Købt defekt computer, rettigheder
Fra : togfoto@gmail.com

Dato : 28-12-08 04:19

Jeg er havnet i en sur situation, jeg købte så sent som igår en
bærbarcomputer hos Midt-data, viser sig at være defekt idet lydkortet
skratter/forvrænger. Det opdager jeg allerede efter 10 minuters brug,
den er købt på nettet, men afhentet og betalt i deres butik. Kan jeg
kræve at få den ombyttet, til en anden evt. bruge 14-dages
fortrydelsesretten, og få pengene tilbage. Jeg står nemlig og skal ud
at rejse, så jeg kan ikke vente på den bliver reperaret...
Jeg tror forresten ikke at det bliver et problem, midt-data har et
godt rygte, men jeg vil bare gerne vide hvor jeg står

Mvh

Søren

Fra : Klaus H

Dato : 28-12-08 12:59

<togfoto@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4d164141-28c6-4f74-89cd-8741b1ecd9be@r15g2000prd.googlegroups.com...
[...]

Den er købt via nettet, så du har 14 dages returret.

Klaus H

Fra : N_B_DK

Dato : 28-12-08 13:10

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> wrote in message
> [...]
> den er købt på nettet, men afhentet og betalt i deres butik. Kan jeg

> Den er købt via nettet, så du har 14 dages returret.

Afhentet og betalt i butikken, så er den IKKE købt over nettet, den er
BESTILT over nettet, men KØBT i forretningen.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-12-08 13:16

N_B_DK wrote:
> Afhentet og betalt i butikken, så er den IKKE købt over nettet, den er
> BESTILT over nettet, men KØBT i forretningen.

Kilde?

Så vidt jeg ved, er det indgåelse af købsaftale, der gælder. Er
købsaftalen indgået på nettet, er der tale om fjernhandel, uanset
afhentning og betaling.

Men jeg kan da huske forkert, eller lovgivning/afgørelsespraksis kan
være ændret.

--
Allan

Fra : -=JF=-

Dato : 28-12-08 13:14

Klaus H skrev:

> Den er købt via nettet, så du har 14 dages returret.

Også når den er afhentet i butikken?
Der har man som kunde mulighed for at vurdere produktet inden man bærer
det hjem!

Dette går ikke på lydkortet, som man ikke kan forvente at opdage er
defekt mens man står i butikken, men mere på udsagnet om at nethandel
også giver 14 dages returret når man selv henter varen i butikken!

--
Mvh. John

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 13:46

-=JF=- skrev:

> Også når den er afhentet i butikken?

Ja. Det er en meget udbredt misforståelse - også hos butikkerne -
at det gør en forskel, jf. en længere debat om FDB's Nettorv der
ikke kan bringes til at forstå juraen omkring fjernhandel.

Det afgørende er hvordan *aftalen* indgås. Hvordan varen
overdrages og betales, er ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : togfoto@gmail.com

Dato : 28-12-08 05:30

On 28 Dec., 13:16, Allan Olesen <usenet.2007.al...@spamcheck.dk>
wrote:

> [...]
> afhentning og betaling.
>
> Men jeg kan da huske forkert, eller lovgivning/afgørelsespraksis kan

Jeg gik ind og puttede produktet i indkøbskurven på midt-data.dk, man
kunne så vælge; Postordre, eller afhentning i en af af de 4 butikker,
jeg valgte så Viborg da de havde den på lager. Jeg er også i tvivl, om
det er e-handel, eller almindelig butikskøb.... Jeg vil bare meget
gerne undgå, at jeg skal vente på den bliver reperaret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 13:46

togfoto@gmail.com skrev:

> jeg valgte så Viborg da de havde den på lager. Jeg er også i tvivl, om
> det er e-handel, eller almindelig butikskøb....

Det er fjernhandel. Aftalen indgås uden at parterne mødes. Resten
er ligemeget.

--
Bertel

Fra : togfoto@gmail.com

Dato : 28-12-08 05:49

On 28 Dec., 13:45, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan bringes til at forstå juraen omkring fjernhandel.
>
> Det afgørende er hvordan *aftalen* indgås. Hvordan varen

Men i midt-data's bekræftelses mail står der godt nok vareresevation,
så er der måske ikke tale om et egentligt køb, eller? Måske derfor de
kalder det "resevation" og ikke køb...
Men man kan ikke kræve at varen ombyttes, når den var i stykker ved
købet eller. Det kan jo sagtens tage en måned at reperare den...

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 16:43

togfoto@gmail.com skrev:

> Men i midt-data's bekræftelses mail står der godt nok vareresevation,
> så er der måske ikke tale om et egentligt køb, eller?

FDB's Nettorv benytter selvsamme fif, og de har desværre fået
forbrugerombudsmanden til at hoppe på det. Jeg begriber ikke
hvorfor. Derfor kan det blive svært (til umuligt) at stille krav
om returnering.

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/internete-handel/nettorv-fjernsalg/

> Men man kan ikke kræve at varen ombyttes, når den var i stykker ved
> købet eller. Det kan jo sagtens tage en måned at reperare den...

Som udgangspunkt kan man, men i praksis er det kun en teoretisk
mulighed. Krav om ombytning falder væk hvis det vil være
urimeligt dyrt for butikken - og det er det pudsigt nok altid ...

Det kunne se ud som om du bliver nødt til at afvente en
reparation, men du kan da prøve at få Midtdata til at gå med til
en returnering.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 28-12-08 23:11

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> forbrugerombudsmanden til at hoppe på det. Jeg begriber ikke
> hvorfor. Derfor kan det blive svært (til umuligt) at stille krav

Fordi man ikke har købt noget, bare ved at gå ind på en hjemmeside og
reservere noget, sålænge der ikke er faldet nogle penge, er der ingen
handel sket.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-08 02:35

N_B_DK wrote:
> sålænge der ikke er faldet nogle penge, er der ingen
> handel sket.

Jeg har een gang før i denne tråd bedt dig om en kilde til dine påstande.

Denne gang vil jeg ikke spørge, for jeg ved, at du ikke vil kunne finde
en troværdig kilde til ovenstående.

En handel sker, når den aftales - ikke, når betalingen falder, medmindre
det specifikt er gjort til en forudsætning for aftalens endelige indgåelse.

--
Allan Olesen

Fra : Carsten Andersen

Dato : 28-12-08 16:11

[...]

Hej,

Hvis lydkortet er defekt, er det vel en reklamationssag?

Carsten Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 16:44

Carsten Andersen skrev:

> Hvis lydkortet er defekt, er det vel en reklamationssag?

Ved fjernsalg kan man jo vælge mellem at returnere eller at
reklamere. En returnering kan ofte gå hurtigere end en
reparation.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-08 17:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ved fjernsalg kan man jo vælge mellem at returnere eller at
> reklamere. En returnering kan ofte gå hurtigere end en
> reparation.

Kan det ikke give problemer når man ved fortrydelse returnerer en vare
som er defekt?

Jeg forestiller mig at man står sig bedst ved at anføre at varen var
defekt ved modtagelsen, men derved risikerer man jo at fortrydelsen af
firmaet opfattes som en reklamation.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 18:09

Erik Olsen skrev:

> Kan det ikke give problemer når man ved fortrydelse returnerer en vare
> som er defekt?

I disse dage kan alting i den forbindelse give problemer.
Juridisk er der ikke noget problem. Endog en vare man selv har
smadret, kan man returnere og forlange alle sine penge tilbage.
Lov om forbrugeraftaler (fjernsalgsloven) siger nemlig i § 20:

    Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
    beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
    manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren
    sin fortrydelsesret.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 28-12-08 23:13

> I disse dage kan alting i den forbindelse give problemer.
> Juridisk er der ikke noget problem. Endog en vare man selv har
> smadret, kan man returnere

Du læser da godt nok loven som fanden læser bibelen.

>og forlange alle sine penge tilbage.

Du kan forlange hvad du vil, men at tro du har krav på at få dine penge
retur hvis du selv har forvoldt skade på produktet er tåbeligt.

> [...]
> beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
> manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren

Hvordan hænger det sammen med din påstand om hvis man selv har smadret
produktet ?

Fra : Brian H

Dato : 29-12-08 01:31

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan hænger det sammen med din påstand om hvis man selv har smadret
> produktet ?

Rent teoretisk har han ret. Praktisk kan jeg ikke se det for mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-08 14:28

Brian H skrev:

> Rent teoretisk har han ret. Praktisk kan jeg ikke se det for mig.

Jeg er enig med dig i at det i praksis vil blive svært at få
gennemført et sådant krav. Jeg forventer f.eks. ikke at
butikkerne overhovedet kender den del af loven.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 16:50

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> <togfoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej,
>
> Hvis lydkortet er defekt, er det vel en reklamationssag?

Det kan man som forbruger vælge at se stort på, så længe apparatet er købt
via fjernhandel, og man har sin fortrydelsesret i behold.

Jeg har f.eks returneret 3 Samsung harddiske, da en var direkte defekt, en
var så voldsomt ramt af vibrationer, at den ku høres i den anden ende af
huset, og den sidste var fejlfri.
Jeg valgte at returnere, da jeg ikke ku acceptere et mærke med så voldsom en
fejlprocent, og bestilte 3 nye Seagates istedet.

Jeg var flink at mærke de forskellige diske og vedlægge fejlbeskrivelse, så
de ikke kom ud til andre forbrugere men blev sendt retur til fabrikanten.
Jeg fik så mine penge retur, men det tog altså en 3-4 uger før det skete.
Handlen foregik ved Getmore.dk

Inden for de første 2 uger kan du frit selv bestemme, om du vil tage bøvlet
med en reklamation, eller om du hellere vil ha pengene retur.
Det gælder naturligvis kun ved fjernhandel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk