11 årigs forældre erstatningsansvarlig
Fra : C. Overgaard

Dato : 22-12-08 15:45

Da jeg for secretprisonsforteens.dk var ved at finde materiale om et
privat fængsel i Nordskoven hvorfra at to unge mennesker undslap og
begik røveri, så fandt jeg denne artikel om en 11 årig, som er
beskyldt for at ødelægge to skilte.

http://bornholm.nu/?Id=21716

Der står at forældrene skal betale, men er det fordi at man mener at
de har svigtet deres tilsynspligt?

Er denne regel normalt ikke rettet imod forældre til yngre børn? Jeg
troede at han selv skulle betale gildet, når han bliver 18 år.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-08 00:09

C. Overgaard skrev:

> http://bornholm.nu/?Id=21716
>
> Der står at forældrene skal betale, men er det fordi at man mener at
> de har svigtet deres tilsynspligt?

Nej, det er fordi skribenten (eller politiet) ikke har
forstået loven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 00:09

C. Overgaard wrote:

> http://bornholm.nu/?Id=21716
>
> Der står at forældrene skal betale, men er det fordi at man mener at de
> har svigtet deres tilsynspligt?

Sandsynligvis er det journalisten som har misforstået tingene (den
kriminelle lavalder, som også blandes ind i artiklen, har intet med
erstatningsansvaret at gøre; næsten alt i denne artikel er forkert). Som
du skriver kan forældrene kun idømmes et erstatningsansvar hvis de har
svigtet deres tilsynspligt.

--
Jesper Lund

Fra : DADK

Dato : 23-12-08 14:14

Jesper Lund wrote:

> [...]
> erstatningsansvaret at gøre; næsten alt i denne artikel er forkert).
> Som du skriver kan forældrene kun idømmes et erstatningsansvar hvis

Er loven da lavet om? Lad "os sige", at jeg kender én, der fik en dom for
"hærværk" da han var 14 år, fordi han havde sparket en dør op på en skole,
der smadrede en håndvask. Det endte i retten, og forældrene blev dømt til at
betale.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-08 14:32

DADK skrev:

> [...]
> der smadrede en håndvask. Det endte i retten, og forældrene blev dømt til at

Er du sikker på, at det ikke er drengen, der er blevet dømt,
og at forældrene så selv har valgt at betale? Hvis loven er
lavet om, er det mange år siden.

Der har faktisk været tale om at lave loven om, så
forældrene netop kommer til at hæfte. Men indtil videre er
det blot en politisk ide.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-09 20:17

Kim Ludvigsen wrote:

> Er du sikker på, at det ikke er drengen, der er blevet dømt,
> og at forældrene så selv har valgt at betale? Hvis loven er
> lavet om, er det mange år siden.

Jeg er 100% sikker på at værgerne stod som ansvarlige, og dermed dem der
skulle betale penge.

Fra : N/A

Dato : 23-12-08 19:42

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-12-08 10:37

Den Tue, 23 Dec 2008 00:08:49 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Nej, det er fordi skribenten (eller politiet) ikke har forstået loven.

Sikke et juridisk intelligent svar.
Kan du ikke holde dig til pc sikkerhed, som du (måske) har bedre forstand
på. Jura kender du jo ikke en skid til, du kommer kun med amatøragtige
kommentarer.
Tag "fidusen" i hånden og fuck off!

---
KE.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-12-08 11:34

Den Tue, 23 Dec 2008 11:18:29 +0100 skrev Ole C:

> Det er da vist gået helt galt med din pottetræning i sin tid......

Det er da åndssvagt at alle mulige "amatører" kommer med deres ubrugelige
meninger, bare for at skabe trafik til deres hjemmesider, så Google ads
og andre reklame org. godtgør med et par håndører.

---
KE

Fra : Padre

Dato : 23-12-08 09:24

On 23 Dec., 14:32, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Der har faktisk været tale om at lave loven om, så
> forældrene netop kommer til at hæfte. Men indtil videre er
> det blot en politisk ide.

Ansvarslæren er som udgangspunkt ikke fastlagt i lov men i retssædvane
og retspraksis. Der findes selvfølgelig love, som indeholder regler om
erstatningsansvar såsom færdselsloven, men der findes ikke en lov, som
overordnet fastslår, fx. hvornår voksne og børn er
erstatningspligtige.

Vi har derimod erstatningsansvarsloven, som fastslår, hvad man kan
komme til at betale erstatning for, når man har pådraget sig et
ansvar, og der er så i loven en særlig regel om at erstatningen kan
nedsættes. Reglen ændrer ikke noget på den almindelige vurdering af
hvorvidt der er et erstatningsansvar

24 a. Barn under 15 år er erstatningspligtigt for skadegørende
handlinger efter samme regler som personer over denne alder. Dog kan
erstatningen nedsættes eller endog helt bortfalde, for så vidt det
findes billigt på grund af manglende udvikling hos barnet, handlingens
beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt, derunder navnlig forholdet
mellem den skadegørendes og den skadelidendes evne til at bære tabet
og udsigten til, at skaden kan fås godtgjort hos andre.

--
padre

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-08 19:42

Padre skrev:

> [...]
> erstatningsansvar såsom færdselsloven, men der findes ikke en lov, som
> overordnet fastslår, fx. hvornår voksne og børn er

Jeg tør ikke sige, hvordan "man" havde tænkt sig at
forældrenes erstatningsansvar skulle gennemføres, men
tankerne var fremme i starten af 2008 i forbindelse med
unges optøjer rundt omkring i landet:
http://politiken.dk/politik/article473188.ece

Så vidt jeg har forstået, skulle der nedsættes et udvalg,
der skulle barsle med en vurdering omkring september 2008,
men jeg ved ikke, om det nogensinde blev til noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : N/A