Bøde for ikke at låse sin cykel
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 19:48

Jeg har haft en diskussion med en politimand der hævder at man
/ikke/ kan få en bøde for at låse sin cykel, medens jeg hævder
det modsatte, idet jeg mener at have læst et sted at det kun
er hvis henstillen af cyklen er kortvarig, at man ikke skal
låse den.

Han hævder at man aldrig vil give bøde for noget sådant og
mener i øvrigt at jeg har misforstået det jeg skulle have
læst. Hvem af os har ret? Jeg ved ikke hvor i færdselsloven
jeg skal søge.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-08 19:58

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in

> [...]
> det modsatte, idet jeg mener at have læst et sted at det kun
> er hvis henstillen af cyklen er kortvarig, at man ikke skal

TV2´s brevkasse havde spørgsmålet for ikke så længe siden - man kan få en
bøde for det, men om det nogensinde sker er nok ikke så sandsynligt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-12-08 20:08

Henrik Stidsen wrote:

> TV2´s brevkasse havde spørgsmålet for ikke så længe siden - man kan få
> en bøde for det, men om det nogensinde sker er nok ikke så sandsynligt.

Jo, det er skam sket i forbindelse med demonstrationerne for Ungdomshuset
<http://modkraft.dk/spip.php?article5845>

--
Jesper Lund

Fra : Per

Dato : 10-12-08 20:50

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> mener i øvrigt at jeg har misforstået det jeg skulle have
> læst. Hvem af os har ret? Jeg ved ikke hvor i færdselsloven

Det står her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K7

§49, stk. 7

mvh. Per

Fra : Sten Bo

Dato : 13-12-08 14:40

> Det står her:
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K7
>
> §49, stk. 7
>
> mvh. Per

Fordi noget er forbudt / påbudt er det vel ikke sikkert at overtrædelsen i
alle tilfælde kan udløse en bøde?

Man kan vel også uddele påtaler?

Men der står her i bødekataloget
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Er det stadig gældende?

Vel men da.
Færdselslovens kapitel 7 (§ 49-§ 50). Særlige regler for cykler

49, stk. 7 Henstillet uaflåset kr. 500

Fra : Hauge

Dato : 10-12-08 21:27

Arne H. Wilstrup wrote:
> Jeg har haft en diskussion med en politimand der hævder at man
> /ikke/ kan få en bøde for at låse sin cykel,

Jeg håber da det er lovligt at *låse* sin cykel, så han har da ret..

Mvh Hauge

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 22:46

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg håber da det er lovligt at *låse* sin cykel, så han har
> da ret..

Jeg mente naturligvis at man ikke kan få bøde for at undlade
at låse sin cykel. Og jeg fik da i øvrigt det svar jeg
efterlyste og som gjorde mig til vinder af en flaske rødvin.

Jeg stillede en politibetjent et spørgsmål som jeg havde set
et sted, om man kunne få bøde for ikke at låse sin cykel. Han
mente at det ikke var tilfældet, jeg mente at det var
tilfældet.
Jeg blev så i denne gruppe gjort opmærksom på en sag og en
paragraf om sagen, hvor jeg fik ret.

Jeg glæder mig til at præsentere det for ham i morgen!

Fra : Brian H

Dato : 10-12-08 22:19

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
> Jeg har haft en diskussion med en politimand der hævder at man /ikke/ kan
> få en bøde for at låse sin cykel,...

Den lader vi lige stå lidt ;)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 22:47

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
>
> Den lader vi lige stå lidt ;)

Ja, gør det endelig -det var nemlig noget vrøvl - og
naturligvis var det ikke det jeg mente - pinligt

Fra : Jubii

Dato : 11-12-08 00:18

> "Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Ja, gør det endelig -det var nemlig noget vrøvl - og naturligvis var
> det ikke det jeg mente - pinligt

Ingen fare Arne, jeg tror de fleste forstod fejlskrivningen og så den
rigtige tekst for sig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-12-08 00:58

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> Ingen fare Arne, jeg tror de fleste forstod fejlskrivningen
> og så den rigtige tekst for sig.

Der er i hvert fald noget der tyder på det siden jeg ved de
første to svar fik ret med relevante henvisninger. Men jeg kan
godt se det for mig: En bøde for at låse sin cykel - tsk! tsk!
Den er lige til ATS (At tænke sig) eller noget lignende. Men
det kan jo smutte her i julemåneden

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-12-08 23:23

Brian H formulerede spørgsmålet:
> Den lader vi lige stå lidt ;)

Hvis du lader den stå ulåst for længe, får du en bøde

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Brian H

Dato : 11-12-08 17:45

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> Brian H formulerede spørgsmålet:
>
> Hvis du lader den stå ulåst for længe, får du en bøde

Touché ;)