Virksomhedsoverdragelse
Fra : Hauge

Dato : 07-12-08 13:40

Hej

Jeg er indtil meget snart, ansat i et firma hvor den afdeling jeg er i er
blevet virksomhedsoverdraget til et andet firma..

Vi har fået at vide at vi fortsætter under samme vilkår indtil den
overenskomst som vi hører under nu, udløber..
Det nye firma har overenskomst med et andet forbund, end det jeg i de sidste
15 år har været i, så det *skal* vi over på til den tid.

Så nu kommer det store spørgsmål: Nogle af os har en lidt højere løn,
grundet individuelle aftaler, vil en sådan løn kunne skreus ned til den
fremtidige overenskomst, den som det nye firma er under, eller har jeg
"krav" på at kunne køre videre med samme løn?

Jeg har ikke haft mulighed for selv at snakke med egen fagforening, da det
hele er sket meget hurtigt, og alt skal ske før-nu, og der har været
sindsygt travlt på arbejdet, dvs. ikke haft mulighed for at ringe til dem.

Mvh Hauge

Fra : Ole C

Dato : 07-12-08 14:37

Hauge skrev blandt andet:

> [...]
> Det nye firma har overenskomst med et andet forbund, end det jeg i de
> sidste 15 år har været i, så det *skal* vi over på til den tid.

Nej, du kan ikke tvinges over i en anden fagforening.
Men når din nuværende overenskomst udløber, vil du blive underlagt den
overenskomst som firmaet har med et andet forbund, så det kan være en fordel
at skifte.

> [...]
> den fremtidige overenskomst, den som det nye firma er under, eller
> har jeg "krav" på at kunne køre videre med samme løn?

Arbejdgiveren er kun forpligtet så længe der er en gældende aftale - og hvis
den nye arbejdsgiver for eksempel omstrukturerer så grundlaget for din
individuelle aftale bortfalder, så kan dine lønforhold også ændres.

--
vh
Ole C

Fra : Hauge

Dato : 07-12-08 14:43

Hej
Ole C wrote:
> Nej, du kan ikke tvinges over i en anden fagforening.

Jeg kan godt se at min formulering var lidt forkert, men det var også det
jeg mente, altså at det var overenskomsten og ikke fagforeningen jeg kan
tvinges ind under.

> Men når din nuværende overenskomst udløber, vil du blive underlagt den
> overenskomst som firmaet har med et andet forbund, så det kan være en
> fordel at skifte.

Ja, for der hvor jeg er nu, har jo ingen forhandlingsret i det nye firma.

> [...]
> og hvis den nye arbejdsgiver for eksempel omstrukturerer så
> grundlaget for din individuelle aftale bortfalder, så kan dine

Ok, jeg takker mange gange for det gode svar.

Mvh Hauge

Fra : Ole C

Dato : 07-12-08 15:44

Hauge skrev blandt andet:

> Ok, jeg takker mange gange for det gode svar.

Selv tak.

Egentlig vil det nok være en god idé at lade være med at vente for længe med
at blive overført til den nye fagforening, så du har vist din gode vilje,
hvis der bliver problemer med at opretholde din løn.
Til den tid er du så allerede et "gammelt" medlem, hvis interesser din
fagforening helt naturligt vil forsvare - og den nye fagforening bør jo også
have interesse i at bruge blandt andet dit lønniveau til at få hævet lønnen
generelt....

--
vh
Ole C

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-12-08 21:31

Ole C wrote:

> Egentlig vil det nok være en god idé at lade være med at vente for
> længe med at blive overført til den nye fagforening, så du har vist
> din gode vilje, hvis der bliver problemer med at opretholde din løn.

Det skal forhåbentlig aldrig blive aktuelt - i så fald misbruger
fagforeningen sin magt.

> [...]
> fagforening helt naturligt vil forsvare - og den nye fagforening bør
> jo også have interesse i at bruge blandt andet dit lønniveau til at

Desværre ses det at specielt HK forbyder lønstigninger udover det
overenskomstmæssigt aftalte, så det kan man ikke bruge til noget.

--
Kurt Lund

Fra : Ole C

Dato : 07-12-08 23:21

Kurt Lund skrev blandt andet:

> Det skal forhåbentlig aldrig blive aktuelt - i så fald misbruger
> fagforeningen sin magt.

Fagforeninger består jo også af mennesker....

> Desværre ses det at specielt HK forbyder lønstigninger udover det
> overenskomstmæssigt aftalte, så det kan man ikke bruge til noget.

Det kommer vist an på hvilken afdeling af HK vi taler om.
Individuel løndannelse/Ny Løn er da netop den store dille i disse år.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-12-08 00:00

Ole C wrote:

> Det kommer vist an på hvilken afdeling af HK vi taler om.
> Individuel løndannelse/Ny Løn er da netop den store dille i disse år.

Hvis du selv forhandler et lønresultat, der ligger over de faste aftaler
fagforeningen har indgået, så er der ballade - og så er det ligegyldigt
hvilken afdeling vi taler om.
Stol ALDRIG på, at en fagforening gør det bedste for dig. Det er ren
politik.

--
Kurt Lund

Fra : Ole C

Dato : 08-12-08 08:42

> [...]

> ligegyldigt hvilken afdeling vi taler om.
> Stol ALDRIG på, at en fagforening gør det bedste for dig. Det er ren

Med den sidste linie illustrerer du selv, at dit indlæg ikke hører hjemme
her. Dette er en juragruppe.

--
vh
Ole C