Regning for el med tilbagevirkende kraft -~
Fra : Klaus Kragelund

Dato : 17-12-08 14:36

Hej

Min svigermoder bor i et byhus. Hun bor til leje i 1 lejlighed ud af 3
lejemål i ejendommen.

Hun har nu netop fået en gigant regning på el for de sidste 5 år, men
jeg vil høre om det rent juridisk holder vand.

I lejekontrakten står, at der afregnes aconto varme og vand. El
opgøres årligt af udlejer.Der er således dog ikke opgjort noget de
sidste 5 år, hvorfor udlejer nu ektraordinært har udsendt en opgørelse
for alle 5 år.

Udover det er der kun een måler i opgangen og dermed ved ingen hvor
meget el hver lejlighed har brugt. Tørretumbler osv er jo også på
denne - og er i fællesareal.

Hun er ret træt af det, da hun normalt bor et andet sted 95% af tiden,
og således næsten ingen el har brugt.

Er det lovligt at kræve penge med tilbagevirkende kraft på denne måde?

mvh

Klaus

Fra : Knut

Dato : 18-12-08 06:31

Du kan med lige så stor ret spørge 'Er det lovligt at bebo/leje en bolig i 5
år uden at betale for el'.

Mon ikke der mindst er 2 parter i denne sag, som har sovet i timen.

Knut

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-12-08 08:33

Klaus Kragelund udtrykte præcist:
> [...]
> opgøres årligt af udlejer.Der er således dog ikke opgjort noget de
> sidste 5 år, hvorfor udlejer nu ektraordinært har udsendt en opgørelse

Når du skriver extraordinært, er det så fordi der har været en ordinær
opgørelse hvert år eller hvad?? Det fremgår ikke af teksten men kan
måske, måske tolkes derhen.
Knut har helt klart en pointe såfremt der ikke har været nogen
afregning overhovedet, men omvendt hvis der har været, så må hun jo
have været i god tro og ment at der var afregnet for det der skulle
afregnes for.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 12:35

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> overhovedet, men omvendt hvis der har været, så må hun jo have været i god
> tro og ment at der var afregnet for det der skulle afregnes for.

Der står jo tydeligt, at der har været afregnet aconto varme og el.
Så det er selve opgørelsen, der ikke har været udført.

Jeg kan ikke lige lure, hvordan ejer kan udføre udregningen med kun een
måler.

Er der ingen krav om at hver lejlighed skal have særskilt elmåler?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-08 08:41

"Klaus Kragelund" <klauskvik@hotmail.com> wrote in message

> Er det lovligt at kræve penge med tilbagevirkende kraft på denne måde?

Det er vel blot forsinket opkrævning og ikke tilbagevirkende.

Fra : Else Holm

Dato : 18-12-08 20:13

Uffe Kousgaard wrote:
> "Klaus Kragelund" <klauskvik@hotmail.com> wrote in message

> Det er vel blot forsinket opkrævning og ikke tilbagevirkende.

Jeg vil foreslå en henvendelse til huslejenævnet om spørgsmålet
om den manglende el-måler / fordeling af forbruget.
Bemærk mht. de fem år, at der pr. 1.1.2008 er indført en ny
forældelsesfrist på 3 år for almindelige pengekrav.

--
Else

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-12-08 20:53

Else Holm skrev:

> Jeg vil foreslå en henvendelse til huslejenævnet om spørgsmålet om den
> manglende el-måler / fordeling af forbruget.

Mon ikke det vil være en god ide lige at tjekke
lejekontrakten først. Der må næsten stå noget i den med
hensyn til beregning af el.

> Bemærk mht. de fem år, at der pr. 1.1.2008 er indført en ny
> forældelsesfrist på 3 år for almindelige pengekrav.

Inden Klaus Kragelund og svigermor jubler alt for højt: Der
er en overgangsordning, så forældelsesfristen fortsat er fem
år for gæld opstået før 1/2 2008.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Klaus Kragelund

Dato : 18-12-08 01:53

On 18 Dec., 08:33, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:
> [...]
> afregning overhovedet, men omvendt hvis der har været, så må hun jo
> have været i god tro og ment at der var afregnet for det der skulle

Selvfølgelig skal hun betale for hvad hun selv skylder. Problemet er
at der kun er een måler, og ingen ved hvad hver lejer har brugt. Det
er selvstændige lejemål. Dvs, hvordan skal man regne ud hvem, der skal
betale hvilket beløb. Fordelingstal?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Knut

Dato : 18-12-08 17:38

wrote:
> [...]

at der kun er een måler, og ingen ved hvad hver lejer har brugt. Det
er selvstændige lejemål. Dvs, hvordan skal man regne ud hvem, der skal

Det er i hvert fald den normale procedure at anvende et fordelingstal - men
et sådant og er det kendt?

Knut

Fra : Klaus Kragelund

Dato : 18-12-08 14:28

On 18 Dec., 20:13, "Else Holm" <holm...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Bemærk mht. de fem år, at der pr. 1.1.2008 er indført en ny
> forældelsesfrist på 3 år for almindelige pengekrav.

Tak, vi prøver huslejenævnet. Mht fordelingstal, så er der intet nævnt
i kontrakten. Men lejere er tit blevet bedt om at aflæse el-måler uden
der så er dukket en årlig opgørelse op.

Mange tak for svarene

mvh

Klaus

Fra : Klaus Kragelund

Dato : 18-12-08 14:46

On 18 Dec., 22:28, Klaus Kragelund <klausk...@hotmail.com> wrote:

> Tak, vi prøver huslejenævnet. Mht fordelingstal, så er der intet nævnt
> i kontrakten. Men lejere er tit blevet bedt om at aflæse el-måler uden
> [...]

Hej igen

Fandt lige lidt i lejeloven:

§ 40. Regnskabet vedrørende udgifterne til ejendommens opvarmning og
forsyning med varmt vand i varmeregnskabsåret skal være kommet frem
til lejerne senest 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Sker
leverancen fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, skal regnskabet dog
være kommet frem til lejerne senest 3 måneder efter, at udlejeren har
modtaget endelig afregning vedrørende forbruget af varme og varmt vand
fra varmeforsyningsanlægget. Regnskabet skal indeholde oplysning om
lejernes andel af de samlede varmeudgifter og om lejernes adgang til
at gøre indsigelse, jf. stk. 3. Regnskabet skal endvidere indeholde
oplysning om tidspunktet for udlejerens modtagelse af endelig
afregning efter 2. pkt. Indeholder regnskabet ikke disse oplysninger,
er det ugyldigt.

§ 42. Er regnskabet ikke kommet frem til lejeren ved udløbet af den i
§ 40, stk. 1, nævnte frist, mister udlejeren sin ret til til at kræve
tillægsbetaling af lejeren.

Stk. 2. Fremsendes regnskabet ikke inden 2 måneder efter den i stk. 1
nævnte frist, kan lejeren undlade at indbetale varmebidrag, indtil
lejeren har modtaget regnskabet og har modtaget et eventuelt for meget
betalt varmebidrag for den afsluttede varmeregnskabsperiode.

Dette er ifht varme/vand. Senere står:

§ 45. For andre leverancer fra udlejeren til opvarmning, herunder el
og gas, finder reglerne i §§ 36-44 tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Reglerne i § 37, stk. 2, 4 og 5, finder endvidere anvendelse
for så vidt angår elektricitetsmålere, såfremt udlejeren leverer el
til andet formål end opvarmning

Som jeg læser det er der her krav om at der skal være årlige
opgørelser med korrekte frister, ellers falder kravet til jorden.

Eneste sætning, som driller lidt er §42 stk2: