Køb af fyrværkeri fra udlandet?
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-12-08 16:25

Hejsa

Et par venner og jeg har siddet og snakket lidt om den frie handel i EU, og
så kom snakken over på fyrværkeri.
En person mener at det er ulovligt, og at fyrværkeri kun lovligt må købes i
Danmark.
En anden mener at den frie handel nemlig giver os ret til, inden for eu, at
købe en given vare, hvorend man har lyst. Varen skal selvfølgelig bare være
lovlig i Danmark.

Det hele handler om, hvorvidt det er lovligt eller ulovligt at købe
fyrværkeri i Tyskland, og tage med ind i Danmark.
Må man selv køre ned i Tyskland, købe fyrværkeri som i Danmark er lovligt,
og så tage det med hjem til Danmark, uden at man bryder lovgivningen?
Og må man bestille det på postordre?

På forhånd tak
Anders

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 07-12-08 18:18

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Må man selv køre ned i Tyskland, købe fyrværkeri som i Danmark er lovligt,
> og så tage det med hjem til Danmark, uden at man bryder lovgivningen?

Der er ikke lovligt at indføre fyrværkeri til Danmark for os private
rejsende. Selv ikke det som i forvejen er lovligt i Danmark må man indføre.
Dvs. ikke engang en lille bitte bordbombe.
Hilsen Matthias

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-12-08 19:13

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in

> Der er ikke lovligt at indføre fyrværkeri til Danmark for os private
> rejsende. Selv ikke det som i forvejen er lovligt i Danmark må man
> indføre. Dvs. ikke engang en lille bitte bordbombe.

Hvilken bestemmelse i fyrværkeribekendtgørelsen hjemler forbud mod privat
import af små bordbomber?

Dit påstans er vist en ren fuser

mvh poul Christensen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-12-08 20:04

On Sun, 7 Dec 2008 18:12:57 +0000 (UTC), Poul Christensen
<poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote:

Er det ikke noget med at det skal være mærket med en dansk
"brugsanvisning" og et dansk mærkat som beviser at det er godkendt i
Danmark.

Henrik Madsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-12-08 22:26

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i meddelelsen
>" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in

> Hvilken bestemmelse i fyrværkeribekendtgørelsen hjemler forbud mod privat
> [...]

Hvis man læser lov om fyrværkeri:

§ 1. Fyrværkeri må ikke fremstilles eller indføres uden tilladelse af
indenrigsministeren eller den, han bemyndiger dertil.

Stk. 2. Ved fyrværkeri i denne lov forstås pyrotekniske artikler. Ved
pyrotekniske artikler forstås artikler, der indeholder stoffer eller en
blanding af stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en
effekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg som et resultat af en kemisk
reaktion.

Stk. 3. Undtaget fra bestemmelserrne i denne lov er pyrotekniske artikler,
der er monteret som udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt
redningsudstyr.

Stk. 4. Til brug ved behandlingen af ansøgninger om tilladelse efter stk. 1
kan forlanges en teknisk undersøgelse af fyrværkeriet. Udgifterne hertil
afholdes af ansøgeren.

Dernæst kan man så læse lidt i bekendtgørelsen om fyrværkeri:

Kapitel 2

Indførsel og fremstilling af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler

Virksomhedsgodkendelse

§ 3. Virksomheder eller personer, der fremstiller, eller indfører fyrværkeri
eller andre pyrotekniske artikler skal godkendes af Sikkerhedsstyrelsen, jf.
lovens § 1, stk. 1.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for fremstilling og indførsel af

1) småfyrværkeri og

2) pyrotekniske artikler, der er beregnet til anvendelse som
udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr.

Stk. 3. Godkendelse efter stk. 1, meddeles med begrænsning til virksomhedens
forretningsområde ved fremstilling eller indførsel af henholdsvis
nytårsfyrværkeri, scenefyrværkeri, festfyrværkeri eller andre pyrotekniske
artikler.

Stk. 4. Ansøgning efter stk. 1, og dokumentation efter § 4 og § 5,
fremsendes til Sikkerhedsstyrelsen senest 3 måneder før fremstilling eller
indførsel ønskes påbegyndt, med mindre anden skriftlig aftale er indgået
mellem ansøgeren og Sikkerhedsstyrelsen. Ansøgning efter stk. 1, og
dokumentation efter § 4 og § 5, kan fremsendes i elektronisk form.

Deraf kan man udlede, at det eneste man må indføre over grænsen er
småfyrværkeri.
Definitionen på småfyrværkeri: knaldperler, hundepropper, bordbomber m.m.

Så - jo man må godt importere bordbomber og de andre former for
småfyrværkeri, men alt andet er forbudt, også selv om det iøvrigt er lovligt
og godkendt i Danmark.
Disse regler har i øvrigt i forskellig udformning været gældende lige så
længe jeg kan huske.

Kurt

Fra : Brian H

Dato : 07-12-08 19:39

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> Og må man bestille det på postordre?

Kan du købe via postordre?

Fra : Ulvir

Dato : 07-12-08 20:04

Jeps- http://www.DieGrosBangBang.de

Fra : apollo14

Dato : 07-12-08 20:31

Anders Houmark skrev:
> [...]
> Må man selv køre ned i Tyskland, købe fyrværkeri som i Danmark er lovligt,
> og så tage det med hjem til Danmark, uden at man bryder lovgivningen?

Du må ikke indfører fyrværkeri, andet end knallerter, bordbomber,
trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner.

Man skal godkendes til at indfører det til landet, også selv om det
kommer fra et andet EU-land.

Bekendtgørelsen kan ses her

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-12-08 20:44

"apollo14" <apollo14dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner.
>
> Man skal godkendes til at indfører det til landet, også selv om det kommer

Tak for at komme med en kilde så det kunne afgøres.

Tak for alles interesse

Mvh Anders

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 08-12-08 16:19

> Tak for at komme med en kilde så det kunne afgøres.
>
> Tak for alles interesse

Jeg har lige snakket med en kollega, hvis kone til daglig sidder og
behandler sager om import af fyrværkeri.
Og ifølge hende, er det forbudt overhovedet at indføre nogen som helst
former for fyrværkeri som rejsegods eller import via fjernsalg.
Og det er også noget der hvert år bliver meget omtalt i pressen her nede i
det sønderjyske omkring nytår.
Og der er ret streng kontrol langs grænsen, når salget bliver frigivet i
grænsebutikkerne mellem jul og nytår.
Om der er andre regler end de omtalte der går ind og forbyder importen ved
jeg ikke.
Hilsen Matthias

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 08-12-08 06:18

Anders Houmark skrev:
> [...]
> Må man selv køre ned i Tyskland, købe fyrværkeri som i Danmark er lovligt,
> og så tage det med hjem til Danmark, uden at man bryder lovgivningen?

Den er pudsig.. ligesom at svenskerne trods medlemsskab af EU ikke har
fri handel af alkoholholdige produkter i supermarkeder og tankstationer.

jeg kender ikke reglerne, men åbenbart er det sådan at dansk lov om
sammenføringsregler ikke kan overgå EU direktiver, så vil ikke desto
mindre en dansk lov om fyrværkeri være fredhellig.

Det var lidt politik, men den lå lige til højrebenet i disse tider
(december).

Ikke desto mindre kunne det være spøjst at vide hvorfor dansk lovgivning
i eet tilfælde (24 års reglen) underkendes af EU og DK må/vil acceptere
det, mens en dansk regel om fyrværkeri (der mildest talt modsiger
frihandel), kan opretholdes.

- cep