Codan Entrepriseforsikring :
Fra : xXx.Man

Dato : 27-12-08 23:42

jeg har sendt denne sag til forsikrings klagenævnet - er der nogen der kan
se at der er
noget som helst bretigelse i Codans afgørelse ?

først :
Fra Bygherre (ang. skade ) :

Jeg har kigget i kalenderen, og kan se hvordan Jeppe og jeg har arbejdet
med skaderne efter skybruddene sidst i juni måned (70 mm på ét døgn) og
senere i juli og august måned.
Mandag d. 25.juni: Rep. af eroderede områder.(leret fyldsand kombineret med
grusblanding, stampes op)
Tirsdag d. 26. juni: Rep. af eroderede områder. Se medsendte billeder.
Onsdag d. 27. juni: Levering af ekstra 3 læs sand, hvoraf 2 må grabbes ind.
Ved middagstid opgives yderligere arbejde på grund af skybrud.
Torsdag d.28. juni: Fordeling og stampning af fyldsand og yderligere
opdæmning for styring af regnvandets bortledning.
Onsdag d.4. juli: Forstærkning af "volde" og eroderede kanter/rabatter ved
opstampning med stabilgrus.
Mandag den 16. juli: Retablering/opstampning af bortskyllet nedgangssti
til kælder. (Fordeling af 3/4 læs sand/grus, stampning)
(16. august:skybrud)
Fredag d. 24. august retablering af niveau nordøst for hus. Etablering af
rørføring og "dæmninger" til regulering af vandstrømme fra nordskrænt/vej.

Det er sammen med sporadiske timer andre dage samt afhentning og aflevering
af stamper ca 7 arbejdsdage. Flere af disse dage har jeg "kørt" 10-timers
dage, men der vil selvfølgelig på disse dage, i det små, også være
tidspunkter hvor vi har arbejdet med andre opgaver, som ikke direkte har
med jordarbejdet at gøre. Så et sobert bud på timer vil være 7 dage á 7
timer for 2 mand = 98 timer á 290,- kr. + moms = 35.525,00 kr.
Dertil kommer så de ekstra læs fyldsand:
4-akslet lastbil m. grab:
5 timer á 585,- + moms = 3.656,25 kr.
30 m3 sand á 85,- kr. + moms = 3.187,50 kr.
Lars har været meget flink og kun bonnet os for 4 dage for stamperen,

Entrepriseforsikring ( hvad der står i forsikringen relevant )

som man kan læse under forsikrings dækning så dækker forsikringen alle
former for - vandskade specifikt og
aktuel skybrud se :

Entrepriseforsikring dækker
enhver skade på byggeriet :

Vand :
"Forsikringen dækker vandskade af
enhver art, for eksempel rørsprængninger,
oversvømmelser som følge
af højvande, skybrud, skypumpe,
tøbrud eller nedbør."

svar fra Codan :

Jeg har haft vores taksator Jesper Johnsen på besigtigelse på stedet og har
modtaget følgende fra ham:

INGEN SKADER AT SE,
HUS LIGGER PÅ EN SKRÅNING,
MEGET VAND KAN HAVE FOR VOLDT SKADE VED FLYD AF JORD,
HAR IKKE FÅET OPLYST SKADEDATOER,
MEN HVIS, SÅ VIL NIELS VENDE TILBAGE,
MÅSKE SKADE OVER 3 GANGE,
KAN INTET SIGE OM UDGIFTER TIL RENOVERING AF SKADERNE,
MENER SKADEN KUNNE HAVE VÆRET REDUCERET VED AT GRIBE JORDARBEJDET RIGTIGT
AN,
BLA. VED BORTLEDNING AF VAND,
FØLER IKKE, AT DER KAN REJSES ET DOKUMENTERET KRAV I SAGEN.

På baggrund af ovenstående kan jeg ikke realitetsbehandle sagen
og betragter derfor denne som afsluttet herfra

konklusion hvis codan sender taksator ud efter skaden er genoprettet så
dækker de ikke eller ?

Bedste hilsner
xman

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 00:11

On 2008-12-27 23:41:39 +0100, "xXx.Man" <non@mail.ko> said:

> konklusion hvis codan sender taksator ud efter skaden er genoprettet så
> dækker de ikke eller ?

Hvis forsikringen skal dække må man som hovedregel ikke foretage en
udbedring/reperation før selskabet har besigtiget skaden.

Mvh. Joakim

Fra : xXx.Man

Dato : 28-12-08 12:41

<JHP> skrev i en meddelelse

> Hvis forsikringen skal dække må man som hovedregel ikke foretage en
> udbedring/reperation før selskabet har besigtiget skaden.

der kom en taksator 6 uger efter skaden var meldt
så længe kan man ikke sætte et byggeri i stå
endvidere så var der fotos af begivenheden uanede mængder af sand for enden
af grunden ( der var skyllet væk )
sidst men ikke mindst var der 3 dage inden for 30 dage i sommeren 2007 der
sagtens kunne være årsag til skade
jeg kunne egentligt ikke se hvad det ellers skulle være ?

regards
X man

Fra : MAndersen

Dato : 29-12-08 01:50

Som jeg ser svaret fra taksatoren, handler det ikke kun om at han ikke
kan se skaderne, men også at han ikke har fået en opgørelse over den
tid i har brugt, samt hvad I har brugt tiden på.

Du skal fremvise billederne fra skaden, lave en liste over den tid du/
i har brugt på oprydning, skrive de datoer hvor skaderne skete, og
sende det til Codan igen. Når de har disse, samt dokumentation for at
skaden er anmeldt umiddelbart efter skaden, bør de erstatte dine
udgifter.

mvh
MAndersen

Fra : xXx.Man

Dato : 29-12-08 17:31

"MAndersen" <michael@dansoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>sende det til Codan igen. Når de har disse, samt dokumentation for at
>skaden er anmeldt umiddelbart efter skaden, bør de erstatte dine

det er skam sendt med :

se :

[...]

(inkl. diesel!).
Så det kostede os kun 4 x 350,- kr. + moms = 1.750 kr.
Sammenlagt har du haft ekstraudgifter for 44.118,75 kr. som direkte kan
henføres til de ødelæggelser skybruddene og vandmasserne herfra har
forårsaget, og så er det endda billigt sluppet set i relation til dine
genboer, hvor alt inventar og gulve måtte ud.