Mest fejlfri biler i Tyskland.
Fra : Henrik B.

Dato : 27-12-08 16:33

Tysk Dekra, hvilket svarer til vores FDM, har via deres testcentre udregnet
hvor stor en andel af biler på det tyske marked, er ramt af problemer.
Ganske overraskende er Toyota (eller Mazda) ikke længere i top, når vi
snakker mellemklassen og op til 150.000 km.

Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse. ))
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/12/midsizedekra.jpg

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Brian

Dato : 27-12-08 16:52

Henrik B. wrote:
> [...]
> top, når vi snakker mellemklassen og op til 150.000 km.
>
> Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse. ))

Uha - så må jeg være lidt ekstra over min 9-3'er det næste stykke tid, nu
hun har rundet de 100.000Km

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 27-12-08 16:56

> Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse.
> ))
> http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/12/midsizedekra.jpg

Det er meget godt alt sammen Henrik B, men hvis alt er så fantastisk omkring
Saab inkl. "mangel" på fejl, hvorfor fan er der så ingen, der køber
Sab-biler. Ja jeg spørger bare...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-08 17:06

> Det er meget godt alt sammen Henrik B, men hvis alt er så fantastisk omkring
> Saab inkl. "mangel" på fejl, hvorfor fan er der så ingen, der køber
> Sab-biler. Ja jeg spørger bare...

Af samme grund som der er ingen der køber Subaru .. det er ikke
"populært".

Man "tør" ikke ..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Brian

Dato : 27-12-08 17:39

Mogens wrote:

> Det er meget godt alt sammen Henrik B, men hvis alt er så fantastisk
> omkring Saab inkl. "mangel" på fejl, hvorfor fan er der så ingen, der
> køber Sab-biler. Ja jeg spørger bare...

Elendig markedsføring, dårlige forhandler/service netværk, og at det stadig
har et strejf af en lidt særegen bil.

Det er lidt på linie med Alfa ejere (selv om de to mærker henvender sig til
vidt forskellige mennesker!) - har man først vovet sig til at prøve én, er
man bidt

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 00:06

> har man først vovet sig til at prøve én, er man bidt

Hvad er det, der "bider" ifm. en Saab?

Jeg ved, hvad det er ifm. en Alfa Romeo

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-12-08 08:58

On Sat, 27 Dec 2008 23:05:40 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>Hvad er det, der "bider" ifm. en Saab?

Det absolut mest intet-sigende kontrolpanel. Selv i vores Carina var der
mere liv!

>Jeg ved, hvad det er ifm. en Alfa Romeo

Værkstedsregningen? Eller det, at man får lov til at have to af dem?

Fly

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 09:02

> Værkstedsregningen? Eller det, at man får lov til at have to af dem?

Det er de færreste, der som jég har 2 Alfa'er på een gang. Men ellers er det
motorlyden (når vi taler V6) samt drivers feeling, som er i højsædet. Du vil
ikke komme til at opleve den samme drivers feeling i en Mondeo - sorry

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-08 09:03

Mogens skriver:

> Men ellers er det
> motorlyden (når vi taler V6) samt drivers feeling, som er i højsædet. Du vil
> ikke komme til at opleve den samme drivers feeling i en Mondeo - sorry

Nope, men en morris mini - så taler vi om drivers feeling.

Og alle de alfa'er der så ikek har en V6, hvad med dem?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 28-12-08 11:06

> Mogens skriver:

> Nope, men en morris mini - så taler vi om drivers feeling.
>

> Og alle de alfa'er der så ikek har en V6, hvad med dem?

Der er nu også nogle af dem, der kører særdeles underholdende - især af de
lidt ældre - og med fremragende motorer. Jeg har dog ikke turdet binde an
med dem - men jeg kan godt se, hvad der "trækker" - det kniber betragteligt
mere for mig med at se, hvad der er "trækker" ved en Saab....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-08 12:11

> med dem - men jeg kan godt se, hvad der "trækker" - det kniber betragteligt
> mere for mig med at se, hvad der er "trækker" ved en Saab....

Prøv at eje en ;)

Jeg synes nu stadig en SAAB er lidt speciel (på den gode måde) selvom
jeg ikke ejer en længere.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-12-08 09:22

On Sun, 28 Dec 2008 08:01:49 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>ikke komme til at opleve den samme drivers feeling i en Mondeo - sorry

Sikert ikke. Det er den heller ikke købt til. Hvis jeg vil have drivers
feeling, så tager jeg en bayersk.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 10:46

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Du vil ikke komme til at opleve den samme drivers feeling i en Mondeo -
> sorry

Når man bruger ord som "drivers feeling",
så er det for at sminke og tillægge en
gammelklassisk dyd til noget, man inderst
inde godt ved ikke længere er noget særligt.

Skal man ha' drivers feeling, dvs. en undervogn
som virkelig kan og vil noget, så er det skøn læsning,
at netop Ford efterhånden er kendt for at lave superoptimerede
undervogne til selv deres 'entry level' modeller. Det ligger mao.
i generne, man får en velkørende undervogn, og det uanset
om det gælder den ældgamle KA, en Focus eller Mondeo'en,
som hver især repræsenterer den bedre halvdel i deres
respektive klasser.

Denne 'drivers feeling' er meget godt beskrevet
i dette klip fra Top Gear, som tester en urimelig
næstung 3.2 V6'er. Motor alene gør det ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=cf08lPDi05U

Hvis filmen ikke starter, så søg eks. på TopGear Alfa 3.2
og se om klippet dukker op.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-12-08 18:08

"Eque" <-> wrote in news:49574abe$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Denne 'drivers feeling' er meget godt beskrevet
> i dette klip fra Top Gear, som tester en urimelig
> næstung 3.2 V6'er. Motor alene gør det ikke.
> http://www.youtube.com/watch?v=cf08lPDi05U

Sjovt du netop skulle vælge det klip

Her er samme klip men INKLUSIVE de 3 værters endelige valg:
http://uk.youtube.com/watch?v=5tBUoasFwJ4&feature=

Efter testkørslen er de 3 studieværter enige om at hvis de skulle købe en
af de 3 biler (Alfa 147 GTA, Focus ST og Golf R32), så blev det Alfa'en.

Selvom den sikkert vil falde fra hinanden, selvom den er svær at køre,
selvom den vil koste kassen i reparationer... selv Captain Slow ville
vælge Alfaen.

Efter The Stig har været rundt på banen med de 3 biler (Focus ST, Alfa
147 GTA og Golf R32), og Alfaen har kørt den absolut langsomste tid af de
3, dobbelttjekker de lige:

De ville alle stadig vælge Alfaen Selvom den i testen får tæv af de
andre og klarer sig dårligst på alle måder.

Som Clarkson siger: Hvis du vil være fornuftig, så tag bussen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 22:17

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af de 3 biler (Alfa 147 GTA, Focus ST og Golf R32), så blev det Alfa'en.

Ja netop.

> Selvom den sikkert vil falde fra hinanden, selvom den er svær at køre,
> selvom den vil koste kassen i reparationer... selv Captain Slow ville
> vælge Alfaen.

Men så burde de ha' testet bilerne med
andre forudsætninger. Evt.
lade den holde nypoleret i perlegruset
derhjemme, istedet for at sende den
i kamp på banen..,o)

> Som Clarkson siger: Hvis du vil være fornuftig, så tag bussen.

Ja alt andet lige.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-12-08 23:51

"Eque" <-> wrote in news:4957ecc2$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Men så burde de ha' testet bilerne med
> andre forudsætninger.

Det ville ikke ændre nogetsomhelst. Køreglæde er en udefinérbar størrelse,
hvilket netop testen af Alfaen viser. Det er tilsyneladende den dårligste
bil i sammenligning med en Focus ST og en Golf R32. Alligevel formår den at
formidle den største køreglæde til 3 erfarne biltestere.

Man skal have prøvet Alfaen før man forstår den. Det gælder iøvrigt de
fleste biler med "sjæl".

Den der propper den slags biler ind i skemaer og sammenligne kurver, har
ikke fattet begrebet "køreglæde".

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 10:01

> Det ville ikke ændre nogetsomhelst.

Nej ikke for deres valg, hvis de alligevel kikker
på andet end dêt motor og design lægger
op til. Så ku' de lige så godt ha' kikket på
den i garagen..

> Køreglæde er en udefinérbar størrelse,
> hvilket netop testen af Alfaen viser.

Det er bare synd, denne udefinerbare
størrelse ikke kompletteres af en undervogn
som først ville berettige det fuldt.

> Det er tilsyneladende den dårligste
> bil i sammenligning med en Focus ST og en Golf R32.

Ja det var tydeligt.

> Alligevel formår den at
> formidle den største køreglæde til 3 erfarne biltestere.

De har kikket på de udefinerbare og bløde værdier
istedet for hårde kendsgerninger, det er en ringere
kørende bil. Bløde og i og for sig irrellevante værdier,
når de tester bilen på bane, selvom de ku' ha'
vurderet bilen i lukket garage.
Men ok, de har valgt bil ud fra noget
som lige så godt kunne være læderets feeling.

> Man skal have prøvet Alfaen før man forstår den. Det gælder iøvrigt de
> fleste biler med "sjæl".

Er det massiv understyring og stor værditab som gør dêt ?
Eller er denne 'sjæl' igen noget Alfisterne påklæber
mærket, når det ikke kan levere den rå vare, altså
de rå køreegenskaber, og så begynder at tale
om bløde og udifinerbare værdier som sjæl ? *S*

> Den der propper den slags biler ind i skemaer og sammenligne kurver, har
> ikke fattet begrebet "køreglæde".

Nu røg bilen jo op på de "erfarne biltesteres"
'skema' så de har nemmelig ikke forstået noget ? *S*

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 14:54

"Eque" <-> wrote in news:495891b9$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> kørende bil. Bløde og i og for sig irrellevante værdier,
> når de tester bilen på bane, selvom de ku' ha'

Det ligger lissom i ordet at man er nødt til at køre bilen for at opleve
køreglæden. Man behøver bare ikke komme først. Ja faktisk kommer man
ofte for sent i biler der formidler køreglæde, fordi man gerne kører en
omvej

Man kører ikke nødvendigvis for at nå målet. Kørslen er målet i sig
selv.

> Eller er denne 'sjæl' igen noget Alfisterne påklæber
> mærket, når det ikke kan levere den rå vare, altså
> de rå køreegenskaber, og så begynder at tale
> om bløde og udifinerbare værdier som sjæl ? *S*

Bemærk lige at jeg ikke er alfisti, og aldrig bliver det. Men derfor kan
jeg godt anerkende den glæde en Alfa kan formidle selvom den pågældende
Alfa måske i sin helhed er en dårlig bil målt med fornuften.

> Nu røg bilen jo op på de "erfarne biltesteres"
> 'skema' så de har nemmelig ikke forstået noget ? *S*

Det var jo netop for at vise hvor stor køreglæde Alfaen formidlede.
Sammenlign den med konkurrenterne, lad konkurrenterne tæve den ud af
banen, fremhæv alle dens dårlige egenskaber og vælg den så som vinder
alligevel.

Med netop de 3 biler handler det vel om køreglæde. Alle med fornuften
som udgangspunkt ville jo netop vælge enten basisudgaverne med 5 døre
eller måske en dieselvariant. Eller bussen... Clarksons pointe.

Og netop derfor er TopGear blevet så populært. De vælger og kører biler
med hjertet. For sjov.

Se bare testen af den nye Fiesta:
http://uk.youtube.com/watch?v=uUkPy1GB9ok

Clarkson PRØVER virkelig at lave en seriøs test (efter ordre fra BBCs
chef), men ender alligevel med at se hvordan Fiestaen klarer sig når den
jages af en Corvette i et indkøbscenter

Og nogle af hans kommentarer er at røgbomber passer perfekt i
cupholderne, man kan næsten ikke høre maskingevær ild indeni bilen, og
selvom forruden er opvarmet så er den ikke skudsikker Desværre kan
der kun være 2 maskinpistol magasiner i handskerummet

Måske forstår du bedre "køreglæde" hvis du ser Clarksons forsøg på at
lave en Lamborghini Murcielago Roadster om til en drink:

Han blander 3-4 forskellige slags spiritus (vodka=kræfter, likør=design,
rom=lyd m.m.) i store mængder og tilsætter en teskefuld juice (fornuft):

Drinken smadrer din hjerne i stumper og stykker men som en
smagsoplevelse duer den lissom ikke....

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 15:28

> Bemærk lige at jeg ikke er alfisti, og aldrig bliver det. Men derfor kan
> jeg godt anerkende den glæde en Alfa kan formidle selvom den pågældende
> Alfa måske i sin helhed er en dårlig bil målt med fornuften.

Der er ikke megen fornuft i en stor motor
og et 'underdimensioneret' karosseri
Men okay, er det sådan de vil ha' og ønsker
det, så er Alfa jo et godt valg som du skriver.
Men hvorfor ikke prøve at lave en bil, som
faktisk hiver det bedste ud af det forhåndenværende
mekanik ? Se KA'en, en bil man ikke forventer
noget speciel af, formår at levere en god del varen.
Var Alfa'en sat op efter formidable køreegenskaber, måtte
den gi' endnu mere. Men man må nøjes ;o/
Det kan vel ta' noget af glæden af en ellers
måske fin bil.

> Clarkson PRØVER virkelig at lave en seriøs test (efter ordre fra BBCs
> chef), men ender alligevel med at se hvordan Fiestaen klarer sig når den
> jages af en Corvette i et indkøbscenter

Ja så jeg godt. Men igen, det er god underholdning,
men det var heller ingen 'performance test' som
i tilfældet Alfa 147 3.2V6 på bane.
Det er det som krydrer TopGear programmerne.
Det knabt så seriøse, men morsomme, hvem husker
ikke den lille blå bil på kontorgangen osv.
Ind imellem er der så nogle banetests som
falder meget forskelligt ud.

> [...]
> rom=lyd m.m.) i store mængder og tilsætter en teskefuld juice (fornuft):
>
> Drinken smadrer din hjerne i stumper og stykker men som en

For at få en vedvarende, og tilbageendende god oplevelse istedet
for at lade sig benove over 'slaget', burde han istedet vælge en drink som
består
af nogle ædle ingredienser, nænsomt mixet perfekt sammen til noget
man kan nyde og ha' fornøjelsen af i længere tid. Også efter virkningen
har aftaget.
Et par Cervin Vega højttalere er også imponerende og slår
hårdt pga. hårde ingredienser, men man er trætte af dem
når festen er forbi, gæsterne gået hjem og hverdagen
byder på mere kritisk lytning.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 16:13

"Eque" <-> wrote in news:4958de60$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> af nogle ædle ingredienser, nænsomt mixet perfekt sammen til noget
> man kan nyde og ha' fornøjelsen af i længere tid.

Du misser fuldstændig pointen. Man VIL ha' et spark i hovedet. Det er DET
en Murcielago skal gi' dig! Men for at kunne det må den nødvendigvis gå
på kompromis med noget andet.

Man kan IKKE lave en ernæringsmæssig korrekt, økologisk, velsmagende OG
billig drink der blæser hjernen ud.

Mange moderne biler prøver netop det, og de er dømt til at mislykkes.
Enkelte bilmærker holder stadig ved gamle dyder og traditioner, men en
SAAB bliver ikke en SAAb bare fordi man tager en Opel og placerer
startnøglen på kardantunnelen.

En Alfa bliver ikke en Alfa bare fordi man designer en særlig udstødning
og monterer på en FIAT.

Et af de tydeligste eksempler var da BMW overtog Bentley. På det
tidspunkt havde man Arnage modellen med den gamle udtjente 6.75 liters
turbo V8'er. En motor der havde været en del af Bentley siden 1960, og en
motor der med turbo havde været med til at give Bentley mærket en
renaissance.

BMW skrottede motoren og erstattede den med deres egen trykladede 4.4
liters V8. En bedre og mere moderne motor.

En masse juridiske forviklinger omkring et videresalg til VW, gjorde at
VW efter endnu et ejerskifte måtte droppe BMW V8'eren med kort varsel.

Men i en periode kunne man købe en Arnage med både den moderne BMW V8'er
og den gamle nyintroducerede 6.75 liters V8'er (og hos Rolls Royce kunne
man endda få samme bil med en BMW V12'er). Gæt hvilken der solgte
bedst...

Ja faktisk solgte den så godt at nye topmodeller hos Bentley stadig
benytter den snart 50 år gamle motor men i nye videreudviklinger. Og det
selvom VW faktisk selv har en bedre motor. Men en Bentley er bare ikke en
Bentley hvis motoren er fra VW.

> Et par Cervin Vega højttalere er også imponerende og slår
> hårdt pga. hårde ingredienser, men man er trætte af dem
> når festen er forbi, gæsterne gået hjem og hverdagen
> byder på mere kritisk lytning.

Men entusiasten har måske Cervin Vega'er til teenage festen, og så et par
elektrostater til seriøs musiklytning.

At de er store, dyre, følsomme og kræver man møblerer sit hjem efter dem,
glemmer entusiasten fuldstændig når yndlingsmusikken starter.

At Hr. og Fru Danmark har en lettere og sikkert endda mere musikfyldt
hverdag med deres små reolhøjttalere der koster det halve af hvad
entusiastens højttalerkabel koster meteren, bekymrer ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 11:16

> [...]

> Du misser fuldstændig pointen. Man VIL ha' et spark i hovedet. Det er DET
> en Murcielago skal gi' dig! Men for at kunne det må den nødvendigvis gå

Murcielago ??
Jeg snakker KA og Alfa 147.)
Men spændende mix efterhånden.

> Man kan IKKE lave en ernæringsmæssig korrekt, økologisk, velsmagende OG
> billig drink der blæser hjernen ud.

Man skal gå efter en velmixet drink, som
har de fleste af de egenskaber i behold, man forventer
af en måske ganske kostbar drink, serveret i en rap farve.
At den har nogle 'noter' som gir' drinken en speciel måske
kvalm karakteristik efter kort tid, tyder på den er knab
så harmonisk som man kunne ønske og forvente.
I bilverdenen kan det være næsten det samme.
En 'drink' som sparker røv, men som man ikke
gider dagen derpå da den kun var lækker og
spændende de første par minutter.

> [...]
> startnøglen på kardantunnelen.
> En Alfa bliver ikke en Alfa bare fordi man designer en særlig udstødning

Så er en Alfa med en FIAT dieselmotor heller
ikke en Alfa ?

> Men entusiasten har måske Cervin Vega'er til teenage festen, og så et par
> elektrostater til seriøs musiklytning.

Det kræver mindre plads at købe et godt sæt fra starten af,
som kan det hele.

> At Hr. og Fru Danmark har en lettere og sikkert endda mere musikfyldt
> hverdag med deres små reolhøjttalere der koster det halve af hvad
> entusiastens højttalerkabel koster meteren, bekymrer ikke.

Men hvis bassen mangler fra elektrostaterne, så kan det
være Hr Danmark synes lyden er lidt tynd og savner krop
og derfor hellere vil ha' sit lille anlæg som gir' ham en bedre
oplevelse uden mangler. Han forventede en god sammenhængende
lyd og fik det. Anlægget lægger ikke op til mere end man må forvente.
Og så er vi tilbage ved 147 3.2V6'eren som lægger op til noget den
ikke kan håndtere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-12-08 20:16

"Eque" <-> wrote in news:4959f4ef$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Murcielago ??
> Jeg snakker KA og Alfa 147.)

Så bør du undlade at besvare de dele af mine indlæg der handler om andet
end Ka og 147.

> Så er en Alfa med en FIAT dieselmotor heller
> ikke en Alfa ?

Læs nu hvad jeg skriver. Hvis man tager noget der ikke er Alfa, bliver
det ikke Alfa bare fordi man skriver Alfa på det.

Men man kan da fint tilsætte noget ikke-Alfa til en Alfa uden at det
betyder en væsentlig forringelse af Alfa'en. Og så har jeg ikke taget
stilling til dit konkrete eksempel.

I princippet er jeg enig med Mogens: Man smider ikke en diesel motor i en
Alfa uden at noget af magien går tabt.

> Det kræver mindre plads at købe et godt sæt fra starten af,
> som kan det hele.

Du forstår simpelthen ikke "køreglæde" og "lytteglæde". Fair nok.

> Og så er vi tilbage ved 147 3.2V6'eren som lægger op til noget den
> ikke kan håndtere.

Så har du også misforstået testen. En 147 3.2'er ligger ikke op til noget
den ikke kan håndtere. Den håndterer faktisk de odd's den har (imod sig)
ganske glimrende.

En stor kraftig V6'er der trækker på forhjulene uden spær er noget nær
umulig at få til at opføre sig eksemplarisk. Men Alfa'en gør ikke andet
end 99% af alle forhjulstrukne familiebiler gør: Overstyrer.

Det er bare ikke det der er sjovest i Alfa'er generelt eller især den
type biler testen repræsenterer.

De 2 testmodstandere gør det bare bedre i de kliniske tests, dels hjulpet
af 4-hjulstræk, dels hjulpet af spærredifferentiale. Alligevel formidler
Alfa'en mere køreglæde. Måske netop fordi der skal arbejdes lidt mere med
Alfa'en.

Jeg tror jeg taler om glæden ved at køre fra A til B (gerne via C), mens
du taler om glæden ved at komme fra A til B på den optimale måde.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 22:27

> Så bør du undlade at besvare de dele af mine indlæg der handler om andet
> end Ka og 147.

Du har selv redet godt med på bølgen.
Det er første gang jeg hører ordet Murcielago
i forb. med vores snak vedr KA & Co...

> Læs nu hvad jeg skriver. Hvis man tager noget der ikke er Alfa, bliver
> det ikke Alfa bare fordi man skriver Alfa på det.

Hvad så hvis det blir' bedre ?
Hvor meget FIAT er der mon i
instrumenteringen eks.
Blir' en FIAT dermed mere 'Alfask'
hvis de anvender samme teknik bag
instrumenteringen ?
Eller er det kun 'The Alfa Feeling'
når det sidder i en Alfa istedet
for en Fiat ?

> Men man kan da fint tilsætte noget ikke-Alfa til en Alfa uden at det
> betyder en væsentlig forringelse af Alfa'en.

Nye toner.
Hvad så hvis det er en forbedring ?
Er det så skidt ?
Er det så mindre Alfask' at det er bedre
end noget mekanik der står trykt 'alfa' på ??

> I princippet er jeg enig med Mogens: Man smider ikke en diesel motor i en
> Alfa uden at noget af magien går tabt.

Vi er nu ovre i debatten vinyl kontra CD.
Måske fordi den diesel der skulle lægges i
Alfa'en blot er ringe.
Var det ikke Audi som kørte en diesel
i Le Mans ? Jeg tror ikke mange Audi-fans
synes dêt var en flovmand eller lign., eller
at noget af magien gik tabt. De synes
sikkert, at der blev tilført noget
ganske specielt som beviste sit værd.
Det andet er ævl og gammelsnak.

> Du forstår simpelthen ikke "køreglæde" og "lytteglæde". Fair nok.

Sådan et postulat er for nemt et kort at smide.

> Så har du også misforstået testen. En 147 3.2'er ligger ikke op til noget
> den ikke kan håndtere. Den håndterer faktisk de odd's den har (imod sig)
> ganske glimrende.

Odds..ja, nogle grimme nogle som den ikke
magter at holde i udstrakt arm ret længe.
Testen kunne desuden heller ikke misforstås.
Han tog nogle 'sportslige' sving som den
ikke reagerede på.

> En stor kraftig V6'er der trækker på forhjulene uden spær er noget nær
> umulig at få til at opføre sig eksemplarisk. Men Alfa'en gør ikke andet
> end 99% af alle forhjulstrukne familiebiler gør: Overstyrer.

Man må sige den overstyrer så meget, det nærmest
blev påtalt. Dog ikke så meget som en Vectra OPC
også testet i tidernes morgen. De har bare ikke lært
at trimme undervognen, thats it.

> Det er bare ikke det der er sjovest i Alfa'er generelt eller især den
> type biler testen repræsenterer.

Den type biler er netop den særdeles sportslige type,
hvorfor man må forvente en mere neutral kørende
undervogn istedet for massiv understyring.
Ikke engang en 'sjæl' kan redde dên...

> De 2 testmodstandere gør det bare bedre i de kliniske tests,

"kliniske testes"..*LOL*..er det nu en anden etiket
når "sjæl" ikke slår til ?

> [...]
> Alfa'en mere køreglæde. Måske netop fordi der skal arbejdes lidt mere med

Vor Herre bevares.
De arbejdede alt de ku'. Selv Stig
kunne ikke gøre det særligt godt.
3 sekunder langsommere end en Escort-afløser.

> Jeg tror jeg taler om glæden ved at køre fra A til B (gerne via C), mens
> du taler om glæden ved at komme fra A til B på den optimale måde.

Nej. Jeg vil ha' HELE pakken.
En pige kan være nok så køn at se på,
bære den flotteste kjole, ha' det smukkeste
hår, det sødeste smil, men når hun så åbner
munden, kommer der et uhyre frem.

Hvis jeg må runde den af, så er der i nyeste
udgave af Bilmagasinet en test af en endnu
bedre Ford KA. De skriver, den kan noget
de færreste biler kan. At KØRE !
Sê, sådan noget burde der påklistres
alle biler som har sportslig appeal.
At man så kan finde det som efterhånden
den mest naturlige ting i en baby-Ford
er ikke længere nogen overraskelse overhovedet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-12-08 00:12

"Eque" <-> wrote in news:495a9237$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er første gang jeg hører ordet Murcielago
> i forb. med vores snak vedr KA & Co...

Det er ellers 3 indlæg siden jeg nævner Murcielago'en første gang, og du
citerer det endda. Så tror da fanden du fatter minus, hvis du ikke engang
læser det du svarer på.

> Hvad så hvis det blir' bedre ?
> [...]

Svarene findes allerede i tråden. Du skal bare læse dem.

> Nye toner.

Slet ikke. Alle biler indeholder dele leveret af underleverandører. Ingen
har mig bekendt nogensinde lavet en serieproduceret bil hvor de selv har
stået for produktion af alle dele.

> Vi er nu ovre i debatten vinyl kontra CD.

Præcis! Sammenligningen er slet ikke tosset. Digital musiklagring tilfører
en masse godt til musikken, men det er ligeså sikkert at der går noget
tabt. Nogen kan høre det, mange kan ikke. Mange af dem der kan høre det er
ligeglade, nogen er ikke.

Lad dem dog fascineres af deres egen begejstring for analog musik.

> Var det ikke Audi som kørte en diesel
> i Le Mans ? Jeg tror ikke mange Audi-fans
> synes dêt var en flovmand eller lign.

Nu er diesel også gået hen og blevet en del af Audis image lidt på linie
med Quattro. Før LeMans sejren vel at mærke. At du nu hænger fast i diesel
viser blot at du ikke har den fjerneste idé om hvad jeg snakker om.

Diesel kan sagtens være en del af magien. Der findes Mercedes fans der
sværger til de gamle Mercer sugediesel maskiner. Det er de motorer der
kører et par mill. kilometer på et enkelt olieskift.... eller nåed.

Magien ligger i det særpræg et bilmærke kan have, enten qua en speciel
teknik (f.eks. Porsches luftkølede boxermotor), et særligt udseende (kunne
være Rolls-Royce kølergrill), eller andet der adskiller mærket fra alle
andre.

Hos nogen mærker er det mere udpræget end hos andre, og disse mærker får
ofte en betragtelig skare af entusiaster. Nogengange er det enkelte
modeller ja nogengange er det blot en variant af en model der viser særpræg
og skaber grobund for entusiasmen. Som eksempel kan nævnes Golf GTI.

Oprindelig en nichemodel der blot skulle produceres i 5000 eksemplarer. Vi
kender alle historien idag, og selvom dagens GTI ikke tilnærmelsesvis har
samme position idag som den havde dengang, så sælger GTI stadig. Men magien
er væk hvis du spørger mig. Golf GTI var i en årrække reduceret til at være
et udstyrstrin. Idag ser det ud til at VW vil prøve at genskabe magien ved
GTI.

> Sådan et postulat er for nemt et kort at smide.

Jeg har så opdaget at grunden til du ikke forstår, er fordi du ikke læser.
Resultatet er det samme.

> Den type biler er netop den særdeles sportslige type,
> hvorfor man må forvente en mere neutral kørende
> undervogn istedet for massiv understyring.
> Ikke engang en 'sjæl' kan redde dên...

Så TopGears testere er blot 3 gamle forvrøvlede mænd, der ikke vil
anerkende fremskridtet? "Sjælen" bringer jo netop Alfaen til tops hos alle
3 testere....

> "kliniske testes"..*LOL*..er det nu en anden etiket
> når "sjæl" ikke slår til ?

Griner du altid når du ikke forstår hvad du læser? "Klinisk" er skam et
positivt ord i denne forbindelse. En klinisk test er uangribelig og kan
umiddelbart anerkendes af alle.

> Vor Herre bevares.
> De arbejdede alt de ku'. Selv Stig
> kunne ikke gøre det særligt godt.
> 3 sekunder langsommere end en Escort-afløser.

Men pointen er at det var SJOVEST i Alfaen. Fat det nu. En lille detalje du
bare ikke VIL se og forstå. Alfa'en bragte smilet frem på testerne. Gav dem
lyst til at køre en omvej, SELVOM de inderst inde godt ved at det er det
dårligste valg af de 3, så ville de alle købe Alfaen. Ikke fordi den er
bedst, men for det den gør ved dem.

DET er køreglæde.

> Nej. Jeg vil ha' HELE pakken.
> En pige kan være nok så køn at se på,
> bære den flotteste kjole, ha' det smukkeste
> hår, det sødeste smil, men når hun så åbner
> munden, kommer der et uhyre frem.

Og pointen er at entusiasten tager den pige han elsker, uanset om hun måtte
være den grimmeste, dårligst klædte, med fedtet hår og gule tænder. Fordi
han elsker hende.

> Hvis jeg må runde den af, så er der i nyeste
> udgave af Bilmagasinet en test af en endnu
> bedre Ford KA. De skriver, den kan noget
> de færreste biler kan. At KØRE !

Og ved du hvorfor? Den er baseret på en FIAT, som Alfa Romeo har været med
til at udvikle. Ringen er på magisk vis sluttet

Rigtig Godt Nytår!

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 01:10

> Det er ellers 3 indlæg siden jeg nævner Murcielago'en første gang, og du
> citerer det endda. Så tror da fanden du fatter minus, hvis du ikke engang
> læser det du svarer på.

Det ER første gang jeg ser ordet Murcielago.
Hvorfor skulle denne blandes ind i snakken ??
Var det noget du citerede Clarkson og noget
med en drink eller ?

> Svarene findes allerede i tråden. Du skal bare læse dem.

Tvivler noget på din tagen tråden seriøs efterhånden.
Du roder rundt og mixer alt muligt sammen (seneste
eksempel med p-taget i Vejle) og tillader ikke kritiske
spørgsmål efterfølgende.

> Slet ikke.

Slet og ret jo.
Bare der ikke kommer for meget
'snavs' i Alfa-renomêet kan det lige gå an !

> Alle biler indeholder dele leveret af underleverandører. Ingen
> har mig bekendt nogensinde lavet en serieproduceret bil hvor de selv har
> stået for produktion af alle dele.

Alfa lider om nogen under dêt,
at meget af delene er standard
Fiat-dele. Dên er svær at kapere
da det spolerer 'sjælen':,o)

> Præcis! Sammenligningen er slet ikke tosset. Digital musiklagring tilfører
> en masse godt til musikken

Det er netop dêt det handler om det IKKE skal gøre.
Hverken trække fra eller lægge noget til:,o))

>, men det er ligeså sikkert at der går noget
> tabt. Nogen kan høre det, mange kan ikke. Mange af dem der kan høre det er
> ligeglade, nogen er ikke.

Efter alle disse år er CD-afpillerne nærmest
ved at være så god som den kan blive.
Men at man ikke gør et helhjertet
forsøg og fremkommer med et ringe resultat
er utilgiveligt, hvis man ellers er et fabrikat
som gør meget i 'sjælelivet' og de bløde værdier
for folk i en svag stund.

> Nu er diesel også gået hen og blevet en del af Audis image lidt på linie
> med Quattro. Før LeMans sejren vel at mærke. At du nu hænger fast i diesel
> viser blot at du ikke har den fjerneste idé om hvad jeg snakker om.

Jeg hænger ikke fast i diesel.
Du nævnte, at diesel ikke hører hjemme i en Alfa
fordi sjælen dermed forsvinder.
Og når Audi kan styre dieselteknologien
og tilføre bilen en 'sjæl' om du vil, så må
det være fordi Alfa ikke formår at forny
eller tilpasse sig de nye tider.

> Diesel kan sagtens være en del af magien.

Og så ændrer du pludselig 180 grader.
En Søvndal kaldes det vidst.
Før var diesel ikke 'sjælelig nok':,o))
Ej du..

> [...]
> være Rolls-Royce kølergrill), eller andet der adskiller mærket fra alle

Netop en KA har denne ønskede personlighed og præg.
Men den formår samtidig at være sin egen og alligevel
performe for vildt uden unoder hvilket man må forvente
af en moderne vogn.

> Hos nogen mærker er det mere udpræget end hos andre

De fleste mærker kan sikkert fremvise noget sådant
så det er ikke noget særligt.
Men nogen mærker gør det bare mere helstøbt
end andre. Andre må nøjes med lidt af oplevelsen,
og så leve med manglerne.
Nogle formår om man så må sige at levere hele historien/varen.

> Jeg har så opdaget at grunden til du ikke forstår, er fordi du ikke læser.
> Resultatet er det samme.

Dit postulat er stadig det samme, ja.

> Så TopGears testere er blot 3 gamle forvrøvlede mænd, der ikke vil
> anerkende fremskridtet? "Sjælen" bringer jo netop Alfaen til tops hos alle
> 3 testere....

Spurgte de The Stig egentlig ?
Eller forblev dommen blot en tre-enighed
blandt netop tre halvgamle satte mænd ?
Hvorfor de ligeså godt kunne ha' testet
den hjemme på gulvtæppet, for en bils
primære formål må være at gi' en god
køreoplevelse, og de nærmest griner
mens de sidder og vrider i rattet.
Så er vi tilbage ved basic igen.

> Griner du altid når du ikke forstår hvad du læser?

Se, du gør hvad du kan for at afværge.
Jeg læser (sært nok, stadig) hvad du skriver,
men dine idêer skal ofte lige vurderes
en gang til, dog uden der fremkommer
noget brugbart.

> "Klinisk" er skam et
> positivt ord i denne forbindelse.

En test på bane er en test på bane.
Så hvis en klinisk test er ordet,
så viser den om muligt endnu bedre
hvor ringe undervogn øsen har.

> Men pointen er at det var SJOVEST i Alfaen. Fat det nu.

Nåeh ja. En 2CV var jo også særdeles morsom.
God punch-line dêr makker.

>En lille detalje du
> bare ikke VIL se og forstå.

Det er ikke en detalje. Det er essentielt
at en bil af den kaliber også kan KØRE.
Og så kan man jo passende kompensere
med 'sjæl' når hårde facts er en mangelvare...

> [...]
> lyst til at køre en omvej, SELVOM de inderst inde godt ved at det er det
> dårligste valg af de 3, så ville de alle købe Alfaen. Ikke fordi den er

Så skulle der alligevel ha' været en 2CV med i feltet.
Men for at bruge dine og Bilmagasinets ord, så var
KA'en netop en bil som man gladeligt "kører 40 km.
ad omveje for at nå til bageren"...sê, dêt ÆGTE
køreglæde, fordi en Ford KA ka' stadig !

> DET er køreglæde.

Selv kvinder kan opnå køreglæde
hvis bare interiøeret har det rette mønster
så de kommer i den rette stemning

> Og pointen er at entusiasten tager den pige han elsker, uanset om hun
> måtte
> være den grimmeste, dårligst klædte, med fedtet hår og gule tænder. Fordi
> han elsker hende.

Så ku' landsbytossen lige så godt ta' hunden.
Indholdet bør være iorden hvis man
vil ha' det perfekte.
Men igen, nogle tænder på overflade
mere end indhold.

> Og ved du hvorfor? Den er baseret på en FIAT, som Alfa Romeo har været med
> til at udvikle. Ringen er på magisk vis sluttet

Nej. For Bilmagasinet skrev, Fiat blot sendte
en Panda platform og en bog med vejledning
til, hvor mange skruer der kunne være.
Og endte med et produkt som var MEGET
bedre end dêt FIAT/Alfa har brugt små
10 måneder mere på at få skruet sammen.
Men igen, som en Alfa 147 3.2V6 kører dårligt,
så kører en Fiat 500 dårlig.
Men i hænderne på nogle som kan kunsten
at perfektionere, så blev ringen, som du siger,
sluttet på den eneste rigtige måde !!

> Rigtig Godt Nytår!

Der kan du se

ps:
Som en lille ting kan jeg også nævne,
at der i Alfa500 er en 'cityknap' som
gør servoen mere effektiv i bykørsel.
Denne knap fandt Ford særdeles unødvendig
og anvendte den til elopvarmet forude i stedet,
da undervogn og styretøjet nu var designet HELT færdigt...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-12-08 13:13

"Eque" <-> wrote in news:495ab868$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det ER første gang jeg ser ordet Murcielago.

Jamen det betvivler jeg ikke. Jeg konstaterer blot at din nul-til-første-
opfatnings-tid er ca. 3 indlæg.

> Hvorfor skulle denne blandes ind i snakken ??
> Var det noget du citerede Clarkson og noget
> med en drink eller ?

Du kunne jo læse indlægget. Det hele står der.

> Tvivler noget på din tagen tråden seriøs efterhånden.
> Du roder rundt og mixer alt muligt sammen (seneste
> eksempel med p-taget i Vejle)

P taget er en helt anden tråd. Hvem er det der mixer alt muligt sammen?

> [...]
> Og når Audi kan styre dieselteknologien
> og tilføre bilen en 'sjæl' om du vil, så må
> det være fordi Alfa ikke formår at forny

Så snævertsynet er resten af verden ikke. Det du beder om svarer til at
sige et jazzband ikke følger med tiden hvis de ikke spiller deres musik
på synthezisere. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, og der skal nok
være nogen der synes det lyder fedt, men lur mig om der er ret mange jazz
fans der er enige.

Netop lyden er en stor del af det entusiaster opfatter som "Alfa". Og det
har selv Audi endnu ikke kunnet tilføre en dieselmotor.

> Og så ændrer du pludselig 180 grader.

Næh. Jeg prøver bare at fortælle dig at hvad der er "magi" for det ene
mærke, kan være dræbende for det andet. Bare fordi diesel ikke passer til
Alfa, kan det sagtens passe til f.eks. Mercedes.

> Netop en KA har denne ønskede personlighed og præg.

Helt enig. Der er da også opstået en smule kult omkring en Ka.

> Men den formår samtidig at være sin egen og alligevel
> performe for vildt uden unoder hvilket man må forvente
> af en moderne vogn.

"Performe for vildt" er meget store ord for en småbil med 70 hk og et
sjovt udseende. Den gør hvad den skal på en ukompliceret måde. Jeg fandt
den kedelig.

> Spurgte de The Stig egentlig ?

Gør de aldrig.

> Nåeh ja.

Så er vi enige.

> Det er essentielt
> at en bil af den kaliber også kan KØRE.

Det kan en Alfa 147 rent faktisk. Bare fordi der er andre der kører
bedre, er det ikke ensbetydende med at Alfa 147 kører dårligt.

Hvis det udsagn skulle holde vand, ville der jo kun være 1 eneste bil i
verden der kørte godt.

> Så ku' landsbytossen lige så godt ta' hunden.

Nu er en hund ikke en kvinde (ked af hvis det kommer bag på dig, mest på
hundens vegne).

> Indholdet bør være iorden hvis man
> vil ha' det perfekte.

Det jo det. Nogle af os vil faktisk bare ha' det vi kan li', uanset om
det er perfekt eller ej. Nogle vil endda sige netop fordi det ikke er
perfekt.

> Nej. For Bilmagasinet skrev, Fiat blot sendte
> en Panda platform og en bog med vejledning
> til, hvor mange skruer der kunne være.

"baseret på en FIAT". Om du kan li' det eller ej, så er udgangspunktet
for den nye Ford Ka altså en FIAT. Hvem der får det bedste ud af
platformen interesserer mig ikke. Sgu jeg ha' en bil af den størrelse
blev det alligevel en Mini Cooper.

> Men igen, som en Alfa 147 3.2V6 kører dårligt,
> så kører en Fiat 500 dårlig.

Vis mig en eneste tester der er enig med dig i at de 2 biler kører
dårligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-08 13:30

"Kent Oldhøj" skriver:

> "Performe for vildt" er meget store ord for en småbil med 70 hk og et
> sjovt udseende.

"Performe for vildt" da den kom frem for 12 år siden svarer dybest set
til en kedelig familiebil i 2003

Og den nye Ka er et trin nedad stigen:
http://www.topgear.com/uk/car-news/new-ka-driven
"But that crucial go-kart feeling that you got from the last Ka, its
major raison d'etre, USP - call it what you will - is now gone. The new
Ka is nowhere near as chuckable as the last one - all that fluidity from
the steering and chassis has disappeared. I jumped into a Fiesta after
the Ka and immediately felt so much happier - even the gearbox felt
tauter."

Den nye Ka er en Fiat Panda i ny forklædning - ikke andet. Selv en
Fiesta kører bedre.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 15:58

> "Eque" <-> wrote in news:495ab868$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jamen det betvivler jeg ikke. Jeg konstaterer blot at din nul-til-første-
> opfatnings-tid er ca. 3 indlæg.

Du nævner Clarkson og en Murcielago.
Og fortsætter i det spor.
Vel netop fordi du godt ved,
dine argumenter hvor Alfa'en skulle
være placeret, er malplaceret.

> Du kunne jo læse indlægget. Det hele står der.

Jeg har netop kommenteret indlægget med
en konstant udgangspunkt i KA og 147.
Det er dig som drager en exotisk vogn
ind over, fordi du tabte terræn. Dine
formuleringer og vendinger vedr 147 selv
holdt ikke længere vand, og så måtte
du berige dit budskab. Jeg, derimod,
holder evig stand med KA'en. Den ka' selv.

> P taget er en helt anden tråd. Hvem er det der mixer alt muligt sammen?

Som skrevet står, så var det et eksempel
og ikke en direkte tilføjelse til denne
igangværende tråd. Jeg kan holde
vandene adskildt. Det kan du tydeligvis ikke,
og håbede på du kunne score billige point
fordi jeg nævnte P-taget, og dermed nu
pludselig skal blandet det hele sammen.
Er livet for hårdt for dig ?

> Så snævertsynet er resten af verden ikke.

Det er også fint nok du er den eneste
snævertsynede Alfa-fan. Al ære og respekt
for dine holdninger, hvor tåbelige de end måtte være.

> Det du beder om svarer til

Jeg beder ikke om noget.
Jeg forventer noget - bedre.

> [...]
> på synthezisere. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, og der skal nok
> være nogen der synes det lyder fedt, men lur mig om der er ret mange jazz

Nu er et jazzband mange ting, og du kan sagtens
finde et digital-klaver i et jazzorkester.
Bløde værdier uden en egentlig helhjertet og rigtig
sans for det essentielle er det du bruger din tid på.

> Netop lyden er en stor del af det entusiaster opfatter som "Alfa". Og det
> har selv Audi endnu ikke kunnet tilføre en dieselmotor.

Audi har lavet noget som faktisk kan KØRE. Samme ordlyd
som tilfalder en KA.
At Alfa så ikke kan frembringe den RETTE og mere vigtig
forventede HELSTØBTE KLANG fordi deres 'reskab'
eller 'instrument' om du vil, er mangelfuld er bare ærgerligt.
Et sagte 'blob' i et truthorn, dêt var dên oplevelse..

> Næh. Jeg prøver bare at fortælle dig at hvad der er "magi" for det ene
> mærke, kan være dræbende for det andet. Bare fordi diesel ikke passer til
> Alfa, kan det sagtens passe til f.eks. Mercedes.

Sådan kan man heldigvis ikke stille det op.
En Jaugar fåes sågar med diesel, og med
mindre man er stærk konservativ som dig, så
er det ikke et problem for imaget. Det er blot
en tilføjelse som nogle finder mere interessant
end benzin. Men ok, der er sikkert også mere magi i en
Alfa med 99 oktan i tanken end 92 oktan...

> Helt enig. Der er da også opstået en smule kult omkring en Ka.

Den fåes nu også som diesel og kan bære det. Føler du diesel u-magisk,
så vælger du modellen med benzin. Image,
stil, køreegenskaber OG MAGI'en er heldigvis
bibeholdt.

> "Performe for vildt" er meget store ord for en småbil med 70 hk

Sammenlignet med en kostbar enhed som ikke
kan ret meget andet end køre ligeud er det iorden.
Men basalt set performer den suverænt når man
tænker på biltypen og at den måske primært henvender sig til
kunder, som ikke aner hvad køredynamik rent faktisk er.
Det gør køberne til en Alfa Romeo 147 3.2V6 som regel
men får det ikke indfriet til fulde. KA'en gør det derfor
i princippet langt bedre.

>og et sjovt udseende.

Den er sin egen, det er sandt.
Men at påstå en Alfa MI-LO er
kønnere forfra vil jeg tillade at mene
også kan diskuteres..

> Den gør hvad den skal på en ukompliceret måde. Jeg fandt
> den kedelig.

Det ændrer ikke på det faktum, at en
pæn del af testkørene finder netop KA køreegenskaberne
overraskende gode og altid velkørende og snildt kan frembringe et smil eller
to.
Hvilket især er stærkt udpræget i seneste aftapning som blot
er ENDNU bedre kørende.

> Gør de aldrig.

Jo.
Hele holdet, de 3 'gamle' og selveste The Stig
udnævnte igen en Ford, i dette tilfælde, en Mondeo
til årets suverænt bedste familiebil. Køreegenskaberne
blev nævnt som en afgørende parameter.
Resten er temperament mht. valg af motorstørrelse
og antal cylindre, for basis er som altid på plads i en Ford.

> Så er vi enige.

....du klippede 2CV-delen ud for dermed
at mene du kunne afrunde det pænt:)

> Det kan en Alfa 147 rent faktisk. Bare fordi der er andre der kører
> bedre, er det ikke ensbetydende med at Alfa 147 kører dårligt.

Problemet er, det ikke er en 'einsteigermodell', men en topmodel
i serie-rækken. Derfor bør man forvente, den har en endnu skrappere
og bere kontrolleret undervogn, hvilket ikke er tilfældet...Den understyrer
måske endda mere end de mindre i klassen med en mindre motor...flovt.

> Hvis det udsagn skulle holde vand, ville der jo kun være 1 eneste bil i
> verden der kørte godt.

Så enkelt er det ikke. Du fatter bare ikke, at man i en topmodel
forventer noget andet end i den billigste basismodel.
Der er jo en årsag til, en SportKA har kraftigere dimensionerede
dele i undervognen end BaseKA..Fordi den har ca. 40-50% flere HK...

> Nu er en hund ikke en kvinde (ked af hvis det kommer bag på dig, mest på
> hundens vegne).

God ved dyr, det er du sku'.

> Det jo det.

Ikke for dig med dine holdninger.

> Nogle af os vil faktisk bare ha' det vi kan li', uanset om
> det er perfekt eller ej.

Nogle vil helst ha' meget af det hele..til den rigtige pris.

> Nogle vil endda sige netop fordi det ikke er
> perfekt.

Perfektion er det de fleste stræber efter.
Men bevares, eks. Aston Martin, Rolls, Bentley
har et rennomê af historisk art, der ikke må pilles for meget ved.

> "baseret på en FIAT". Om du kan li' det eller ej, så er udgangspunktet
> for den nye Ford Ka altså en FIAT.

Som du selv skriver, så er det normalt i branchen
man samarbejder. Motoren i den nye KA er svjv
en Yamaha produceret enhed. Radioen måske fra Blaupunkt
men når gryderetten er mixet af standard råvare, af den rigtige kok,
så smager det helt vidunderligt.

> Hvem der får det bedste ud af
> platformen interesserer mig ikke.

Undrer mig slet slet ikke.
For du hygger dig istedet
med det gamle 50'er look i
din Fiat, mens Ford KA viser,
hvordan bilen skulle være skruet
sammen helt fra starten af...resultatet
er en mere helstøbt oplevelse. Et
totalt-mix af gode egenskaber
som skaber noget unikt.

> Sgu jeg ha' en bil af den størrelse
> blev det alligevel en Mini Cooper.

En small eller medium ?
Mig bekendt lavede de
den for lille i første omgang.

> Vis mig en eneste tester der er enig med dig i at de 2 biler kører
> dårligt.

En sportspræget top-rage model må forventes
at køre uden svinkeærinder og reagere som
føreren forventer. Dvs. når man drejer på rattet,
så drejer bilen istedet for at lave røg.
Sådan er dêt. Det andet er ammestue hygge-snak
baseret på bløde værdier som ikke er en 3.2 V6'er værdig...
Men for at vende tilbage, så havde han nok ret, ham
som skrev at Alfa var sløjet noget af på det sidste...
Ang. en test som viser den kører dårligt.
Clarkson's underkæbe siger som regel det meste
når han sidder der og vrider i rattet med åben mund mens bilen
fortsætter ligeud i en sky af røg...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-01-09 13:07

"Eque" <-> wrote in news:495b8860$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Du nævner Clarkson og en Murcielago.
> Og fortsætter i det spor.

Og du hoppede med på vognen. Bagefter siger du så at det er sket helt
uden at læse mit indlæg. 4 indlæg senere hævder du så at du kun snakker
om Alfa 147 vs. Ford Ka.

> Vel netop fordi du godt ved,
> dine argumenter hvor Alfa'en skulle
> være placeret, er malplaceret.

Murcielago/drink snakken var et forsøg på at anskueliggøre overfor dig,
hvorfor nogen mennesker vælger noget der udfra fornuftssynspunkter er et
dårligt valg. Præcis som med Alfa 147.

Jamen det står i indlægget. Du skal bare læse det.

> Jeg har netop kommenteret indlægget med
> en konstant udgangspunkt i KA og 147.

Du gør selv andetsteds i tråden opmærksom på at tråden udvikler sig. Hvis
du vil fastholde en bestemt gren af tråden, må du enten tydeligt gøre
opmærksom på det, eller som et minimum undlade at kommentere de dele af
f.eks mine indlæg du ikke ønsker at fastholde. Du kan jo kigge på mine
indlæg, for det er faktisk det jeg gør. Når jeg synes du ævler, kommer
langt væk fra snakken eller andet, så klipper jeg det væk fra mine svar
og undlader at kommentere.

> Det er dig som drager en exotisk vogn
> ind over, fordi du tabte terræn.

Slet ikke. Hvis du havde læst hvad jeg skrev, havde du muligvis forstået
min pointe. Du har jo selv draget en parallel til kvinder, så jeg forstår
ikke helt hvorfor det pludselig er problematisk (eller hvad du nu mener
det er) at jeg for nu 4 indlæg siden dragede en parallel til drinks.

Vi er jo ikke Uenige om ret mange ting. Vi er enige om at Alfa'en er den
dårligste bil af de 3 i testen (men ikke at det er en dårlig bil). Vi er
enige om at Ford Ka er en glimrende bil i sin klasse. Jeg tror også vi er
enige om at der er mennesker der køber biler af usaglige grunde.

Der hvor filmen knækker, er når du ikke forstår hvorfor nogen køber biler
af usaglige grunde. At nogen kan finde på at købe en bil FORDI den har
utidssvarende teknik, eller FORDI indretningen er upraktisk, osv.

Jeg har så uden held forsøgt at forklare/anskueliggøre det for dig. Det
handler jo ikke om at overbevise dig om at Alfa'en er den bedste bil. Det
er vi enige om at den ikke er. Det er en snak om hvorfor entusiaster står
i den opvarmede garage hver søndag og pudser det allerede pletfri
automobil mens de kaster forelskede blikke.

Men du forstår det ikke, og det er fint nok. Der skal være plads til os
alle.

> Er livet for hårdt for dig ?

Hvem er det nu der drager andre ting ind over?

> Det er også fint nok du er den eneste
> snævertsynede Alfa-fan.

Jeg har allerede nævnt at jeg IKKE er Alfisti. Hvorfor disse konstante
angreb på min person? Længere nede kalder du mig tåbelig, siger jeg ikke
er helhjertet, ikke har sans for det essentielle, m.m.

Hvad er det for en måde at argumentere på? Ihvertfald ikke en jeg gider
ret længe.

> En small eller medium ?

Vi snakkede ny(ere) bil så det må nødvendigvis være BMW's bud på en Mini.
Fantastisk sjov bil at køre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-08 09:01

Fly Christensen skriver:

> Det absolut mest intet-sigende kontrolpanel. Selv i vores Carina var der
> mere liv!

Der er da intet som at komme til at sidde ved sådan en lodret plade med
kanpper og instrumenter "This is your captain fløjting"

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 16:00

Mogens wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Hvad er det, der "bider" ifm. en Saab?

For mig er det at det er en dejlig komfortabel og underspillet vogn, med en
sindsyg dejlig førerplads.

Jeg ved godt at det er lidt enten/eller om man bryder sig om indretningen -
jeg har personlig altid synes at det er lidt fjollet. På den anden side er
det den bil, hvor jeg har sat bedst i. Ikke noget med små nussede sæder, og
et valg om man vil kunne nå rattet, eller have plads til benene. Jeg føler
mig simpelthen rigtig godt tilpas i bilen - længere er den nok ikke.

Mén, jeg kan da også godt afsløre at min næste bil sandsynligvis ikke bliver
en Saab.

> Jeg ved, hvad det er ifm. en Alfa Romeo

Du véd hvad det er ifm. de gamle Alfa'er... ikke sandt ?

Såvidt jeg har kunne forstå på anmeldelserne af de nyere Alfa'er, er der
gået lidt på kompromis med køreegenskaberne.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:05

> Såvidt jeg har kunne forstå på anmeldelserne af de nyere Alfa'er, er der
> gået lidt på kompromis med køreegenskaberne.

Jeg mindes en test af en 147 3.2 V6'er som understyrede
helt vild, fordi bilen ikke var sat op til, eller kunne håndtere
den tunge motor...drivers feeling:
Selv en Ford KA er bedre afstemt og giver
ægte driver-appeal:,o)

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:09

"Eque" <-> skrev :

>Selv en Ford KA er bedre afstemt og giver
>ægte driver-appeal:,o)

Nu må du sku tage og sætte den natpotte fra dig ;)
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 16:11

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Nu må du sku tage og sætte den natpotte fra dig ;)

Vel ikke så længe han fyrer alt det pis af sig?

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:21

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Vel ikke så længe han fyrer alt det pis af sig?

Man kan sige meget om KA'en og meger er blevet
sagt, og noget af det positive har altid været, den
er fornøjelig og ganske velkørende.
Det forventer man ikke i en billig-bil, men
burde være naturligt i en Alfa med 3.2 V6 motor:)
Så er det ligesom på plads.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-08 16:23

Eque skriver:

> Man kan sige meget om KA'en og meger er blevet
> sagt, og noget af det positive har altid været, den
> er fornøjelig og ganske velkørende.

Fuldstændigt som en 25 år gammel mini.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 16:33

> Fuldstændigt som en 25 år gammel mini.

Så lidt får du for 100.000 kr
www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2006/7/saa-lidt-faar-du-for-100000-kr
"Ford Ka er en ældre konstruktion fra 1996. Bilen er bygget på en tidligere
Fiesta-bund, og bilen blev testet med air-bag i 2000, og dermed ikke efter
nyeste krav..."

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 17:03

> [...]
> "Ford Ka er en ældre konstruktion fra 1996. Bilen er bygget på en
> tidligere Fiesta-bund, og bilen blev testet med air-bag i 2000, og dermed

Sejr i motorrummet
Til gengæld vinder Ford Ka en klar sejr i motorrummet. Ka kører med 1,3
motor og 70 HK, og den er de to konkurrenter overlegen rent motormæssigt. Ka
vinder også på køreegenskaber. Den gamle Fiesta bund fornægter sig ikke. Ka
er sat op og kører som en ægte europæer
Og nyeste generation KA er blot en bedre bil:

http://www.falkenco.dk/fileadmin/user_upload/pdf_filer/Ka_autobild_041208XS.pdf

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 17:32

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Og nyeste generation KA er blot en bedre bil:

Jég personligt er hamende ligeglad, så du behøver ikke køre på. For det
første skal jeg ikke ha' en bil i det pris- eller størrelsessegment, ligesom
jeg jo netop har handlet ny bil...

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 22:11

> Jég personligt er hamende ligeglad, så du behøver ikke køre på. For det
> første skal jeg ikke ha' en bil i det pris- eller størrelsessegment,
> ligesom jeg jo netop har handlet ny bil...

Kører på ?
Jeg kører ikke på.
Jeg citerer blot de roser, KA'en
velfortjent har høstet gennem snart
mange år, og det lader til, den blot
er blevet endnu bedre kørende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-08 20:29

Eque skriver:

> Sejr i motorrummet

Nu vi citerer topgear: http://www.topgear.com/uk/ford/ka

Performance

Unless you've bought the SportKa, leave your drag racing ambitions at
the door. The 69bhp 1.3-litre engine brings up 60mph in a glacial 14.3
seconds and can't nudge the speedo into three figures.

3 ud af 20 mulige point.

I "Handling" får den 1 sølle point mere end en ganske traditionel VW
Golf.

Fra : Torben

Dato : 29-12-08 13:08

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> Golf.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Nogle samenligner en KA med en fisse, grim som en i helvede, men god at køre

Beklager, men det måtte ud..

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 14:11

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

"Unless". Har du råd, så køber du en 95 HK KA.
Ellers må du jo 'nøjes', men det er ikke bilens skyld *LOL*.
En basis KA 1.3 er stadig hurtigere end eks. en VW FOX...

"Mere". Ja mere.
Og du er ikke engang flov over at nævne det.
En ganske traditionel KA 1.3 70HK er +12 år gammel. Golf GANZ NEU
og 2-4 gange så dyr. :)
Viser blot hvor uinteressant du er at diskutere med.

Iøvrigt trist du trods alt er nødt til at sammenligne dens
handlingegenskaber mod en betydelig dyrere GOLF.
Du kunne jo ha' valgt en VW FOX hvis du turde.
Men det gjorde du selvfølgelig ikke, da FOX er
en ekstrem ringe bil sammenlignet med en TUDSEGAMMEL
Ford KA hehe..

Her er et par citater omhandlende FOX:

-"The Volkswagen Fox is crappily finished for a VW, and less fun to drive
than many of its baby-car rivals"
-"So it's taller and wider inside than most cars in the class. But it's
noisy."
-"Stretch them though and you find they don't have much in reserve. In fact
the 1.2 has nothing in reserve - this is a 55bhp engine struggling against a
980kg car."
-"The Fox isn't cool in the way a 500 or Panda or Aygo is. Not cheeky, not
impish, not stylish, not even novel."
-"If you were expecting a miniaturised Polo you'll be disappointed. The
Fox's dash is hard and slabby, and the garish stripey seats won't distract
you."
-"It feels reassuring if you're pottering, but has absolutely no enthusiasm
"
-"But fuel costs and CO2 tax are unimpressive for the class."

Alt i alt en grimmert til VW's mindste som er ganske ny sammenlignet
med en teknisk betydelig aldrende Ford KA som netop står over
for sin afløser.
Kikker du på de rå tal, og sammenligner dem med KA's,
så er det jo ret morsomt at se, hvor ringe en bil denne VW er.

Afslutning og retfærdighedsvis må vi hellere smide TopGears mening om KA'en:

.."The Ford Ka is an ageing but still superb little thing. The mad looks have
grown on everyone now, and a great little chassis makes this a gem of a city
car. "
-"The interior is a little cramped by modern standards, but it's fairly
quiet and composed, even at high speeds. "
-"Somehow the Ka is cool. Small is very definitely cool these days, and
despite its obvious age the Ka can still cut it visually and dynamically
amongst the current crop of city cars."
-"This is yesteryear Ford, so interior trim is a bit cheap and
unimaginative, but the mechanicals, from the previous generation Fiesta, are
proven and uncomplicated."
-"The Ka's trump card is handling, with its wide stance, wheel in every
corner and lightning quick steering, it's a blast around town. The stiffer,
more focused SportKa is all this and more besides."
-"Not the biggest car inside, as you might expect, but superior design of
late makes better use of little spaces. The Ka has no five-door option, BUT
YOU CAN STILL GET TWO IN THE BACK BETTER THAN YOU CAN IN A MODERN MINI".
-"This is going to be a bargain - older cars always are, especially with a
new model due. Haggle harder than you would in a Turkish bazaar and you'll
be amazed what you could get away with."

Gør det ondt, så kan du bare vælge en Polo fra TopGears liste.
Den er kun lidt bedre, og de påtaler endda VW-motorene til
at være støjende og gammeldags:
"The base E takes 16.5 seconds to struggle to 62. Avoid. Up the range from
there things gradually improve, but fact is the Polo is stuck with many of
VW's wheezing old-generation motors"

-Ford KA'en er ca. et par sekunder hurtigere end FOX hehe...
OG TopGear giver desuden KA'en samme point på
handlingdelen som den helt spritnye Scirocco, 14/20:,o))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-08 20:44

Eque skriver:

> "Mere". Ja mere.
> Og du er ikke engang flov over at nævne det.

Nej, Golfen er en ganske traditione familiebil, hvorimod en KA er et
viunder på hjul i følge dig.

Et viduner som en ganske almindelig familiebil kan følge med rent
køremæssigt....

> En ganske traditionel KA 1.3 70HK er +12 år gammel. Golf GANZ NEU
> og 2-4 gange så dyr. :)

Ny?
Nej, det er den gamle model.....

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 15:02

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> wrote in

> Nogle samenligner en KA med en fisse, grim som en i helvede, men god
> at køre i

Det rygte tilhører nu 2CV'en: Lille, grim og rynket... men sjov at køre i.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 16:18

> For mig er det at det er en dejlig komfortabel og underspillet vogn, med
> en sindsyg dejlig førerplads.

På P-pladsen står en hvid Aero med noget skørtehalløj - nice.

> Mén, jeg kan da også godt afsløre at min næste bil sandsynligvis ikke
> bliver en Saab.

Tilbage til mit spørgsmål - hvad bider ikke siden du kom til dén beslutning?

> Du véd hvad det er ifm. de gamle Alfa'er... ikke sandt ?

Nope - har naturligvis fulgt med tiden

> Såvidt jeg har kunne forstå på anmeldelserne af de nyere Alfa'er, er der
> gået lidt på kompromis med køreegenskaberne.

Der hvor min kæde er hoppet af er ifm. motorvalget. En diesel hører SLET
IKKE hjemme i en bil med den baggrund / fortid / mærke / brand. Heldigvis er
"diesel-drift" generelt ved at være en mindre god forretning for bilejere,
så man må håbe, Alfa finder benzinrytmen igen. Gosh :rolleye:

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:24

> Nope - har naturligvis fulgt med tiden

*LOL*.

> Der hvor min kæde er hoppet af er ifm. motorvalget. En diesel hører SLET
> IKKE hjemme i en bil med den baggrund / fortid / mærke / brand.

Ja, så har du netop ikke fulgt med tiden.
Men årsagen til du kommer til den konklusion
kan kun være fordi, meget af ALFA-mekanikken
kommer fra andre 'huse'.

> Heldigvis er "diesel-drift" generelt ved at være en mindre god forretning
> for bilejere, så man må håbe, Alfa finder benzinrytmen igen. Gosh
> :rolleye:

Hehe...de må lige lære at tæmme
karosseriet til disse motorer, jfr. 147 3.2V6
testet af TopGear, findes på You Tube.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 16:30

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> *LOL*.

Mine biler ér, har været og vil altid være væsentlige nyere end dine biler

> Ja, så har du netop ikke fulgt med tiden.

Jow da.

> Men årsagen til du kommer til den konklusion
> kan kun være fordi, meget af ALFA-mekanikken
> kommer fra andre 'huse'.

Naturligvis har de italienske mærker under samme hus (og iøvrigt på tværs af
ejerskab/hus) et samarbejde. Det ser du også i Ford's "huse"

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:51

> Mine biler ér, har været og vil altid være væsentlige nyere end dine biler

De holder jo heller ikke så længe,
så det er vel naturligt..

> Naturligvis har de italienske mærker under samme hus (og iøvrigt på tværs
> af ejerskab/hus) et samarbejde. Det ser du også i Ford's "huse"

Det ses over alt.
Men Ford gør noget godt bedre.

Og ang. KA'ens skjønne køreegenskaber
er de nu blevet endnu bedre:
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2008/11/test-ka%E2%80%99non-sej-ford

FOR: Charmerende design - oplevelsen af kvalitet - køreegenskaber

IMOD: Plads på bagsædet - effekt
KONKLUSION:
Første Ka brød design-mure ned for 12 år siden. Den ny sætter ny standard
for hvor præcist og "storbils-agtig" en mini kan køre.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 16:57

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Og ang. KA'ens skjønne køreegenskaber

Så lidt får du for 100.000 kr - Ford Ka

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 17:11

> [...]
> tidligere
> Fiesta-bund, og bilen blev testet med air-bag i 2000, og dermed ikke efter

"Med hjulene skubbet helt ud i hjørnerne ligger Ka fladt og stabilt på vejen
og drøner gennem svingene med beskeden understyring og krængning. Alligevel
får du en udmærket affjedringskomfort, om end der er en del støj fra
hjulene. Ka kører bedre end mange nyere og større biler, og det er en
positiv over-raskelse, at en så billig bil kan være så underholdende at køre
i."

"...nødvendigt i Ford Ka, der nærmest er udstyret med et muskelbundt af en
motor i sammenligning med de to andre. Her får du hele 1,3-liters
slagvolumen og 70 hk at lege med, og selvom motoren har adskillige årtier
bag sig, gør den det glimrende. Der er godt træk fra bunden og hele vejen op
til de 5.000 o/min, og den føles kvik igennem de første gear, hvor de to
andre hurtigt bliver små bakspejlet. Gearskiftene er nok lange, men de er
præcise, godt afstemt til motoren og bidrager til Ka's levende væsen."

"Selvom Ka taber point på kun at have tre døre, beskeden plads på bagsædet
og et højere brændstofforbrug, ender den alligevel med at vinde slaget. Ford
Ka har de bedste køreegenskaber, bedste affjedring- og siddekomfort,
stærkeste motor og et overbevisende kvalitetsindtryk"

Lækkert ikk' ?

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 17:30

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Lækkert ikk' ?

Nej, det sagde vores venner, det ikke var. Den største spand hun nogensinde
havde ejet (2 biler) og havde meget gerne været bilen foruden.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 22:10

> Nej, det sagde vores venner, det ikke var. Den største spand hun
> nogensinde havde ejet (2 biler) og havde meget gerne været bilen foruden.

Synd for kvinden.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 22:19

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Synd for kvinden.

Jep, hun købte den grundet dens moderne look (dengang), og det blev et
mareridt hele vejen igennem

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-12-08 18:23

"Eque" <-> wrote in news:4957a508$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Lækkert ikk' ?

Jeg kan godt li' anderledes biler, og derfor skulle Ka'en da prøves da den
kom frem. Egentlig havde jeg ikke de store forventninger til bilen, men
indtrykket den efterlod var.... kedelig.

Bevares... den kørte udemærket, især i byen. Men den gjorde absolut ingen
anstød til at placere et lille smil på mine læber.

Jeg har kørt et par tusind kilometer i en Alfa 147 JTD, og selvom det var
en diesel, så var det stadig en sjov bil at køre. Helt uden sammenligning
med en Ford Ka.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 22:23

> Jeg kan godt li' anderledes biler, og derfor skulle Ka'en da prøves da den
> kom frem. Egentlig havde jeg ikke de store forventninger til bilen, men
> indtrykket den efterlod var.... kedelig.

Hvordan kedelig ?
Et par tests har vist, den var
stærkest motoriseret af de 3.
Men 70 HK er ingen raket men
køreegenskaberne nævnes til at være
underholdende og iorden.

> Bevares... den kørte udemærket, især i byen. Men den gjorde absolut ingen
> anstød til at placere et lille smil på mine læber.

Du har forventet noget andet end dêt den er tiltænkt.
Journalisterne siger enstemningt, den kører godt og friskt.

> Jeg har kørt et par tusind kilometer i en Alfa 147 JTD, og selvom det var
> en diesel, så var det stadig en sjov bil at køre. Helt uden sammenligning
> med en Ford Ka.

Morsomt. Men KA'en roses for sine køreegenskaber, sin
gamle, men smidige motor og god kombination af
velafstemt gearkasse og undervogn.
Sådan noget snak hører man sjældent, når
der snakkes billig-bil. Men ok, de skrev jo også,
den kører lige op med større og nyere biler..
Men klart en Alfa 147 JTD burde være en bedre kørende
bil alene pga. størrelsen, men om den er så gennemafstemt
tillader jeg mig at tvivle på..især til prisen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 00:18

"Eque" <-> wrote in news:4957ee1b$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvordan kedelig ?

Den gjorde hvad den skulle, som jeg forventede. Præcis som 90% af tidens
biler gør. Kedeligt.

> Et par tests har vist, den var stærkest motoriseret af de 3.

Kræfter har intet med køreglæde at gøre. En af de sjoveste biler jeg har
kørt er en 2CV med 29 hk. Indrømmet, en udgave med 60 hk jeg har prøvet
til et træf, var meget sjovere, men de 29 hk er stadig sjovere end de 110
hk i min svigerfars Xsara.

> køreegenskaberne nævnes til at være
> underholdende og iorden.

De er iorden. Folk der kalder dem underholdende sammenligner med de
forkerte biler. Den er sikkert sjovest af de 3.

> Journalisterne siger enstemningt, den kører godt og friskt.

Jamen det gør den da. Bare på den kedelige måde.

Det er lidt lissom at kigge i et pornoblad. Sikkert stimulerende og
frække billeder, men det er stadig 112% sjovere at give modellen
herhjemme en tur

> Morsomt.
> Men klart en Alfa 147 JTD burde være en bedre kørende
> bil alene pga. størrelsen,

Siden hvornår har størrelsen en betydning for hvor velkørende en bil er?
Iøvrigt ved jeg ikke hvor velkørende 147'eren er, men den plantede et
lille smil på mine læber.

> men om den er så gennemafstemt
> tillader jeg mig at tvivle på..især til prisen.

Hvis man køber en Alfa 147 af fornuftsårsager, er man tosset. Rablende
vanvittig. Lige til den lukkede.

En Alfa købes med hjertet, fordi man kun lever en gang. Jeg har prøvet
flere Alfa'er (Alfetta, GTV, Sud, 33, 156 og 147) og de har alle plantet
et smil på mine læber. Jo ældre model, jo større smil. Den mest
inspirerende var GTV 1.8'eren med dobbelte karburatorer og gearkassen ved
bagakslen. Den var SJAW! I den sammenligning var 147'eren ordinær.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 10:40

> Den gjorde hvad den skulle, som jeg forventede. Præcis som 90% af tidens
> biler gør. Kedeligt.

At stræbe efter det perfekte må være
alle bilmærkers mål. Og kan man ikke
dêt, så kan man altid påklistre etiketten
"den har køreglæde"..
Det var kun godt KA'en gjorde hvad
du forventede. Hvis du vil ha'
køremæssig spænding, så fjern
3 af hjulboltene

> [...]
> kørt er en 2CV med 29 hk. Indrømmet, en udgave med 60 hk jeg har prøvet
> til et træf, var meget sjovere, men de 29 hk er stadig sjovere end de 110

En bil som understyrer vildt og ellers har en motor
som lægger op til sport og hæftig kørsel, bør ikke
spoleres af en dårlig undervogn og vild understyring.
Det bør kunne trække ret meget fra på kontoen.
Og hvis man synes svingturen i en 2CV har noget
med køreglæde at gøre er det fint.
Et smil fordi bilen gynger vildt
og folks kikken efter dig kan DU måske vælge
at kalde køreglæde. Men du har ret, det
er åbenbart mere udefinêrbart end som så.

> De er iorden. Folk der kalder dem underholdende sammenligner med de
> forkerte biler. Den er sikkert sjovest af de 3.

....og væsentlig større og nyere biler skrev de..
Havde den kræfterne, ville den sikkert kunne
køre fra 147'eren på bane hehe. Alene pga.
bedre opsat og kontrolleret undervogn.

> Jamen det gør den da. Bare på den kedelige måde.

Ja hvis man savner massiv understyring med
fare for at ryge af banen er den da kedelig.
Men ægte køreglæde opleves netop i sådan en bil
som er billig, men alligevel kan overraske med sin
afstemte og voksne måde at fremføre sig på.
Men ok, man mangler nok V6 lyden..

> Siden hvornår har størrelsen en betydning for hvor velkørende en bil er?

Ja du har ret. KA'en er mere velkørende.

> Iøvrigt ved jeg ikke hvor velkørende 147'eren er, men den plantede et
> lille smil på mine læber.

Da du røg af banen ? *S*
Eller var der tanker tilbage til 2CV'en:,o)

> Hvis man køber en Alfa 147 af fornuftsårsager, er man tosset. Rablende
> vanvittig. Lige til den lukkede.

Hvem køber en 3.2 V6 med dårlige køreegenskaber ?
Ja, man må være tosset.

> En Alfa købes med hjertet, fordi man kun lever en gang.

Altså bløde værdier som læderet eller den lækre
feeling af et instrumentbrædt i en VW:,o)

> [...]
> inspirerende var GTV 1.8'eren med dobbelte karburatorer og gearkassen ved
> bagakslen. Den var SJAW! I den sammenligning var 147'eren ordinær.

Så skal du da ha' en Sports KA med 95 HK.
Glæden og smilene du vil få frem når du tonser rundt på en bane
og kan vise 'tilskuerne', at denne lille KA kan nogle svedige tricks
så publikum siger "Dêt var li'godt groue..".
Som de starter med i denne test, så får den smilene frem:
http://cars.uk.msn.com/Research/article.aspx?cp-documentid=475701
"What does it do well?
Make you smile. The Sport Ka is one of those cars that just feels right
behind the wheel. Its snappy, precise gearbox and quick throttle response
from the grunty 1.6-litre engine and sharp steering make it a fun drive."

Fra : Mogens

Dato : 29-12-08 11:44

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Som de starter med i denne test, så får den smilene frem:
> http://cars.uk.msn.com/Research/article.aspx?cp-documentid=475701
> "What does it do well? - Make you smile...

Andre tidsskrifter skriver om modellen inden modelveksel:
www.autobild.de/artikel/ford-ka-ab-1996-_42369.html
Die Leiden des jungen Ka
Nach sieben Jahren wirkt der Ford Ka noch immer frisch.
Nur unterm Blech sieht er ganz alt aus
Schwachstellen:
.. Rost macht dem Ka schon nach wenigen Monaten zu schaffen. Auspuff,
Bremsscheiben und Blechschnittkanten gammeln nahezu im Zeitraffer
.. die Verarbeitung nervt mit beständigem Scheppern, vor allem Kabel wurden
nicht sehr sorgfältig verlegt und schlagen gegen den Cockpit-Kunststoff
.. Reparaturen an der Vorderachse belasten das Budget häufig bereits nach
drei Monaten
.. Motor-Überhitzungen können bei längeren Vollgas-Fahrten passieren, sie
machen sich durch einen starken Leistungsabfall bemerkbar
.. lästig ist die launenhafte Zentralverriegelung
.. nicht besonders hart im Nehmen sind die Radlager. Defekte machen sich
lautstark bemerkbar

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 12:57

> Nach sieben Jahren wirkt der Ford Ka noch immer frisch.

Ja. Stadig frisk. Ford designs er tidløse og holder længe.

> Schwachstellen:
> . Rost macht dem Ka schon nach wenigen Monaten zu schaffen.

Intet nyt mht. KA dêr. 6 års gennemtæringsgaranti var det hele.
Men det har intet med køreegenskaber og underholdningsværdi at gøre.

> [...]
> nicht sehr sorgfältig verlegt und schlagen gegen den Cockpit-Kunststoff
> . Reparaturen an der Vorderachse belasten das Budget häufig bereits nach

Hehe. Bilens svagheder kender de fleste, men denne tråd
handler om en eminent undervogn og et perfekt sammenspillende
gearskifte og sejlivet motor, som stadig gør det godt. Så din opremsning
dêr ændrer desværre nada. Du er næsten off-topique..
Nu har jeg bevidst udeladt Alfa Romeos svagheder, og holdt
mig til køreegenskaberne iøvrigt, og det lader til KA'en i denne
debat er ganske godt kørende.

Fra : Mogens

Dato : 29-12-08 13:06

men det er blot en skal, fordi som jeg skrev/citerede:
"...unterm Blech sieht er ganz alt aus..."

> Intet nyt mht. KA dêr.

Præcis :)

> det lader til KA'en i denne debat er ganske godt kørende

Der er een (!), der synes det - og det er bare dig. LOL

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 14:05

> men det er blot en skal, fordi som jeg skrev/citerede:
> "...unterm Blech sieht er ganz alt aus..."

Ikke desto mindre er den stadig mere velkørende
end mange nyere biler i samme klasse.
Sjældent finder man så godt opsat undervogn
i økonomiklassen, og sammenhold det med modellens
ca. 12 år på bagen..Find derefter en billig-bil fra den tid
og foretag gerne en ny sammenligning.
Feltet blev ryddet for 12 år siden.

> Præcis :)

Nej, altid velkørende. Selv på sine gamle dage.

> Der er een (!), der synes det - og det er bare dig. LOL

Nu skrev/citerede jeg blot en test, hvor den vandt stort
på køreegenskaber som diskuteres i denne tråd.
Bottonline er, bilen stadig fremstår som en
moderne kørende bil trods en del år på bagen.
Nu er problemet bare, at nu er det en kostbar
og sportsligt minded Alfa 147 3.2V6 som har
en dårlig undervogn som understyrer helt vildt,
og så skal det gå ud over en lille sød uskyldig KA *LOL*.

Fra : Mogens

Dato : 29-12-08 14:13

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre er den stadig mere velkørende
> end mange nyere biler i samme klasse.

Det er en "taber" generelt

> Bottonline er, bilen stadig fremstår som en
> moderne kørende bil trods en del år på bagen.

Nope. Det ér en taber - face it :)

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FMobious%3DY%26ArticleID%3D2008%255C11%255C30%255C313568%26SectionID%3DEttan%26menusection%3DStartsidan;Huvudnyheter

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 14:19

> Det er en "taber" generelt

En vinderbil.
Helt sin egen. Fra A-B.

> Nope. Det ér en taber - face it :)

En helt igennem skøn bil som tilmed har vundet priser ser jeg:
"Bilen har fått ikonstämpel och massor av priser, den har till och med
utsetts till världens vackraste bil."
2. generation af en succes er på vej.

Fra : Mogens

Dato : 29-12-08 14:22

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> 2. generation af en succes er på vej.

LOL :)

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 18:16

Mogens wrote:

> På P-pladsen står en hvid Aero med noget skørtehalløj - nice.

Jeps - designet har fået en gevaldig overhaling på de nyere 9-3

> Tilbage til mit spørgsmål - hvad bider ikke siden du kom til dén
> beslutning?

Grunden til at det ikke bliver Saab igen, er såmænd ikke andet end at som
ægte bil-tosse, gider jeg ikke køre samme bil for længe

Jeg har haft Saab'en i snart 14 måneder - det er meget længe siden, at jeg
har haft samme bil så længe.

Men efter at jeg selv har haft en Saab, kan jeg udemærket forstå hvad der
gør at nogle folk er så glade for deres Saab.

> Nope - har naturligvis fulgt med tiden

Såvidt jeg husker var din seneste Alfa da en 75'er ?

> Der hvor min kæde er hoppet af er ifm. motorvalget. En diesel hører
> SLET IKKE hjemme i en bil med den baggrund / fortid / mærke / brand.

Uha... så venter vi spændt på reaktionen, når Porsche lancerer deres diesel

> Heldigvis er "diesel-drift" generelt ved at være en mindre god
> forretning for bilejere, så man må håbe, Alfa finder benzinrytmen
> igen. Gosh :rolleye:

Sjovt nok - den eneste dieselmotor/bilvariant jeg lige pt. kan se mig selv
købe næste gang, er en Alfa 156 RST2 2,4 JTD i Sportwagon karosse.

Det er selvfølgelig imod alt hvad der lugter af "Alfisti", men dén motor er
sgu en perle...

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 18:53

> Grunden til at det ikke bliver Saab igen, er såmænd ikke andet end at som
> ægte bil-tosse, gider jeg ikke køre samme bil for længe

He he...

> [...]
> Men efter at jeg selv har haft en Saab, kan jeg udemærket forstå hvad der
> gør at nogle folk er så glade for deres Saab.

Hva køber du så?

> Såvidt jeg husker var din seneste Alfa da en 75'er ?

Det er så forkert

> Uha... så venter vi spændt på reaktionen, når Porsche lancerer deres
> diesel

Den ér allerede blevet en realitet - Cayenne diesel:
www.teknikensvarld.se/nyheter/081120-cayenne-diesel/index.xml
20-11-2008
Porsche Cayenne Diesel kommer februari 2009
Nu är det bombsäkert - Porsche släpper en dieselversion av Cayenne. I dag
berättade de att modellen fått grönt ljus och att den går att köpa hos
Porsche-handlaren från och med februari nästa år.

> [...]
> købe næste gang, er en Alfa 156 RST2 2,4 JTD i Sportwagon karosse.
> Det er selvfølgelig imod alt hvad der lugter af "Alfisti", men dén motor

Men en italiensk sportsvogn har selvfølgelig ikke dieselmotor...

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 19:15

Mogens wrote:

> He he...

Jeg kan næsten regne ud at du kender det

> Hva køber du så?

Det er jo lige det. Jeg er i den situation jobmæssigt, at den ikke skal
bruges til daglig transport, men kun "pjat"... det giver lidt muligheder.

> Det er så forkert

Ahhh... jeg mente selvfølgelig en 164'er

> [...]
> dag berättade de att modellen fått grönt ljus och att den går att
> köpa hos Porsche-handlaren från och med februari nästa år.

Hvad siger Porsche fanatikerne så til dét ?

Såvidt jeg husker er Porsche butikken da en rimelig sund forretning, så det
gøres vel ikke af nød ?

> Men en italiensk sportsvogn har selvfølgelig ikke dieselmotor...

Nææ, som nævnt ved jeg godt at det ikke er tro mod mærkets kernepublikum.

Det er heller ikke nemt for os andre, at se en 156'er nævnt som en
sportsvogn

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 19:27

> Jeg kan næsten regne ud at du kender det

Jow jow - har jo haft et par stykker...

> Det er jo lige det. Jeg er i den situation jobmæssigt, at den ikke skal
> bruges til daglig transport, men kun "pjat"... det giver lidt muligheder.

Kom nu - hvad er overvejelserne+ Hva tænker du på?

> Ahhh... jeg mente selvfølgelig en 164'er

Jow, dem har jeg haft et par stykker af...

> Hvad siger Porsche fanatikerne så til dét ?

Det har jeg ikke hørt noget om, men man kunne forestille sig noget lig det
øjeblik, da Porsche åbnede for informationen om den kommende 4x4 -> Cayenne

> Såvidt jeg husker er Porsche butikken da en rimelig sund forretning, så
> det gøres vel ikke af nød ?

Jeg ved ikke, hvad baggrunden er...

> Nææ, som nævnt ved jeg godt at det ikke er tro mod mærkets kernepublikum.
> Det er heller ikke nemt for os andre, at se en 156'er nævnt som en
> sportsvogn

De siger så, at 2,4 dieselmaskinen JTD er skide go' - so what?

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 21:17

Mogens wrote:

> Kom nu - hvad er overvejelserne+ Hva tænker du på?

Overvejelserne har været langt omkring. Jeg har været minutter fra at købe
en E46 328i, som (meget pludseligt) blev solgt til anden side.

Jeg har også været omkring Leon 2,0 TFSi samt Altea med samme kværn - det
DSG gear ér altså pokkers velfungerende!

Som gammel Opel-dreng, er der også tanker omkring en Vectra i500, men de er
desværre svære at finde uden at de er stylet til ukendelighed.

I sidste ende hænger det hele måske på at få solgt Saab'en til en fornuftig
pris. Jeg ved fra mit eget køb af den (den havde tabt 240.000,- på fire år)
at de er svære at komme af med. Den nuværende "krise" gør det helt sikkert
ikke nemmere.

> De siger så, at 2,4 dieselmaskinen JTD er skide go' - so what?

Samtidig har en Sportwagon et strøg af fornuft - ihvertfald indtil man skal
bruge bagagerummet

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 21:45

> Overvejelserne har været langt omkring. Jeg har været minutter fra at købe
> en E46 328i, som (meget pludseligt) blev solgt til anden side.

Det var en skam - dejlig vogn !

> Jeg har også været omkring Leon 2,0 TFSi samt Altea med samme kværn - det
> DSG gear ér altså pokkers velfungerende!

OK...

> Som gammel Opel-dreng, er der også tanker omkring en Vectra i500, men de
> er desværre svære at finde uden at de er stylet til ukendelighed.

Lyder ellers spændende !

> [...]
> på fire år) at de er svære at komme af med. Den nuværende "krise" gør det

Dét bliver Henrik B ked af at læse...

> Samtidig har en Sportwagon et strøg af fornuft - ihvertfald indtil man
> skal bruge bagagerummet

Ja der er ikke meget st car iver den vogn...

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 21:48

> Lyder ellers spændende !

Der er een her, hvor det originale udstyr følger med, hvis du finder den for
stylet: www.blocket.se/vi/19576597.htm?ca=11_s

Fra : Kåre

Dato : 28-12-08 22:54

> Der er een her, hvor det originale udstyr følger med, hvis du finder den
> for stylet: www.blocket.se/vi/19576597.htm?ca=11_s

Det er ganske enkelt det mest forfærdelige tåbelige man kan gøre ved en
familiebil...
Hvorfor tror nogle mennesker at de får en Formel 1 racer bare fordi de
skruer noget glasfiber på bagagerummet?
Mig ikke forstå...men THANSEN længe leve!

Kåre

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 23:01

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skruer noget glasfiber på bagagerummet?
> Mig ikke forstå...men THANSEN længe leve!

Mon ikke det hænger sammen med Need for Speed eller Fast and Furious
filmene. Der er iøvrigt 20 stk i500 på www.mobile.de !!

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 23:03

Kåre wrote:
> [...]

Kunne aldrig drømme om at købe sådan en bil. Man kan kun gisne om hvordan
resten af bilen er behandlet, når ejeres har smurt alt det plastik-skrammel

> [...]
> skruer noget glasfiber på bagagerummet?
> Mig ikke forstå...men THANSEN længe leve!

100% enig - den slags vandalisme burde koste 20 slag i den bare, med et
halvdødt juletræ.

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 23:08

> 100% enig - den slags vandalisme burde koste 20 slag i den bare, med et
> halvdødt juletræ.

Jow jow - rolig nu. Der er en del til salg, som jeg skriver. Også uspolerede
udgaver

Fra : Brian

Dato : 29-12-08 12:14

Mogens wrote:

> Jow jow - rolig nu. Der er en del til salg, som jeg skriver. Også
> uspolerede udgaver

Pt. kan jeg finde een på mobile.de, som opfylder kravene (ikke Caravan), og
har det relevante udstyr - http://kortlink.dk/654w

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 29-12-08 13:02

> Pt. kan jeg finde een på mobile.de, som opfylder kravene (ikke Caravan),
> og har det relevante udstyr - http://kortlink.dk/654w

OK - synes nu, flere af dem var okay.
Finder også nogle på:
www.autoscout24.de/List.aspx?vis=1&make=54&model=1931&version=i500&pricefrom=1000&cy=D&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N&ustate=U&um=True&sort=price&zipc=D

....selvom der på den side kan være tale om gengangere ift. mobile...

Ellers denne der har 2 års garanti ifm. salg:
www.carjoy.ch/opel-vectra-2.5-09.2000-Black-metallic-classified-11602.html
eller
http://schweiz.kijiji.ch/c-Auto-Motorrad-Autos-Verkaufe-meinen-Opel-Vectra-i500-W0QQAdIdZ85968404

Denne side kender du sikkert www.vectra-forum.de og har set følgende "nye"
i500 til salg der:
www.vectra-forum.de/archive-teilemarkt-ebay-und-co/11431-verkaufe-meinen-i500.html

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 15:31

> [...]
>
> ...selvom der på den side kan være tale om gengangere ift. mobile...
>
> Ellers denne der har 2 års garanti ifm. salg:

Bjørn N nævner på MSN, at Vectra i30 måske også kunne være en mulighed

Fra : Brian

Dato : 30-12-08 20:45

Mogens wrote:

> [...]

Skulle jeg ud at købe sådan en bil, skal den stå så tæt på original som
muligt - ikke noget med "øjenskygger", stickers i forruden, og hvad ved jeg.

Samtidig er xenon selvfølgelig et krav - noget der skærer en del af dem fra

Den mangler lige det sidste udstyr

Igen - sticker i forrude og "smarte" forlygter... det tænder mig altså lidt
af.

> Bjørn N nævner på MSN, at Vectra i30 måske også kunne være en
> mulighed

Kan du ikke lige bede Hr. Nørgaard om at finde en fin en til salg - der er
jo endnu færre end i500

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 21:11

> Kan du ikke lige bede Hr. Nørgaard om at finde en fin en til salg - der er
> jo endnu færre end i500

Han siger der står en Vectra i30 på Sjælland til 128.000 kr...

Fra : Brian

Dato : 30-12-08 22:52

Mogens wrote:

> Han siger der står en Vectra i30 på Sjælland til 128.000 kr...

Såfrem det er den der er på Opelpower, er det netop den "type" bil jeg ikke
er meget for at købe.

Alle modificeringer kan selvfølgelig være udført med kærlig hånd, men jeg
ved også hvor meget smadder Bjørn har haft med sin...

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 31-12-08 14:32

www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1338

> men jeg ved også hvor meget smadder Bjørn har haft med sin...

Bjørn har ikke nogen i30 - han havde en 3 liters motor, men ej
sammenlignelig med i30-udgaven

Fra : Brian

Dato : 31-12-08 14:37

Mogens wrote:

> www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1338

Okay - det er den anden på galleriet jeg tænkte på. Den der falder i Stc.
graven...

> Bjørn har ikke nogen i30 - han havde en 3 liters motor, men ej
> sammenlignelig med i30-udgaven

Bjørn har en standard 2,5'er, som der er rodet lidt i - og dén har holdt
stille i nogle perioder.

/Brian

Fra : Bjørn

Dato : 31-12-08 15:09

> Okay - det er den anden på galleriet jeg tænkte på. Den der falder i Stc.
> graven...

Sedan'en kan vist også købes - noget med noget skilsmisse og noget :-/

> Bjørn har en standard 2,5'er, som der er rodet lidt i - og dén har holdt
> stille i nogle perioder.

Definér standard

Mogens har ret - der har lagt en 3-liters maskine i min. Original blok, der
blev boret op - stempler og plejlstænger fra en X30XE. Bearbejdede toppe og
skarpere knaster... + lidt tilbehør... Dette gav mig lige over 240hk.. dét
var tider, den gik dælme godt...

Mekanikeren der lagde den 3-liters maskine i, knækkede en tap på et af
gearkablerne - og stripsede... Det holdte sådan set fint, indtil jeg synes
det kunne være sjovt at prøve kræfter mod en 402 meter.. Så forsvandt
halvdelen af gearene Der holdte den et stykke tid, indtil jeg fik mig
taget sammen.. Efter 102.000km i bilen besluttede motoren sig så for at stå
af - bilen var lånt ud til en veninde, og hun var ikke opmærksom på at
vandet forlod skuden...

Dernæst kom en standard 2,5 liters i - den holdte 14 dage, så strøg
remstrammeren nedenud... Med bukkede ventiler til følge... Dét fik den også
lov til at holde et stykke tid, mest i arrigskab - gad ikke se på den

Kom ud og køre igen et stykke tid efter - med en modificeret 2.5'er i, den
har noget over de std 170hk... Den kom aldrig til at gå ordentligt - eller,
dvs den kører fint nok - når den er kommet i gang. Den maskine er nu 22tkm
gammel... De dele jeg mistænker for at være defekte ligger i bagagerummet -
det der med at tage sig sammen... Men det skal nok komme, den fragter mig
til og fra job hver dag... Juleferien skulle have løst problemerne - men vi
var så uheldige at få skrammer på bil nr 2 - så den skal lige klares først.

Så standard 2,5 - nej... Længere pauser - ja... Har 2 biler - og konen har
1.200 meter på arbejde, så det haster absolut ikke at få den ud og køre...

Jeg har været uheldig med diverse ting og sager der er gået i stykker - men
igen - jeg har også en bil der runder 280.000km næste kvartal - så hel gal
er den nu nok ikke...

--
Mvh Bjørn
Opel Vectra V6 Sport '99

Fra : Brian

Dato : 01-01-09 12:59

Bjørn wrote:

> Definér standard

Som manden skrev, Bjørn "standard 2,5'er, som der er rodet lidt i"

> [...]
> Bearbejdede toppe og skarpere knaster... + lidt tilbehør... Dette gav
> mig lige over 240hk.. dét var tider, den gik dælme godt...

Alle de der fortællinger har jeg jo hørt

<Klip en masse bøvl>

> [...]
> Jeg har været uheldig med diverse ting og sager der er gået i stykker
> - men igen - jeg har også en bil der runder 280.000km næste kvartal -

Jeg kender jo sådan set godt til dine problemer. Om det er affødt af de der
små ændringer, en søvning mekaniker, eller bare en rådden chauffør (nok mest
sandsynligt ) er lidt ligemeget. Jég tør ikke binde an med de der
udgifter. Så hellere lidt færre heste

Du skal jo lige huske på at jeg ikke arbejder i den storslåede IT-verden, og
derfor ikke har det samme økonomiske roderum

/Brian

Fra : Brian

Dato : 28-12-08 23:00

Mogens wrote:

> Lyder ellers spændende !

Tjaa... sådan et køb vil mest bære præg af at jeg netop er gammel
Opel-dreng. Det er en fin bil, men motormæssigt er den jo lidt
underudstyret.

Dermed ikke sagt, at den er fuldstændig udelukket, hvis man lige faldte over
den helt rigtige.

> Dét bliver Henrik B ked af at læse...

Det ved han sgu nok godt - det er noget tid siden jeg først så hans vogn sat
til salg

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 29-12-08 22:24

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> Dét bliver Henrik B ked af at læse...

Nøøøøh, sidder i samme fisk....

Min næste (Saab) kunne godt blive den kommende 9-4X, som kommer i 2010...

Fra : Henrik B.

Dato : 27-12-08 17:39

> Det er meget godt alt sammen Henrik B, men hvis alt er så fantastisk
> omkring Saab inkl. "mangel" på fejl, hvorfor fan er der så ingen, der
> køber Sab-biler. Ja jeg spørger bare...

Det er der skam også. Saab 9-3 var faktisk på top-ti over mest solgte biler
i Danmark, i december 2007.

De seneste år har salgstallet været stigende. Problemet er at de ikke tjener
penge på de biler de sælger.

Fra : Mogens

Dato : 28-12-08 00:05

> Det er der skam også. Saab 9-3 var faktisk på top-ti over mest solgte
> biler i Danmark, i december 2007

Vi skriver snart 2009

> De seneste år har salgstallet været stigende

Det ka' vel snart kun gå een vej?

Fra : Brian H

Dato : 27-12-08 16:56

> [...]
> når vi snakker mellemklassen og op til 150.000 km.
>
> Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse.

Og de Audi-interesserede sidder bare og siger "Intet nyt under solen"....

Fra : Ivar

Dato : 27-12-08 17:59

Henrik B. skrev:

> Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse. ))
> http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/12/midsizedekra.jpg

Du har kun vist link til mellemklasse biler, her er resten af listen:
http://www.dekra.de/c/document_library/get_file?folderId=26894&name=DLFE-6403.pdf

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-12-08 10:49

On 27 Dec., 16:33, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Ganske overraskende er Toyota (eller Mazda) ikke længere i top, når vi
> snakker mellemklassen og op til 150.000 km.

Nu kommer det jo an på hvilke fejl der måles på, og hvordan det gøres.
Hvis jeg ikke helt har misforstået konceptet, kommer de biler der
render gennem DEKRA’s system til DEKRA ved egen kraft, hvilket
begrænser jo mængden af driftsrelaterede fejl. Det jeg fik ud af en
tidligere nærlæsning af det DEKRA tester var, at de også tester for:

Fejl på lys og pære.
Slidte bremseklodser og skiver.
Oliemangel på motor.
Ødelagt forrude.
Slidte viskerblade.

Hvilket næppe har meget med mærket at gøre, men med ejere af og
værksted for det pågældende mærke.

En anden som skal punge ud når et eller andet knækker, og som så dette
på biler indtil de er 12 år gamle eller runder 208.000 km roser ikke
SAAB (eller Audi) for resultatet for biler med en alder på mellem
halvandet og ni år.

“Saab
25th of 30
Last year's position 21st of 26
Cars needing repair work 39%
Average repair cost £326
Star model 900 ('93-'98)

Saab is moving down the table compared with last year.

The ageing ('93-'98) 900 was the best model, with 22 claims per 100
cars, while its replacement, the ('98-'02) 9-3, suffered badly with 39
claims per 100 cars.

However, the latest ('02-present) 9-3 fares better with 24 claims per
100 cars.”

Engine problems are a concern for owners, especially on the most
recent 9-3.

“Audi
24th of 30
Last year's position 20th of 26
Cars needing repair work 38%
Average repair cost £389
Star model A6 ('04-present)

No real change for Audi, which is still in the reliability badlands.

The number of failures per 100 cars has actually increased on last
year's, with only two cars, the ('01-'05) A4 and ('04-present) A6
scoring top marks for reliability.

These are the two newest Audis in the survey, pointing to potentially
better results in the future.

Audi also had three cars in the 10 least-reliable models, including
the ('00-'05) Allroad, ('94-'97) A6 and ('92-'00) Cabriolet.”

http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=236323&EL=3263240

Eller med andre ord kan en ejer af en fejlfri bil godt blive udsat for
mange reparationer, alt efter hvordan man måler det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : ShutEye

Dato : 28-12-08 00:21

> Som Saab-interesseret kommer resultatet ikke som nogen overraskelse.
> ))
> http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/12/midsizedekra.jpg

Næh de saab-interesserede har vel fundet ud af at de skal købe en A4 :)

Fra : KASO

Dato : 28-12-08 11:03

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Næh de saab-interesserede har vel fundet ud af at de skal købe en A4 :)

Så kan de jo lige så godt spare en masse penge og købe den med Seat logo:
http://www.motorauthority.com/seat-to-launch-exeo-sedan-next-year.html

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-12-08 08:08

On 29 Dec., 12:57, "Eque" <-> wrote:

> [...]
> Nu har jeg bevidst udeladt Alfa Romeos svagheder, og holdt
> mig til køreegenskaberne iøvrigt, og det lader til KA'en i denne

Det er vist ikke helt sandt, hvis man kigger på overskriften og hvad
tråden begynder med.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 11:23

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvad startede tråden da med og hvor
passer det ikke ?

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 13:36

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Hvad startede tråden da med...

De mest fejlfri biler...

> ...og hvor passer det ikke ?

....hvor du pludseligt skulle fortælle "omverdenen" noget andet.
(Citat: denne tråd handler om en eminent undervogn og et perfekt
sammenspillende gearskifte og sejlivet motor)

Og det er ganske forkert, men sådan er der jo så meget :)

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 22:27

> De mest fejlfri biler...

Een nævnte noget med Alfa'er
som var sløjet af på det sidste.
Derfor min kommentar til 147'eren
og dens grove understyring.
Derfra udviklede tråden sig, hvilket
må være naturligt.

> ...hvor du pludseligt skulle fortælle "omverdenen" noget andet.

Noget andet ?
Jeg har ikke fortalt noget 'andet'.
Jeg har sågar ikke kommenteret hvilken
bil som er mest fejlfri, hvis endelig vi skal vende
tilbage til emnet.

> (Citat: denne tråd handler om en eminent undervogn og et perfekt
> sammenspillende gearskifte og sejlivet motor)

På dêt tidspunkt har debatten allerede kørt i lang tid,
og topic var på det tidspunkt ikke længere stærkt gældende.
At der så blev bragt et 3. emne på banen nødvendiggjorde
en tilbageførsel til dêt emnet på indeværende tidspunkt handlede om.
Erindrer det var noget med rust som kom ind over, for at
nedgøre den ellers ganske fornuftige bil (KA)...

> Og det er ganske forkert, men sådan er der jo så meget :)

Jeg sprang på tråden, da een nævnte Alfa's
sløven af og det kan der ikke være noget forkert ved.
At du så ikke mener, det på det tidspunkt har noget
med topic at gøre vil jeg ikke redegøre for. Jeg kommenterede
blot et indlæg som du burde angribe først, hvis du mener
det var upassende.
Der forsøgtes istedet på at ændre fokus fra KA'ens
gode køreegenskaber til dens problem med
mangelfuld rustbeskyttelse.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-12-08 13:12

On 30 Dec., 11:22, "Eque" <-> wrote:

> Hvad startede tråden da med og hvor
> passer det ikke ?

Det forklare Mogens så udmærket og præcist.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 22:27

Det forklare Mogens så udmærket og præcist.

Men han tog fejl.
Tråden havde ændret sig løbende.
Men det havde herren ikke lagt mærke til.
Som en edderkop sad han lunt i sit hjørne
og kom kun frem, da der (forhåbentlig) var mad.
Det var der dog ikke, så det var langt fra
udmærket og endda ganske upræcist.

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 22:39

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Men han tog fejl.

Nope

> Tråden havde ændret sig løbende.

Sådan er det her

> Men det havde herren ikke lagt mærke til.

Jow jow men det ændrer ikke din fejlagtighed :)

> Som en edderkop sad han lunt i sit hjørne
> og kom kun frem, da der (forhåbentlig) var mad.

LOL

> Det var der dog ikke, så det var langt fra
> udmærket og endda ganske upræcist.

Så stop piven ind !

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 22:53

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Nope

Jope.

> Sådan er det her

Ja det er det.

> Jow jow men det ændrer ikke din fejlagtighed :)

Fejlen var, vi var gået slightly væk
fra topic uden du bemærkede det.

> LOL

Og han kunde genkende sig selv siddende dêr.

> Så stop piven ind !

Sur ?
Glædelig nytår.

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 22:59

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Fejlen var, vi var gået slightly væk
> fra topic uden du bemærkede det.

Ævl

> Og han kunde genkende sig selv siddende dêr.

Rollen som "den alene ulv" har du - ikke jeg :)

> Sur ?

Nope - ikke i julen du

> Glædelig nytår.

Lige over.

Kan vi ikke mødes en dag - jég ville gerne. Vi har jo en sammenfladende
interesse: Du har en Sierra 1,6 - og jeg har haft en Sierra 2,3 Ghia aut.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:10

> Ævl

Ævl er en meget forkortet måde
at opgive på.

> Rollen som "den alene ulv" har du - ikke jeg :)

Naturligt du må misunde mine
evner alene på scenen.
Uden sufflør eller 'skulderklappe-venner'.

> Nope - ikke i julen du

Med mindre man er meget missions
så stoppede den vel for den almindelige
dansker 3. juledag ?

> Kan vi ikke mødes en dag - jég ville gerne. Vi har jo en sammenfladende
> interesse: Du har en Sierra 1,6 - og jeg har haft en Sierra 2,3 Ghia aut.

Ordene 'har haft' gør det ligesom uinteressant ikke ?
Man kan ikke leve af drømme alene..
Du havde vel ikke soltag som standard i din Ghia.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-12-08 23:29

On Tue, 30 Dec 2008 23:10:17 +0100, "Eque" <-> wrote:

>Naturligt du må misunde mine
>evner alene på scenen.
>Uden sufflør eller 'skulderklappe-venner'.

>--

Er der noget Mogens ikke har, så er det skulderklappe-venner.

Der er ingen af os der kan nå derop.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 30-12-08 23:32

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Er der noget Mogens ikke har, så er det skulderklappe-venner.
>
> Der er ingen af os der kan nå derop.

*ROFL* Arrrhh, hvis jeg hopper, så kommer jeg tæt på at kunne nå...

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:54

> Er der noget Mogens ikke har, så er det skulderklappe-venner.
>
> Der er ingen af os der kan nå derop.

Nej så er han pr. definition svær at overgå.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:15

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Kan vi ikke mødes en dag - jég ville gerne. Vi har jo en sammenfladende
> interesse: Du har en Sierra 1,6 - og jeg har haft en Sierra 2,3 Ghia aut.

Med chance for at give dig nogle billige point,
hvor hurtig var sådan en skude fra 0-100 ??

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:26

"Eque" <-> skrev :

>"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

>Med chance for at give dig nogle billige point,
>hvor hurtig var sådan en skude fra 0-100 ??

Den krævede i hvertfald ikke en afrivningskalender ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:31

> "Eque" <-> skrev :

> Den krævede i hvertfald ikke en afrivningskalender ;)

NU er det jo også ligemeget...

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 23:30

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Ordene 'har haft' gør det ligesom uinteressant ikke ?

Nej da

> Man kan ikke leve af drømme alene..

Nej, derfor lever jeg drømmene ud :)

> Du havde vel ikke soltag som standard i din Ghia.

Min Ghia havde alt det udstyr, bilen i '82 kunne leveres med - også
_elektrisk_ soltag

> Med chance for at give dig nogle billige point,

Jeg er klaar over, at du lider lige nu :)
Hva tid skulle vi mødes?

> hvor hurtig var sådan en skude fra 0-100 ??

Et ? er rigeligt - den klarer det på 10,4 sek
(190 km/t på toppen)

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 23:56

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Nej da

Synes jeg nu.

> Nej, derfor lever jeg drømmene ud :)

Og sælger dem hurtigt:,o)

> Min Ghia havde alt det udstyr, bilen i '82 kunne leveres med - også
> _elektrisk_ soltag

Spurgte kun fordi jeg netop har set Ghia'z
uden soltag..
Mente Ghiz'zer havde det hele,
men måske soltaget ikke var opfundet
på de første Ghi'wafferz'er.)

> Jeg er klaar over, at du lider lige nu :)
> Hva tid skulle vi mødes?

Du skal jo komme i Ghiz'n før
det er interessant..

> Et ? er rigeligt - den klarer det på 10,4 sek
> (190 km/t på toppen)

Pænt nok.
50 % hurtigere end min.
Ca. samme tid som en Alfa 146 med 120 moderne HK.

Fra : Mogens

Dato : 30-12-08 23:58

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Spurgte kun fordi jeg netop har set Ghia'z uden soltag..

Det var vel i Jylland?

> Mente Ghiz'zer havde det hele,
> men måske soltaget ikke var opfundet
> på de første Ghi'wafferz'er.)

Min var den 1. der kom til landet - den allerførste

> Du skal jo komme i Ghiz'n før det er interessant..

Okay!

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 00:06

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Det var vel i Jylland?

Ja det er jo her man har brug for
en ægte rejsevogn.

> Min var den 1. der kom til landet - den allerførste

Uha..børnesygdomme en mazz'.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-12-08 00:13

On Wed, 31 Dec 2008 00:05:41 +0100, "Eque" <-> wrote:

>Uha..børnesygdomme en mazz'.

>--

På en Fårdvogn?!

Det har jeg svært ved at forestille mig.

Der er en gut henne fra Jylland, der skriver her i gruppen, og han
roser Henry's automobiler helt op i skyerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 00:49

> Der er en gut henne fra Jylland, der skriver her i gruppen, og han
> roser Henry's automobiler helt op i skyerne.

Selvsamme mener jeg at ha' skrevet, han aldrig
ville købe en 'first edition' af noget som helst:)

Fra : Mogens

Dato : 31-12-08 11:12

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Selvsamme mener jeg at ha' skrevet, han aldrig
> ville købe en 'first edition' af noget som helst:)

Men det gjorde hans danske direktør så.
Min tidligere Ford Sierra 2,3 Ghia aut. blev importeret til denne og derfor
fyldt op med alt muligt lir. På originalfaktura'en, som fulgte med bilen,
kunne man se, at den i oktober 1982 havde kostet 192.000 kr...