Retsplejeloven: er dette en ransagning ell~
Fra : Per

Dato : 23-12-08 20:42

Hej Ng !

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-19280471.html

Policen leder efter beviser på en mistænkts telefon iform af videoklip ifm.
blufærdighedskrænkelse

Hvad vil i kalde dette efterforskningskridt ?

Jeg tænker selvfølgelig på om det er et lovligt indgreb efter retsplejens
regler ?

mvh. Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-12-08 00:22

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad vil i kalde dette efterforskningskridt ?
>
> Jeg tænker selvfølgelig på om det er et lovligt indgreb efter retsplejens

Jep:
Kapitel 72

Legemsindgreb

§ 792. Som led i efterforskningen kan der efter reglerne i dette kapitel
foretages legemsindgreb mod sigtede og andre ved

1) besigtigelse af legemets ydre, optagelse af fotografier, aftryk og
lignende af legemets ydre samt visitation af det tøj, som den pågældende er
iført (legemsbesigtigelse), og

2) nærmere undersøgelse af legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af
spyt- eller blodprøver eller andre tilsvarende prøver, røntgenundersøgelse
og lignende (legemsundersøgelse).

§ 792 a. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og

2) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen.

Blufærdighedskrænkelse er undergivet offentlig påtale og indgrebet må siges
at være af væsentligt betydning for sagen (sikring af beviser).

Herved forudsætter jeg at man leder efter telefonen på pgl.
Derudover er reglerne om ransagning interessante, når man skal se på
indholdet af telefonen (genstanden)
Ransagning

§ 793. Politiet kan efter reglerne i dette kapitel foretage ransagning af

1) boliger og andre husrum, dokumenter, papirer og lignende samt indholdet
af aflåste genstande og

2) andre genstande samt lokaliteter uden for husrum.

Stk. 2. Undersøgelser af lokaliteter eller genstande, som er frit
tilgængelige for politiet, er ikke omfattet af reglerne i dette kapitel.

Stk. 3. Ransagning for at eftersøge en mistænkt, der skal anholdes, eller en
person, der skal pågribes med henblik på fuldbyrdelse af en straffedom eller
forvandlingsstraffen for bøde, kan tillige finde sted efter §§ 759 og 761.
Om undersøgelse af en persons legeme og visitation af det tøj, som den
pågældende er iført, gælder reglerne i kapitel 72. Om undersøgelse af breve,
telegrammer og lignende under forsendelse gælder reglerne i kapitel 71.

§ 794. Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
mistænkt har rådighed over, må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og

2) ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.

Stk. 2. Ved ransagning af de i § 793, stk. 1, nr. 1, nævnte arter kræves
tillige, enten at sagen angår en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængselsstraf, eller at der er bestemte grunde til at antage, at
bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan findes ved
ransagningen.

Kurt