Spørgsmål om varemærker på ikoner/logoer?
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-12-08 10:15

Hej alle

Jeg har et spørgsmål om varemærker/ikoner, og hvornår de ligner hinanden for
meget.

Mere specifik, deltager jeg i udviklingen af en open source video editor.
(www.kdenlive.org). En gut har designet et nyt logo til denne (
http://www.kdenlive.org/sites/default/files/pictures/picture-18.png ).
Men, en af udviklerne har modsat sig det nye logo, under henvisning til at
det ligner logoet til "Final Cut Pro" for meget (
http://www.setyourrate.com/profileImages/FINAL-CUT-PRO-LOGO-TN_8211_large.JPG )

Ifølge udvikleren, har Apple registreret Final Cut Pro og tilhørende logoer
som varemærke, og det foreslåede logo ligner Final Cut Pros logo for meget
og projektet risikerer en ressag, hvis dette logo bringes i anvendelse.

Jeg har forgæves forsøgt at finde en registrering af logoet på
http://www.uspto.gov/main/trademarks.htm - men har kun kunnet finde teksten
(Final Cut Pro).

Så, jeg har vel egentlig to spørgsmål:

a) Kan man finde registrerede logoer online?
b) Hvilken form for beskyttelse har sådan et logo (udover ophavsret)
normalt?
c) Har udvikleren ret? (Jeg synes det to logoer ligger ret langt fra
hinanden).

Mvh & på forhånd tak for hjælpen

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids,
we'd
all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening
repetitive electronic music.

--Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-12-08 11:43

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> wrote in message

> [...]
> og projektet risikerer en ressag, hvis dette logo bringes i anvendelse.

Spørg hellere jer selv: Tror I Apple vil pudse deres advokater på jer og vil
I risikere en retssag? Hvis svaret er ja henh. nej, så find et nyt logo.
Uanset om I har retten på jeres side.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-12-08 11:52

Uffe Kousgaard wrote:

> Spørg hellere jer selv: Tror I Apple vil pudse deres advokater på jer og
> vil I risikere en retssag? Hvis svaret er ja henh. nej, så find et nyt
> logo. Uanset om I har retten på jeres side.

Jaeh - det ligger jo lige for. Vil det overraske dig, hvis jeg mener "nej",
og udvikleren mener "ja"?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

THE COURT: I'm delighted, Doctor, that this is plain English to someone.

- From DeCSS trial transcript, regarding a plain text describing of DeCSS.
http://www.cs.cmu.edu/~dst/DeCSS/Gallery/touretzky-testimony.txt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-12-08 12:22

> Jaeh - det ligger jo lige for. Vil det overraske dig, hvis jeg mener
> "nej",
> og udvikleren mener "ja"?

Så spørg udvikleren om han vil bekoste en evt. retssag.....

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-08 10:44

Uffe Kousgaard wrote:
> Så spørg udvikleren om han vil bekoste en evt. retssag.....

Så spørg dig selv, om den part, der fraråder brugen af logoet, vil kunne
lade være med at falde om af grin, hvis han hører dit spørgsmål.

--
Allan Olesen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-12-08 15:31

Den Fri, 19 Dec 2008 11:51:48 +0100 skrev Mads Bondo Dydensborg:

> Jaeh - det ligger jo lige for. Vil det overraske dig, hvis jeg mener
> "nej", og udvikleren mener "ja"?
>
> Mvh
>
> Mads

Tja, ikonet har jeg ikke taget stilling til, men hvis udvikleren er lige
så Per Nitten som KDenLive giver udtryk for, så helt sikkert ja.

Måske er sammenligningen forkert, men hvorfor lave et program der er så
overkill som KDenLive? Microsoft har for en gang skyld lavet en genistreg
med PicturePlay. Enkelt og ligetil, præcis hvad brugeren har brug for,
ikke mere. Andre programmer kan jo konvertere til what ever.
KDenLive er alt for "langhåret" for menigmand.

---
Karl Erik

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-12-08 19:13

Karl Erik Christensen wrote:

> Tja, ikonet har jeg ikke taget stilling til, men hvis udvikleren er lige
> så Per Nitten som KDenLive giver udtryk for, så helt sikkert ja.

Ok, det overrasker dig altså at han mener ja, og jeg mener nej?

> [...]
> ikke mere. Andre programmer kan jo konvertere til what ever.
> KDenLive er alt for "langhåret" for menigmand.

Der er vist et par grunde, den mest åbenbare at Kdenlive virker under Linux
og Freebsd, under Intel/AMD og PowerPC.

Den anden er at Kdenlive er et videoredigeringsprogram der f.eks.
understøtter DV/HDV og AVCHD.

Endeligt er der diskussionen om fri kontra gratis software.

Så, ja, sammenligningen er forkert

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-08 20:40

Uffe Kousgaard wrote:

> Spørg hellere jer selv: Tror I Apple vil pudse deres advokater på jer og
> vil I risikere en retssag? Hvis svaret er ja henh. nej, så find et nyt
> logo. Uanset om I har retten på jeres side.

Der skal vel også være tale om erhvervsmæssig anvendelse for at Apple kan
køre en varemærkesag?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-08 20:42

Karl Erik Christensen wrote:

> Måske er sammenligningen forkert, men hvorfor lave et program der er så
> overkill som KDenLive? Microsoft har for en gang skyld lavet en
> genistreg med PicturePlay.

Er M$ begyndt at udvikle til Linux? Eller kan vi starte en ny dikussion
om deres EULA tillader at man kører programmet under Wine på Linux

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-12-08 23:21

Allan Olesen wrote:

> Med andre ord: Hvis man dækker sig ind under ikke-erhversmæssig
> anvendelse, må man nok imødese nogle problemer med at få sin software
> udbredt til kommercielle Linux-distributioner.

Det kan vel klares med nogle uofficielle repositories, så de relevante
dele ikke behøver at være en del af den officielle distro. Ubuntu gør det
samme med video/audio software (ffmpeg, vlc, etc) som er beskyttet af
softwarepatenter i visse dele af verden.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-12-08 23:33

Jesper Lund wrote:

> [...]
> det samme med video/audio software (ffmpeg, vlc, etc) som er beskyttet
> af softwarepatenter i visse dele af verden.

Der burde stå "..truet af softwarepatenter"

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 20:17

Allan Olesen wrote:

> Du kunne jo evt. give dig til at finde andre eksempler på brug af
> klaptræer som logo eller ikon for videoredigering og lignende. Derefter
> kan du/I så give jer til at vurdere, om jeres logo ligger tættere op ad
> Apples end de andre fundne eksempler.

Problemet er at mange mærkevaresager køres efter princippet "går den så
går den" (uanset hvor grundløs sagen måtte være), specielt hvis det er en
stor virksomhed som alligevel har forudbetalt for X advokatårsværk, og
modparten er en lille virksomhed med begrænsede advokatbudgetter..

--
Jesper Lund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-12-08 13:35

Den Tue, 23 Dec 2008 21:24:33 +0100 skrev Mads Bondo Dydensborg:

> [...]
>
> En del af spørgsmålet var faktisk også hvordan man overhovedet så sikrer
> sig imod at man - uden hensigt - kommer til at krænke nogen andres
> varemærker? (Dvs. logo/ikoner, navne er jo nemme at slå op på
> google/ipto).
>
> Jeg synes faktisk det virker som en meget svær opgave, med mindre man
> rent faktisk forsøger at registrere sit eget logo som varemærke - jeg
> går ud fra at patent- og varemærke styrelsen så laver noget opslag
> noget?
>
> Nu har jeg foreløbigt skrevet til netop patent- og varemærkestyrelsen.

Efter min mening er du en flueknepper af værste slags.
Send en mail til Apple og spørg hvad de mener, så er det på plads.
Hvis deres mening strider mod din, kan du jo hive dem i retten

Se nu bare din reaktion på Mimi Jakobsens udtalelser om Jørgen Poulsens
løn - flueknepperi.
Du gør som så mange i det offentlige - bruger bogstaver og ser ikke
intentionerne.

---
KE.