manglende vare
Fra : mirah20@yahoo.dk

Dato : 26-12-08 10:32

Har solgt en vare paa trendsales -150 ca. og køber påstår at varen
ikke er nået frem.TS.siger at jeg skal betale pengene tilbage, men
hvordan ved jeg at hun ikke lyver. det kunne jo selvf. os være mig der
ikke havde sendt varen, men hvem har ret ? ved godt det er en lille
sag, men rent principelt vil jeg gerne ha det korrekte svar til
fremover.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 26-12-08 18:36

mirah20@yahoo.dk formulerede spørgsmålet:

> men rent principelt vil jeg gerne ha det korrekte svar til
> fremover.

For fremtiden, send med TrackNTrace, ved godt det ikke hjælper i denne
handel.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : mirah20@yahoo.dk

Dato : 26-12-08 10:48

On 26 Dec., 12:36, Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> wrote:
> mira...@yahoo.dk formulerede spørgsmålet:

> For fremtiden, send med TrackNTrace, ved godt det ikke hjælper i denne
> handel.

Alligevel dejligt med et lille svar smil.

Fra : alexbo

Dato : 26-12-08 19:05

<mirah20@yahoo.dk> skrev

> [...]
>ikke havde sendt varen, men hvem har ret ? ved godt det er en lille
>sag, men rent principelt vil jeg gerne ha det korrekte svar til

Trendsales skriver i deres Spørgsmål- Svar

"Medmindre andet er aftalt, er det køber som bærer risikoen for forsendelse
af varen, og risikoen overgår til køber, når sælger har leveret varen til
transport (fx PostDanmark).
Hvis noget går tabt i posten, er det altså købers ansvar.
Men sælger skal selvfølgelig kunne bevise, at varen er sendt, i form af fx
en indleveringsattest eller en pakkekvittering."

Det svarer til købelovens §10
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der
at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden
er overgivet til en fragtfører

Men købeloven har også en § til forbrugerkøb.
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Så hvis det er et forbrugerkøb, har du ansvaret til køber har fået varen,
d.v.s kvitteret for den.
Er det et civilkøb, altså mellem to private, skal du bare bevise den er
sendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : mirah20@yahoo.dk

Dato : 26-12-08 11:17

On 26 Dec., 13:04, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> d.v.s kvitteret for den.
> Er det et civilkøb, altså mellem to private, skal du bare bevise den er

Ja har godt læst det, men syntes bare jeg har læst et sted at når
varen var smidt i postkassen så var ansvaret ikke mit mere. men dette
er måske forkert?

Fra : Nana

Dato : 27-12-08 00:03

> [...]

Ja har godt læst det, men syntes bare jeg har læst et sted at når
varen var smidt i postkassen så var ansvaret ikke mit mere. men dette

Det er ikke forkert, men du skal selvfølgelig kunne bevise at den er sendt.
Og det kan du teknisk set ikke, hvis du bare fyrer den i en postkasse. Send
den fra posthuset næste gang og køb en indleveringsattest til 8kr.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-12-08 21:34

alexbo wrote:

> Så hvis det er et forbrugerkøb, har du ansvaret til køber har fået
> varen, d.v.s kvitteret for den.
> Er det et civilkøb, altså mellem to private, skal du bare bevise den er
> sendt.

Det kan også være et forbrugerkøb hvis det er *formidlet* af en
erhvervsdrivende (Trendsales Aps).

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-12-08 01:49

On Fri, 26 Dec 2008 09:32:06 -0800 (PST), mirah20@yahoo.dk wrote:

> [...]
>ikke havde sendt varen, men hvem har ret ? ved godt det er en lille
>sag, men rent principelt vil jeg gerne ha det korrekte svar til

Regel nummer 1..

PostDanmarks medarbejdere er nogle sløsede og små-rapsende
medarbejdere som enten smider dine pakker og breve væk eller stopper
dem op under neglende....Eller alternativt spiller langbold med dem så
de er totalt smaskede når de kommer frem.

Ja hårde ord men jeg kender et UTAL af eksempler på breve der mystisk
forsvinder, pakker der gør ligeså og pakker der pludseligt ikke
indeholder det de startede med eller for den sags skyld vejer nær det
samme når de bliver vejet 2 steder på deres vej gennem postdanmarks
system.

Har bl.a en kollega som bestilte nogle højtaler enheder og da posten
indvejede dem vejede de 8-10 kilo men da han fik pakken vejede den få
hundrede gram og indeholdt en reklamejakke.

Det viste sig så at en uærlig postdanmark medarbejder havde lyst til
at stjæle enhederne og byttet rundt på et par pakkesedler ...

Derfor..

ALTID ALTID ALTID sende som pakke eller hvis køber selv bærer ansvaret
så send som alm post og altid sørge for at checke om pakken vejer så
nogenlunde det den skal når du får den i hånden.

Når jeg sender som alm post f.eks i bobleplast kuvert (ALTID på købers
eget ansvar) så bruger jeg min mobil til at filme først adressen og så
at brevet kommer i kassen i een ubrudt sekvens. Når brevet så ikke
kommer frem så ved personen at det ER sendt. (De kan ikke vide hvad
der er i men uanset hvad så burde brevet som jeg poster jo nå frem)..

Du kan også med fordel sende som pakke via GLS...Alle Blockbuster er
indleveringssted og så koster det "kun" 40-50 Kr at sende små pakker
imod PostDanmarks 70 Kr.

Henrik Madsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-12-08 12:52

Henrik Madsen skrev:
> [...]

> kommer frem så ved personen at det ER sendt. (De kan ikke vide hvad
> der er i men uanset hvad så burde brevet som jeg poster jo nå frem)..

Alt kan fuskes med, hvis det er det, man vil.

Send du bare to seperate filmclip til mig (et med adressen og et hvor du
smider den i postkassen), så skal jeg hurtigt hæfte dem sammen til en
ubrudt sekvens i mit videoredigeringsprogram

Indleveringsattesten er desværre nok det mest sikre pt... men selv den
er selvfølgelig ingen garanti mod hvad der rent faktisk var i
forsendelsen...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock