regler for jobtræning
Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 15:21

Klaus Hjort vil ha mig i jobtræning på et plejehjem for udviklingshæmmede.
Det her jeg ikke et problem med, men hvad der får alle alarmklokker til at
ringe er at de også vil ha mig til at arbejde på skiftehold og weekend
arbejde for min understøttelse. Kan det virkelig være lovligt og findes der
nogen steder hvor jeg kan læse om mine rettigheder på det her punkt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-12-08 15:46

"Per jensen" <pj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> der
> nogen steder hvor jeg kan læse om mine rettigheder på det her punkt.

Alle mulige andre mennesker i samfundet har weekendarbejde og
skifteholdsarbejde, så hvorfor skulle du ikke kunne det?

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 15:54

Christian R. Larsen forklarede den 16-12-2008:

> Alle mulige andre mennesker i samfundet har weekendarbejde og
> skifteholdsarbejde

Men de får så også en ordentlig løn, tillæg osv.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 16:30

Mr.Larsen wrote:
> Christian R. Larsen forklarede den 16-12-2008:

> Men de får så også en ordentlig løn, tillæg osv.

Per skal vel også ha de tillæg der følger jobbet
om aftenen og weekend.
Det siger jo sig selv at dagpengesatsen ikke kan
indeholde disse tillæg.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 16:37

Just kom med følgende:

> Per skal vel også ha de tillæg der følger jobbet
> om aftenen og weekend.
> Det siger jo sig selv at dagpengesatsen ikke kan
> indeholde disse tillæg.

Aner ikke hvordan aflønning er under jobtræning, men det må man da
håbe, ellers forstår jeg godt han ikke er tilfreds.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 17:14

"Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Christian R. Larsen forklarede den 16-12-2008:

> Men de får så også en ordentlig løn, tillæg osv.
>
> --

Jamen det er jo det, jeg får nemlig kun min understøttelse og derved må min
løn ligge væsentligt under minimumslønnen, vil jeg efterfølgende kunne
sagsøge arbejdsgiveren og få mine søgne og helligdags samt aftentillæg?
tilbage.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-12-08 17:24

> [...]
> løn ligge væsentligt under minimumslønnen, vil jeg efterfølgende kunne
> sagsøge arbejdsgiveren og få mine søgne og helligdags samt aftentillæg?

Nej, du er ikke underlagt nogen overenskomst, når du er i jobtræning. Vær
glad for, at du kan gøre nytte for de dagpenge, du modtager.

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 17:32

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Per jensen" <pj@mail.dk> wrote in message

> min
>
> Nej, du er ikke underlagt nogen overenskomst, når du er i jobtræning.

Jamen det er det jeg ønsker belyst af af jurist og ikke tømrer eller en
skide ingeniør. Men er din påstand baseret på juraen og ikke din personlige
holdninger, så teger jeg med kyshånd imod link til sites der indholder
bestemmelser omkr dette.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-12-08 17:40

> [...]
personlige
> holdninger, så teger jeg med kyshånd imod link til sites der indholder

Du kan jo så læse mit andet indlæg.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 17:19

Per jensen udtrykte præcist:

> [...]
> løn ligge væsentligt under minimumslønnen, vil jeg efterfølgende kunne
> sagsøge arbejdsgiveren og få mine søgne og helligdags samt aftentillæg?

Kontakt en fagforening, nu ved jeg ikke om du kommer ind under 3F, men
ring og få en snak med dem, de er altid behjælpelige.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-12-08 14:25

> [...]
>
> Jamen det er jo det, jeg får nemlig kun min understøttelse og derved må
> min løn ligge væsentligt under minimumslønnen,

Der findes ikke en minimumsløn i Danmark - kun den, der gælder ift. den
overenskomst, man eventuelt arbejder under.

Fra : Knut

Dato : 16-12-08 17:16

> [...]
> der
> nogen steder hvor jeg kan læse om mine rettigheder på det her punkt.

Hvorfor skulle du have særlige arbejdstider ?
Du kan vel arbejde, når der er et behov!

Knut

Fra : alexbo

Dato : 16-12-08 17:29

"Per jensen" <pj@mail.dk> skrev

> [...]
> der
> nogen steder hvor jeg kan læse om mine rettigheder på det her punkt.

Jeg tror du får en alm. løn men med tilskud til arbejdsgiveren.
Der er så også nogle begrænsninger.

§ 55. Ved ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere af
personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, skal løn- og arbejdsvilkår være
overenskomstmæssige, jf. dog stk. 2-6.

http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=8713

At alle alarmklokker skulle ringe fordi du frygtede at få lidt ringere
vilkår end andre på jobtræning, efterlader et indtryk af at træningen vil
være spildt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-12-08 17:39

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Jeg tror du får en alm. løn men med tilskud til arbejdsgiveren.

Nej.

> [...]
>
> § 55. Ved ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere af
> personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, skal løn- og arbejdsvilkår være

Læs stk 3, som peger videre til § 2 og netop dagpengemodtagere. Man får kun
svarende til dagpenge. Alt andet ville også være galimatias, da man ellers
defacto ville være ansat.

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 17:57

> [...]
> kun
> svarende til dagpenge. Alt andet ville også være galimatias, da man ellers

Det kunne jeg ikke noget se noget om, men der står svjk se heller ikke noget
om at ledige skal arbejde i på skiftehold eller uden søgne og helligdags
betaling. Og jeg mener stadigvæk at det må belyses af en jurist.

Fra : alexbo

Dato : 16-12-08 17:58

> [...]

> kun
> svarende til dagpenge. Alt andet ville også være galimatias, da man ellers

Til gengæld siger stk 5 at arbejdstiden bliver fastsat under hensyn til
bla.a. tillæg,
så jeg regner stadig med alm. løn bare med kortere arbejdstid, at aften og
weekendtillæg udmunder i kortere arbejdstid.
Jeg tror ikke man regner med at aften og weekend er afspadseret på forhånd
inden jobtræningen.

Stk. 5. Den offentlige arbejdsgiver fastsætter arbejdstiden i det enkelte
tilbud under hensyn til lønnen, jf. stk. 3 og 4, samt under hensyn til
timeløn og tillæg m.v. Antallet af arbejdstimer rundes op til nærmeste hele
antal timer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 18:08

> [...]
> tilbud under hensyn til lønnen, jf. stk. 3 og 4, samt under hensyn til
> timeløn og tillæg m.v. Antallet af arbejdstimer rundes op til nærmeste

Ja men her er ret interessant at bemærke at jeg har samme skema som de
andre, jeg har derfor svært ved at se at jeg skulle kompenseres med færre
arbejdstimer.

Fra : alexbo

Dato : 16-12-08 18:15

"Per jensen" <pj@mail.dk> skrev
> Ja men her er ret interessant at bemærke at jeg har samme skema som de
> andre, jeg har derfor svært ved at se at jeg skulle kompenseres med færre
> arbejdstimer.

Hvis de andre også er i jobtræning eller på deltid passer det jo fint.

Men hvis det skal forstås sådan at du har 37 t. om ugen incl. aften og
weekend på en dagpengesats, ville jeg også foreslå dig at gå videre med
sagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 18:20

Den 16-12-2008, skrev alexbo:
> [...]
>
> Men hvis det skal forstås sådan at du har 37 t. om ugen incl. aften og
> weekend på en dagpengesats, ville jeg også foreslå dig at gå videre med

Helt enig, og han kan jo som bekendt ikke få mindre end han har, så det
er da værd for ham, at undersøge.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 18:32

> Helt enig, og han kan jo som bekendt ikke få mindre end han har, så det er
> da værd for ham, at undersøge.
>
> --

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=115624#Kap12

§ 65. Udbetaling af tilskud må ikke være konkurrenceforvridende.

Ordet "konkurrenceforvridende" bruges foreks i sammenhæng med Polske
arbejdere der arbejder under minimumslønnen.

Fra : alexbo

Dato : 16-12-08 18:49

"Per jensen" <pj@mail.dk> skrev

> Ordet "konkurrenceforvridende" bruges foreks i sammenhæng med Polske
> arbejdere der arbejder under minimumslønnen.

Det er sikkert rigtigt, men hvor mange timer er dit skema på?

mvh
Alex Christensen

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 19:33

> "Per jensen" <pj@mail.dk> skrev

> Det er sikkert rigtigt, men hvor mange timer er dit skema på?
>
> mvh
> Alex Christensen

37 timer om ugen, fri hver anden weekend, derefter fri om fredagen før
weekend og mandag efter arbejds weekenden. Jeg kan derfor ikke se at jeg
som påstået bliver kompenseret. Men nu lader jeg juristerne se på sagen og
hvis de konkluderer at det er i orden så er slaget tabt. Men hvis de ikke er
det så ringer jeg FOA for at gøre dem opmærksom på at de tidligere
aktiverede skal ha nogen penge tilbage, altså hvis det blev aktuelt ville
det være en fantastisk sejr over systemet.

Fra : alexbo

Dato : 16-12-08 21:13

"Per jensen" <pj@mail.dk> skrev

> [...]
> aktiverede skal ha nogen penge tilbage, altså hvis det blev aktuelt ville
> det være en fantastisk sejr over systemet.

Det lyder som en god plan,
jeg kan så ikke se hvilke penge der skal tilbagebetales, der er vel ikke
nogen der har betalt for at gå på arbejde.
Jeg mener så heller ikke se at systemet er en fjende der skal besejres, det
holder liv i de arbejdsløse og forsøger at hjælpe dem igang, måske ikke
altid lige heldigt, men systemet forsøger i hvert fald efter bedste evne.
Men held og lykke med sagen.

Du skal så lige vide at der findes ingen minimumsløn, der findes
overenskomster med mindsteløn, men nu har du flere gange skrevet om
minimumsløn bla.a.
"derved må min løn ligge væsentligt under minimumslønnen" og det giver
anledning til at tro du mener der findes en lovbestemt minimumsløn.

Understøttelsen er så rent faktisk betalt af staten, ganske vist med en
præmiebetaling af A-kassemedlemmer, men finansieringen af understøttelsen er
ikke afhængig af de indbetalte beløb.

http://www.adir.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 23:17

> "Per jensen" <pj@mail.dk> skrev

> Det lyder som en god plan,
> jeg kan så ikke se hvilke penge der skal tilbagebetales, der er vel ikke
> nogen der har betalt for at gå på arbejde.

Nej men der er "måske" nogen som er blevet snydt, nogen som har arbejdet i
weekender og om aftenen uden at de har skullet gøre det. Fordi de har
arbejdet til en meget lav timeløn.

> [...]
> det holder liv i de arbejdsløse og forsøger at hjælpe dem igang, måske
> ikke altid lige heldigt, men systemet forsøger i hvert fald efter bedste

Jo systemet er helt klart en fjende og som Ulrike Meinhof engang skrev "Det
er op til de undertrykte om de vil vedblive med at være undertrykte"
Forsøger systemet at hjælpe mig igang med at finde et arbejde? Jamen jeg er
uddannet skolelærer, har en fortid som voksenunderviser. Jeg søger 4 job om
ugen og jeg kommer aldrig til at få et job som skolelærer, jeg har søgt og
søgt og det er mere end tydeligt at jeg bliver sorteret fra også selvom jeg
har en ren straffeattest, jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det bare
samfundet er min fjende.

> [...]
> "derved må min løn ligge væsentligt under minimumslønnen" og det giver
> anledning til at tro du mener der findes en lovbestemt minimumsløn.

Ja så ser det ikke godt for min sag her.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-12-08 15:34

Per jensen wrote:

> Jo systemet er helt klart en fjende og som Ulrike Meinhof engang skrev "Det
> er op til de undertrykte om de vil vedblive med at være undertrykte"

Aah, dejligt at citere terrorister.
Så hvis Osama bin Laden engang sagde "Alle amerikanere skal dø" - så er
det også sandt?

> [...]
> søgt og det er mere end tydeligt at jeg bliver sorteret fra også selvom jeg
> har en ren straffeattest, jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det bare

Søg job indenfor andre brancher. Der har været masser af muligheder her
i julen - har set mange butikker der har søgt juleassistance o.lign.

Du er nærmere en fjende for samfundet, da du kun ønsker at nasse, hvis
du ikke kan få lige præcis dit ønskejob.

FUT: dk.politik (som jeg ikke følger)

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-08 17:18

Johan Holst Nielsen wrote:

> Aah, dejligt at citere terrorister.
> Så hvis Osama bin Laden engang sagde "Alle amerikanere skal dø" - så
> er det også sandt?

jamen det behøver jo ingen nærmere udtalelse, for
det er jo den skinbarlige sandhed....det skal du jo
også

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-12-08 17:31

Just wrote:

> jamen det behøver jo ingen nærmere udtalelse, for
> det er jo den skinbarlige sandhed....det skal du jo
> også

Okay - indrømmet - dårligt formuleret.

Hvis Osama bin Laden engang sagde "Alle amerikanere skal dø" - er det så
helt klart korrekt - og skal det dermed nødvendigvis ske.

Men tror nu de fleste forstod mig i første omgang...

Men vi er stadig over i et politisk emne - så væk fra jura gruppen tak.

FUT: dk.politik (som jeg stadig ikke følger)

/Johan

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 17:43

> [...]
>
> § 55. Ved ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere af
> personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, skal løn- og arbejdsvilkår være

Det kan jeg så konstatere at de ikke har gjort da de der arbejdede før mig
arbejdede på samme underbetaling. Hermed må jeg gå til FOA og oplyse dem om
at de her mennesker der tidligere har været i jobtræning skal ha deres søgne
og helligdags samt aftentillæg? tilbage som kommunen/plejehjemmet ret groft
har snydt dem for.

> [...]
>
> At alle alarmklokker skulle ringe fordi du frygtede at få lidt ringere
> vilkår end andre på jobtræning, efterlader et indtryk af at træningen vil

Ja det kan du bande på, men de kunne jo bare ansætte mig på lige vilkår,
hvorfor skulle jeg arbejde til halv løn og hvorfor skal arbejdsløse
bondefanges.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-12-08 20:07

> Ja det kan du bande på, men de kunne jo bare ansætte mig på lige vilkår,
> hvorfor skulle jeg arbejde til halv løn og hvorfor skal arbejdsløse
> bondefanges.

Du kan jo ikke klare dig selv, og den der betaler for musikken, bestemmer
hvad der skal spilles.

Mvh Maria

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 20:22

Maria Frederiksen tastede følgende:

> Du kan jo ikke klare dig selv, og den der betaler for musikken, bestemmer
> hvad der skal spilles.

Endnu et "klogt" indlæg af Maria, somme tider er stilhed bare bedre.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per jensen

Dato : 16-12-08 20:44

> Maria Frederiksen tastede følgende:

Og Pt er arbejdsløshedsforsikringen betalt af medlemmerne og ikke af staten
og nej det er ikke den der betaler for musikken der bestemmer
hvad der skal spilles. Loven bestemmer hvad der skal spilles og jeg tror at
jeg har loven på min side.

Fra : Knut

Dato : 16-12-08 21:01

> [...]
> staten og nej det er ikke den der betaler for musikken der bestemmer
> hvad der skal spilles. Loven bestemmer hvad der skal spilles og jeg tror

Jeg tror du kommer til kort. Arbejdsløshedslovgivningen bestemmer vist mere
end du regner med.

Knut

Fra : kjaer

Dato : 16-12-08 21:31

Per jensen wrote:
> [...]
> staten og nej det er ikke den der betaler for musikken der bestemmer
> hvad der skal spilles. Loven bestemmer hvad der skal spilles og jeg

Nu har du jo afsløret at du har gode evner, skriftligt og polemisk i det
mindste. Hvorfor finder du ikke et job?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-12-08 23:13

"Per jensen" <pj@mail.dk> wrote in message

> Og Pt er arbejdsløshedsforsikringen betalt af medlemmerne og ikke af
staten

En sjælden situation for en kort stund. Når arbejdsløsheden når et mere
normalt niveau igen, vil det være historie.

> og nej det er ikke den der betaler for musikken der bestemmer
> hvad der skal spilles. Loven bestemmer hvad der skal spilles og jeg tror
at
> jeg har loven på min side.

Men det er dem, der betaler for musikken, som også bestemmer lovene, så
indirekte er det.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 17-12-08 13:06

Du bliver jo aktiveret, derved er du underlagt den overenskomst som staten
har på det område. Find ud af, hvad den giver i løn, for den jobtitel du
har. Regn ud hvad det skulle give dig, hvis du var fastansat. Når du så har
gjort det, kan du enten selv eller sammen med A-kassen eller fagforeningen
regne ud, hvor mange timer du reelt skal ha, måske du kun skal ha 35, 33
eller færre timer.

Har du overvejet at sige nej til tilbudet og tage den karantæne det giver???
Personligt vil jeg foreslå dig at tage en snak med din A-kasse inden du
skriver under.

Per