Funktionærloven §3
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 10:06

Hej

Spørgsmål vedr funktionærlovens §3
Minimumserstatningen på de 3 mdr man skal have ved fritstilling, gælder det
fra start af fritstillingsperioden eller fra start af evt ny ansættelse

Ex
Opsigelsesperiode er 9 mdr
Efter 2 mdr fritstilles funktionæren
Efter 2 mdr ansættes funktionæren i andet ikke konkurrende firma til højere
løn

Har funktionæren krav på 1 mdr løn (resterende erstatning) og derefter
modregne
Eller 3 mdr (minimum erstatning som jeg læser det)
De resterende 2 mdr indtil opsigelsesoperioden udløber kan den gamle
arbejdsplads selvfølgelig modregne

Comments?

- Peter

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-12-08 12:51

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Opsigelsesperiode er 9 mdr
> Efter 2 mdr fritstilles funktionæren
> Efter 2 mdr ansættes funktionæren i andet ikke konkurrende firma til

Er man ikke fritstillet fra det øjeblik opsigelsen træder i kraft ?
--
Venlig Hilsen
Brian Sørup

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 13:07

"Brian Sørup" wrote

> Er man ikke fritstillet fra det øjeblik opsigelsen træder i kraft ?

Ikke nødvendigvis, det afhænger af hvad der aftales/omstændigheder etc
(Jeg går ud fra at der er tale om en funktonær og ikke timelønnet
medarbejder)

Fritstillelse betyder reelt at arbejdsgiveren uberettiget nægter at modtage
funktionæren i sin tjeneste jvf §3 i funktionærloven
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

- Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-12-08 13:40

> [...]
>
> Fritstillelse betyder reelt at arbejdsgiveren uberettiget nægter at
> modtage funktionæren i sin tjeneste jvf §3 i funktionærloven

Nej, hvis amn nægter at modtage nogen i sin tjeneste, betyder de også, at
man ikke får løn.
Hvis man bliver fritstillet får man løn, men skal ikke/må ikke komme på
arbejde.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 17:59

"Per Christoffersen" wrote

> Nej, hvis amn nægter at modtage nogen i sin tjeneste, betyder de også, at
> man ikke får løn.

Der er ikke noget der hedder "fritstillet" i funktionærloven
Hvilke paragraffer mener du så der er gældende?

- Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-12-08 23:05

> "Per Christoffersen" wrote

> Der er ikke noget der hedder "fritstillet" i funktionærloven
> Hvilke paragraffer mener du så der er gældende?

Alle paragraffer + ansættelsesaftalen.
Det er en helt almindelig opsigelsessituation, hvor arbejdsgiveren bare har
meddelt den ansatte, at vedkommende ikke skal komme på arbejdspladsen. Det
er jo arbejdsgiverens ret, som den der leder arbejdet.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 23:52

"Per Christoffersen"

> [...]
> har meddelt den ansatte, at vedkommende ikke skal komme på arbejdspladsen.
> Det er jo arbejdsgiverens ret, som den der leder arbejdet.

Hvordan mener du at sagen stiller sig hvis funktionæren tager andet arbejde
i ikke konkurrende virksomhed i umiddelbart forlængelse af en fritstilling?

Skal funktionæren kontraopsige eller oppebærer funktionæren løn i min 3 mdr
hvorefter tidligere arbejdsgiver kan modregne for resten af perioden indtil
opsigelsesperioden udløber

I bekræftende fald i hvilken paragraf mener du at dette står beskrevet hvis
ikke §3 i funktionærloven?

- Peter

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-12-08 19:05

Peter Lykkegaard wrote, On 12/23/08 1:06 PM:
> [...]
>
> Fritstillelse betyder reelt at arbejdsgiveren uberettiget nægter at modtage
> funktionæren i sin tjeneste jvf §3 i funktionærloven

ovenstående eksempel på 100% autoriseret faktuelt forkert mund-lort,
uden mening og uden et gran af sandhed i sig. hvis man vil svare på
spørgsmål, kan man i det mindste gøre alle andre en tjeneste at sætte
sig en bitte-smule ind i tingene, før man fyrer sit ubrugelige mundlort
af. et bitte-eksempel på mundlort er påstanden om at fritstillelse
betyder uberettiget "nægte at modtage osv... jvf. mere mundlort", men
jeg orker ikke at afklare det hele - svaret er fuldstændigt forkert fra
start til slut.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-12-08 19:12

Master Fat Bastard wrote:
> ovenstående eksempel på 100% autoriseret faktuelt forkert mund-lort,

*PLONK*

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 20:13

"Master Fat Bastard" wrote

> ovenstående eksempel på 100% autoriseret faktuelt forkert ...

Kan du ikke lige ridse op hvor du ellers finder paragrafferne vedr
fritstillelse i funktionærloven?
Det ville løfte niveauet en anelse

- Peter

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-12-08 22:02

Peter Lykkegaard wrote, On 12/23/08 8:13 PM:
> "Master Fat Bastard" wrote

> Kan du ikke lige ridse op hvor du ellers finder paragrafferne vedr
> fritstillelse i funktionærloven?
> Det ville løfte niveauet en anelse
>
> - Peter

læs per christoffersen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-08 22:29

"Master Fat Bastard" skrev

> læs per christoffersen.

Er det det bedste du kan komme med?
Per har ikke redegjort hvilken anden paragraf der kommer i spil

- Peter

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 24-12-08 13:21

Peter Lykkegaard wrote, On 12/23/08 10:29 PM:
> "Master Fat Bastard" skrev

> Er det det bedste du kan komme med?
> Per har ikke redegjort hvilken anden paragraf der kommer i spil
>
> - Peter

tilgengæld aner du ikke en fis om hvad du vrøvler om og han ser ud til
at vide lidt mere end dig om det.

så du kan bare fortsætte diskussionen med ham. iøvrigt er det ikke
alting der står i paragrafferne, nogen ting står der ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 13:41

"Master Fat Bastard" wrote

> så du kan bare fortsætte diskussionen med ham.

Det var hurtigt du gav op?

> iøvrigt er det ikke alting der står i paragrafferne, nogen ting står der
> ikke.

Så er det da rart at vi har arbejdsretten og domstolene så det der står
mellem linjerne kan blive tydeliggjort for os alle

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 23-12-08 14:34

"Brian Sørup" skrev

> Er man ikke fritstillet fra det øjeblik opsigelsen træder i kraft ?

Jo man er i hvert fald ikke ansat længere, men det er perioden fra
opsigelsen
til ikrafttrædelsen, der spørges om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-12-08 13:44

> [...]
> Minimumserstatningen på de 3 mdr man skal have ved fritstilling, gælder
> det fra start af fritstillingsperioden eller fra start af evt ny

§3 har intet med fritstillelse at gøre. Den har at gøre med uberettiget
bortvisning.
De to situationer kan på ingen måde sammenlignes.

Erstatningen efgter §3 er ikke afhængig af andre forhold end den
uberettigede bortvisning, og hvad der måtte indvindes ved andet lønarbejde
er derfor uden betydning.

En fritstillelse betyder at man stadig for løn, men ikke skal/må komme på
arbejde. En fritstillelse varer opsigelsesperioden ud, og man skal derfor
have normal løn i hele opsigelsesperioden.
Dette ophører selvfølgelig hvis man selv 'kontraopsiger' undervejs i
opsigelsesperioden, feks. for at starte på et nyt arbejde.

/Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-12-08 14:29

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Dette ophører selvfølgelig hvis man selv 'kontraopsiger' undervejs i
> opsigelsesperioden, feks. for at starte på et nyt arbejde.

Ved fritstilling skal man ikke kontraopsige for at kunne tage
andet arbejde i ikke konkurrerende virksomhed.
Den fritstillende arbejdsgiver skal udbetale løn i hele opsigelses-
perioden men kan dog efter minimalopsigelsesperioden (typisk 3 måneder)
modregne i lønnen fra den nye arbejdsgiver.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : alexbo

Dato : 23-12-08 14:34

"Per Christoffersen" skrev

> §3 har intet med fritstillelse at gøre. Den har at gøre med uberettiget
> bortvisning.
> De to situationer kan på ingen måde sammenlignes.

Jo efter min mening er de ens.
En fritstilling er arbejdsgiverens bortvisning af den ansatte uden at det
begrundes med forhold der kan lastes den ansatte.
Det er ganske enkelt at firmaet har ikke brug for dig, gå bare hjem.

Hvis en bortvisning er berettiget f.eks. p.g.a. tyveri eller illoyalitet
behøver arbejdsgiveren slet ikke betale løn til den "fritstillede".

En fritstilling er ikke et tilbud som den ansatte kan modtage eller lade
være, han er bortvist.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-12-08 12:22

Per Christoffersen wrote:
> En fritstillelse betyder at man stadig for løn, men ikke skal/må komme på
> arbejde.

Gør den nu det?

Jeg ved godt, at denne betydning ofte bruges, men jeg mener at have
lært, at en fritstilling blot er en annullering af medarbejderens
opsigelsesvarsel - altså således at en fritstillet medarbejder stadig
kan have pligt til at møde på arbejde, men han har ret til sige op
øjeblikkeligt, hvilket typisk vil være relevant, hvis han finder andet
arbejde.

--
Allan Olesen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 12:41

"Allan Olesen" wrote

> Jeg ved godt, at denne betydning ofte bruges, men jeg mener at have lært,
> at en fritstilling blot er en annullering af medarbejderens
> opsigelsesvarsel -

Dato for ophør af ansættelse kan arbejdsgiver ikke ændre på når den først er
varslet
Medarbejder kan så kontraopsige

> altså således at en fritstillet medarbejder stadig kan have pligt til at
> møde på arbejde

Det gælder kun ved en suspension
En fritstilling er uigenkaldelig fra arbejdsgivers side

>, men han har ret til sige op øjeblikkeligt, hvilket typisk vil være
>relevant, hvis han finder andet arbejde.

Imo kan det være en lidt "dum" beslutning rent økonomisk set
Men det kan komme på tale hvis man starter i konkurrende virksomhed

- Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-12-08 13:05

Peter Lykkegaard wrote:
> "Allan Olesen" wrote

> Dato for ophør af ansættelse kan arbejdsgiver ikke ændre på når den først er
> varslet
> Medarbejder kan så kontraopsige

Det er for dælen også den situation, jeg skriver om. Hvis
opsigelsesvarslet fra min side er en måned, gælder det som udgangspunkt
også ved kontraopsigelse.

Arbejdsgiver kan så frivilligt acceptere at fjerne dette varsel, så jeg
har lov at kontraopsige med øjeblikkelig virkning. Det skal du ikke
bilde mig ind, at han ikke kan gøre på ethvert tidspunkt efter opsigelsen.

Denne frivillige forkortelse af varslet behøver ikke være koblet sammen
med en aftale om, at man skal blive væk fra arbejdspladsen.

--
Allan Olesen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 13:33

"Allan Olesen"

> Det er for dælen også den situation, jeg skriver om. Hvis
> opsigelsesvarslet fra min side er en måned, gælder det som udgangspunkt
> også ved kontraopsigelse.

Hvis du fritstiller en medarbejder så vil det være lidt dumt af
medarbejderen at lave en kontraopsigelse ...

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 24-12-08 13:18

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev

> Gør den nu det?

Ja.

"Hvis din arbejdsgiver fritstiller dig og dermed uigenkaldeligt giver afkald
på din arbejdskraft"
http://www.adir.dk/sw27235.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 23-12-08 14:19

> [...]

> Minimumserstatningen på de 3 mdr man skal have ved fritstilling, gælder
> det fra start af fritstillingsperioden eller fra start af evt ny
Fra starten af fritstillingen.
Hvis man går direkte over i et nyt arbejde har man 3 mdr. med dobbelt løn,
Hvis man går 3 mdr. uden arbejde og starter nyt, opnår man ikke dobbelt løn.

> [...]
> Efter 2 mdr ansættes funktionæren i andet ikke konkurrende firma til
> højere løn Har funktionæren krav på 1 mdr løn (resterende erstatning) og
Ja

> Eller 3 mdr (minimum erstatning som jeg læser det)
Det gør jeg ikke.

> De resterende 2 mdr indtil opsigelsesoperioden udløber kan den gamle
> arbejdsplads selvfølgelig modregne

http://netjura.da.dk/sw19860.asp
http://www.djoef.dk/online/view_txttung?ID=2279

mv
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 00:17

"alexbo" wrote

> Fra starten af fritstillingen.

Ok tak
Der er delte meninger rundt omkring

Nogen mener løbende md +3 mdr
HK Midt mener det er fra den dag jeg modtog opsigelsen og hun var meget
stædig selvom hun fik tre chancer til at tilbyde at hun vil undersøge det
nærmere :(
HK (hovedkontoret) mener det samme du har beskrevet
Hovedkontoret vil undersøge sagen til bunds og melde tilbage i starten af
januar

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 24-12-08 11:21

"Peter Lykkegaard" skrev

> Der er delte meninger rundt omkring
> Nogen mener løbende md +3 mdr

Jeg havde ikke lige overvejet muligheden af en fritstilling midt i måneden.
Indtil videre synes jeg vi skal regne med at opsigelser og fritstilling er
fra månedskifter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 12:26

"alexbo" wrote

> Jeg havde ikke lige overvejet muligheden af en fritstilling midt i
> måneden.

Jeg blev fritstillet pr 12 dec

> Indtil videre synes jeg vi skal regne med at opsigelser og fritstilling er
> fra månedskifter.

HK (hovedkontoret) er så af en anden mening
Det er derfor jeg gerne vil have lidt forskellige syn på sagen
Hovedkontoret har lovet at undersøge det nærmere så jeg kan få en præcis
melding fra deres jurister - forhåbentlig - de sidste 3 mdr har jeg tabt en
del for HK, overvejer Prosa eller noget helt tredje i stedet

Jeg vil da gerne forære kommune/stat lidt ekstra i 2009, hmm alternativt kan
da jeg smide dem ind som ekstraordinær indbetaling til pensionen

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 24-12-08 12:42

"Peter Lykkegaard"skrev

> Jeg blev fritstillet pr 12 dec

Hvis du også er startet det nye arbejde en skæv dato, kan man lave mange
forskellige regnestykker,.

Nu var første oplæg tilsyneladende et rent snit.
Opsigelsesperiode er 9 mdr
Efter 2 mdr fritstilles funktionæren
Efter 2 mdr ansættes funktionæren i andet ikke konkurrende firma til højere
løn

Men jeg er så enig i at løbende måned plus 3 fra fritstillingen vil være det
rigtige ved skæve datoer.

På side 14 i linket er en fritstiilling d. 2/3, erstatningen beregnes fra
31/3.

https://130.225.62.31/jura/9.semester/2007/videregaende_arbejdsret/noter/SAMLET-OVERSIGT_0410-2007-4.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-08 13:39

"alexbo" wrote

> På side 14 i linket er en fritstiilling d. 2/3, erstatningen beregnes fra
> 31/3.

Jep, det er præcis den forklaring jeg har fået fra en tidligere chef, men HK
mener det er forkert
Det er skal ikke være nemt :(

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 20:14

alexbo wrote:

> En fritstilling er ikke et tilbud som den ansatte kan modtage eller lade
> være, han er bortvist.

I visse situationer (hvis virksomheden ikke har relevant arbejde til
funktionæren i opsigelsesperioden) kan fritstilling være en pligt for
virksomheden
<http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080714/news01/80714009/>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-12-08 14:54

alexbo wrote:

> Tja, jeg synes det virker lidt plat at arbejdstageren vil have
> minimalerstatningen uden at have et reelt behov. De vil have erstatning
> og løn samtidig.

Du mener ligesom de direktører som har forhandlet sig frem til 7 års løn
i tilfælde af at de kører virksomheden i sænk og bliver fyret

Vi har for længst forladt den juridiske diskussion.

--
Jesper Lund