hjem uden det kan ses på deres reaktioner, mens andre
rager rundt som en 16 hestes ved 0,3.

> [...]
> at tage Speed. Jeg forsøger bare at illustrere politikernes leflen for
> en ignorant hysteribølge i befolkningen.

Er det ikke noget med at det har man gjort, og at det var i United Bluff
man brugte de metoder overfor piloterne?

Og folk der har brug for stimulanser for at kunne køre bør overlade den
del til andre.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-12-08 12:51

Leonard skrev:

> [...]
> efter kommer flov tilbage og nu ikke må køre firmabilen i et år, så kan
> det jo være, at der bliver skruet lidt ned for pausebajerne.

Er det ikke en holdning der egentlig hører til i fortiden? (Heldigvis)

Er der arbejdspladser i dagens Danmark der ikke har en alkoholpolitik?

Fra : Brian

Dato : 30-12-08 13:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er der arbejdspladser i dagens Danmark der ikke har en alkoholpolitik?

Een ting er firmaets politik, noget andet er hvad der sker uden for
kontorerne.

"Opdragelse" virker bedst, hvis straffen falder, og kan mærkes, prompte...
præcist som med dyr.

/Brian

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-12-08 13:40

Brian skrev:

> Een ting er firmaets politik, noget andet er hvad der sker uden for
> kontorerne.

Ingen kan jo forhindre folk i at have porter med i termokanden.

Jeg forstod det som at der var tale om pauseøller i det åbne.

> "Opdragelse" virker bedst, hvis straffen falder, og kan mærkes, prompte...
> præcist som med dyr.

Interessant holdning til afvænning af alkoholikere du lægger for dagen der.

Fra : Brian

Dato : 30-12-08 14:21

> Interessant holdning til afvænning af alkoholikere du lægger for
> dagen der.

Rolig nu, læg ikke mere i det, end hvad der står... der er forskel på
opdragelse og afvænning.

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 17:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er det ikke en holdning der egentlig hører til i fortiden?
> (Heldigvis)

Jeg oplever ofte håndværkere (de er nemme at kende på arbejdstøjet)
hente en håndfuld bajere og de sidste jeg har haft til at arbejde for
mig havde det da også med at efterlade tomme flasker.
Jeg synes heller ikke jeg skal holde ret længe på en tankstation før
jeg ser en sælgertype (flådebil, skjorte) komme ud med to grønne med
krave på.

> Er der arbejdspladser i dagens Danmark der ikke har en alkoholpolitik?

Masser af små firmaer, men det var nu heller ikke det jeg tænkte på.
Jeg har hørt om flere tilfælde, hvor en person, der mistede kortet
for spritkørsel blev ved med at passe sit arbejde, der bl.a. omfattede
bilkørsel uden at nogen fik noget at vide om, at kortet fra frakendt.

Tænk selv over hvor ofte du har haft dit kort oppe af lommen ved
almindelig kørsel i arbejdstiden. Det kan du sagtens undgå i et par
år og så kan du jo nå at generhverve det uden at mester opdager
noget som helst. De 14 dage i skyggen får du passet ind i noget ferie,
hvor du bilder alle ind, at du er udenlands.
Ingen ved noget om dit lille uheldige møde politiet, så ingen lærer
noget af din fejl og det får ikke den store konsekvens for dig.

Blev du nu buret inde med det samme og måtte ringe på arbejde og
fortælle at du ikke kom den næste uge, så ville arbejdsgiveren nok
lige bede om en forklaring. Så ville du ikke kunne passe dit job på
samme måde det næste år, kortet er jo frakendt, så du skal have en
til at køre for dig. Dine arbejdskolleger ville høre om det, deres
venner og naboer ville høre om det, og det var ikke noget du kunne
skjule.
Så vil de forhåbentligt lære noget af det og tænke sig lidt mere
om, inden de kører med sprit i blodet.

Og nej, jeg har ikke ondt af den, der måske mister sit job på den
måde. Man har altid muligheden for at lade være med at køre
spritkørsel, der er ingen undskyldning.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 17:16

> [...]

>Jeg synes heller ikke jeg skal holde ret længe på en tankstation før
>jeg ser en sælgertype (flådebil, skjorte) komme ud med to grønne med

Jeg ser det også jævnligt - og tro mig, knapper fyren ( i yderst
sjældne tilfælde damen) op undervejs, er der bud med det samme.
--
Jan_stevns

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-12-08 17:22

Leonard skrev:

> [...]
> til at køre for dig. Dine arbejdskolleger ville høre om det, deres
> venner og naboer ville høre om det, og det var ikke noget du kunne

God forklaring. Takker.

Det er også stadigvæk tydeligt at holdningen i samfundet er ved at
skifte fra "det må man selv bestemme" til "du sætter andres liv på spil"
og at det er uacceptabelt.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-12-08 10:49

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det!
> Skide være med om det hjælper, bare Hr og Fru selvretfærdig har det lidt

Præcis...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 11:05

Martin Bak wrote:

> [...]
> Flere behandlingsdomme ville formentlig være mere nyttigt, hvis det
> er begrænsning af spritkørsel der er målet.

Kald det bare gabestok, jeg tror på at mange ville tænke sig om en
ekstra gang, hvis de havde oplevet at en på deres arbejdsplads eller i
vennekredsen pludselig havde tilbragt 1 uge på vand og brød.

Det kan godt være, at der findes mange med et alkoholproblem, men de
vil så også blive opdaget og synlige på denne måde. De bliver jo ikke
hjulpet sålænge, der ikke er nogen der kender deres problem. Og de
bliver heller ikke hjulpet af at få en enkelt spritdom, som systemet er
i dag.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-12-08 18:38

Leonard skrev:
> Så mangler vi bare at spritbilisten bliver låst inde med det samme i en
> uge så det ikke er muligt at gemme afsoning i en ferie.

Hvad så når det, efter den uge, viser sig at apparaturet var fejlbetjent
og han slet ikke havde indtaget alkohol?

Imho går der noget af retssikkerheden tabt hvis politiet kan bure folk
inde alene på deres egne observationer, uden at andre skal indblandes.

Jeg har lidt det samme problem med den med ulovlige knive og en uge i
brummen direkte. Hvis det (også) er uden man kommer forbi en dommer.

Fra : blue

Dato : 30-12-08 21:46

> [...]
>
> Jeg har lidt det samme problem med den med ulovlige knive og en uge i
> brummen direkte. Hvis det (også) er uden man kommer forbi en dommer.

Politiet kan ikke og har aldrig kunne sætte folk i fængsel i en uge uden at
man kommer forbi en dommer.

Fra : Leonard

Dato : 30-12-08 22:12

Finn Guldmann wrote:

> Hvad så når det, efter den uge, viser sig at apparaturet var
> fejlbetjent og han slet ikke havde indtaget alkohol?

Hvis apparatet er præcist nok som det beskrives i artiklen, så er der i
hvert fald grundlag for en anholdelse. Så kan der jo udtages en
blodprøve eller foretages endnu en test med et andet apparat af en
anden person efter en time. Inden 24 timer skal der et grundlovsforhør
til, hvor en dommer kan tage stilling til beviserne og så er det
dirkete i fængsel derfra.

> Imho går der noget af retssikkerheden tabt hvis politiet kan bure
> folk inde alene på deres egne observationer, uden at andre skal
> indblandes.

Enig.

Fra : alexbo

Dato : 30-12-08 22:32

"Leonard" skrev

> Hvis apparatet er præcist nok som det beskrives i artiklen, så er der i
> hvert fald grundlag for en anholdelse.

Næh, hvis apparatet er nøjagtigt nok til en dom, er der ingen grund til at
anholde.
Så appararet kan nemt få den virkning at spritbilisten bare tager en taxa
videre og henter bilen senere.
Så slipper han også for evt. ubehageligheder ved at skulle ringe fra
politistationen, det er bare at fortælle familien eller arbejdspladsen at
bilen gik i stå.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 31-12-08 09:07

> Næh, hvis apparatet er nøjagtigt nok til en dom, er der ingen grund til at
> anholde.

Lige præcis og det må være den største fordel ved alkometret. I stedet for
at skulle låse en patrulje i flere timer i forbindelse med udtagning af
blodprøve, transport til politistation, fremstilling for vagtchefen,
afhøring osv. kan spritbilisten bare sendes videre (ikke i egen bil
selvfølgelig).

Fra : Leonard

Dato : 31-12-08 12:27

blue wrote:

> [...]
> udtagning af blodprøve, transport til politistation, fremstilling for
> vagtchefen, afhøring osv. kan spritbilisten bare sendes videre (ikke

Det er så lige den mulighed jeg synes er til grin og helt uden
opdragende effekt, hverken på den enkelte synder eller på alle de andre.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-12-08 12:09

Leonard skrev:
> [...]
> anden person efter en time. Inden 24 timer skal der et grundlovsforhør
> til, hvor en dommer kan tage stilling til beviserne og så er det

Så er der nok ikke den store uenighed mellem os to på det her punkt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-09 01:46

On Dec 30 2008, 5:13 pm, jan_stevns wrote:

> [...]
> ligner blødsødenhed overfor spritbillister, de kan skade andre
> mennesker første gang de sætter sig bag rattet, så hvorfor skal de

Helt enig.
Kørselsforbud allerede fra 1. gang.
1. gang en måned uden bil.
2. gang ½ år
3. gang 1 år
4. gang 2 år
fremover så ganges der så med 2 hver gang.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 15:16

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

> [...]
>3. gang 1 år
>4. gang 2 år
>fremover så ganges der så med 2 hver gang.

Det lyder fornuftigt,
langt mere rimeligt end de nugældende regler der er med den lille promille
betinget, 3, 5, 10 år.

Og en stor promille
3, 5, 10, 10 år

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-09 01:55

On Dec 30 2008, 5:12 pm, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg synes heller ikke jeg skal holde ret længe på en tankstation før
> jeg ser en sælgertype (flådebil, skjorte) komme ud med to grønne med

Jeg har samme oplevelser med håndværkere, men ikke med sælgere, men
det kan da godt være du har ret.

- snip en masse -

> Og nej, jeg har ikke ondt af den, der måske mister sit job på den
> måde. Man har altid muligheden for at lade være med at køre
> spritkørsel, der er ingen undskyldning.

Fantastisk indlæg, du har 100 % ret.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-09 07:25

On Jan 5, 3:15 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev

> Det lyder fornuftigt,
> langt mere rimeligt end de nugældende regler der er med den lille promille
> betinget, 3, 5, 10 år.
>
> Og en stor promille
> 3, 5, 10, 10 år

Og jeg operere ikke med betinget frakendelse, al frakendelse er
ubetinget, også 1. gang.

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 16:30

"Christian B. Andresen" skrev

>Og jeg operere ikke med betinget frakendelse, al frakendelse er
>ubetinget, også 1. gang.

Det er også fint, dit forslag vil tilsammen efter 4 gang blive til 3 år og 7
mdr.
Mens den nuværende lov bliver til enten 18 år og en betinget, eller 28 år.

Jeg synes det er at mildne frakendelserne for meget, men jeg kan godt lide
din fordoblingstaktik.
efter 8 gang vil din metode give 63 år og 7 mdr.
mens den gamle kun vil nå 58 år frakendelse.

Nu tror jeg ikke at det betyder ret meget, langt de fleste kører bare videre
enten de har kørekort eller ej, om de har fået det frakendt i 2,5 eller 10
år betyder ikke noget.
Mange har i tide fået et ekstra kørekort de kan vise frem ved en
rutinekontrol, andre kører bare uden kort.

Jeg tror at hvis roadpricing bliver resultatet så kunne man kombinere det
med et førerkort og en kortlæser.
Bilen kan kun køre med et gyldigt kort og den tilhørende kode, man ved hvem
der kørte ved en hastighedskontrol, man ved hvem der kørte ved en ulykke,
man ved i hvert fald hvis kort der sad i.
Bilen kan sættes op til kun at kunne køre med bestemte kort, så man kan ikke
narre firmabilen med et andet kort.
Man kan sætte bilen til ikke at kunne overskride en bestemt hastighed med en
bestemt kort.
Selv om nøglerne skulle blive stjålet kan bilen ikke køre.

Jeg kan se mange muligheder med et sådant kortlæsesystem monteret i bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-09 01:43

On Jan 5, 4:30 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> din fordoblingstaktik.
> efter 8 gang vil din metode give 63 år og 7 mdr.
> mens den gamle kun vil nå 58 år frakendelse.

OK, måske det skal justeres lidt
Og kombineres med en fysisk begrænsning, enten konfiskation eller
kortlås som du senere foreslår.

> Nu tror jeg ikke at det betyder ret meget, langt de fleste kører bare videre
> enten de har kørekort eller ej, om de har fået det frakendt i 2,5 eller 10
> år betyder ikke noget.

Det er nok rigtigt, man så jo i går på TV2 at de stoppede 2-3 uden
kørekort.

> Mange har i tide fået et ekstra kørekort de kan vise frem ved en
> rutinekontrol, andre kører bare uden kort.

Det tjekker da vist alle over radioen, men nogen smutter sikkert.

> [...]
> Selv om nøglerne skulle blive stjålet kan bilen ikke køre.
>
> Jeg kan se mange muligheder med et sådant kortlæsesystem monteret i bilen.

Det vil jeg give dig ret i, det vil være en god idé.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 31-12-08 12:05

On Wed, 31 Dec 2008 11:01:39 +0100, Kim Frederiksen wrote:

> [...]
> at tage Speed. Jeg forsøger bare at illustrere politikernes leflen for
> en ignorant hysteribølge i befolkningen.

Holdt de ikke op med det efter nogle "friendly fire" historier?

Jeg har set en del bindegale personager i min ungdom, og de værste af dem
var på speed. Nogen af de værste flugtbilistsager har også været begået af
samme type, så jeg synes det er velbegrundet at kunne straffe på den
konto. Om det er rimeligt med total nultolerance er jeg mere i tvivl om
(og også om det er værd at føre sig sådan frem omkring somalierne og deres
khat).