Softwarelicens købt i USA
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-12-08 14:32

Hej!

Inspireret af en anden gruppe, vil jeg gerne vide lidt om
software-licenser. Er det lovligt, at købe f.eks. Autodesk software i
USA, medbringe det til Danmark, og installere det på en firma-pc? F.eks.
Inventor - der er en del at spare.

Og er der forskel på at hente det direkte via nettet, eller medbringe
det selv i en kuffert? Skal sidstnævnte fortoldes i lufthavnen?

Software er betydeligt dyrere i lille Danmark - ved egentligt ikke
hvorfor(?)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : JK

Dato : 26-12-08 16:24

> [...]
>
> Og er der forskel på at hente det direkte via nettet, eller medbringe det
> selv i en kuffert? Skal sidstnævnte fortoldes i lufthavnen?

ja det skal vel fortoldes da deu kun må medbringe for ca. 3200 kroner

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-12-08 17:42

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
> software-licenser. Er det lovligt, at købe f.eks. Autodesk software i
> USA, medbringe det til Danmark, og installere det på en firma-pc?

Du vil typisk kun kunne købe i USA, hvis du har et amerikansk kreditkort,
dvs. fra en amerikansk bank. Med mindre du kan finde en butik, hvor Inventor
er "hyldevare" i ordets egentlige forstand og det tvivler jeg på. Det skal
du i alle fald sikre dig inden du tager afsted.

> Software er betydeligt dyrere i lille Danmark - ved egentligt ikke
> hvorfor(?)

Det gælder hele Europa kontra USA og det skyldes ikke kun den lave kurs på
$. Det har været sådan længe.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-08 12:01

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg på. Det skal
> du i alle fald sikre dig inden du tager afsted.

> Det gælder hele Europa kontra USA og det skyldes ikke kun

Det skyldes måske også at der skal forsendelse til, de mange
mellemhandlere skal have deres bid af kagen, nogle programmer
bliver oversat til dansk - etc. og da Danmark er et lille
sprogområde, er det relativt dyrt at foretage den slags
ændringer og så samtidig sikre sig at ens investering betaler
sig.

Ofte ser vi at MS og andre udenlandske firmaer både har norske
og svenske distributører hvor man kan finde deres hjemmesider
via et MS-link. MS-internetexplore findes først og fremmest på
engelsk, derpå på tysk, på spansk og evt. på svensk eller
norsk. Først sent kommer den på dansk.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-01-09 14:25

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> Det skyldes måske også at der skal forsendelse til, de mange
> mellemhandlere skal have deres bid af kagen, nogle programmer bliver
> oversat til dansk

Problemet gælder også programmer kun på engelsk og til elektronisk download.