et spørgsmål om internationale konventione~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 07:25

Jeg er blevet belært i denne gruppe om at vores grundlov
regulerer forholdet mellem stat og borger og ikke borgerne
imellem, og tak for det.
Nu spørger jeg så yderligere om det samme gælder for
internationale konventioner?

Jeg tænker specifikt på børnekonventionen der fastslår fx at
børn har ret til at sige deres mening (ytre sig) - jeg tror
nok det er artikel 12 i samme konvention. ER det også sådan at
det er staten der ikke må iværksætte foranstaltninger mod
dette, eller kan man sige at børnenes ret til at ytre sig frit
'overruler' forældrenes ret til at sætte en begrænsning på
dette iht. fx myndighedsloven eller andre love der regulerer
forældreansvar og -ret?

Kan et barn fx sige til sine forældre eller andre
myndighedspersoner: "Jeg har lov til at kalde folk for hvad
som helst, eftersom det står i børnekonventionen at jeg har
ytringsfrihed og derfor må sige hvad jeg siger uden at jeg kan
straffes for det (af forældrene)"

Især bliver det jo interessant at børnene kan sige at de ikke
ønsker den religion som deres forældre har og som de fortsat
påduttes dem når de er fx 13 år.

Hvis det er sådan man skal forstå disse konventioner, så må
det altså betyde at de regulerer forholdene mellem borgerne og
ikke mellem stat og borger, hvorved de adskiller sig fra fx
grundloven i Danmark.

Mon der er en der kan svare på dette?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-12-08 08:10

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> 'overruler' forældrenes ret til at sætte en begrænsning på
> dette iht. fx myndighedsloven eller andre love der regulerer

Børnenes ret overruler hverken forældrenes eller samfundets ret til at sætte
forskellige begrænsninger; se nedenfor i Artikel 13.

> [...]
> som helst, eftersom det står i børnekonventionen at jeg har
> ytringsfrihed og derfor må sige hvad jeg siger uden at jeg kan

Nej. De kan sige hvad de har lyst til inden for lovgivningens rammer.

> Især bliver det jo interessant at børnene kan sige at de ikke
> ønsker den religion som deres forældre har og som de fortsat
> påduttes dem når de er fx 13 år.

Artikel 12 og 13 er forholdsvis klar:
Artikel 12
1. Deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i stand til at udforme sine
egne synspunkter, retten til frit at udtrykke disse synspunkter i alle
forhold, der vedrører barnet; barnets synspunkter skal tillægges passende
vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.
2. Med henblik herpå skal barnet især gives mulighed for at udtale sig i
enhver behandling ved dømmende myndighed eller forvaltningsmyndighed af
sager, der vedrører barnet, enten direkte eller gennem en repræsentant eller
et passende organ i overensstemmelse med de i national ret foreskrevne
fremgangsmåder.

Artikel 13
1. Barnet skal have ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til uanset
territoriale grænser at søge, modtage og videregive oplysninger og tanker af
enhver art, enten mundtligt, skriftligt eller på tryk i form af kunst eller
gennem en hvilken som helst anden udtryksmåde, barnet måtte vælge.
2. Udøvelsen af denne ret kan underkastes visse begrænsninger, men kun
sådanne som følger af lovgivningen, og som er nødvendige:
a) af hensyn til andres rettigheder eller omdømme; eller
(b) til beskyttelse af national sikkerhed, offentlig orden (ordre public),
folkesundhed eller
sædelighed.

Når der i Artikel 12 står, at barnets synspunkter skal tillægges "passende
vægt" er det nok et fortolkningsspørgsmål om, hvor tungt børnenes synspunkt
vejer i forhold til forældrenes.

> Hvis det er sådan man skal forstå disse konventioner, så må
> det altså betyde at de regulerer forholdene mellem borgerne og
> ikke mellem stat og borger, hvorved de adskiller sig fra fx
> grundloven i Danmark.

Artikel fem siger, at "Deltagerstaterne skal respektere det ansvar og de
rettigheder og pligter, som forældrene har, eller, hvor dette finder
anvendelse, tilsvarende ansvar, rettigheder og pligter for så vidt angår
medlemmerne af den udvidede familie eller samfundet i overensstemmelse med
stedlig sædvane, samt værger eller andre personer med juridisk ansvar for
barnet, til på en måde, der svarer til den løbende udvikling af barnets
evner, at yde passende vejledning og støtte til barnet i udøvelsen af
rettighederne anerkendt i denne konvention. "

Så det er vel stadig forholdet mellem myndighed og borger, der reguleres af
konventionen. Forholdet mellem forældre og børn reguleres af den almindelige
lovgivning.

Også Artikel 3 stk. 2 kan være intereessant i denne forbindelse:

2. Deltagerstaterne påtager sig at sikre barnet den beskyttelse og omsorg,
der er nødvendig for dettes trivsel under hensyntagen til de rettigheder og
pligter, der gælder for barnets forældre, værge eller andre personer med
juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik herpå træffe alle passende
lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler.

Jan

Fra : kaz

Dato : 10-12-08 12:31

Jan Kronsell wrote:
[...]
> [...]
> andre personer med juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik
> herpå træffe alle passende lovgivningsmæssige og administrative

Den autoritet og stat som ifølge konventionerne skal sikre barnet det ene
eller det andet kan du læse om her

http://tinyurl.com/5zysm5

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 17:21

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik herpå træffe
> alle passende lovgivningsmæssige og administrative

1000 tak for den klare gennemgang.

Fra : Padre

Dato : 10-12-08 02:34

On 10 Dec., 07:25, "Arne H. Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:

> [...]
> imellem, og tak for det.
> Nu spørger jeg så yderligere om det samme gælder for

Når vi taler om menneskeretskonventionerne, ja. Andre konventioner
kender jeg ikke så meget til. Menneskeretskonventionerne pålægger
staten at sikre borgernes rettigheder. Hvis en borgers ret er
overtrådt, skal vedkommende således lægge sag an, fx. ved den
europæiske menneskeretsdomstol, mod den krænkende stat.

Jeg kan eksempelvis nævne en dom hvor en svensk fagforening fik
ødelagt forretningen for en restauratør, som ikke ville tegne
overenskomst. Restauratøren lagde sag an mod den svenske stat med den
påstand, at den svenske retstilstand på det fagretlige område ikke
beskyttede hans ejendomsret.

Hvis konventionen regulerede forholdet borgerne imellem, ville han
have skullet sagsøge fagforeningen efter samme bestemmelse i
konventionen.

--
padre

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 17:23

wrote:

> [...]

han
have skullet sagsøge fagforeningen efter samme bestemmelse i

-Tak for svaret

Fra : Poul Nielsen

Dato : 10-12-08 13:33

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at ytre sig frit 'overruler' forældrenes ret til at sætte en
> begrænsning på dette iht. fx myndighedsloven eller andre love der

Altså overordnet set som jeg har forstået det her, så er konventioner noget
som staten forpligtiger sig at opretholde foreks FN s
menneskerettighedserklæring, men da der er tale om løfter så er der ikke
tale om love med mindre at samme land har love som følger konventionen. Nu
er ovenstående eksempel lidt tricky, men jeg mener at konventioner er løfter
der kun skal holdes hvis et land har underskrevet konventionen, bare tænk på
landminer, tortur, atombomber og lign.

Fra : kaz

Dato : 10-12-08 14:19

Arne H. Wilstrup wrote:
[...]
> Hvis det er sådan man skal forstå disse konventioner, så må
> det altså betyde at de regulerer forholdene mellem borgerne og
> ikke mellem stat og borger, hvorved de adskiller sig fra fx
> grundloven i Danmark.

Imo regulerer både grundloven og div relevante konventioner (som trediepart)
også forholdet borgere imellem såvel som forholdet mellem stat og borger.

I og med at man accepterer den (imo) noget arbitrære 'hjælp' som f.x.
børnekonventionen tilbyder så stiller man sig som modtager af en statslig
eller en supra-statslig garanti som igen medfører en kontraktlignende
situation hvor 'you owe them one'.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-08 17:23

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i meddelelsen
> [...]
> modtager af en statslig eller en supra-statslig garanti som
> igen medfører en kontraktlignende situation hvor 'you owe

Tak for svaret.

Fra : SVT

Dato : 11-12-08 19:24

Med hensyn til internationale konventioner, så gælder der et princip om at
disse skal inkorporeres i lovgivningen før det er en del af dansk ret.

Dette kan ske enten ved at man lave en direkte henvisning til konventionen i
en lov eller omskrive denne til en egentlig lov.

Rent folkeretligt er nationer der har tiltrådt en konvention forpligtet til
at overholde disse, men disse kan ikke gøres direkte gældende i
borger-stat-relationen. En konventionen er på fod med traktater kun gældende
i inter partes forholdet mellem stater eller internationale organisationer.

Der gælder dog særlige regler for EU-retten, da denne har karakter af at
være overnational, men jeg vil ikke komme nærmere ind på dette, da det ikke
er relevant for denne besvarelse.

Dette er tilfældet med "Børnekonventionen":

"Bekendtgørelse af FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder
(* 1)"