Bøde som ikke kan betales
Fra : Lars Bang

Dato : 28-12-08 13:10

Har man fået en bøde og er ikke i stand til at betale den, fordi ens
indkomst er kontanthjælp, hvordan må politiet så indrive sådan en bøde?

De har en afdragsordning, hvor man kan afdrage max 6 afdrag, og så skal
bøden være betalt, men hvis økonomien ikke kan klare det, så nytter denne
måde heller ikke meget.

Der kan selvfølgelig trækkes i ens løn, men så vidt jeg husker, så må
politiet ikke lave lønindhold i kontanthjælp, da man ikke må pille ved
kontanthjælp på den måde.

Hvilke muligheder har politiet så, for at inddrive sådan en bøde? I må meget
gerne henvise til en eller flere paragraffer som jeg kan læse.

Bødens størrelse er 2000,- hvis det kan hjælpe.

Lars

Fra : Per

Dato : 28-12-08 13:33

Lars Bang wrote:
> [...]
> læse.
> Bødens størrelse er 2000,- hvis det kan hjælpe.

Hvis bøden ikke kan betales konverters bødestraffen til fængsel.

Mange nederst på den sociale rangstige (narkomaner) sidder ofte deres bøder
af. Man kan dog ikke bare vælge at sidde bøden af, fordi man ikke "gider"
betale. Der skal virkelig være tale om at man ingen midler har.

Mere her:

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-266.html

Mvh. Per

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 29-12-08 04:11

Per skrev:

> [...]
> bøder af. Man kan dog ikke bare vælge at sidde bøden af, fordi man ikke
> "gider" betale. Der skal virkelig være tale om at man ingen midler har.

Lidt apropos, er der så ikke en regel om at konvertering fra beløb til
dages hæfte afhænger af indkomst.
Det forekommer mig at meget velhavende mennesker kan sidde flere tusind
af om dagen, mens en kontanthjælpsmodtager skal svede flere dage over
nogle få hundrede kroner.

- cep

Fra : Per

Dato : 29-12-08 07:59

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" < wrote:

> [...]
> Det forekommer mig at meget velhavende mennesker kan sidde flere
> tusind af om dagen, mens en kontanthjælpsmodtager skal svede flere

Der er vist noget om det, men om det har noget at gøre med indkomst er jeg
ikke sikker på.

Det er vist nærmere hvis du får en meget stor bøde flere 100.000 kr- fx.
miljøovertrædelse - så sidder du flere penge af om dagen. Men det er noget
dommeren fastsætter i dommen, altså hvor mange penge hver dag vil svare til.

Altså du dømmes fx. til at betale en miljøbøde på 200.000 eller 14 dages
fængsel så kan du selv regne. Jeg ved ikke lige om det er et realistisk
forhold, men det er sådan det foregår.

mvh. Per

Fra : blue

Dato : 29-12-08 16:52

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i en meddelelse

> Lidt apropos, er der så ikke en regel om at konvertering fra beløb til
> dages hæfte afhænger af indkomst.

Nej - forvandlingsstraffen er uafhængig af indkomst. Der står mere om dette
i straffelovens §§ 54 og 55.

Fra : Kim2000

Dato : 28-12-08 18:50

"Lars Bang" <lbk@not.here> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget gerne henvise til en eller flere paragraffer som jeg kan læse.
>
> Bødens størrelse er 2000,- hvis det kan hjælpe.

Tja, 6 afdrag, et hveranden måned, giver 150 kroner om måneden.

Fra : Stein

Dato : 29-12-08 08:03

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Lars Bang" <lbk@not.here> skrev i en meddelelse

> Tja, 6 afdrag, et hveranden måned, giver 150 kroner om måneden.

Mon ikke du skulle prøve igen.

Fra : mr

Dato : 29-12-08 08:18

"Stein" <steinbakker858@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Mon ikke du skulle prøve igen.

Kim2000 er folkeskolelærer og regner ikke forkert!

Fra : Kim2000

Dato : 29-12-08 08:45

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Stein" <steinbakker858@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kim2000 er folkeskolelærer og regner ikke forkert!

Nu håber jeg ikke 16,66 kroner ødelægger jeres eller hans dag og økonomi.

Fra : JK

Dato : 29-12-08 09:59

> Nu håber jeg ikke 16,66 kroner ødelægger jeres eller hans dag og økonomi.
Lyder ikke til du nogensinde har prøvet hver måned at vende hver eneste 25
øre, og overveje hvad den sidste 10 krone skulle bruges til.

Da lønningerne i 90erne ikke var så høje prøvede vi det, det var sundt og
giver skam en forståelse for mandens situation.

så jo 16,66 kroner ekstra kan betyde en hel del alt efter økonomi.

Er self. glad for selv at have fået et job så jeg ikke kommer ud i det med
at vende 25øre igen.

Nu ved vi så ikke hvilken bøde manden har fået, men bøder kan jo undgåes,
hvis man bare overholder loven.

Hilsen

Johnny

Fra : mr

Dato : 29-12-08 10:27

> Nu håber jeg ikke 16,66 kroner ødelægger jeres eller hans dag og økonomi.

jeg håber heller ikke det ødelægger din dag da.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 29-12-08 12:00

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Nu håber jeg ikke 16,66 kroner ødelægger jeres eller hans dag og økonomi.

2 ting...

1) 150 eller 166 kr om måneden i et stramt budget på en kontanthjælp som i
forvejen er rimelig lav, kan altså være temmeligt mange penge.. Hvis
økonomien kun lige hænger sammen, så kan man altså ikke finde sådant et
beløb. Jeg taler her af erfaring...

2) Hver 2. måned... Hvor kommer du til den teori... 6 afdrag over 6 måneder
min ven. Der er ikke tale om hver 2. måned og så taler vi jo altså lige
pludselig om 333 kr. som jf. 1 ikke vil blive nemmere...

Til Lars... Er du sikker på de 6 mdr. Normalt går bøder i dagens Danmark
forbi foged retten og den arbejder med max 10 mdl. afdrag, så jeg ville
undersøge dette, om det nu er 6 eller 10...

Undlader du at betale, så vil du blive 'inviteret' til at sidde bøden af.
Meeen... Her skal du være opmærksom på, at du i de dage du sidder inde, ikke
er til rådighed for arbejdsmarkedet og derfor ikke kan opbære kontanthjælp.
Du vil derfor skulle oplyse din kommune om dette eller risikerer at blive
taget for socialt bedrageri. Så helt uden at betale noget, slipper du
ikke...

Jeg kender ikke lige de relevante paragraffer for dette, men taler af
erfaring. Har tidligere været på kontanthjælp og da undersøgt ovenstående
med dette svar.

Mvh

Finn Stampe Mikkelsen
++++

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-08 21:56

Kim2000 wrote:
> "Lars Bang" <lbk@not.here> skrev i en meddelelse

> Tja, 6 afdrag, et hveranden måned, giver 150 kroner om måneden.

Jeg håber ikke du er regnelærer

(F

Fra : Kim2000

Dato : 29-12-08 22:09

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber ikke du er regnelærer

Hold da op I fangede pointen..... 6 x 150 giver 900 kroner, altså cirka 1000
kr. Det kaldes overslagsregning, du står vel heller ikke nede i Brugsen og
regner præcist vel, eller det gør du sikkert, når du skal have din bistand
til at slå til og smøgerne skal der jo være råd til....

Fra : mr

Dato : 31-12-08 10:56

> [...]
> Brugsen og regner præcist vel, eller det gør du sikkert, når du skal have
> din bistand til at slå til og smøgerne skal der jo være råd til....

jura?

Fra : Hauge

Dato : 31-12-08 11:03

mr wrote:
> jura?

Nej skolelærer.

/Hauge

Fra : mr

Dato : 31-12-08 13:19

> Nej skolelærer.

ahh ja. Således retfærdiggjort

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-12-08 19:48

Lars Bang skrev den 28-12-2008 13:10:
> [...]
>
> Der kan selvfølgelig trækkes i ens løn, men så vidt jeg husker, så må
> politiet ikke lave lønindhold i kontanthjælp, da man ikke må pille ved

Det er hvert fald ikke billigt at få SKATs inddrivelsesenhed om at stå
for inddrivelsen.

> Hvilke muligheder har politiet så, for at inddrive sådan en bøde? I må meget
> gerne henvise til en eller flere paragraffer som jeg kan læse.
>
> Bødens størrelse er 2000,- hvis det kan hjælpe.

Hvis det er en færdselsbøde, så er undersøg lige muligheden for
nedsættelsen af bøden pga. lav indkomst.
Søg efter "bødekataloget" på nettet. Enten er det kammeradvokaten eller
rigsadvokaten som har lavet et katalog om takster og beskrivelser for
nedsættelse af bøde.
En del mennesker forveksler nedsættelse af bøden pga. lav indkomst med
en studerenderabat, men "rabatten" har intet med status som studerende
at gøre, men alene den lave indkomst.
Den seneste årsopgørelse og sandsynligvis og en frisk forskudsopgørelse
(med nyeste tal indarbejdet) gavner dokumentationen for den lave indkomst.

Derefter skulle der gerne på bødeforlægget stå hvilke
betalingsmuligheder man har.

Det vigtigste til en hver tid er, at man er villig til at betale bøden,
men - som du selv er inde på - ikke har evnen til at betale.

Ovenstående er naturligvis min private holdning.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : MicJen

Dato : 29-12-08 10:55

Hej

Der er så vidt jeg husker en ordning om at du kan få beløbet på din bøde
nedsat (med ca. ½ delen) hvis du har en årsindkomst på under 130.000.-
(eller deromkring). Du skal selvfølgelig kunne dokumentere indkomsten. Det
er ikke bare "noget de ved".

Det er da værd at undersøge.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-12-08 18:16

MicJen skrev den 29-12-2008 10:55:
> [...]
> nedsat (med ca. ½ delen) hvis du har en årsindkomst på under 130.000.-
> (eller deromkring). Du skal selvfølgelig kunne dokumentere indkomsten. Det

Kun ved visse færdselsbøder!
(fx bøder i forbindelse med spritkørsel giver ikke "fattigrøvs-rabat").

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Lars Bang

Dato : 29-12-08 19:11

Carsten Riis wrote:

> Kun ved visse færdselsbøder!
> (fx bøder i forbindelse med spritkørsel giver ikke
> "fattigrøvs-rabat").

Den oprindelige bøde var på 5000,- og den er blevet nedsat til helt
nøjagtigt 2500,- pga. min indkomst.

Har i øvrigt talt med en advokat ved Advokat Hjælpen (den gratis advokat
hjælp hvor man kan få svar på spørgsmål) og han sagde, at man ikke længere
bruger det med at man kan sidde en bøde af i fængsel.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-08 21:58

Lars Bang wrote:

> [...]
> advokat hjælp hvor man kan få svar på spørgsmål) og han sagde, at man
> ikke længere bruger det med at man kan sidde en bøde af i fængsel.

Så tror jeg godt du kan forvente at den bliver trukket.

Ellers kunne man jo skide på bøder som bistandsklient.

(F