Hvordan måles et knivsblad i lovens forsta~
Fra : Søren

Dato : 16-12-08 08:09

Jeg har en foldekniv hvor bladets synlige del måler 6,8 cm i udslået stand.

Folder jeg den sammen og måler bladet fra der hvor det starter til er hvor
det sluttet, måler det 8,4 cm

Forskellen er der hvor bladet er fæstet til den bolt det roterer om.

Logisk set må det være det udslåede knivsblad man måler og ikke bladet når
det er sammenfoldet.

Er det korrekt, eller er min kniv ulovlig ?

Mvh Søren

Fra : Padre

Dato : 16-12-08 01:12

On 16 Dec., 08:08, "Søren" <Soe...@soerenneilsen.dk> wrote:

> Logisk set må det være det udslåede knivsblad man måler og ikke bladet når
> det er sammenfoldet.

Jeg spurgte engang en politimand, som svarede, at man målte bladet fra
spidsen og til skæftet, ved skæftet måler man på midten af klingen.

Om han havde ret, ved jeg jo ikke, men det lyder i hvert fald meget
logisk.

--
padre

Fra : Dan Storm

Dato : 16-12-08 09:46

Søren skrev:
> Er det korrekt, eller er min kniv ulovlig ?

Våbenloven:
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære
eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i
erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse
eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet
omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.

Altså, hvis din kniv er under 7 cm, men stadig kan fastlåses i udfoldet
position er din kniv ulovlig.

Udover det, så har vi, på det disko jeg er på, konfiskeret en del knive
og slagvåben (knojern, oversized nøgleringe og sådan noget). Politiet
har tit været og hentet en portion af de våben og der fandt de en kniv
som i udfoldet position var 6,9 cm fra knivspidst til skæftestart.
Betjenten sagde så at det nu ikke var de par milimeter der gjorde den
strafbare forskel. Men det har muligvis været en personlig holdning som
jeg ikke ved om er prøvet er retten.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-12-08 09:50

"Søren" <Soeren@soerenneilsen.dk> wrote in message

> Logisk set må det være det udslåede knivsblad man måler og ikke bladet når
> det er sammenfoldet.

Jeg vil mene, at der må tages udgangspunkt i hvor dybt et stik kniven kan
lave. Dvs. der skal måles til det sted, hvor knivsbladet / skæftet /
whatever er så bredt / tykt, at det ikke kan stikkes ind i nogen.