Opsigelse af domænenavne på internettet
Fra : Per Nielsen

Dato : 08-12-08 13:03

Jeg har modtaget følgende rykker fra det internet firma som jeg har købt
internetdomænenavne hos. Nu er sådan at jeg tidligere har haft mine
domænenavne i USA hvor domænenavne udløber af sig selv hvis man ikke
betaler. Se det viser sig nu den danske leverandør ikke sletter domænenavne
men lader dem fortsætte og
ved manglende indbetaling lader de sagen gå til inkasso.

Da jeg spørger kassedamen om jeg har underskrevet noget bindende kontrakt
da jeg tegnede abonnment svarede hun at jeg krydsede jeg under på deres
betingelser da jeg tegnede abonnement og på deres hjemmeside opdager jeg
dette

"Har du modtaget en faktura og ikke ønsker at forlænge aftalen, bedes du
hurtigst muligt fremsende en opsigelse, via vores opsigelses formular som du
finder på vores service & support side: Klik her. En opsigelse sendt pr.
mail godtages ikke. Har du modtaget en rykker på fornyelse af abonnementet
Skal denne indbetales. Læs evt. mere om opsigelse i vores
forretningsbetingelser punkt 1.4 Klik her "

Og herefter denne her

Kundenummer.: xxxxxxxx
Rykkernr....: xxxxxx
Dato........: 08-12-08

Per Nielsen
xxxvej
danmark

Nedenstående rykker/faktura er forfaldent til betaling og vi beder Dem
derfor snarest indbetale beløbet.
Hvis De har betalt inden for de sidste par dage, kan De se bort fra denne
e-mail.

Såfremt betalingen ikke er modtaget indenfor 3 dage vil Deres abonnement
blive pauset.
Er beløbet ikke modtaget inden 10 dage vil sagen overgå til inkasso, hvorved
yderligere omkostninger
vil påløbe, ligesom Deres data senere vil blive slettet.

----------------------------
Rykker:
----------------------------

Tryk her for at se rykker xxxxx

Vedrører følgende faktura:
Faktura: xxxxx Tryk her for at se faktura

(For at kunne se/udskrive rykker kræves Adobe Reader,
som gratis kan hentes her: http://www.adobe.dk )

----------------------------
Betaling:
----------------------------
Sådan kan faktura betales:
a) Betale med kreditkort på http://betaling.dandoman.dk
b) Netbank/Homebanking til giro: +71< xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
----------------------------
Kundecenter:
----------------------------
Få overblik over Deres abonnementer, faktura mv. i DanDoman Kundecenter
1) Gå til http://www.dandoman.dk
2) Tryk på "Kundecenter" i menuen til venstre
3) Log ind med:
E-mail....: xxx@get2net.dk
Password..: (Se Kundecenter - "Glemt password")

Yderligere oplysninger:
-Ønskes abonnementet opsagt, benyt da venligst DanDoma Kundecenter. (Se
ovenfor)
Hvis De har spørgsmål er De velkommen til at kontakte os.

Hele sagen her giver mig reminisenser til 2004 hvor jeg havde en annonce i
telefonbogen hos TDC forlag og man bare gentog annoncen for så at kræve
penge ind, men dengang havde jeg sendt 11 skriver elleve opsigelser
skriftlige som telfoniske.

Men kan firmaet tvinge mig og har de juraen på deres side, holder det her i
byretten, kan de forlange at få penge.
MVH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-08 13:53

Per Nielsen skrev:

> Men kan firmaet tvinge mig og har de juraen på deres side, holder det her i
> byretten, kan de forlange at få penge.

Ja.

Man kan diskutere om de kan bestemme at mail ikke er en gyldig
måde at opsige på, men selve deres krav er funderet i aftalen.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 08-12-08 16:08

"Per Nielsen" <per@hotmail.com> skrev

> [...]

> Men kan firmaet tvinge mig og har de juraen på deres side, holder det her
> i byretten, kan de forlange at få penge.

Ja, det er hvad du har aftalt, og firmaet kan med god grund påstå at de
ønsker opsigelsen på deres formular for derved at sikre de nødvendige
oplysninger, og forhindre "falske" opsigelser.

En mail med
"jeg vil godt opsige www.xyzw.dk hilsen Per"
kan man ikke forlange skal tages alvorligt.

Hvis de lader aftalen udløbe p.g.a. manglende betaling, ville de få klager
fra kunder der ikke har fået opkrævning eller varsel,
det er nok ligegyldigt hvordan de gør, nogen vil være utilfredse, lige
undtaget dem der sætter sig ind i hvilke aftaler de indgår.

mvh
Alex Christensen

Fra : MooreHojer

Dato : 08-12-08 18:33

> [...]
> det er nok ligegyldigt hvordan de gør, nogen vil være utilfredse, lige
> undtaget dem der sætter sig ind i hvilke aftaler de indgår.

Ifølge Forbrugerombudsmanden skal de lade den udløbe hvis de ikke har varslet f.eks. en måned før udløbet at de automatisk fornyer den...
http://www.computerworld.dk/art/31479?a=bguide&i=765

--
MooreHojer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-12-08 19:20

MooreHojer skrev:

> Ifølge Forbrugerombudsmanden skal de lade den udløbe hvis de ikke har
> varslet f.eks. en måned før udløbet at de automatisk fornyer den...
> http://www.computerworld.dk/art/31479?a=bguide&i=765

Bemærk, at det kun gælder forbrugeraftaler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 08-12-08 19:33

Kim Ludvigsen wrote:

> Bemærk, at det kun gælder forbrugeraftaler.

ups... selvfølgelig gør det det... my mistake

Fra : alexbo

Dato : 09-12-08 11:02

"MooreHojer" skrev

> Ifølge Forbrugerombudsmanden skal de lade den udløbe hvis de ikke har
> varslet f.eks. en måned før udløbet at de automatisk fornyer den...

Ja det kan jeg se men den køber jeg ikke, varslet er sket ved aftalens
indgåelse.
Det er et abonnement der løber til det bliver opsagt, det er ikke meget
anderledes end et abonnement på alt muligt andet.
At bindingsperioden er lang, et år af gangen, skal ses i lyset af at prisen
er lav, så jeg finder ikke der er tale om urimelige aftalevilkår.

Selvfølgelig ville det i visse tilfælde være rart om man kunne opsige et
abonnement blot ved at undlade at betale,
men det ville ikke være så rart hvis man pludselig opdagede at lønnen ikke
var gået ind, og så fik at vide at jamen du er da fyret, det skulle du nok
kunne regne ud.

Det kræver selvfølgelig at man er forudlønnet, men det er der også en del
der er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 00:40

alexbo skrev:

> En mail med
> "jeg vil godt opsige www.xyzw.dk hilsen Per"
> kan man ikke forlange skal tages alvorligt.

Villle du tage et brev med den ordlyd alvorligt?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-12-08 09:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Villle du tage et brev med den ordlyd alvorligt?

Er det ikke præcis *det* han siger, at han *ikke* gør? (Eller at man
ikke kan forlange virksomheden gør).

/Johan

Fra : alexbo

Dato : 09-12-08 11:02

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Villle du tage et brev med den ordlyd alvorligt?

Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 12:07

alexbo skrev:

> Nej.

Min pointe er at din bemærkning ikke kan bruges som argument imod
opsigelse i mail.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-08 06:58

Et afledt spørgsmål af nysgerrighed.

Per Nielsen wrote:
> Såfremt betalingen ikke er modtaget indenfor 3 dage vil Deres abonnement
> blive pauset.

Så vidt jeg kan forstå, er der tale om forudbetaling for en given vare.
En ting er, at man har selve domænenavnet, en anden ting er, om det er
brugbart.

At sætte abonnement på pause opfatter jeg som at fjerne/redirigere DNS, som
reelt gør domænet ubrugeligt.

Spørgsmålet:
Hvis man sætter domænet på 'pause', har man så reelt leveret den vare der
forventes betalt ?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 09:19

Stig Johansen skrev:

> Hvis man sætter domænet på 'pause', har man så reelt leveret den vare der
> forventes betalt ?

Nej, for der er jo ikke betalt for den. Derfor leveres den ikke
endnu. Telefoner, strøm, internet og den slags lukkes på
tilsvarende vis hvis man ikke betaler.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-08 11:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, for der er jo ikke betalt for den. Derfor leveres den ikke
> endnu. Telefoner, strøm, internet og den slags lukkes på
> tilsvarende vis hvis man ikke betaler.

Præcis.
Hvis man ikke betaler sin strøm - eksempelvis, så bliver det lukket for
yderligere ydelser.

Men her(strøm m.m) er der tale om en reaktiv opgørelse af faktuelt forbrug,
og ikke en proaktiv levering af forventede (eller endnu ikke leverede)
ydelser.

Hvis vi lige ser bort fra moral, etik, og hvem der betaler hvad til hvem, og
hvornår, så vil jeg mene, at der er tale om aftalebrud fra 'leverandøren' -
i og med man afbryder den )måske) aftalte leverance.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 12:11

Stig Johansen skrev:

> Men her(strøm m.m) er der tale om en reaktiv opgørelse af faktuelt forbrug,
> og ikke en proaktiv levering af forventede (eller endnu ikke leverede)
> ydelser.

Det må kunne siges enklere.

Men jeg kan ikke se andet end at de afventer betaling for den
kommende periode inden de vil åbne for domænet igen.

Og så forstår jeg ikke hvordan du kan få det til at de har pligt
til at levere hvis kunden er i restance - uanset hvilken
rækkefølge (betaling - levering) der er aftalt.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-08 17:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men jeg kan ikke se andet end at de afventer betaling for den
> kommende periode inden de vil åbne for domænet igen.

Ja, det er vi enige om.

> Og så forstår jeg ikke hvordan du kan få det til at de har pligt
> til at levere hvis kunden er i restance - uanset hvilken
> rækkefølge (betaling - levering) der er aftalt.

Det var nu ikke ment som 'pligt' til at levere.
Min tanke var, at man eksempelvis kunne opfatte aftalen som en kontinuerlig
ydelse, eller måske grannuleret som et domæne incl adgang 365 dage på et
år.

Hvis man lukker for ydelsen, lad os sige 10 dage, så kan man kun levere 355
dages ydelse på et år.

Kan man så kræve forudbetaling for 365 dages ydelse, vel vidende at man ikke
kan - eller vil - opfylde aftalen ?

Med hensyn til de andre ting du nævner, så stopper man for videre forbrug,
idet det er forbrugsafregnet - og det synes jeg ikke man umiddelbart kan
sammenligne.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 18:32

Stig Johansen skrev:

> [...]
> dages ydelse på et år.

> Kan man så kræve forudbetaling for 365 dages ydelse, vel vidende at man ikke

Nåh, på den måde.

Hvis det drejede sig om f.eks. Gigahost, vil én dag svare til 67
øre. Den slags beløb er det alt for dyrt at tage hensyn til.

Hvis det løb op i et 'større' beløb, ville jeg mene at det skulle
modregnes. Jeg ved ikke hvor grænsen går.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-12-08 06:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis det drejede sig om f.eks. Gigahost, vil én dag svare til 67
> øre. Den slags beløb er det alt for dyrt at tage hensyn til.

Enig - det var nu mere princippet, og egentlig kun et slags tanke
eksperiment.

Hvis man modregner dag for dag hvor der er 'lukket for det varme vand', vil
restancen/kravet blive mindre og mindre, og dermed invalidere sig selv.

Stig Johansen