Rentefradrag til ægtefælle
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-12-08 10:20

Kan en ægtefælle overføre sit rentefradrag (realkreditlån) til sin
ægtefælle, således at én ægtefælle får hele fradraget og den anden
intet fradrag, når der udbetales a-indkomst? Begge ægtefæller er
lønmodtagere og ikke på nogen form for overførselsindkomst.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Carsten

Dato : 08-12-08 18:55

> [...]
>intet fradrag, når der udbetales a-indkomst? Begge ægtefæller er
>lønmodtagere og ikke på nogen form for overførselsindkomst.

Ja, men efter at SKAT har indført det her med at man praktisk taget ikke kan
rette noget som helst beløb på sin selvangivelse (fordi alle nu indretter
direkte til SKAT) så skal ændringen udføres "på bagkant". Altså... du får
din selvangivelse med dine beløb og din kone får sin. Her står f.eks. at du
skal af med 5.000 kr. og hun skal have 8.000 kr. retur. Nu laver du så lidt
"tast selv" og flytter din kones 50% af jeres renteudgifter til dig selv.
Det nye resultat bliver måske så, at du skal have 2.000 kr. retur og hun
skal kun have 1.000 kr. retur, men eftersom SKAT var "færdige" med deres
beregninger længe før du indtastede dine ændringer så fastholder de at dine
kone jo har fået 8.000 kr. udbetalt (de er faktisk på vej til hendes
NemKonto i deres verden) og hun skal nu derfor indbetale 7.000 kr. inden den
xx/yy. Med andre ord en masse besvær fordi man ikke længere har en
"karensperiode" hvor man kan rette deres tal INDEN de laver ud/indbetaling.

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-12-08 19:52

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> inden den xx/yy. Med andre ord en masse besvær fordi man
> ikke længere har en "karensperiode" hvor man kan rette deres

Nu er SKAT ikke just de skarpeste knive i skuffen. Der er fx
ikke lavet mulighed for at særlige boformer kan dele
renteudgifterne. Fx bor jeg i et fælleshus hvor vi er tre
voksne der deler huset og renterne ligeligt. Alligevel får jeg
og min kone hvert år en skattegæld og den tredje part får alle
fradragene for renterne, som vi så efterfølgende skal
regulere. Det betyder at møde op på skattekontoret for at få
dem rettet (eller skrive en længere forklaring). Og det sker
hvert eneste år, selvom man efterhånden skulle mene at
de -efter 7 år -nu måtte kunne finde ud af det. Men nej, for
"Systemet kan ikke klare det" -altså man er underlagt et stift
system der ikke kan ændres og ikke bliver ændret uanset hvor
mange oplysninger skat får år efter år. Det er ikke just
smart.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-08 21:10

Arne H. Wilstrup skrev den 08-12-2008 19:51:

> [...]
> og min kone hvert år en skattegæld og den tredje part får alle
> fradragene for renterne, som vi så efterfølgende skal

Er I alle tre ejere af ejendommen...
Er I alle tre registreret på lånepapiret dvs. modtager SKAT de korrekte
oplysninger fra kreditor?

> Det betyder at møde op på skattekontoret for at få
> dem rettet (eller skrive en længere forklaring).

Akkkk, den længere forklaring gør du bare én gang via SKATs
emailformular, så kan du de efterfølgende år henvise til det
beskednummer du sendte den første gang.

Og så opdaterer du tallene i de efterfølgende beskeder.....så skulle det
da være mærkelig, hvis der ikke findes en zebra med mange striber
indenfor SKATs rækker.

Undlad at sende brev eller ringe....brug Email-formularen...som er din
eneste sikring for, at din besked ikke bliver væk.
> [...]
> "Systemet kan ikke klare det" -altså man er underlagt et stift
> system der ikke kan ændres og ikke bliver ændret uanset hvor

Tja, der skal ikke modtagers MANGE oplysninger.....bare de rigtige.

> Det er ikke just
> smart.

Næh, men sådan er det jo så meget.

Ovenstående har intet med min arbejdsgiver at gøre og er kun udtryk for
min personlige holdning.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-08 21:52

Carsten skrev den 08-12-2008 18:55:

> Ja, men efter at SKAT har indført det her med at man praktisk taget ikke kan
> rette noget som helst beløb på sin selvangivelse (fordi alle nu indretter
> direkte til SKAT) så skal ændringen udføres "på bagkant".

Eller i februar, hvor man kan lave sin Tidlig indberetning til
årsopgørelsen.
Det kun man i hvert fald i 2008 for 2007.

> Altså... du får
> din selvangivelse med dine beløb og din kone får sin. Her står f.eks. at du
> skal af med 5.000 kr. og hun skal have 8.000 kr. retur.

Det vil stå på årsopgørelsen. Ikke på selvangivelsen.

> [...]
> xx/yy. Med andre ord en masse besvær fordi man ikke længere har en
> "karensperiode" hvor man kan rette deres tal INDEN de laver ud/indbetaling.

Hvad skulle fordelen være ved omflytning?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten

Dato : 09-12-08 11:24

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Eller i februar, hvor man kan lave sin Tidlig indberetning til
> årsopgørelsen.
> Det kun man i hvert fald i 2008 for 2007.

Nope..., for mig var årsopgørelse/selvangivelse/what-ever-vi-nu-kalder-det
ikke åben før sidst i marts. .. jeg er ikke specielt på nogen måde (ej
udvidet
selvangivelse).

> Hvad skulle fordelen være ved omflytning?

hvis man har fælles økonomi og konen tjener bare et minimum af penge så er
der ingen fordel. Man tager fra gyngerne og bruger dem på karusellen.

Carsten

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-12-08 06:38

On 9 Dec., 11:23, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> hvis man har fælles økonomi og konen tjener bare et minimum af penge så er
> der ingen fordel. Man tager fra gyngerne og bruger dem på karusellen.

I dette tilfælde er den ene ægtefælle ansat mange forskellige steder
på en måde, som gør fuld udnyttelse af hovedkortets månedlige fradrag
umuligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang