Nøglehoved
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-08 01:38

Min nøgle til dytten er revnet, dvs, skruen der holder de to dele sammen
har ikke længere noget gevind at skrue i på den ene halvdel...

Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det ikke
gøres billigere med noget uoriginalt?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-08 09:54

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det
> ikke gøres billigere med noget uoriginalt?

Uh .. Jeg synes at når der er det mindste galt med dytten og det kan klares
under 500 så er jeg såmænd taknemmelig.

Nogen gange skal man jo i sin iver efter at spare et par kroner, huske på at
tid er penge.

/F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-08 13:31

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Uh .. Jeg synes at når der er det mindste galt med dytten og det kan
> klares under 500 så er jeg såmænd taknemmelig.

Den billigste reperation på Peugeoten kostede 25 øre eller noget i den stil
- prisen skal jo gerne stå mål med hvad man får for det. Helt seriøst,
180kr for et stykke plastik med logo på, det er det samme der bruges til
alle deres nøgler så de har nok masseproduceret det for 1-2 øre pr stk
incl. moms - det er da grænsende til vanvid at sætte prisen så højt :s

> Nogen gange skal man jo i sin iver efter at spare et par kroner, huske
> på at tid er penge.

Ja, men det er så ikke problemet her.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 15:43

I med et nyt bateri, og så en meget lille dråbe sekundlim, så varer det ca 3
år inden du har problemet igen
Har virket for mig flere gange:) den kan skilles ad igen hvis du sparer på
limen.

Mvh Ove

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-08 18:12

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote in

> I med et nyt bateri, og så en meget lille dråbe sekundlim, så varer
> det ca 3 år inden du har problemet igen
> Har virket for mig flere gange:) den kan skilles ad igen hvis du
> sparer på limen.

Du sku ha hørt værkføreren hos Toyota da jeg sagde jeg ville gøre det, der
var ingen grænser for hvor galt det ville gå og det koster 1200kr at få en
ny nøgle når jeg har ødelagt senderen inde i den.

Tror nu nok jeg tager chancen, måske er jeg fummelfingeret men ikke så
fummelfingeret :) Indtil videre kan den godt holde sammen uden lim så
problemet er ikke så stort endnu.

Fra : Mogens

Dato : 24-12-08 13:41

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Du sku ha hørt værkføreren hos Toyota da jeg sagde jeg ville gøre det, der
> var ingen grænser for hvor galt det ville gå og det koster 1200kr at få en
> ny nøgle når jeg har ødelagt senderen inde i den.

Skal han jo sige

> Tror nu nok jeg tager chancen

Se'fø'li' - som bilnørd skifter man jo som regel bil "hvert år", så du har
jo ik' problemet, om du liiige husker at veksle batteriet inden :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-12-08 01:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> Skal han jo sige

Både fordi han er sælger - men nok også for at undgå en kunde der kommer
retur og klager sig og brokker sig når skaden er sket.

> Se'fø'li' - som bilnørd skifter man jo som regel bil "hvert år", så du
> har jo ik' problemet, om du liiige husker at veksle batteriet inden :)

hehe, regner ik med at skifte bil lige foreløbig :)

Fra : Brian H

Dato : 24-12-08 13:38

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har ikke længere noget gevind at skrue i på den ene halvdel...
>
> Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det ikke

Kan du evt. smelte en af de hersens perler, som man kan 'stryge sammen',
fast i stedet for det manglende gevind?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-12-08 16:39

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> har ikke længere noget gevind at skrue i på den ene halvdel...
>
> Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det ikke

Det er før lykkedes mig at lave lignende småreparationer, med en
popnitte og en spændeskive.
Hvis du er i nærheden af Odense, må du godt låne min popnittetang inkl.
passende str. popnitte og spændeskive.

Alternativt kunne en lille klat epoxylim også holde den sammen, eller
bruges til at lave noget nyt 'gevind', evt. i sammenhæng med den
foreslåede 'perle' - naturligvis skal limen tørre inden den skrues
sammen igen, så batteriet senere kan udskiftes.

Ellers så kom med et billede hvis de foreslag ikke duer, så må vi finde
på noget andet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-12-08 02:00

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Det er før lykkedes mig at lave lignende småreparationer, med en
> popnitte og en spændeskive.

Det lyder umidelbart meget voldsomt at reparerere det på den måde :s

> Ellers så kom med et billede hvis de foreslag ikke duer, så må vi
> finde på noget andet.

http://backend.dk/nxgle.jpg

De to røde pile peger på de to steder (hver side af skruen) der er revner.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-12-08 03:33

Henrik Stidsen skriver:

> De to røde pile peger på de to steder (hver side af skruen) der er revner.

Adskil nøgle, flyd skal op med epoxy indvendigt og vupti, så holder den
i årevis.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-12-08 03:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Adskil nøgle, flyd skal op med epoxy indvendigt og vupti, så holder
> den i årevis.

Hvor ska jeg så gøre af senderen til centrallåsen? ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-12-08 03:46

Henrik Stidsen skriver:

> Hvor ska jeg så gøre af senderen til centrallåsen? ;)

Blaaaaah .-)

Du skal selvfølgelig kun putte epoxy ind bag det ødelagte område.

Din nøgle ser for øvrigt omend meget slidt ud. Den ligner noget fra en
"HåndværkerHiAce" der har gået 200.000 km.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-12-08 04:21

> Blaaaaah .-)
> Du skal selvfølgelig kun putte epoxy ind bag det ødelagte område.

nåååå ;)

> Din nøgle ser for øvrigt omend meget slidt ud. Den ligner noget fra en
> "HåndværkerHiAce" der har gået 200.000 km.

Hmmm, den er nu kun fra en "byfræser Yaris" der har gået 38.000km...

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 25-12-08 11:45

Henrik Stidsen wrote:
> http://backend.dk/nxgle.jpg
> De to røde pile peger på de to steder (hver side af skruen) der er revner.

Det ser faktisk ud til at være designet til ikke at holde hele bilens
levetid, så man skal ofre penge på nye nøgler flere gange..

Skruen har måske været strammet vel rigeligt fra starten af, og så er
plastikken revnet, især fordi skruen sidder helt ude i kanten af den.

Jeg ville allerhelst konstruere en helt anden skal af metal, men der er
jo en sender i, så den skal nok desværre være af plastik.

Du kan købe en ny skal, men den revner måske lige så hurtigt igen.

Bedste løsning jeg lige kan se, er at skille skallen ad, og give den en
lille klat epoxy på den del, der er ved at revne, og lade den tørre et
døgns tid, selvfølgelig uden at samle den.

Mht. den anden halvdel:

a) Du kan give den lidt epoxy i 'gevindet' på den anden halvdel, så
skruen har noget at tage fat i, men du skal huske at lave hul igennem
inden limen størkner helt.

eller

b) Alternativt kan du finde en meget lille skrue og tilhørende møtrik
(jeg har begge dele), udvide/opbore hullet i den anden del så der er
plads til møtrikken i det, og give møtrikken en mikro-dråbe sekundlim i
gevindet, så skruen ikke skruer sig selv ud igen med tiden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-12-08 20:31

> Det ser faktisk ud til at være designet til ikke at holde hele bilens
> levetid, så man skal ofre penge på nye nøgler flere gange..

Det er da en nærliggende tanke - tror de ville have større success med det
hvis de satte priserne ned. Havde de taget f.eks. 50kr ville jeg bare have
købt den - 180kr er galt.

> Du kan købe en ny skal, men den revner måske lige så hurtigt igen.

Helt sikkert, som du selv siger, designet er en fejl.

> Bedste løsning jeg lige kan se, er at skille skallen ad, og give den
> en lille klat epoxy på den del, der er ved at revne, og lade den tørre
> et døgns tid, selvfølgelig uden at samle den.

Det tror jeg jeg ska ha prøvet.

> Mht. den anden halvdel:

Den anden halvdel fejler - heldigvis - ikke noget, det ser ud som om
gevindet går igennem metaldelen af nøglen og det holder ret godt.

Fra : Brian H

Dato : 26-12-08 14:20

> [...]
> har ikke længere noget gevind at skrue i på den ene halvdel...
>
> Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det ikke

Tid er penge, havde du brugt samme tid på at arbejde (over) havde du snart
tjent de sølle 180,-

God jul og godt nytår!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-12-08 16:18

"Brian H" <brian@something.com> wrote in

> Tid er penge, havde du brugt samme tid på at arbejde (over) havde du
> snart tjent de sølle 180,-

Næppe, men lad nu bare det ligge.

Fra : Brian

Dato : 27-12-08 17:45

Henrik Stidsen wrote:

> Toyota vil have 180kr for et lille stykke plastik (dækslet) - kan det
> ikke gøres billigere med noget uoriginalt?

Uha... hvis 180,- kan skabe sådan et postyr i din tegnedreng, fatter jeg
ikke hvordan du kan overkomme at have bil overhovedet

Jeg kom f.eks ned til et sidespejl Søndag morgen, der var kørt af - at
betale knap 3000 for et komplet nyt... det gjorde dælme ondt.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-12-08 18:36

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Uha... hvis 180,- kan skabe sådan et postyr i din tegnedreng, fatter jeg
> ikke hvordan du kan overkomme at have bil overhovedet

Well, det er ikke kun mig der syns det er sindsygt - min fætter hos Toyota
syns det også, specielt fordi de ofte ikke holder ret længe alligevel.

Det kunne jo også være modsat - fordi jeg har bil er 180kr for meget ;)

> Jeg kom f.eks ned til et sidespejl Søndag morgen, der var kørt af - at
> betale knap 3000 for et komplet nyt... det gjorde dælme ondt.

Træls :(