Hvornår er låneaftale indgået?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-12-08 15:31

Hej

Mange butikker har ordninger hvor man kan købe deres elektroniske
isenkram og få en låneaftale til at betale med, typisk et halvt års
rente- og afdragsfrihed. Aftalen koster så et gebyr at oprette, 3-500 kr
typisk.

Jeg har bestilt noget isenkram og valgt betaling med sådan en aftale.
Men nu viser det sig at det ikke kan nå frem inden jul, da butikken vil
have aftalen sendt retur pr. post før de sender varen.

Jeg har så besluttet at jeg vil annullere min bestilling og ikke
underskrive låneaftalen.

Nu er spørgsmålet så bare om aftalen er indgået mellem mig og
kreditfirmaet, selv om jeg ikke har skrevet under?

Der står i betingelserne at jeg har 14 dages fortrydelsesret, og at hvis
jeg fortryder vil det "kun" koste oprettelsesgebyret, på, i dette
tilfælde, 500 kr.
Øverst på aftalen står desuden at "Underskrives denne aftale ikke inden
en måned, skal der ansøges igen".

Jeg har ikke underskrevet aftalen - har jeg så indgået aftalen og skal
betale de 500 kr i fortrydelsesafgift?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-12-08 18:46

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> tilfælde, 500 kr.
> Øverst på aftalen står desuden at "Underskrives denne aftale ikke inden

Nej, du har blot fået et lånetilbud (som efter kreditaftaleloven skal
være skriftlig og opfylde en række betingelser, såsom ÅOP beregning). Der
er ikke indgået nogen aftale.

--
Jesper Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-12-08 21:19

On 22 Dec 2008 17:45:36 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

>Nej, du har blot fået et lånetilbud (som efter kreditaftaleloven skal
>være skriftlig og opfylde en række betingelser, såsom ÅOP beregning). Der
>er ikke indgået nogen aftale.

Tak, det var også min opfattelse - der lader heller ikke til at være
nogle problemer i det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-12-08 13:36

> Der står i betingelserne at jeg har 14 dages fortrydelsesret, og at hvis
> jeg fortryder vil det "kun" koste oprettelsesgebyret, på, i dette
> tilfælde, 500 kr.

Den går så vidt jeg kan se ikke jvf. Forbrugeraftaleloven:
§ 23. Hvis forbrugeren træder tilbage fra en aftale efter regler i denne
lov, bortfalder en hertil knyttet kreditaftale, som forbrugeren har indgået
med den erhvervsdrivende, eller som på grundlag af en aftale mellem
tredjemand og den erhvervsdrivende dækker den aftalte betaling helt eller
delvis.

Stk. 2. Ved tilbagetræden fra en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel
tjenesteydelse bortfalder endvidere en hertil knyttet fjernsalgsaftale om
tjenesteydelser, som skal leveres af den erhvervsdrivende eller af en
tredjepart på grundlag af en aftale mellem tredjeparten og den
erhvervsdrivende.

Stk. 3. Bortfalder en tilknyttet aftale i medfør af stk. 1 eller stk. 2, kan
forbrugeren ikke af den grund pålægges at betale gebyr eller erstatning til
aftaleparten

Med udtrykket 'bortfalde' forstår jeg at aftalen skal falde helt bort,
således at begge parter stilles som om aftalen aldrig har eksisteret. Da der
samtidig stk. udtrykkeligt er nævnt, at der ikke akn opkræves gevbyrer i
den anledning kan jeg ikke se, at forretningen eller långiveren er
berettiget til at opkræve/beholde oprettelsesgebyret.

/PEr