Privat køb og ingen varer?
Fra : Alex Jensen

Dato : 13-12-08 16:11

Hvordan er man stillet, hvis man køber noget privat over nettet, har
overført pengene til sælger, men ikke får sine varer?

Hvad kan/skal man gøre i den situation (ud over at blive lidt klogere)?

Mvh

AJ

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-12-08 10:48

On 13 Dec., 16:10, "Alex Jensen" <jen...@FJERNDETTEalexjensen.dk>
wrote:

> Hvad kan/skal man gøre i den situation (ud over at blive lidt klogere)?

I praksis kan du ingenting gøre. I teorien kan du udtage en stævning
mod sælger og dermed gå rettens vej.

Det fremhæves sommetider, at man kan melde sælger til politiet for
bedrageri. Dette kan muligvis komme på tale, såfremt man får en
berettiget formodning om, at sælger laver det samme nummer med en lang
række mennesker, idet et sådant faktum kunne bevise forsæt til
bedrageri. I enkeltstående sager er bedrageri stort set aldrig
aktuelt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-08 20:45

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> I praksis kan du ingenting gøre. I teorien kan du udtage en stævning
> mod sælger og dermed gå rettens vej.

Man kan også være lidt tålmodig - eller give flere
oplysninger. Vi ved reelt ikke, om der er gået én dag, en
uge eller en måned. Og vi ved ikke, om man har kontaktet
sælger, så det fx kan udelukkes, at varen er bortkommet
undervejs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-12-08 23:55

wrote:

> [...]

række mennesker, idet et sådant faktum kunne bevise forsæt til
bedrageri. I enkeltstående sager er bedrageri stort set aldrig

Hvor i straffeloven står der, at en person skal lave gentagne
bedragerilignende forhold før det er at betragte som bedrageri?
Hvis en person sælger mig noget (som pgl. ikke har tænkt sig at levere),
modtager pengene og derefter kryber i skjul/ ikke vil levere varen eller
betale pengene tilbage, er det bedrageri uanset om han har gjort lignende
ting før.
Følgende skal opfyldes, for at der evt. er begået bedrageri:
§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig
eller andre uberettiget vinding, ved retsstridig at fremkalde, bestyrke
eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller
undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller
undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

Kan man bevise det er der tale om bedrageri.
Nogen er så dygtige til at få skabt tvivl om, hvorvidt pgl. fra starten
havde til hensigt at lave bedrageri osv., således at man kan antage, at hvis
pgl. gentagne gange tages i at lave samme manøvre, så vil det lette på
muligheden for at bevise bedragerihensigten, men ofte vil man jo ikke vide
noget om, hvorvidt skiderikken har lavet samme nummer med andre.

Kurt

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-12-08 08:28

Kurt B. Andersen skrev:
> Hvor i straffeloven står der, at en person skal lave gentagne
> bedragerilignende forhold før det er at betragte som bedrageri?

Det står der ingen steder - men det påstår Kevin jo heller ikke. Læs
hans indlæg igen.

Kevin anfører blot, at det i "engangstilfælde" er pokkers svært at
*bevise* forsæt til bedrageri, og jeg er ganske enig. Sælger kan jo
"bare" være elendig til at overholde sin leveringsforpligtelse og selvom
det er misligholdelse af købsaftalen, er det ikke bedrageri.

> Kan man bevise det er der tale om bedrageri.

Netop - du skal kunne *bevise* det. Det er også det, Kevin anfører.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.