Dårligere vejgreb med vinterdæk
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-12-08 17:31

Min dyt har markant nemmere ved at lave hjulspin - uden at traction control
rigtig når at forhindre det - efter den har fået vinterdæk på.

Mine sommerdæk er 195/45, mine vinterdæk er 175/50 - de er altså smallere
og burde vel have mere vægt pr cm2 og dermed stå bedre fast. Mønster er der
masser af - ca. 6 mm hvilket er mere end på mine sommerdæk.

Hvordan kan det være at vinterdækkene er dårligere til at stå fast og
sværere for traction control at holde styr på?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-08 17:33

Henrik Stidsen skriver:

> Mine sommerdæk er 195/45, mine vinterdæk er 175/50 - de er altså smallere
> og burde vel have mere vægt pr cm2 og dermed stå bedre fast.

Det er derfor at biler med mange heste altid kører på supersmalle dæk -
så står de bedre fast......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-12-08 17:36

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Det er derfor at biler med mange heste altid kører på supersmalle dæk
> - så står de bedre fast......

Jeg fornemmer en smule ironi ;)

Men du siger altså at dækkene simpelthen er for smalle til at kunne
håndtere kraftoverførslen til vejbanen godt nok?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-08 17:39

Henrik Stidsen skriver:

> Jeg fornemmer en smule ironi ;)

Kanske....

> Men du siger altså at dækkene simpelthen er for smalle til at kunne
> håndtere kraftoverførslen til vejbanen godt nok?

Det kunne jo godt være det - og en anderledes gummiblanding kombineret
med et andet mønster.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-12-08 01:42

In article <Xns9B77B302621E2henrikstidsendk@130.225.247.90>,
Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Jeg fornemmer en smule ironi ;)
>
> Men du siger altså at dækkene simpelthen er for smalle til at kunne
> håndtere kraftoverførslen til vejbanen godt nok?

Min erfaring siger mig, at jo smallere dæk, jo nemmere sætter de rundt.

Sådan har det været ved alle de biler jeg har haft.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-12-08 18:00

> Henrik Stidsen skriver:

> Det er derfor at biler med mange heste altid kører på supersmalle dæk -
> så står de bedre fast......
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Har vinterdæk på dytten 245/65 17 " og de har nøjagtig samme problem, så
det er
ikke kun fordi hans dæk er smalle ,,

Fra : Ivar

Dato : 17-12-08 18:00

Henrik Stidsen skrev:

> Hvordan kan det være at vinterdækkene er dårligere til at stå fast og
> sværere for traction control at holde styr på?

Fordi vinterdæk er ringere til at stå fast end sommerdæk, når
der ikke er sne eller, det er specielt koldt. Det er derfor,
man ikke bør køre på vinterdæk hele året.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-08 18:07

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi vinterdæk er ringere til at stå fast end sommerdæk, når
> der ikke er sne eller, det er specielt koldt. Det er derfor,
> man ikke bør køre på vinterdæk hele året.

Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk,
når vejen er tør eller våd.

Fra : Ivar

Dato : 17-12-08 18:26

Eque skrev:

> Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk,
> når vejen er tør eller våd.

Vinterdæk er lavet af en blødere gummi end sommerdæk. Ved lave
temperaturer bliver sommerdæk for hårde til at have et ordenligt "bid".
På våd vej vil sommerdæk normalt være bedst.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Klaus G.

Dato : 17-12-08 18:40

> Vinterdæk er lavet af en blødere gummi end sommerdæk. Ved lave
> temperaturer bliver sommerdæk for hårde til at have et ordenligt "bid".
> På våd vej vil sommerdæk normalt være bedst.
Ved minus 7grader og våd vej(saltet) står sommerdæk stadig bedre fast end
vinterdæk...

De hårde sommerdæk var noget der fandtes for lang tid siden og det er noget
sludder stadig at tro på den slags. Eneste fordel der er ved vinterdæk er at
de står bedre fast på sne/is, intet andet. Et sommerdæk står altid bedre
fast på tør/våd vej end vinterdæk, uanset temperaturen.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 19:50

> [...]
> vinterdæk er at de står bedre fast på sne/is, intet andet. Et sommerdæk
> står altid bedre fast på tør/våd vej end vinterdæk, uanset temperaturen.

Den holder så bare ikke helt den der
Sierraen på sommer dæk i juni/juli mdr (DHB) havde abselut ingen problemer
med at drifte og koge dækkene .. Med vinter dækkene kunne den ikke da stod
den sku for godt fast pga det bløde gummi

Dækkene var Bridgestone som sommerhjul og nokian vinter sutter med lameller

Fra : Klaus G.

Dato : 17-12-08 20:35

> [...]
> problemer med at drifte og koge dækkene .. Med vinter dækkene kunne den
> ikke da stod den sku for godt fast pga det bløde gummi
Mystisk som ADAC siger noget andet så...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-08 20:56

Klaus G. wrote:
> Mystisk som ADAC siger noget andet så...

Det underbygger du naturligvis med et link?

/F

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 23:33

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Det underbygger du naturligvis med et link?

Uha det med at koge dæk af er noget
Sierra'sser ka' li'.
Og ka' holde til...
Der er et ordsprog som hedder:
"Even Sierra's are Built Ford Tough" - hehe

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 23:53

"Eque" <-> skrev :

>Der er et ordsprog som hedder:
>"Even Sierra's are Built Ford Tough" - hehe

Tidlig start på glögg ??
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 23:53

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Tidlig start på glögg ??

V-99.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-08 18:47

Ivar wrote:

> Fordi vinterdæk er ringere til at stå fast end sommerdæk, når
> der ikke er sne eller, det er specielt koldt. Det er derfor,
> man ikke bør køre på vinterdæk hele året.

Altså bør de kun benyttes 3 dage om året

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-12-08 18:54

<Just> skrev i meddelelsen

> Altså bør de kun benyttes 3 dage om året

Dvs. at du mener der ikke ligger is, rim eller sne oftere en det ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 09:05

Jørgen L. wrote:

> Dvs. at du mener der ikke ligger is, rim eller sne oftere en det ?

På is og rim gør vinterdæk ingen forskel og sne er
der jo ikke mange dage i dk. det sker en gang
i mellem der er noget de kalder sjap.

Jeg har 22 km til arb. og har ikke haft vintersutterne
på de sidste 2 år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-08 13:31

Just skriver:

> På is og rim gør vinterdæk ingen forskel

Altså skal man køre på sommerdæk, hvis man skal køre på glat is?

Du er vidst på glatis....

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-12-08 19:02

<Just> skrev i meddelelsen

> Altså bør de kun benyttes 3 dage om året

Burde køre op og få de gode sommerdæk på igen !
Ergo er vinterdæk hylefarlige at køre med , hvis der ikke
er sne / is på vejen ?

Fra : Ivar

Dato : 17-12-08 19:48

Ole Andersen skrev:

> Ergo er vinterdæk hylefarlige at køre med , hvis der ikke
> er sne / is på vejen ?

Jeg ved ikke hvad hylefarlige betyder, men at kalde vinterdæk for
farlige er forkert. At det så har været vejr til sommerdæk indtil nu,
er noget andet.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Jens Andersen

Dato : 17-12-08 19:55

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> <Just> skrev i meddelelsen

> Burde køre op og få de gode sommerdæk på igen !
> Ergo er vinterdæk hylefarlige at køre med , hvis der ikke
> er sne / is på vejen ?

Man skal også huske at vinterdæk bruger meget mere plads ved hård
opbremsning i vådt og tørt føre uanset temperatur.

Fra : Ivar

Dato : 17-12-08 19:54

Henrik Stidsen skrev:

> Hvordan kan det være at vinterdækkene er dårligere til at stå fast og
> sværere for traction control at holde styr på?

Prøv at teste bremselængder med denne:
http://www.sikkertrafik.dk/moduler/fart/Dak-o-meter/sikkertrafik29_2.swf

Ivar Magnusson

Fra : Leonard

Dato : 17-12-08 20:41

Ivar wrote:

> Prøv at teste bremselængder med denne:

http://www.sikkertrafik.dk/moduler/fart/Dak-o-meter/sikkertrafik29_2.swf

Spændende, jeg tror hellere jeg må blive ved med at køre i Lupo'en, på
almindelige dæk. Når det er sneglat tør jeg ikke køre mere end 90 km/t
i den, den står nemlig ret dårligt fast. Men slet ikke så dårligt, som
en bil med vinterdæk med 125 km/t, som jeg faktisk godt tør køre i min
Transporter selvom der ligger lidt sne ...

Bilen med vinterdæk skal ned på 115 km/t for at standse næsten ligeså
godt.

Sætter jeg hastigheden ned til 80 km/t på almindelige dæk, så skal
vinterdækkene helt ned på 100-105 km/t før vi når at standse næsten
samme sted.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Ivar

Dato : 18-12-08 19:09

Ivar skrev:

> Prøv at teste bremselængder med denne:
> http://www.sikkertrafik.dk/moduler/fart/Dak-o-meter/sikkertrafik29_2.swf

Hmm, det virker ikke i min IE, men fint i Firefox.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-12-08 20:18

Hej

On 17/12/08 17.31, in article
Xns9B77B244A8D45henrikstidsendk@130.225.247.90, "Henrik Stidsen"
<inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

> Hvordan kan det være at vinterdækkene er dårligere til at stå fast og
> sværere for traction control at holde styr på?

Det er nok pga. De overfede racer hjulkapsler du kører rundt med ;)

Sådan nogen må jeg også eje ;)

Mvh
Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-12-08 20:40

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in

> Det er nok pga. De overfede racer hjulkapsler du kører rundt med ;)

Helt klart, de får virkelig hjulet til at opføre sig vildt :p De er pænere
end stålfælgene og det er det vigtigste :)

> Sådan nogen må jeg også eje ;)

De kan købes hos bilxperten ;)

Fra : Søren C

Dato : 18-12-08 02:25

Jeg var på glatbane iforbindelse med GF sikkerhedsdag.
Jeg havde monteret vinterdæk og havde af alle på holdet den korteste
bremselængde på glatbanen.
Dem med sommerdæk havde næsten den dobbelte bremselængde.

Alligevel spinner min Cee'd lystigt på dækkene indtil ESP griber ind.
Det gjorde den ikke på sommerdækkene.
Nogle der kan forklare at jeg umiddelbart føler jeg har dårligere
vejgreb med mine vinterdæk. Men alligevel på glatbane havde langt
bedre vejgreb på glatbanen end dem med sommerdæk?
Jeg mener ikke umiddelbart at glatbanen kan sammenlignes helt med Sne
og sjap da der jo ikke er noget løst materiale der sætter sig i
dækkene.
Der var ca 10 grader den da jeg var på glatbanen.

/Søren

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-12-08 10:44

On 17 Dec 2008 16:31:27 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>
>Mine sommerdæk er 195/45, mine vinterdæk er 175/50 - de er altså smallere
>og burde vel have mere vægt pr cm2 og dermed stå bedre fast.

Ja, men nu er det ikke vægt, men derimod kraft du vil overføre til
underlaget, og der vil bredere dæk alt andet lige have bedre grip.

For jo bredere dæk, jo større kontaktareal. Jo større kontaktareal, jo
mindre belastning pr. cm2. Og derved er risikoen for manglende grip
mindre.

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-08 18:11

Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote in

> Ja, men nu er det ikke vægt, men derimod kraft du vil overføre til
> underlaget, og der vil bredere dæk alt andet lige have bedre grip.

Min logik - som ikke nødvendigvis er korrekt - mener at hvis jeg skal
flytte en "ting" der trykker med 20kg på underlaget så vil det være sværre
end en der trykker 10kg på underlaget og så vil et bredere dæk have et
mindre tryk på underlaget.

> For jo bredere dæk, jo større kontaktareal. Jo større kontaktareal, jo
> mindre belastning pr. cm2. Og derved er risikoen for manglende grip
> mindre.

Men det giver også god mening at risikoen for "slip" er mindre hvis der
skal overføres mindre kraft pr cm2.

Er det hvad man kalder modsat rettet logik? :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 18:18

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> flytte en "ting" der trykker med 20kg på underlaget så vil det være sværre
> end en der trykker 10kg på underlaget og så vil et bredere dæk have et

Er der ikke noget snak om en 'mursten' som kan bruges her ?
Hvis du har en mursten som står på den smalle led oprejst,
og flytter den med en finger.
Du lægger den ned på den brede side og flytter igen.
Hvornår er den lettest at flytte ? *S*

Fra : Martin S

Dato : 18-12-08 19:04

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> og flytter den med en finger.
> Du lægger den ned på den brede side og flytter igen.

Nu er det ved at være en del år siden min sidste fysiktime, men jeg mener
ikke kunne huske at beregningen af friktion brugte arealet af kontakt
fladerne til noget som helst.
Det eneste der indgik var friktionskoefficienten (der bestemmes af de brugte
materialer) og den kraft der presser fladerne mod hinanden.

Så i eksemplet med murstenen og sådan set også for dækkene er svaret ud fra
et friktionssynspunkt at der skal bruges den samme kraft i begge tilfælde.
Det er altså ligegyldigt om stenen ligger ned eller står på højkant og det
er også ligegyldigt om dækkene er smalle eller brede.
Sålænge vi snakker friktion.

Så hvis ikke at gummiet ville blive revet i stumper og stykker, så kunne vi
vel godt have smalle dæk på racerbiler også.
Dækmaterialet har nogle grænser for hvor meget det kan holde til og skal vi
have mere ydelse ud af et dæk, må sprede det ud over et større mængde gummi.

Mvh Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-08 22:22

"Martin S" <sinkjaer@gmail.fjernes.com> wrote in

> [...]

> begge tilfælde. Det er altså ligegyldigt om stenen ligger ned eller
> står på højkant og det er også ligegyldigt om dækkene er smalle eller

Det var også hvad jeg umidelbart kunne huske om friktion - og forsøg med
såting som fjernbetjeninger og mobiltelefon gav heller ikke nogen mærkbare
forskelle.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-12-08 08:14

I dk.fritid.bil, skrev Henrik Stidsen:

> Det var også hvad jeg umidelbart kunne huske om friktion - og forsøg med
> såting som fjernbetjeninger og mobiltelefon gav heller ikke nogen mærkbare
> forskelle.

Hvis så man blander sten, snavs, snesjap og slud ind i regnestykket, som
man må antage der er mere af på vejene om vinteren, så kunne man vel
godt argumentere for at en mindre flade nemmere kommer "ned til vejen".
Altså til de "små dæks fordel". Så hvis man i vinterhalvåret allivel kun
kører på tørre, rengjorte veje, så er der ikke meget fidus i vinterdæk.

Eller?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Ivar

Dato : 18-12-08 19:21

Hr. Jensen skrev:

> For jo bredere dæk, jo større kontaktareal. Jo større kontaktareal, jo
> mindre belastning pr. cm2. Og derved er risikoen for manglende grip
> mindre.

Det er faktisk omvendt, med smalle dæk er kravet til vinterdæk
mindre. En bil mad smalle dæk er også mere retningsstabil når
det er glat.
Hvis du følger det link, jeg gav tidligere, (virker ikke i min IE)
er der en vejledning til om man skal bruge vinterdæk.
Hvis du svare ja til de første spørgsmål, kommer der et om bredden,
hvis du svarer nej til at du har smalle dæk vil den anbefale vinterdæk.

Når det er glat, kan jeg tydelig mærke forskel på retningsstabiliteten
mellem min bil med brede dæk og fruens med smalle.

Ivar Magnusson

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-12-08 19:26

On Thu, 18 Dec 2008 19:21:29 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Når det er glat, kan jeg tydelig mærke forskel på retningsstabiliteten
>mellem min bil med brede dæk og fruens med smalle.

>--

Det kan du sikkert, men de brede dæk er bedst mht. fremkommeligheden,
fordi de har en større trædeflade, og dermed flere lameller til at
gribe fat.

Og det modsatte af fremkommelighed er også forbedret, nemlig
bremseevnen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-12-08 04:34

On Dec 18, 9:05 am, <Just> wrote:

> På is og rim gør vinterdæk ingen forskel

De gør meget stor forskel, og jo glattere jo mere.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 18-12-08 12:44

On 17 Dec., 20:41, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Sætter jeg hastigheden ned til 80 km/t på almindelige dæk, så skal
> vinterdækkene helt ned på 100-105 km/t før vi når at standse næsten

Noget som jeg bemærker er at hastigheden 2 meter før stop; oppe på 20
km/t. Endda på tør vej

Det hastighed giver alvorlige buler.

Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 20-12-08 16:52

Den Thu, 18 Dec 2008 11:44:18 -0800 (PST) skrev hojvaelde@gmail.com:

> Noget som jeg bemærker er at hastigheden 2 meter før stop; oppe på 20
> km/t. Endda på tør vej

Jo bedre vejgreb, jo højere vil hastigheden være 2 meter før stop.

Mvh
Kent

.... for katten.