Optagelse af samtale - hvad må man?
Fra : Morten

Dato : 07-12-08 09:32

Hej

To naboer som er uenige om høj musik om natten, hvordan sikrer man sig
beviser overfor ejendomsadministrationen, så det ikke bare ender ud i
påstand mod påstand på trods af det sker med jævne mellemrum?
Desværre bor synderen i stuen, til hver side bor to ældre med nedsat
hørelse. Konstruktionen af bebyggelsen er således, at de to ældres
soveværelse ikke umiddelbart op af lejligheden med musik - de to ældres
lejligheder er ikke et-værelses. Forurettede er altså lejligheden ovenover
og både synderens og forurettedes lejlighed er et-værelses, hvilket vil sige
der soves i et rum med stor flade (gulvet) til synderens lejlighed og det er
præcis i rummet nedenunder der spilles.

Synderen er utallige gange blevet gjort opmærksom på problemet og på trods
af det da skal siges at det ikke sker helt så tit som det har gjort, så er
man ved at være nået dertil hvor der må beviser til. Derfor må man:

A. Sætte et kamera på trappen, så det indspiller at man gør synderen
opmærksom på problemet.

B. Indspille det på f.eks. diktafon.

C. Ringe til synderen og indspille samtalen.

Hvilke muligheder har man og under hvilke omstændigheder?
Mener at være rimelig sikker på at C blot forudsætter at én af parterne ved
det, så er det tilladt, dog uden jeg lige ved i hvilke paragraffer jeg skal
kigge.

Mvh
Morten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-12-08 10:46

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message

> Mener at være rimelig sikker på at C blot forudsætter at én af parterne
> ved det, så er det tilladt, dog uden jeg lige ved i hvilke paragraffer jeg
> skal kigge.

Ja, det er vidst rigtigt, men alt det beviser vel hverken lydniveau eller
hvornår det er foregået?

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-12-08 11:20

Hvorfor bøvle med at optage en samtale som bevis? Du får bare en masse
ekstra besvær, når beviset skal vises til ejendomsadministrationen. Du
vil kunne opnå det samme bevis med et gammeldags brev, og det er meget
lettere at vise til ejendomsadministrationen.

Men derudover tvivler jeg lidt på, at du får noget som helst ud af at
have et bevis på samtale eller brev. Det viser jo kun, at I er uenige
om, hvad der er acceptabelt lydniveau. Det viser ikke, om lydniveauet
reelt er acceptabelt eller uacceptabelt.

Hvad har I i øvrigt af bestemmelser om støj i bebyggelsen?

--
Allan Olesen

Fra : Jubii

Dato : 07-12-08 13:50

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> reelt er acceptabelt eller uacceptabelt.
>
> Hvad har I i øvrigt af bestemmelser om støj i bebyggelsen?

Bevisførelsen er uafhængige vidner. Enten een fra adminnstrationen eller
en anden beboer i nabolaget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-08 13:51

Allan Olesen skrev:

> have et bevis på samtale eller brev. Det viser jo kun, at I er uenige
> om, hvad der er acceptabelt lydniveau. Det viser ikke, om lydniveauet
> reelt er acceptabelt eller uacceptabelt.

Det kan vel måles med en lydmåler?

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-12-08 19:19

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det kan vel måles med en lydmåler?

Fra en båndoptagelse?

Jeg har en fornemmelse af, at både du og jubii argumenterer mod noget,
jeg ikke har skrevet.

Jeg har ikke skrevet, at det ikke kan bevises, at der spilles for højt.
Jeg har skrevet, at hverken brevet eller båndoptagelsen vil kunne bevise
det.

--
Allan Olesen

Fra : Jubii

Dato : 08-12-08 19:33

> Fra en båndoptagelse?
>
> Jeg har en fornemmelse af, at både du og jubii argumenterer mod noget,
> jeg ikke har skrevet.

Jeg argumenterede ikke, jeg gav Morten og alle i samme situation et råd.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-12-08 20:23

Jubii wrote:
> Jeg argumenterede ikke, jeg gav Morten og alle i samme situation et råd.

Det er muligt. Det var mit indlæg, du besvarede, og det var mig, du
citerede.

--
Allan Olesen

Fra : Jubii

Dato : 09-12-08 01:22

> Det er muligt. Det var mit indlæg, du besvarede, og det var mig, du
> citerede.

Er det forbudt, når der ikke svares på det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 00:37

Allan Olesen skrev:

> Fra en båndoptagelse?

Midt i lejligheden når det står på.

> Jeg har en fornemmelse af, at både du og jubii argumenterer mod noget,
> jeg ikke har skrevet.

Jeg argumenterer ikke imod noget. Jeg foreslår at man bruger en
lydmåler til at fastlægge hvilket niveau der er tale om til brug
for sagen.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-12-08 18:19

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg argumenterer ikke imod noget. Jeg foreslår at man bruger en
> lydmåler til at fastlægge hvilket niveau der er tale om til brug
> for sagen.

Når du og jubii vælger at besvare lige netop mit indlæg - inkl. citat -
formoder jeg, at jeres svar er rettet mod det, jeg skrev. Ellers ville
det være mere hensigtsmæssigt at besvare trådstarterens indlæg.

--
Allan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-08 21:11

> Jeg argumenterer ikke imod noget. Jeg foreslår at man bruger en
> lydmåler til at fastlægge hvilket niveau der er tale om til brug
> for sagen.

Det kan man godt droppe.
Lydmåling med henblik på en holdbar dokumentation er en sag for eksperter.
Det er nemlig en meget kompliceret sag (bare et enkelt kildent punkt: hvilke
frekvensområder måles der på, og hvilken vægtning af de enkelte
frekvensområder er der i det samlede dB-tal).
Desuden vil det kræve en række af gennemkontrollerede ekspertmålinger at
skaffe bevis for en overtrædelse af lejelovsbestemmelserne. Et enkelt
tilfælde af høj musik er ikke nok.

En lang række af nedfældede klager fra beboerne med nøjagtig angivelse af
dato og klokkeslæt vil være mere fremkommeligt at skaffe, og vil desuden
også kunne udgøre tilstrækkeligt bevismateriale. Det er ihvertfald den
normale fremgangsmåde.
Problemet er nok i første omgang at få administrationene til at tage sig af
sagen. Husordensklager er notorisk meget tidskrævende og desuden temmelig
komplicerede at håndtere.
Måske de udsatte beboere kunne få assistance fra LLO til at hjælpe med at
fremme sagen.

/Per