"Ny" Octavia nu afprøvet på første tur. ME~
Fra : Kåre

Dato : 15-12-08 23:54

Vi fik jo vores Octavia Elegance 1,9TDi 110Hk fra 2003 i søndags.
Og i dag var så første tur for mit vedkommende (konen kørte den hjem og
havde den på arbejde i dag...).

Og den kører ski' godt!
Dejligt dejligt med fuldauto klima, fartpilot og en motor som faktisk
trækker ganske godt.
Dejligt letkørt bil som jeg kan lide det.

Men: Et enkelt ankepunkt var der altså godt nok:
Anlægget..... ik' godt...
Der sidder vel standard Octavia højtalere i. Der sidder nogle i fordørene.
Jeg ved faktisk ikek om der sidder diskanter i instrumentpanelet også, men
det gætter jeg på der gør.
Ved heller ikke om der sidder nogle bagi.
Men selve anlægget er et Pioneer. Kender ikke lige model pt. men det kan
undersøges.

Jeg har prøvet med en CD i, og leget med EQ indstillinger. Men det lyder
bare af lort, rent u dsagt.
Selvom jeg tager en neutral EQ indstilling, uden bassboost, så er der INGEN
bas, og alligevel lyder stortrommeklasket som noget der forvrænger vildt.
Meget ringe...
Min kasserede bil, en 626'er fra 92, havde også originale gamle højtalere (6
styk) og så et ældre Sony anlæg. Ikke noget med ekstern forskrækker eller
noget.
Det kunne spille faktisk rigtig godt, og lige så højt jeg orkede med fuld,
og ren og dyb, bas.

Er det bare noget skod Skoda putter i, fordi det er en gammelmandsbil, eller
hvad?

Og kan man få noget rimeligt erstatningshøjtalere at proppe i dørene, og er
det let at gøre selv?

Jeg gætter på det ikke er Pioneer anlægget der bidrager med størstedelen af
den dårlige lyd, men at det er højtalerne der er det store problem.

Min kone påstår så godt nok også at radioen ikke er pisse god til at tage
radiokanaler. Så det kan jo være noget skidt det hele.

nogle gode råd?
Jeg kan godt lide god musik i bilen, men gider ikke noget med eksterne
forstærkere og subkasser i bagarerummet.

pft
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 00:32

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> nogle gode råd?

Køb nogle hattehylde højttalere. De gir'
ofte en fremragende god lyd med masser af bas.
Dine fronthøjttalere kan du udskifte til et bedre mærke,
og hvis du oplyser bilmærke og model, er det muligt, der
findes højttalere som direkte kan skrues i standardhullerne,
så du slipper for at 'molestrere' bilen.

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 00:54

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> findes højttalere som direkte kan skrues i standardhullerne,
> så du slipper for at 'molestrere' bilen.

Hattehylde dur ikke: det er en stationsvogn med vandret rullegardin...

Jeg havde jo håbet jeg kunne finde nogle nye til dørene. Og ja, de skal
passe i de originale huller, helst, så jeg håber der en en hvis form for
standard som man sædvanligvis overholder ?

Jeg kan ikke finde noget hos TSvansen, men det er næppe heller det rigtige
sted...

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 00:58

> Hattehylde dur ikke: det er en stationsvogn med vandret rullegardin...

Okay.

> Jeg havde jo håbet jeg kunne finde nogle nye til dørene. Og ja, de skal
> passe i de originale huller, helst, så jeg håber der en en hvis form for
> standard som man sædvanligvis overholder ?

Hvor store er diameteren på højttaleren i døren ?
Hvis de er relativt små, så skal du nok ikke forvente
ret meget mere bas end det du allerede har.
Mon ikke du kan finde en 'baskasse' måske
med indbyggedet mellemtone og diskant,
som kan stå op mod bagsædet ?

> Jeg kan ikke finde noget hos TSvansen, men det er næppe heller det rigtige
> sted...

Svært at sige. Der er jo også BilTing i Silkeborg oa.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-08 01:10

Kåre wrote:
> [...]
> Jeg kan godt lide god musik i bilen, men gider ikke noget med eksterne
> forstærkere og subkasser i bagarerummet.

http://www.pioneer.dk/dk/products/car_accessories/Skoda/Octavia_5-door/09_1996/index.html

&F

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 07:52

> http://www.pioneer.dk/dk/products/car_accessories/Skoda/Octavia_5-door/09_1996/index.html
>
> &F

FEDT! Tak!

Det var jo lige det jeg søgte.
Jeg prøver at kigge på det og finde nogle priser.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-08 06:14

"Kåre" skriver:

> Og kan man få noget rimeligt erstatningshøjtalere at proppe i dørene, og er
> det let at gøre selv?

Nej, det er aldrig let at skille en dør ad - altså med mindre at man
sytes det er let....

Er der ike plads til en større højttaler nederst i døren, bag
plasticgitret?

> Min kone påstår så godt nok også at radioen ikke er pisse god til at tage
> radiokanaler. Så det kan jo være noget skidt det hele.

Antenne ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 07:55

> Nej, det er aldrig let at skille en dør ad - altså med mindre at man
> sytes det er let....
Har før skilt døren af på min gamle Mazda 626 og har TOTALT pillet dørene på
min gamle Corolla fra hinanden, OG samlet igen
men det var gamle biler hvor midnre skruetrækker mærker og sådan noget ikke
betød det store.
Denne her ligner en ny bil, så jeg vil gerne gøre det lidt forsigtigt.

> Er der ike plads til en større højttaler nederst i døren, bag
> plasticgitret?
Ved det ikke. Men vel ikke større end hullet.

> Antenne ?
Der sidder en antenne i bagruden, men hvis den ikke er tilsluttet...

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-08 16:13

"Kåre" skriver:

> Ved det ikke. Men vel ikke større end hullet.

Nope, hvis der altså er noget bag hullet....

I en Golf V er det sådan at der er plads til 2 højttalere i døren og 1 i
forruden. Ved biler med "6 højttalere" mangler den store højttaler i
dørene i forhold til dem med "10 højttalere".

Jeg har 10 i min Golf

> Der sidder en antenne i bagruden, men hvis den ikke er tilsluttet...

Igan kan jeg sammenligne lidt med min dieseltramper, hvor der er 2
antenner i bagruden og 2 antennestik i radioen......

Det fungerer altså ret så fortrinligt med den indbyggede Wolkefown
radio.

Fra : Janner

Dato : 16-12-08 16:18

> Der sidder en antenne i bagruden, men hvis den ikke er tilsluttet...
>
> mvh
> Kåre

Er det den nye eller gamle Octavia model? Gamle så sidder antenne da på
taget.
Nå men har selv haft en af de gode gamle Octavia'er også en 2003 model.
Bagved radione sidder en antenne forstærket, tjek om den er tilsluttet og
går 12 V spænding.

Alt i alt husker jeg alt for godt, min radio var heller IKKE ret god til
tage stationerne (havde en Sony anlæg) De kloge hoveder dengang nævnte at
hvis man købte VDO eller Blanpunkt anlæg ville det hjælpe en del med
modtagelsen. Sony's og andre's recivere er åbenbart mere fintfølende end
oven nævnte.

/Jan

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 21:42

> Er det den nye eller gamle Octavia model? Gamle så sidder antenne da på
> taget.
Jaja, jeg har ikke haft den så længe, og der har været mørkt når jeg har set
den. Antennen sidder i taget.

> Nå men har selv haft en af de gode gamle Octavia'er også en 2003 model.
> Bagved radione sidder en antenne forstærket, tjek om den er tilsluttet og
> går 12 V spænding.
Det vil jeg prøve.

> [...]
> hvis man købte VDO eller Blanpunkt anlæg ville det hjælpe en del med
> modtagelsen. Sony's og andre's recivere er åbenbart mere fintfølende end

OK, min Sony i min gamle bil virkede nu gså rigtig godt.

mvh
Kåre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-08 21:36

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Ved det ikke. Men vel ikke større end hullet.

> Der sidder en antenne i bagruden, men hvis den ikke er tilsluttet...

Jeg har også haft den bil og skiftede dørhøjttalerne til nogle fra Pioneer.
Det blev bedre - men ikke imponerende. Jeg mener ganske bestemt ikke, at man
skal skille døren ad. Man kan lempe gitteret af og derved afmontere
højttalerne. Jeg forsøgte at finde nogen hos T-Hansen, men de kunne (ca. 3
år siden) ikke levere nogen som kunne komme ind i hullet. På dem de havde
var magneten simpelthen for stor til at komme ind i hullet. Skoda kunne ikke
umiddelbart anvise nogle alternative højttalere.
De bageste kunne jeg ikke finde ud af at komme ind til, men de er også meget
små, så udskiftning af dem vil formentlig kun kunne give en begrænset
effekt. Synd i sådan en god bil, at den lige på det område er så usigeligt
ringe.

Kurt

Fra : oz3bto

Dato : 16-12-08 13:52

> [...]
> Jeg kan godt lide god musik i bilen, men gider ikke noget med eksterne
> forstærkere og subkasser i bagarerummet.

Skoda højtaler er lige til at lukke op og skide i ret ud sagt

Der er ikke andet at gøre som at afmontere højtalerne også forbi THansen
(husk at teste højtalerne inden du forlader butikken har selv lige ventet 3
uger på en sub der var købt der og fundet defekt da vi satte den til)

Chancen for at der findes andre højtaler med samme mål er stor

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 21:45

> Skoda højtaler er lige til at lukke op og skide i ret ud sagt
Lige mien ord

> [...]
> 3 uger på en sub der var købt der og fundet defekt da vi satte den til)
>
> Chancen for at der findes andre højtaler med samme mål er stor

Jeg synes bare Thansens højtalere er sådan nogle til 149,-. Jeg tror næppe
de giver hvad jeg søger...

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 22:28

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev :

>Jeg synes bare Thansens højtalere er sådan nogle til 149,-. Jeg tror næppe
>de giver hvad jeg søger...

mht obskure højttalermål, har jeg tit har været ganske heldig hos
f.eks autohifi.dk - og priserne er ok

--
Jan_stevns

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 22:39

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> mht obskure højttalermål, har jeg tit har været ganske heldig hos
> f.eks autohifi.dk - og priserne er ok

Nu ved jeg jo ikke om jeg skal have nogle obskure højttalere, men jeg
tjekker dem lige ud og ser hvad de har.

mvh
Kåre

Fra : Niels Munk

Dato : 16-12-08 21:01

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote in message

> nogle gode råd?
> Jeg kan godt lide god musik i bilen, men gider ikke noget med eksterne
> forstærkere og subkasser i bagarerummet.

Den gamle model op til 2005, har højttalere i bunden af dørene, og diskanter
i toppen af dørene, ved dørhåndtaget.

Mit umiddelbare gæt er at det er 6½ tomme højttalere i dørene. Diskanterne
kan du godt lade sidde. Det er typisk ikke dem der er direkte "dårlige".

Kør en tur forbi en Carsound butik. De er kompetente og seriøse. De kan også
montere for dig. Thansen ville jeg ikke købe, men så igen - jeg har måske
også højere lyd-forventninger end de fleste :)

/Niels Munk

Fra : Kåre

Dato : 16-12-08 21:45

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også montere for dig. Thansen ville jeg ikke købe, men så igen - jeg har
> måske også højere lyd-forventninger end de fleste :)

Det vil jeg da undersøge.

Kåre

Fra : Menabra

Dato : 17-12-08 14:34

> [...]