Returret på leje?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-12-08 11:39

Hvis man lejer en eller anden ting på nettet - det være sig hus, sommerhus,
campingvogn m.m. - er der så stadig 14 dages returret.

Jeg mener naturligvis efter betalingen, men før lejens påbegyndelse :)

--
Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-08 11:53

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Hvis man lejer en eller anden ting på nettet - det være sig hus, sommerhus,
> campingvogn m.m. - er der så stadig 14 dages returret.

Ja, men i praksis måske nej. Når det drejer sig om en ydelse der
tilrettes til køberen, skal man enten bede sælger om at vente 14
dage mens man beholder sin returret, eller også skal han ordne
sagen med det samme, og så forskertser man sin returret.

Jeg vil mene - men lader mig gerne belære - at en reservation er
af en sådan karakter at der ikke kan fortrydes (gratis) når den
er oprettet. Den udelukker jo evtentuelt andre potentielle lejere
i at indgå en aftale. I katastrofetilfældet kan sælger slet ikke
få lejet ud i den reserverede periode.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-08 08:11

On 6 Dec., 11:53, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> er oprettet. Den udelukker jo evtentuelt andre potentielle lejere
> i at indgå en aftale. I katastrofetilfældet kan sælger slet ikke

Men sådan er det vist.. Mine forældre lejer sommerhus ud i
sommerperioder.. og her i sommers var der en tysk fammilie der meldte
afbud... Det gjorde at huset ikke blev lejet ud i de 2 uger det var
reserveret til,, og de fik ikke nogen betalling heraf... det er vist
igennem DANSOMMER feriehuse... kan jo selvfølgelig godt være dansommer
indkræver noget... synes også det var noget mærkeligt man bare kan
afmeldte en reserveret sommerhus uden fx at skulle betale halvdelen af
lejen, eller at det er påkrøvet at det er x-antal uger inden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-08 13:50

Bjarke Hansen skrev:

> Men sådan er det vist.. Mine forældre lejer sommerhus ud i
> sommerperioder.. og her i sommers var der en tysk fammilie der meldte
> afbud...

Havde de lejet over nettet? Vi diskuterer returret - ikke hvordan
en aftale om udlejning skal udformes.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-08 21:14

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man lejer en eller anden ting på nettet - det være sig hus,
> sommerhus, campingvogn m.m. - er der så stadig 14 dages returret.

Der er ihvertfald disse undtagelser fra fortrydelsesretten:
2) aftaler om indkvartering, transport, forplejning, herunder servering og
catering, og rekreative fritidsaktiviteter, herunder underholdnings-,
idræts- og lignende kulturbegivenheder, hvis

a) det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt
periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres,

Så en sommerhusleje på et nærmere angivet tidspunkt er ikke omfattet af
fortrydelsesret.

/Per