Pris opgivet med/uden moms
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 17-12-08 10:10

Hej,

Jeg har set en række internet-butikker, der angiver pris uden moms. Er det
lovligt? Jeg havde den overbevisning, at priserne jvf. lovgivningen skal
opgives med moms. Men nu er jeg kommet i tvivl.

Er det lovligt at opgive prisen uden moms? Er der forskel på lovgivningen
for henholdsvis privat- og firmakunder?

Med venlig hilsen,
Martin

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-12-08 10:30

"Martin M. Pedersen" <noname@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt? Jeg havde den overbevisning, at priserne jvf. lovgivningen skal
> opgives med moms. Men nu er jeg kommet i tvivl.

Det kommer an på hvem butikkens kunder er.

> Er det lovligt at opgive prisen uden moms? Er der forskel på lovgivningen
> for henholdsvis privat- og firmakunder?

Ja og ja.
Sælger butikken til private, skal prisen angives incl. moms og alle
afgifter.
Du skal have fat i markedsføringslovens §13 stk. 1 som siger:

<SNIP>
§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af
varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde
tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer,
omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som
den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos
forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor
varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling,
finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.
</SNIP>

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 17-12-08 10:47

Hej Allan,