Snekæder eller hvad?
Fra : Marianne

Dato : 17-12-08 12:41

Hej

Jeg har stillet følgende spg i rejsegruppen, men blev anbefalet også at
stille det her:

Vi er to veninder, der skal til Norge på vinterferie. Vi kører selv.

Sidste år havde vi et uheld med snekæderne, idet de ikke blev monteret
korrekt (af mig). Det så fint ud, da jeg satte dem på, men undervejs
forskubbede den ene sig sådan at den gnavede bremsekablet over og
bremsevæsken løb ud. Ligeledes sprang en af kædens tvægående holdere.

Resultat: bremserne virkede ligesom ikke ret godt. Det
opdagede vi på vej ned fra et fjeld!

Der skete heldigvis ikke noget, og alt klappede med forsikringer etc. Vi kom
hjem og bilen blev 'eftersendt'.

Nu skal vi afsted igen og er lidt urolige ovenpå sidste års oplevelse.

Vi har lagt mærks til, at nordmændene må bruge en speciel slags dæk - ikke
deciderede pigdæk, men noget andet. De kører uden problemer. Skal vi
anskaffe os sådan nogle dæk?

Kan man få idiotsikrede snekæder? Nogle, som er superlette at sætte på (også
i minus 10 graders kulde)!

En bekendt anbefaler en 'sok', som jeg ikke kender specielt til. Er det
løsningen?

Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

Bilen er en Citroen.

mvh
Marianne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-12-08 13:02

Marianne skrev:

> Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

FDMs MOTOR skev engang om noget man kunne spraye på dækkene med en
spraydåse, hvorefter de stod fast på bl.a. is - om det er i handlen nu - og
i givet fald hvor - ved jeg desværre ikke
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : claus b.p.

Dato : 18-12-08 00:15

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har lagt mærks til, at nordmændene må bruge en speciel slags dæk - ikke
> deciderede pigdæk, men noget andet. De kører uden problemer. Skal vi
> anskaffe os sådan nogle dæk?
Ubetinget! De vinterdæk man bruger nu om dage (både i Norge og DK er
lameldæk, i DK benyttes pigdæk stort set ikke mere. Få et sæt ekstra fælge
med vinterdæk, og byt dem om når det er vintervejr i DK, eller i kører til
Norge/Sverige mm. (om vinteren) Man kan komme frem i 95% af alle tilfælde i
Norge, typisk behøver man kun snekæder på rimelig stejle bakker. Og man må
ikke køre med snekæderne ret længe, de skal være strammet rigtigt op osv.

> [...]
> (også
> i minus 10 graders kulde)!
>
> En bekendt anbefaler en 'sok', som jeg ikke kender specielt til. Er det

Der findes umiddelbart 3 andre løsninger jeg kender til, 1: spray til at
forbedre hjulgrebet i sne, 2: Snestrømpe, 3: en måtte man kan lægge foran
hjulen når man er kørt fast. Alle 3 ting fås i alm.
biltilbehørsforretninger. For år tilbage eksisterede en dims, som var et
kryds af stål, man spændte fast om de trækkende hjul. Det var nemt, men jeg
kan ikke umiddelbart se de eksisterer mere, så snesokkerne er nok det
praktiske alternativ istedet for kæder. Man skal være opmærksom på at de
ikke kan holde ret længe til at køre på rå asfalt, så de skal hurtigt af
igen når man ikke længere har behov.
Her er en link til FDMs beskrivelse af snesokker, ved ikke om linket virker
hvis ikke man er medlem...
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/97942B8A-4E58-4AAF-B052-F738B00E14E4/0/106111.pdf

/Claus

Fra : Jan Petersen

Dato : 18-12-08 00:33

Jeg har kørt en hel vinter i Norge - uden snekæder. De skal kun bruges ved
stejle bakker.
Kør efter forholdene - ikke for hurtigt og vær altid sikker på at du kan nå
helt op ved bakker, så er det bare at give lidt gas.
Iøvrigt holder nedadgående trafik altid tilbage, så kommer der en imod dig,
bare fortsæt - og håb på at det ikke er en dansker der ikke har fundet ud af
dette.

Mvh
Jan Petersen

Bilen var iørigt en 504 Familiale (dårligere odds gives vel ikke, så der
blev læsset 4 stk 40x40 i bagagerummet)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-12-08 16:28

On Wed, 17 Dec 2008 12:40:45 +0100, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
>stille det her:
>
>Vi er to veninder, der skal til Norge på vinterferie. Vi kører selv.

Kunne man evt. få oplyst den eksakte dato.

> [...]

>korrekt (af mig). Det så fint ud, da jeg satte dem på, men undervejs
>forskubbede den ene sig sådan at den gnavede bremsekablet over og

Kæder skal altid, lige som hjul der er skiftet, efterstrammes.
Forglemmelse straffes hårdt, som du har erfaret.

>--

> Ligeledes sprang en af kædens tvægående holdere.

>--

Kørsel på bar asfalt, og for ringe kvalitet på kæden?

>--

>Resultat: bremserne virkede ligesom ikke ret godt. Det
>opdagede vi på vej ned fra et fjeld!

>--

Sådan lidt bobslæde-agtigt?

>--

>Der skete heldigvis ikke noget, og alt klappede med forsikringer etc. Vi kom
>hjem og bilen blev 'eftersendt'.

>--

Kan man forsikre sig mod den slags?

>--

>Nu skal vi afsted igen og er lidt urolige ovenpå sidste års oplevelse.

>--

Jaså!

> [...]

>Vi har lagt mærks til, at nordmændene må bruge en speciel slags dæk - ikke
>deciderede pigdæk, men noget andet. De kører uden problemer. Skal vi

Det ville være den oplagte julegaveidé.

>--

>Kan man få idiotsikrede snekæder? Nogle, som er superlette at sætte på (også
>i minus 10 graders kulde)!

>--

Med mindre det skulle lykkes for dig at få taget livet af Murphy, så
er der intet der er idiotsikret i denne verden.

>--

>En bekendt anbefaler en 'sok', som jeg ikke kender specielt til. Er det
>løsningen?

>--

Lappeløsning. )

>--

>Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

>--

Lejer en hytte med nemme adgangsforhold.

>--

>Bilen er en Citroen.

>--

Det er der jo ikke meget at gøre ved.

Go' tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 18-12-08 18:51

> [...]
> løsningen?
>
> Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

Man kan de første par km ikke efterspænde snekæderne for tit.. Så længe man
kan stramme dem lidt så er der grund til at stoppe en gang til

Sokken forhandles bla. ved THansen og er ikke tiltænkt at køre ret langt med
... Faktisk kun det sidste stykke vej op til hytten

THansen snekæderne kan jeg ikke anbefale .. de er sku for tynde i det og lej
ikke kæderne da man aldrig ved hvad de har været udsat for og så kan de
springe/knække når det sker så har du jo selv erfaret hvad der sker

Mine http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0038.jpg

forhandles bla. ved jari auto i Herning og koster 695 for 2 styk.. Sikkert
billigere til personvogne

Så snakker nordmændene om noget spray til dækkene der gør at de bider bedere
i sneen.. Har fået afvide fra flere at hvis jeg tager sådan en spray med så
får jeg ikke brug for kæderne i 4WDeren

Nu er der jo også forskel på hvornår folk ligger kæderne på .. Nogen gør det
så snart at vejen er dækket af sne andre først når de kommer til stejle
stigninger med sne på
og andre igen først når det er umuligt at komme videre uden.. Selv høre jeg
til de sidste men har dem med hvis nu der bliver burug for dem.. Hemsedalen
i uge 3 kan være lumsk

Fra : Marianne

Dato : 19-12-08 00:22

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan de første par km ikke efterspænde snekæderne for tit.. Så længe
> man
> kan stramme dem lidt så er der grund til at stoppe en gang til

OK. Vi har i hvert fald ikke gjort det 'for tit'

> Mine http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0038.jpg
>
> forhandles bla. ved jari auto i Herning og koster 695 for 2 styk.. Sikkert
> billigere til personvogne

Vil købe nogle gode denne gang!

> [...]
> bedere
> i sneen.. Har fået afvide fra flere at hvis jeg tager sådan en spray med

Du ved ikke hvad den hedder?

> [...]
> stigninger med sne på
> og andre igen først når det er umuligt at komme videre uden.. Selv høre

... det gør jeg også. men vi kender vejen godt og der er en bestemt sted,
hvor det - hvis det er glat - er sidste chance!

mvh
Marianne

Fra : oz3bto

Dato : 19-12-08 04:08

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Vi har i hvert fald ikke gjort det 'for tit'

> Vil købe nogle gode denne gang!

> Du ved ikke hvad den hedder?

Nej men de skulle have det på alle tankstationer deroppe

> .. det gør jeg også. men vi kender vejen godt og der er en bestemt sted,
> hvor det - hvis det er glat - er sidste chance!
>

> mvh
> Marianne

Hvor er det i skal hen?
Vi smutter til hemsedalen og bla. janura er lidt berygtet på de kanter for
nogen kraftige snestorme og da man køre forholdsvis højt oppe det sidste
stykke (~50km) så kan det give problemer
Vi bliver så heldigvis 2 styk 4WDer og en enkelt person bil.. en volvo V40
så der skal en el til for at vi ikke kan komme længere

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-12-08 16:25

On Fri, 19 Dec 2008 00:22:04 +0100, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

>"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

>OK. Vi har i hvert fald ikke gjort det 'for tit'

>--

I thought it enough.

>--

>Vil købe nogle gode denne gang!

>Du ved ikke hvad den hedder?

>--

Det hedder og kaldes for Dekk-klister. Kan muligvis optræde under
andre navne, afhængigt af fabrikat, men ekspedienten véd hvad du
mener, hvis du beder om Dekk-klister.

Hvis du står i en mindre nødsituation, kan almindelig sprinklervæske
gøre underværker, men jeg understreger at det halve af bilen ikke skal
være begravet i sne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 20-12-08 07:09

> [...]
>
> Hvis du står i en mindre nødsituation, kan almindelig sprinklervæske
> gøre underværker, men jeg understreger at det halve af bilen ikke skal

Som jeg har fået afvide så får det sneen til at slippe dækket igen så der er
frisk mønster klar til næste omdrejning

Fra : Jørgen L.

Dato : 19-12-08 10:55

> Mine http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0038.jpg
>
> forhandles bla. ved jari auto i Herning og koster 695 for 2 styk.. Sikkert
> billigere til personvogne

nu har du jo en 4wd
Har du så 2 eller 4 kæder ?
og hvis kun 2 hvor vil du have dem. foran eller bagpå

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : oz3bto

Dato : 19-12-08 16:07

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Har aldrig brugt kæder på 4WDeren
Men ifølge instruktions bogen så skal jeg bare ligge på bagerste aksel..
Kørelæren sagde på trækkende og styrende hjul
Nordmændene siger på alle 4 hjul så den retter jeg mig efter

Er dog ikke sikker på at vi får brug for dem

Fra : TG

Dato : 19-12-08 15:06

On Dec 19, 10:55 am, Jørgen L. <Noem...@noemail.invalid> wrote:

> [...]
>
> --
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D  & LMC Lord Ambassador 560 RD

Kæder på 4WD er enten foran, eller alle 4. Jeg har prøvet begge dele,
og i langt de fleste tilfælde er det fuldt tilstrækkeligt med kæder
foran. Har dog oplevet en gang, syd for Geilo, hvor det kun var på
grund af de 4 kæder at vi blev på vejen. Med to kæder foran, blev
bilen en 109" LR, BLÆST af vejen. Det skal siges at vi havde fastkørt
sne + isslag + kraftig storm, og i øvrigt havde vi vejen næsten for os
selv.

/TG

Fra : oz3bto

Dato : 20-12-08 07:16

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

bilen en 109" LR, BLÆST af vejen. Det skal siges at vi havde fastkørt
sne + isslag + kraftig storm, og i øvrigt havde vi vejen næsten for os

Instruktionsbogen til min nissan siger noget andet.. Nemlig kun kæder ibag
... Men igen kommer det til kæder så bliver det på alle 4 hjul da jeg nok
skal være trækdyr for personvognen hvis det kommer så vidt

Er dog i snak med en nordmand fra et norsk 4x4 forum som bor i området (Ca
midt mellen hemsedal og gol)
Han ville gerne hjælpe os frem såfremt det bliver nødvendig..Skulle bare
huske snaps så :D

Vi har sat i en snestorm i 6 timer 30km fra hemsedalen og det var enda med
en svensker bag rattet i en volvo