Nøjagtighed af kørecomputerens bezinforbru~
Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 22:45

Hej

Min nyligt indkøbte Octavia I Combi har nu været ude på et par ture med mig
selv ved rattet.
Det blev i dag til første tur hvor det lykkedes mig at få styr på
kørecomputeren...
Jeg målte så km/l på en strækning på ca. 70 km frem og det samme tilbage
senere på dagen.
Strækningen er stort set kun landevej, med en del småbyer man skal igennem,
og lidt bykørsel.

En blanding af morfarkørsel og fartpilot (80-100 km/t) gav mig et gennemsnit
på begge ture på 4,1 l/100km = ca. 24,4 km/l !!! Og så er det endda
Elegancemodellen med 110 Hk.
Fedt synes jeg, men hvordan er det med nøjagtigheden af den måling? Kan
kørecompyteren måle det sådan rimeligt præcist eller?
jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet computeren
siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage sin tid...

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-08 22:48

"Kåre" skriver:

> Fedt synes jeg, men hvordan er det med nøjagtigheden af den måling?

Standard VAG måleinstrument = ca 8% for "positiv" i sine målinger.

Det kan reguleres ned i instrumentet vha prorgammering.

> Kan kørecompyteren måle det sådan rimeligt præcist eller?

Ja

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : tp

Dato : 16-12-08 23:06

> Standard VAG måleinstrument = ca 8% for "positiv" i sine målinger.

Over 10.000km har jeg målt og efterregnet min fabia 2, og her er snit at den
viser 6,7% for meget - med meget små udsving.

Dette er så under forudsætning af at KMtælleren viser helt korrekt, og da
det jo er kendt at speedometer ofte er lidt optimistisk i de fleste
køretøjer, såeee

Mvh TP
Fabia Greenline

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-08 23:33

> Over 10.000km har jeg målt og efterregnet min fabia 2, og her er snit at
> den viser 6,7% for meget - med meget små udsving.

Vores fabia 1,2 bensiner havde over 65000km en gennemsnitlig fejlvisning på
kun 0,13km/l mellem beregning på km tælleren og kørecomputeren (2004-2007).
Måske det er på dieselerne er forskellen typisk er 8% ?

Nuværende c5 1,6hdi har derimod meget større fejlvisning. Her efter 43000km
er forskellen i snit 0,8km/l eller ~5%. I den er speedometeret derimod
usædvanligt præcist

Fra : Brian Lund

Dato : 17-12-08 07:54

> [...]
>
> Dette er så under forudsætning af at KMtælleren viser helt korrekt, og da
> det jo er kendt at speedometer ofte er lidt optimistisk i de fleste

På min mazda er hastigheden også heelt hen i vejret (6-7% for meget) men
triptælleren er nøjagtigt til ihvertfald under 0,5% (målt med GPS), hmm..?

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 22:56

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet
> computeren siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage

Jeg læste for nylig, disse kørecomputere
får deres input fra 'steder i motoren', som
bruges til anden informationsgivning end
lige at gøre rede for forbruget. Derfor
store udspring. Men 2 tankfulde og
varieret kørsel burde kunne gi' et
brugbart billede du kan ha in mente,
når du aflæser måleren.
Personligt kommer jeg aldrig
over 10-11 km/ltr.,o)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-08 23:00

Eque skriver:

> Jeg læste for nylig, disse kørecomputere
> får deres input fra 'steder i motoren', som
> bruges til anden informationsgivning end
> lige at gøre rede for forbruget.

Hvor da ?

Eller skal vi bare blive enige om at den måde brændstofforbruget regnes
ud på er at man kender trykket og hvor lang tid dysen er åben - herfra
regnes mængden af brændstof rimeligt præcist ud.

Hvilken "anden informationsvining" mener du da ellers sensorene bruges
til?

Har du en kilde på det du har læst ?

> Derfor store udspring.

Hvem springer ud?

Erfaringen viser at får man justeret den de ca 8% ned i visning passer
den indenfor 0,5 km/l.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 16-12-08 23:18

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1096676.ece

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-08 23:24

Kasper Christensen skriver:

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1096676.ece

Hvor der ikke står noget om repeterbarheden, men afvigelser.

Afvigelserne er ganske kendte, men repeterbarheden er ganske god.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-08 23:25

Kasper Christensen skrev:

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1096676.ece

Som skal forestille 'steder i motoren'?

--
Niels

Fra : martin bjerre

Dato : 16-12-08 23:29

"Kasper Christensen" <kasper@fjerndettekasperc.dk> skrev i en meddelelse

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1096676.ece

Det er den værste gang vås de skriver
"Årsagen er, at computerne anvender forskellige data, som egentlig er
beregnet til andre formål som f.eks. indsprøjtningsventilernes åbningstid og
den kørte strækning - altså ikke målinger, der specielt tager sigte på at
beregne det virkelige brændstofforbrug. Måleunøjagtighederne er altså
systembetinget. "

Det er jo netop dysernes åbningstid og tilbagelagte strækning der kan
fortælle om forbruget (som Klaus ganske rigtigt var inde på)

Tro ikke på alt aviserne skriver...

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-08 00:48

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:49482b2f$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er den værste gang vås de skriver

Det er også det tyske svar på danske FDM...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-12-08 23:27

> [...]
> jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet
> computeren siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage

Da jeg ikke selv har kørekomputer kan jeg kun referere presse fra den sidste
ugess tid; de værste af slagsen regner ca 30'% forkert.
Sjovt nok viser de vist alle et bedre m/l-resultat end du reelt har.

Men en helt anden ting, du skal regne med er at km-tælleren sikkert heller
ikke er særligt retvisende - min egen er op mod 10% vede siden af.
Lidt sjovt så viser tælleren for meget - men det giver jo - igen - et lavere
forbrug, når du regner efter.

Min mistanke til km-tælleren (nu i 3 forskellige mærker) er kommet gennem
vor ture til Sverige de sidst 7 vintre. De seneste 5-6 åt kører vi jo efter
GPS'en , og det har undret mig at GPS'en hjemmefra siger x km, men at
trip-tælleren siger noget andet ved ankomst.
Hidtil har jeg brugt TomTom, men i sommer købte jeg en Garmin i stedet. Og
den kan noget, som TomTom hidtil ikke har kunnet; vise samlet distance samt
gennemsnitshastighed for hhv køretid og totaltid.
Og under vort sommertogt rundt i landet med campingvognen viste det sig at
de to tællere aldrig er enige om kørt distance. Jeg har både aflæst
trip-tælleren og km-tælleren ved flere lejligheder og fejlvisningen er stort
set den samme hver gang.
Og da jeg tit har målt hastihed med stopur under kørselen er jeg sikker på
at GPS'en hver gang viser korrekt hastighed - så tvivler jer heller ikke på
at den også har bedre styr på kørt distance
Altså er mit forbrug ca 10% højere end jeg troede......hvilket jo sætter de
vejledende, officielle målinger i et helt andet lys :o/

------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Søren B

Dato : 17-12-08 19:52

Jeg har i hyggeligt samvær med familie og venner lagt øre til hvor langt
deres biler kører på literen og hvor nøjagtig kørecomputeren er.
Når jeg så har fortalt at min Golf 2,0 viser mellem 8-10% for meget kigger
de undrende på mig. Jeg har nu endelig fået taget mig sammen til at
nulstille forbrugsmåleren i min firmabil en Touran TDI og kontrollere ved
tankning. Den viser sjovt nok også ca 10% for meget, af det kan jeg udlede
at jeg har været meget uheldig..... eller omgangskredsen ikke kan regne.

Søren

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-12-08 05:49

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet
> computeren siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage

En ting der ofte overses i forbindelse med nøjagtighed er, om man kører med
nye eller nedslidte dæk. Hjulenes omkreds betyder faktisk en hel del.
Hilsen Matthias

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-12-08 19:18

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> En ting der ofte overses i forbindelse med nøjagtighed er, om man kører
> med nye eller nedslidte dæk. Hjulenes omkreds betyder faktisk en hel del.

Vel omkring 1-2%. Næppe en viserbredde på speedometeret ved normale
hastigheder.

--
Per

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-12-08 20:10

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> " Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Vel omkring 1-2%. Næppe en viserbredde på speedometeret ved normale
> hastigheder.

Hvis du begynder at regne lidt på det, så kan det faktisk nemt komme op på
3%
Hilsen Matthias

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-12-08 02:15

> Hvis du begynder at regne lidt på det, så kan det faktisk nemt komme op på
> 3%

Næh, hvis jeg begynder at regne på det får jeg 2%. Prøv selv, men brug de
rigtige tal. Der er 8mm mønster på et sommerdæk, det kan reduceres lovlig
til 1,6 mm, i praksis 2 mm, det er 12 mm i højden fordelt på f.eks. 580 mm,
det giver 2%.

2% af 80 km/t .... næppe en viserbredde..

--
Per

Fra : Lars Frandsen

Dato : 17-12-08 06:15

> [...]
> jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet
> computeren siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage

Tillykke med købet.

Jeg har selv en Octavia I Combi 90 hk, og min erfaring over 96.000 km er, at
forbrugsmåleren er præcis 5% for optimistisk.
Så hvis din forbrugsmåler har den samme unøjagtighed, har du kørt med 4,3
l/100 km = 23,2 km/l, hvilket passer fint med mine erfaringer på en sådan
strækning. Climatronic'en står altid på "auto" i vores bil, så det er nok
muligt at komme en anelse længere ned i forbrug, men det kan jeg godt leve
med.
Der skal køres meget forudseende og fornuftigt, men det er absolut muligt at
nå de tal.

Håber du bliver ligeså glad for din, som vi er for vores.

Lars
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-12-08 18:00

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev
> En blanding af morfarkørsel og fartpilot (80-100 km/t) gav mig et
> gennemsnit på begge ture på 4,1 l/100km = ca. 24,4 km/l !!! Og så er det
> endda Elegancemodellen med 110 Hk.

Min Octavia 2,0 TDI klarer op til 4,4l/100km / 140HK.
Gennemsnitligt dog 5,1l/100km. Både på instrument og
ved kontrol. Jeg nulstiller triptælleren ved tankning.

Peter Schrøder

Fra : Kåre

Dato : 17-12-08 21:31

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gennemsnitligt dog 5,1l/100km. Både på instrument og
> ved kontrol. Jeg nulstiller triptælleren ved tankning.

Det var egentlig også den jeg ville have købt, men så var der lige noget med
økonomien som ikke helt blev som forudsagt..
Så skulle det have været med DSG.
Det koster måske også lidt, men jeg synes stadig det er en imponerende bil
og motor, som stadig er økonomisk i drift.

Det må blive næste gang...

mvh
Kåre

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-12-08 19:12

> [...]
>
> En blanding af morfarkørsel og fartpilot (80-100 km/t) gav mig et
> gennemsnit på begge ture på 4,1 l/100km = ca. 24,4 km/l !!! Og så er det

Min 150HK Golf:
Viser også omkring 24 på literen, men går omkring 7% mindre på literen end
forbrugsmåleren viser. Til gengæld viser kilometertælleren (altså ikke
speedometeret) ca.3% for lidt målt efter gps over 1.000 km (langtur).

> [...]
> jeg kan jo først rigtigt tjekke det ved næste tankning, men idet
> computeren siger der er ca. 1200 km tilbage i tanken, så kan det jo tage

Lige nu står min triptæller på 1350 km med 150 km restkm ;)

Jeg tanker min bil op til randen hver gang, 65-66 liter (tanken indeholder
ifølge fabriksopgivelser 55 ltr).

--
Per
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte>

Fra : Kåre

Dato : 17-12-08 21:30

> [...]
> forbrugsmåleren viser. Til gengæld viser kilometertælleren (altså ikke
> speedometeret) ca.3% for lidt målt efter gps over 1.000 km (langtur).
Sejt!
Jamen det lyder jo som om at der er flere der kører så langt på literen, så
skal jeg måske ikke være så mistroisk overfor resultatet. Det er jo kun
godt!

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-08 22:04

"Kåre" skriver:

> Sejt!

Per kører også "ultramorfar".....

> Jamen det lyder jo som om at der er flere der kører så langt på literen, så
> skal jeg måske ikke være så mistroisk overfor resultatet. Det er jo kun
> godt!

Tjah, jeg kører "let morfar" i min Golf og har ramt over 20 i snit hen
over 85.000 km.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-08 22:24

On Wed, 17 Dec 2008 22:03:46 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Kåre" skriver:

>Per kører også "ultramorfar".....

>Tjah, jeg kører "let morfar" i min Golf og har ramt over 20 i snit hen
>over 85.000 km.

Jeg kører nok samme stil i Puntoen og kører vel ca. 23 km/l totalt i
snit. Har ikke regneark på den mere - men over 80000 km har den kun et
par gange været under 22 km/l på en tank og ofte på 24-25 km/l. Og
tripcomputeren viser konsekvent 8-10% for HØJT forbrug i modsætning
til alle i andre )

Fra : Ivan Madsen

Dato : 18-12-08 19:39

On Wed, 17 Dec 2008 22:23:53 +0100, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>par gange været under 22 km/l på en tank og ofte på 24-25 km/l. Og
>tripcomputeren viser konsekvent 8-10% for HØJT forbrug i modsætning

Tankede i morges - triptæller 899,7 km - 37,66 L - tripcomputer sagde
21.6 km/l. (at der måske kan være et par liter mere i tanken er jo den
almindelige usikkerhed - men der er tanket ved samme stander og
position som sidst)

Fra : Søren C

Dato : 18-12-08 00:09

Har lige taget nogle tal fra 4 tankninger på min Kia Cee'd 1.6Crdi,
som jeg har indberettet på spritmonitor.de
Det er taget over ialt 3032km.

Snit ved tankning: 17.74km/l
Snit på BC: 17,95

Lidt over 1% unøjagtighed.