betale telefongebyr eller ej?
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-08 13:28

Hej

Jeg ringer til et flyselskab (KLM) for at spørge til billetbestilling.
Ekspedienten svarer og spørger om jeg vil bestille billetter (5 stk.)
Det gør jeg så i telefonen og får priserne oplyst.
Jeg opgiver kortnummer, så KLM kan hæve pengene.
Jeg ser at det hævede beløb på min konto er højere end det oplyste.
Jeg kontakter KLM, der er lagt 300 kroner oveni pr billet, fordi de er
bestilt pr telefon!
Jeg klager, de oplyste ikke noget om 300 kroner ekstra i telefonen.
KLM beklager, men de vil ikke betale gebyret tilbage.

Jeg er ikke interesseret i at afbestille billetterne fuldstændig, men burde
de ikke tilbagebetale gebyret?

Jeg har efterfølgende læst på KLMs hjemmeside at de tager gebyr på
telefonbestilling, men kan det forventes jeg har læst det?

Med venlig hilsen
Line

Fra : Jubii

Dato : 21-12-08 14:31

"Line" <Linemikkatgmail.com> skrev i meddelelsen news:494e3657$0$56772

> Jeg har efterfølgende læst på KLMs hjemmeside at de tager gebyr på
> telefonbestilling, men kan det forventes jeg har læst det?

De kan ikke forvente at alle har internet eller adgang til internet.
Henviste du selv på nogen måde til deres hjemmesider under bestillingen?

Måske kan denne side hjælpe:
http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/booking-rejser/

Måske skulle forbrugerombudsmanden interessere sig for KLM's skjulte
gebyer.
Kontakt ham.

Fra : Per

Dato : 22-12-08 13:54

Jubii wrote:

> [...]
> http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/booking-rejser/
>
> Måske skulle forbrugerombudsmanden interessere sig for KLM's skjulte

Firmaet skal nok blive straffet, når nu finanskrisen rigtig slår igennem.

ER der noget forbrugere slet slet ikke kan acceptere så er det grådighed fra
firmaer.

*/ Per

Fra : Per

Dato : 22-12-08 13:54

Jubii wrote:

> De kan ikke forvente at alle har internet eller adgang til internet.
> Henviste du selv pa nogen made til deres hjemmesider under
> bestillingen?
> Maske kan denne side hjalpe:
> http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/booking-rejser/
>
> Maske skulle forbrugerombudsmanden interessere sig for KLM's skjulte
> gebyer.
> Kontakt ham.

Firmaet skal nok blive straffet, nar nu finanskrisen rigtig slar igennem.

ER der noget forbrugere slet slet ikke kan acceptere sa er det gradighed fra
firmaer.

*/ Per

Fra : Per Jensen

Dato : 21-12-08 15:03

"Line" <Linemikkatgmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har efterfølgende læst på KLMs hjemmeside at de tager gebyr på
> telefonbestilling, men kan det forventes jeg har læst det?
>
> Med venlig hilsen
> Line

Nej for der findes jo dem der ikke har adgang til nettet. Men som regel er
således at divs firmaer slipper godt fra den slags når det er små beløb, de
satser på at du ikke går i retten for 300 kr.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 21-12-08 15:19

Per Jensen har bragt dette til os:

> Nej for der findes jo dem der ikke har adgang til nettet. Men som regel er
> således at divs firmaer slipper godt fra den slags når det er små beløb, de
> satser på at du ikke går i retten for 300 kr.

5*300=1500

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-12-08 15:45

On Sun, 21 Dec 2008 13:27:49 +0100, "Line" <Linemikkatgmail.com>
wrote:

Hvis I kommer hjem mindre end 20 dage efter du får det næste
kontoudtog, så vil jeg foreslå du henvender dig i banken og klager
over at de trak 1.500 kr. mere end det aftalte, og at det derfor skal
tilbageføres.

Så kan man jo satse på at KLM ikke gider besvære sig med en tvivlsom
retssag for 1.500 kr.

Hvis det er som du har beskrevet, og de ikke oplyste i telefonen at
det ville koste 1.500 kr. mere ved at booke telefonisk, så har du som
jeg ser det en god sag.

Det synes heller ikke helt rimeligt at det er et gebyr pr. billet, det
burde være pr. ekspedition. Det er jo ikke 5* så meget arbejde ved at
sende 5 billetter som ved at sende én.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hauge

Dato : 21-12-08 16:12

Nicolai Lang wrote:
> Det synes heller ikke helt rimeligt at det er et gebyr pr. billet, det
> burde være pr. ekspedition. Det er jo ikke 5* så meget arbejde ved at
> sende 5 billetter som ved at sende én.

Det er da ikke anderledes end Billetnet. Dog er det kun en ti'er pr. *stk.*.

/Hauge

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-12-08 20:39

On Sun, 21 Dec 2008 16:12:12 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Det er da ikke anderledes end Billetnet. Dog er det kun en ti'er pr. *stk.*.

Har jeg nogensinde påstået Billetnet er rimelige? Og 10'er er kun hvis
arrangøren betaler en del af gildet.

Heldigvis er der alternativer på vej.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jubii

Dato : 21-12-08 21:40

"Line" <Linemikkatgmail.com> skrev i meddelelsen news:494e3657$0$56772

> Jeg har efterfølgende læst på KLMs hjemmeside at de tager gebyr på
> telefonbestilling, men kan det forventes jeg har læst det?

I forbrugeraftaleloven er fjernsalg en del af:
§ 10 b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation,
der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk.

§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende give
forbrugeren oplysning om
1) den erhvervsdrivendes navn og adresse,
2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,
3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle andre
afgifter,

o.s.v.
"alle andre afgifter" må også være gebyr.

Det må give grundlag for at loven er overtrådt, når gebyer for aftalens
indgåelse (køb af flybiletter via telefon) ikke er blevet oplyst inden
aftalen fuldbyrdelse.

Vedrørende adgang til information:
§ 11 a. Indgås der en aftale om fjernsalg, skal de oplysninger, der er
nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1-6, meddeles forbrugeren læsbart på papir
eller på et andet varigt medium, som forbrugeren råder over og har
adgang til, medmindre forbrugeren allerede har modtaget oplysningerne på
denne måde. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den anførte måde give
oplysning om

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-12-08 22:34

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgifter,
>
> o.s.v.
> "alle andre afgifter" må også være gebyr.

Afgifter vil normalt regnes for at være for en ydelse der ligger udenfor
sælgers resort (altså: sælger kan ikke selv bestemme over dem). Derfor kan
gebyrer ikke umiddelbart regnes ind under afgifter.

Men i den Forbrugeraftalelov som jeg kan finde på Retsinformatione hedder
stk. 3 også:
3) den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer,
omkostninger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, moms og alle andre
afgifter, herunder afgifter eller omkostninger, der ikke betales af den
erhvervsdrivende eller pålægges af denne, eller, hvis en nøjagtig pris ikke
kan oplyses, grundlaget for beregningen af prisen,

Så der burde ikke være nogen tvivl:
Flyselskabet kan ikke lovligt gøre krav på betaling af gebyrerne, da de ikke
er oplyst ved aftalens indgåelse.
Det følger i øvrigt også af alm. aftaleret, men er altså særligt indskærpet
ved fjernsalg.

Det burde være lad-sig-gørligt at få tilbagebetaling af gebyrene igennem via
Forbrugerklagenævnet (som vidst tager sig af den slags, efter
Rejseankenævnet blev ændret til Pakkerejsenævnet).

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-12-08 23:19

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gebyrene igennem via Forbrugerklagenævnet (som vidst tager
> sig af den slags, efter Rejseankenævnet blev ændret til

Man bør nok undersøge om der er en bagatelgrænse for de beløb
man kan klage over hos forbrugerklagenævnet - jeg kan ikke
umiddelbart finde det, men jeg har fået fortalt at der findes
en sådan bagatelgrænse, og hvis den findes, så er det
væsentligt at få oplyst om man kan klage via nævnet.