Robinsonlisten - "skjulte reklamer"
Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-12-08 01:19

Hej

Jeg er på robinsonlisten og har været det længe. Det virker sådan set
også meget fint da jeg faktisk aldrig modtager reklamer fra citibank
og lign. steder og falck ringerikke i tide og utide og vil sælge mig
alt deres habengut mere.

Men men men..

Nu er min fagforening begyndt at sende mig reklamer for
forsikringsseksabet alka på fagforeningens brevpapir.

Jeg er godt klar over at alka er ejet primært af diverse fagforeninger
men alligevel syntes jeg det er groft at jeg bare fordi jeg er medlem
af en fagforening skal bombes med reklamer for deres "andre firmaer"
som i forhold til mit engagement med dem er helt uvedkommende.

Var det et helt "fremmed" firma som sendte mig en adresseret
reklameskrivelse så kunne jeg så vidt jeg er orienteret gå til
nærmeste politi og anmelde dem for overtrædelse af loven.

Hvad har jeg af muligheder her ?

Jeg har forsøgt at tilskrive dem via mail og forklaret dem at jeg IKKE
ønsker at få reklamer for alt muligt skrammel som INTET har med mit
medlemsskab af fagforeningen at gøre men de har valgt ikke at svare så
jeg ved reelt ikke om de har tænkt sig at slette mig af listen og jeg
ville derfor gerne være forberedt på hvad jeg skal gøre ved en evt.
gentagelse.

Desværre har de valgt at medsende et svarkort og ikke en kuvert.
Kuverter plejer ellers at være gode til at give sin utilfredshed til
kende når man fylder den med noget tungt og lader "modtageren
betale"..

Henrik Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-12-08 01:57

Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjern.cybercity.dk> wrote in

> Nu er min fagforening begyndt at sende mig reklamer for
> forsikringsseksabet alka på fagforeningens brevpapir.

Hvilket du har givet dem tilladelse til, fagforeningen reklamerer for deres
eget produkt, en forsikring på specielle vilkår udbudt af Alka.

> Hvad har jeg af muligheder her ?

Snak med fagforeningen - ring hvis de ikke svarer på email.

Alternativt, skift fagforening.

Du har selvfølgelig også muligheden bare at sige ja tak til det gode tilbud
;)

Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-12-08 10:36

On 26 Dec 2008 00:57:29 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjern.cybercity.dk> wrote in

>Hvilket du har givet dem tilladelse til, fagforeningen reklamerer for deres
>eget produkt, en forsikring på specielle vilkår udbudt af Alka.

Ok, men så kan man vel godt sige at den e-mail jeg sendte til dem hvor
jeg i skarpe vendinger frabeder mig den slags er en slags "udmeldelse"
af den ordning.

>Snak med fagforeningen - ring hvis de ikke svarer på email.

Det vil jeg så gøre.

>Alternativt, skift fagforening.

Det vil jeg så IKKE gøre...Jeg har det fint med at stå i den
fagforening jeg gør og jeg ville føle mig som en nasserøv hvis jeg
meldte mig ud men stadigvæk lukrerede på de overenskomster de
forhandler.

>Du har selvfølgelig også muligheden bare at sige ja tak til det gode tilbud
>;)

Gode tilbud ... Jeg må le..

Jeg har idag GF-Forsikring.

Her er lidt sammenligninger, alle sammenligninger er baseret på at jeg
har alle mine forsikringer i det pågældende selskab og dermed får max
rabat. Alka ved også at jeg er fagforeningsmedlem.

Bilforsikring med kasko (8 år's skadefri kørsel i egen bil)

Alka 5064 - GF-Forsikring 3932

Hos alka er selvrisikoen endda større og hos GF-forsikring er jeg med
i en klub så der får jeg endda som regel penge tilbage hvert år.

Husforsikring

Alka 3625 - GF-Forsikring 2474

Hos GF er selvrisikoen dog 500 højere end hos alka.

Indboforsikring

Alka 984 - gf-forsikring 1031

Ergo kan vi konstatere følgende.

Alka = 9673

GF = 7437

Ergo er det gode tilbud som jeg så ikke lige tager imod 2236 Kr
dyrere. (Og så har jeg endda ikke medregnet de 500-1000 Kr jeg årligt
modtager fra gf på min overskudsdeling på bilforsikringen).

Jeg kigger mine forsikringer efter sådan ca hvert ½ år og har altid
alka med som en af mulighederne...Jeg har bare ALDRIG oplevet at de
ligger i top 3 over de billigste.

Det er ligesom også derfor jeg helst er fri for deres "gode" tilbud

Henrik Madsen

Fra : Brian H

Dato : 26-12-08 11:03

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjern.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dyrere. (Og så har jeg endda ikke medregnet de 500-1000 Kr jeg årligt
> modtager fra gf på min overskudsdeling på bilforsikringen).

Er du sikker på at de har nøjagtigt samme dækning?

Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-12-08 11:39

On Fri, 26 Dec 2008 11:03:12 +0100, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>Er du sikker på at de har nøjagtigt samme dækning?

Nu er det jo umuligt helt at sammenligne forsikringer, det sørger
forsikringsselskaberne jo for ved aldrig at have helt sammenlignelige
produkter men ihvertfald for de 2 af forsikringerne er jeg rimelig
sikker. Bilforsikring er der kun tale om små forskelle i selvrisiko og
den ansvarspligtige husforsikring er jo også rimelig lovreguleret.

Men ellers har jeg som sagt valgt samme dækning på alt der var muligt
og jeg har ikke tilvalgt ting der gjorde forsikringen billigere hos
det ene selskab hvis det andet ikke havde (Kunne f.eks spare ved alka
ved at binde mig til at bruge deres "fordelsværksteder" ved skader
dækket af forsikringen).

Men uanset hvad så tror jeg ikke på at Alka kan barbere 2200 Kr af
deres forsikringspriser samt give mig overskudsdeling som gf kan og
hvis de kan så må jeg sige at de sælger deres produkt MEGET dårligt på
deres hjemmeside i så fremt fald..

Henrik Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-08 12:18

Henrik Madsen skrev:

> Ok, men så kan man vel godt sige at den e-mail jeg sendte til dem hvor
> jeg i skarpe vendinger frabeder mig den slags er en slags "udmeldelse"
> af den ordning.

Loven skriver specifikt at det er forbudt et firma at sende dig
reklamer hvis du har frabedt dig det over for firmaet. Så er det
i øvrigt i den forbindelse ligegyldigt om du står på
Robinsonlisten eller ej.

--
Bertel

Fra : Klaus H

Dato : 26-12-08 12:34

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:h6f9l4l0sgqa1f91cni2qsttvb76s5dksa@news.stofanet.dk...

> [...]
> reklamer hvis du har frabedt dig det over for firmaet. Så er det
> i øvrigt i den forbindelse ligegyldigt om du står på

En fagforening er ikke et firma. Det er vel derfor der ikke skrides ind?

Klaus H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-08 12:55

Klaus H skrev:

> En fagforening er ikke et firma. Det er vel derfor der ikke skrides ind?

Hvem mener du skulle skride ind? Det er op til den forulempede at
føre en civil retssag - eller at forbrugerombudsmanden gør det på
manges vegne hvis der er klager nok.

Det kan i øvrigt være at fagforeningen har sikret sig tilladelsen
ved en tilmelding som spørgeren har overset. Jeg ved det ikke.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 26-12-08 21:27

On 26 Dec., 12:33, "Klaus H" <khv...@6705e.dk> wrote:

> En fagforening er ikke et firma. Det er vel derfor der ikke skrides ind?

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/markedsfoeringslovens-anvendelsesomraade/fagforening/

/Codexx

Fra : Klaus H

Dato : 27-12-08 10:41

cut>
> En fagforening er ikke et firma. Det er vel derfor der ikke skrides ind?

> [...]

Så blev man igen lidt klogere

Klaus H

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-12-08 01:40

On Fri, 26 Dec 2008 20:26:38 -0800 (PST), Codexx
<jensbacher@hotmail.com> wrote:

>http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/markedsfoeringslovens-anvendelsesomraade/fagforening/

Avs ... takker for linket.

Tror liiiige jeg vil kontakte dem igen og udbede mig et svar på
hvorfor de vælger at sende mig alka reklamer på deres brevpapir når
jeg er på robinsonlisten.

Henrik Madsen