Uenighed om regnings størrelse
Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-08 18:24

Jeg er røget lidt på kant med min tidligere revisor.

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed, som primært har min arbejdskraft som
omsætning. Der er altså stort set kun timeløn på indtægtssiden og kun meget
overskuelige driftsomkostninger.

Jeg har haft en revisor til at udfærdige lidt papirer, såsom
kvartalsregnskab osv, som jeg har skulle bruge i forbindelse med forhandling
med en bank. Dette har der ikke været problemer med, bortset fra, at
revisoren har arbejdet meget langsomt, og han har været overordentlig svær
at få fat i telefonisk. Men alt blev lavet, og prisen for arbejdet var også
ok.

Jeg har siden talt med revisoren i forbindelse med, at konen og jeg solgte
vores hus og ønskede at købe et andet. I den forbindelse har revisoren igen
været meget svær at opnå kontakt med, ringer ikke tilbage trods beskeder hos
sekretæren osv. Ikke kun jeg, men også ejendomsmægleren og en medarbejder
hos SKAT har i denne forbindelse haft de samme problemer. Dette har jeg
adskillige skrivelser fra begge, samt fra mig selv til revisoren der
dokumenterer.

I August sender revisoren mig en regning på et efter min mening ganske
betragteligt beløb (ca. 18.000) for dette "arbejde" der jo ikke har medført
nogen afklaring på de spørgsmål han skulle finde afklaring på, og et stykke
arbejde han efter min bedste overbevisning overhovedet ikke har udført.

Jeg skriver omgående til ham og ophæver samarbejdet, og gør samtidig
opmærksom på, at jeg ikke kan og vil anderkende hans seneste faktura, idet
der efter min mening ikke er lavet nogetsomhelst.

Dagen efter modtager jeg en kontospecifikation med rentetilskrivning, som jo
så åbenbart har krydset mit brev.

Siden hører jeg intet. Før i dag, hvor han pludselig sender en kvittering
for modtagelsen af mit brev fra asugust, men hvor han samtidig fastholder at
jeg er firmaet beløbet skyldig, incl. renter for perioden. Hvis ikke jeg
betaler straks vil han hive mig i fogedretten.

Jeg vil naturligvis straks sende ham en protest, og endnu engang forholde
ham, at han intet har foretaget sig for de penge han kræver. Men spørgsmålet
er så, hvad er den videre procedure? Er det fogedretten der skal tage
stilling til spørgsmålet om regningens rimelighed? Er det ham eller mig, der
skal tage initiativ til at spørgsmålet bliver prøvet?

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Knut

Dato : 19-12-08 18:35

Fogedretten giver sikkert revisoren medhold i kravet, da intet umiddelbart
tyder på at du direkte kan bevise det modsatte. Du bliver derfor bedt om at
betale nu - eller blive udpantet.

Uenigheden må du jo tage med hjælp fra en advokat - der skal måske en syns-
og skønsforretning på til at vurdere om arbejdet som er udført nogenlunde
modsvarer betalingen.

Knut

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-08 18:39

"Knut" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Uenigheden må du jo tage med hjælp fra en advokat - der skal måske en
> syns- og skønsforretning på til at vurdere om arbejdet som er udført

Det håber jeg da ikke du har ret i. Revisoren har absolut intet foretaget
sig. Jeg kan altså ikke bare sende regninger rundt til de der tilfældigvis
står i mit kundekartotek.

Jeg mener at jeg uden vanskeligheder kan dokumentere, at revisoren som det
maksimale har ført et par korte telefonsamtaler i forbindelse med den opgave
som regningen vedrører.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Knut

Dato : 19-12-08 19:18

> [...]
>
> Jeg mener at jeg uden vanskeligheder kan dokumentere, at revisoren som det
> maksimale har ført et par korte telefonsamtaler i forbindelse med den

Næ, men af revisorens regning fremgår det sikkert at der er anvendt x timer
'a y kroner på z sag = 18000

Og den er altså svær at skyde igennem!

Knut

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-08 19:25

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Næ, men af revisorens regning fremgår det sikkert at der er anvendt x
> timer 'a y kroner på z sag = 18000

Nej det fremgår på ingen måde. Der står at arbejdet vedrører "samtaler med
xx personer, osv osv, alt sammen småting som jeg er fuldstændig overbevist
om at revisoren ikke har ført tid over, idet det er små hurtige beskeder pr.
telefon, måske under 5 i alt. Og som jeg skrev i mit første indlæg, så har
jeg adskillige breve fra såvel SKAT som fra ejendomsmægleren med beklagelser
og fortvivlelser over, at revisoren er umulig at opnå kontakt med. Sammen
holdt med, at han er 3-4 måneder om at kvittere for, og reagere på mit brev
hvor jeg protesterer synes jeg der tegner sig et ret tydeligt billede?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : kaz

Dato : 19-12-08 20:53

Knut wrote:
[...]
> Næ, men af revisorens regning fremgår det sikkert at der er anvendt x
> timer 'a y kroner på z sag = 18000
>
> Og den er altså svær at skyde igennem!

Et stykke papir af den slags beviser intet konkret og kan ligeså godt være
en ren fabrikation. Er der ikke lavet noget for pengene, så skyldes der
heller
ikke noget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-08 19:31

Knut skrev:
> Fogedretten giver sikkert revisoren medhold i kravet, da intet umiddelbart
> tyder på at du direkte kan bevise det modsatte.

Det gør fogedretten helt sikkert ikke!

Hvis Martin nægter at anerkende kravet vil fogedretten
straks afvise sagen, hvorefter revisoren må stævne Martin,
hvis han vil have pengene. Om han så får dem, afhænger af
dommeren i byretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-08 20:49

Martin Bak wrote:

> [...]
> der skal tage stilling til spørgsmålet om regningens rimelighed? Er det
> ham eller mig, der skal tage initiativ til at spørgsmålet bliver prøvet?

Proceduren er

1) Betal den del af regningen som du mener er passende i forhold til det
arbejde som er udført (der skal nok være meget gode argumenter for at
dette beløb er 0 kr). Skriv dette til revisoren.

2) I den næste 3 år (til kravets forældelse) må du afvente en retssag..

Det vil skade din sag ved retten hvis du tilbageholder mere end du er
berettiget til.

--
Jesper Lund

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 19-12-08 20:58

Jesper Lund wrote, On 12/19/08 8:49 PM:

> [...]
>
> 2) I den næste 3 år (til kravets forældelse) må du afvente en retssag..
>
> Det vil skade din sag ved retten hvis du tilbageholder mere end du er

problemet er at udenforstående har svært ved at vurdere revisorens
tidsforbrug og han har jo nok brugt mere tid på sagerne, end nogen
telefonopkald. det er jo indholdet af opkaldene der skal vurderes og det
kan jo godt tage timer at undersøge en sag. så her ville jeg nok betale
hvad jeg syntes var rimeligt og lægge 5-8000 kr oveni, til revisorens
fordel. det er ikke så sjovt at tabe i retten...

Fra : kaz

Dato : 19-12-08 22:18

Jesper Lund wrote:

> [...]
> det arbejde som er udført (der skal nok være meget gode argumenter
> for at dette beløb er 0 kr). Skriv dette til revisoren.

Og det krever lidt fodarbejde at sandsynliggøre det man mener man skylder,
navnligt hvis det er mindre end hvad revisoren kræver.