Terapi, og moms?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-08 21:07

Hej Ng.

Jeg lurer lidt over, om terapi er momsfri ydelser?

Jeg har fundet følgende:

Citerer fra momsvejledningen:
D.11.1.4 Anden egentlig sundhedspleje

De grundlæggende betingelser, der skal vurderes, inden en ydelse kan opnå
fritagelse for moms som anden egentlig sundhedspleje, er følgende:

a.. Hvis behandlingen foretages af en autoriseret medicinalperson og i
henhold til den pågældendes autorisation, er den uden videre momsfri.
b.. Det samme gælder, hvis behandlingen berettiger til refusion efter den
offentlige sygesikringsordning.
c.. Hvis ingen af betingelserne efter de to ovenstående punkter er
opfyldt, tages der hensyn til, om behandlingen (eventuelt i forhold til en
bestemt patientgruppe) af Sundhedsstyrelsen anses for at høre under det
sundhedsmæssige område, f.eks. derved at behandlingen sker efter henvisning
fra læge eller hospital.
Af dommen i sag C-45/01 fremgår det, at fritagelsen omfatter behandling af
personer i sin helhed, herunder ydelser, der udføres af personer, der ikke
er læger, men som udfører ydelser, som er knyttede til lægegerningen, f.eks.
psykoterapeutiske behandlinger, der udføres af uddannede psykologer.

Af dommen i sag C-45/01 fremgår det desuden, at det er medlemsstaterne, der
i national ret fastsætter regler for, hvornår en institution anerkendes som
en institution, der yder sundhedspleje. Anerkendelse forudsætter ikke en
formel anerkendelsesprocudure, og anerkendelsen skal ikke nødvendigvis følge
af nationale bestemmelser af afgiftsmæssig karakter. Ved afgørelsen skal den
nationale ret hense til alle relevante forhold og navnlig de faktiske
omstændigheder, når det vurderes om en institution opfylder betingelserne
for anvendelsen af fritagelsen.

Men en hver kan kalde sig terapeut - det er ikke en beskyttet titel, det
kræver reelt hverken uddannelse, eller autorisation..

Så mit spørgsmål er:

Kan en virksomhed, der sælger ydelser, og vare der er belagt med moms,
udvide "sortimentet" og tilbyde momsfri terapi?

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Bo

Dato : 23-12-08 15:41

On 23 Dec., 22:06, "Petersen_Michael"
<petersen_michael.dengyldnemåg...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Kan en virksomhed, der sælger ydelser, og vare der er belagt med moms,
> udvide "sortimentet" og tilbyde momsfri terapi?

Til Borger i Nyborg (kun kongelige kan være "Residerende" hvis
man er Indsat i et Statsfængsel er man ikke Borger i Nyborg
Du kan få et "Blivende tilsagn mod betaling af 300 kr. hos SKAT.dk"
De svarer normalt indenfor 3-4 hverdage ! vh Bo

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-08 14:36

Bo <solfranz47@gmail.com> wrote:

> [...]
> Du kan få et "Blivende tilsagn mod betaling af 300 kr. hos SKAT.dk"
> De svarer normalt indenfor 3-4 hverdage ! vh Bo

Er det noget ordgejl du har juridisk belæg for at slynge ud?

En hver kan være residerende i sit domicil...

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : alexbo

Dato : 24-12-08 11:35

"Petersen_Michael" skrev

> Kan en virksomhed, der sælger ydelser, og vare der er belagt med moms,
> udvide "sortimentet" og tilbyde momsfri terapi?

Ja, hvis kravene til at en ydelse er momsfri er overholdt.

Og så er du tilbage til start, det er ikke virksomhedens øvrige sortiment
der betyder noget, det er den momsfri ydelse der skal kunne opfylde
betingelserne.
Du har selv citeret fra betingelserne, om de er opfyldt eller ej er svært at
se herfra.

Det skal sikkert være noget i retning af nedenstående.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-08 14:38

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:
> "Petersen_Michael" skrev

> Ja, hvis kravene til at en ydelse er momsfri er overholdt.

Ja, det er jo lige det, tak for info.

God jul.

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-12-08 11:50

> [...]
> læge eller hospital."
> "f.eks. psykoterapeutiske behandlinger, der udføres af

Den sidste passus "... der udføres af uddannede psykologer"
kan man godt stryge. Man kan ikke være uudannet psykolog -
akkurat som man ikke kan være uudannet læge. Begge titler er
beskyttede og kravene er at man faktisk er uddannet
cand.psych. eller tilsvarende fra et universitet.
Der var en gang hvor enhver kunne kalde sig for psykolog - det
gælder ikke længere.

Fra : alexbo

Dato : 25-12-08 12:42

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> Den sidste passus "... der udføres af uddannede psykologer" kan man godt
> stryge.

Så bliver der "f.eks. psykoterapeutiske behandlinger" tilbage, de kan
udføres af hvem som helst.

Man kunne nok stryge" uddannede" når der ikke findes uuddannede,
men det gør ikke noget synes jeg at der gøres opmærksom på at selve det at
man føler sig som lidt af en psykolog eller har taget et kursus i
psykoterapi ikke er nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-12-08 13:32

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> Så bliver der "f.eks. psykoterapeutiske behandlinger"
> tilbage, de kan udføres af hvem som helst.

Næ, blot "psykoterapeutiske behandlinger der udføres af
psykologer" eller "behandlinger udført af cand.psych.aut'er"
eller "behandlinger udført at psykologer med speciale i
psykoterapi")

> [...]
> at selve det at man føler sig som lidt af en psykolog eller
> har taget et kursus i psykoterapi ikke er nok.

Enhver kan kalde sig for psykoterapeut - ikke enhver kan kalde
sig for psykolog. Jf. i øvrigt ovenover.

Du ville jo heller ikke skrive "behandlinger udført af
uddannede læger"? hvis du skal være helt ærlig. For ville man
så ikke spørge sig selv om der faktisk findes uudannede læger?

Men som et slags forstærkelsesadjektiv i reklameøjemed kunne
man naturligvis bruge det, men næppe i en lovtekst.

Fra : Herman Persson

Dato : 24-12-08 17:49

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:495144e1$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kan en virksomhed, der sælger ydelser, og vare der er belagt med moms,
> udvide "sortimentet" og tilbyde momsfri terapi?

Det er vist ikke helt enkelt, for SKAT skriver:

http://www.skat.dk/Skat.aspx?oId=337128&vId=0

Hvordan det så forholder sig, hvis uddannelsen IKKE er fuldført før år 2000
er svært at se.

Hilsen Herman.