|
| Så har man oplevet det med: En kileremsski~ Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-08 10:57 |
|
Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere dens
remskive på krumtapakslen,
En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en
gummivulkanisering imellem.
Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
Hvorfor har man egentligt ændret det?
Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der risiko
for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og totalhavarerer
maskinen.
Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem koster
50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
Min nye remskive koster garanteret en pæn bunke mere
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Jens C. Hansen (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Jens C. Hansen |
Dato : 23-12-08 11:12 |
|
Frodo Nifinger wrote:
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
> Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
> Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der
> risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og
> totalhavarerer maskinen.
> Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem
> koster 50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
Man vil tjene mere på reservedele og reparationer?
| |
hojvaelde@gmail.com (23-12-2008)
| Kommentar Fra : hojvaelde@gmail.com |
Dato : 23-12-08 03:49 |
|
On 23 Dec., 10:57, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:
> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
> Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
> Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
> sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
>
> Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
> Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere dens
> remskive på krumtapakslen,
>
> En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en
> gummivulkanisering imellem.
> Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
>
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
> Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
Nu kan en kileremskive atlså også gå i stykker. Jeg skiftede et par
stykker i min læretid (entrepenørmaskine mekaniker).
På Corollaen skiftede jeg fladremmen når at generatoren satte
træskoene. Begge dele kostede en tusse til sammen hos den lokale
mekker. Og så satte jeg det selv på. Kullene og rotoren døede ved 160
kkm.
Benny
| |
Brian Sørup (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 23-12-08 12:13 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4950b5ef$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og
> en gummivulkanisering imellem.
> Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
>
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
Det er af spare/pladshensyn det er ændret, derudover kan en multirib-rem
overføre flere kræfter end en alm. kilerem, og bliver ikke så hurtigt
slidt.
Remskiven er faktisk mere end bare en remskive, det man har gjort er at
sammenbygge remskive og svingningsdæmper til krumtappen i een enhed, det
sparer plads i motorens længderetning og er lettere end to dele der skal
boltes sammen.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
| |
Stefan Jacobsen (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-12-08 12:40 |
|
>
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
> Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
Sådan var det også på min Golf 2 fra 84.
Stef
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-12-08 12:52 |
|
Frodo Nifinger skriver:
>
> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
> Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
Sådan har 307 det også. En kollega fik skiftet den 2 gange i løbet af 3
år.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-08 15:43 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4950D0D5.D54848C6@du.kan.finde.den...
> Frodo Nifinger skriver:
>>
>> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
>> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og
>> underlig.
>> Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
>
> Sådan har 307 det også. En kollega fik skiftet den 2 gange i løbet af 3
> år.
>
Det var sq da trist!
Det her er første gang på min C3 på 147.000 km. Men til 3.000 kr havde jeg
altså hellere været fri.
Ja, de var så flinke at gi mig fakturaen med
Den måtte ellers gerne ha ligget 9 dage længere
2½ time, en rem og en remskive og så den der berygtede moms. = 3012 kr på et
uautoriseret værksted.
Det havde jeg sq alligevel ikke regnet med.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Mathias (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Mathias |
Dato : 23-12-08 15:51 |
|
>
> 2½ time, en rem og en remskive og så den der berygtede moms. = 3012 kr på
> et uautoriseret værksted.
> Det havde jeg sq alligevel ikke regnet med.
>
2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte sprinklervæske
på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
Mvh Mathias
| |
Ukendt (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-08 17:49 |
|
"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev :
>2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte sprinklervæske
>på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
Tror du selv på *du* kan lave det på kortere tid ?
--
Jan_stevns
| |
Ukendt (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-08 22:54 |
|
"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:1j52l4lver86lr468amo4bfc5af0is3v18@news.tele.dk...
> "Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev :
>
>>2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte
>>sprinklervæske
>>på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
>
> Tror du selv på *du* kan lave det på kortere tid ?
> --
Måske det ligger i, at stumperne var en selvhenter. Jeg kørte hen på
værkstedet, for at få fundet årsagen til den trælse motorlyd i morges.
De havde misanten tid til at lave den med det samme og kunne diagnostisere
fejlen på 2 minutter.
Men stumperne lå i Randers 35 km væk. Budet var kørt, så de skulle selv
afsted efter dem og godt nok nogle andre til andre projekter, men mon ikke
jeg har fået lov til at betale for noget af transporten oxo. Nu det var
force majore.
Jeg har svært ved at se, hvordan en erfaren mekaniker kan være 2½ time om at
bolte en remskive af og bolte en anden på med det rigtige værktøj.
Mekanikeren, der var på vognen, kender jeg, som den bedste på det værksted
og med stor erfaring hurtig og dygtig.. Jeg har altid været tilfreds, når
netop han har rodet med en af mine vogne. Et par af de andre kludrehoveder
på det værksted er jeg knap så begejstret for, og jeg ber normalt om netop
ham her, for at undgå bøvl.
På den baggrund stejler jeg ikke så meget over timerne, men jeg synes
skisme, den skive var dyr! Det så jeg ikke lige komme. Øv.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Ukendt (24-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-12-08 01:06 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev :
>På den baggrund stejler jeg ikke så meget over timerne, men jeg synes
>skisme, den skive var dyr! Det så jeg ikke lige komme. Øv.
surt, ja ....
Man kan blive noget overraskede over priserne på visse stumper ;(
men biler med tværvendte motorer er jo lidt mere tidsrøvende at pille
i, fordi pladsen er trang, så bare på den konto ryger der mertid på.
..... sagde mander der bander og svovler over at det bageste venstre
tændrør sidder og slås med bremseservocen om pladsen ;(
--
Jan_stevns
| |
Uffe Bærentsen (26-12-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 26-12-08 15:44 |
|
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:e3v2l4lajpeceg7uv50hbvdnclo3f8pvj9@news.tele.dk...
> .... sagde mander der bander og svovler over at det bageste venstre
> tændrør sidder og slås med bremseservocen om pladsen ;(
Psttt.
Der findes kardanled til topnøglesættet
--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Ukendt (26-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-12-08 16:03 |
|
"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :
>Psttt.
>Der findes kardanled til topnøglesættet
selv et sligt, kan ikke komme til dernede ....
på dansk : Tror du virkeligt ikke *det* er prøvet ??
Goshhhh ;)
ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
--
Jan_stevns
| |
Uffe Bærentsen (26-12-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 26-12-08 17:07 |
|
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:res9l4hs7mekndg8g7j0sq9699dtqseuna@news.tele.dk...
>>Psttt.
>>Der findes kardanled til topnøglesættet
>
> selv et sligt, kan ikke komme til dernede ....
>
> på dansk : Tror du virkeligt ikke *det* er prøvet ??
Så er der jo kardanled på arme og fingrene tilbage.
> Goshhhh ;)
Hvad så MogensDenAnden
> ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
Så kunne jeg jo passende spørge hvordan den er spændt?
På moment eller på gefühl?
Men når overtalelse ikke virker må der jo vold til.
En donkraft under en af manifoldene så motoren vrides lidt.
Det plejer at give lidt friplads
Kommer til at tænke på at jeg vistnok plejede at bruge en T-tændrørsnøgle
til den gamle 'nus V6-er.
Tiden går og det er en del år siden jeg så den sidst.
--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Ukendt (26-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-12-08 19:15 |
|
"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :
>Så er der jo kardanled på arme og fingrene tilbage.
nemlig - eller den sidste udvej, at blive snedig ;)
>> ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
>Så kunne jeg jo passende spørge hvordan den er spændt?
>På moment eller på gefühl?
de spændes som de skal på en v6'er - til stop og en kvart - man har
vel de obligatoriske kobberskiver på ;)
>Men når overtalelse ikke virker må der jo vold til.
>En donkraft under en af manifoldene så motoren vrides lidt.
>Det plejer at give lidt friplads
Måske på 'nuserne - men i en Scorpio, sidder der jo en bunke lort der
hvor pladsen ellers var - bremseservo, og ABS blokken
--
Jan_stevns
| |
Thore Jensen (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 23-12-08 22:51 |
|
Mathias skrev:
>>
>
> 2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte
> sprinklervæske på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
>
???
Jeg synes egentlig at det lyder ok.
Der er meget som skal af og på...
Thore
| |
Frank Leegaard (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 23-12-08 15:46 |
|
Frodo Nifinger wrote:
> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og
> underlig. Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
> Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
> sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
>
> Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
> Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere
> dens remskive på krumtapakslen,
>
> En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og
> en gummivulkanisering imellem.
> Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
>
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
> Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
> Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der
> risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og
> totalhavarerer maskinen.
ER det ikke ligegyldigt hvis dytten er brændt inden?
/F
| |
Ukendt (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-08 22:41 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4950f993$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ER det ikke ligegyldigt hvis dytten er brændt inden?
>
Det er meget længe siden, at C3'eren legede brandbil, hvis det er det, du
refererer til.
Det blev løst med 2003 modellen.
Min er en 2005 model, og de brænder åbenbart ikke - Selvom den ved nærmere
eftertanke godt måtte
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Thore Jensen (23-12-2008)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 23-12-08 22:49 |
|
Frodo Nifinger skrev:
> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
> Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
> Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
> sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
>
> Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
> Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere
> dens remskive på krumtapakslen,
>
> En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en
> gummivulkanisering imellem.
> Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
>
> Hvorfor har man egentligt ændret det?
> Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
> Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der
> risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og
> totalhavarerer maskinen.
> Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem
> koster 50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
> Min nye remskive koster garanteret en pæn bunke mere
>
> Mvh
>
Her en DUI-guide til netop det særdeles velkendte PSA-problem.
http://www.hi-speed.dk/Guide_Remskive/Remhjul_HDI.html
M.v.h.
Thore
| |
Brian H (24-12-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 24-12-08 09:42 |
|
"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen
news:49515ce5$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Her en DUI-guide til netop det særdeles velkendte PSA-problem.
> http://www.hi-speed.dk/Guide_Remskive/Remhjul_HDI.html
En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
| |
Thore Jensen (28-12-2008)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 28-12-08 17:55 |
|
Brian H skrev:
>
> En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
Arghhh.. DIU selvfølgelig...
Godt nytår Brian
Thore
| |
Brian (28-12-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 28-12-08 18:19 |
|
Thore Jensen wrote:
> Brian H skrev:
>>
>> En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
>
> Arghhh.. DIU selvfølgelig...
Er det nu man skal tvære i det, og råbe OM'er ?
/Brian
| |
Peter Dalgaard (28-12-2008)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 28-12-08 18:43 |
|
On Sun, 28 Dec 2008 18:18:40 +0100, Brian wrote:
> Thore Jensen wrote:
>> Brian H skrev:
>>>
>>> En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
>>
>> Arghhh.. DIU selvfølgelig...
>
> Er det nu man skal tvære i det, og råbe OM'er ?
>
> /Brian
Det kan han selv gøre. Thore: Do It Yourself...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
|
|