Jødedommen og velgørenhed
Fra : Poul Nielsen

Dato : 22-12-08 14:35

Er der nogen her der ved om der er tradition for velgørenhed i Jødedommen.
Mange forfattere ala Shakespeare og Charles Dickens hævder at jøder skulle
være nærige. Jeg har ved nærmere gennemtænkning ikke kunne komme i tanker om
en eneste jødisk filantrop.
Men er det et synsbedrag??.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-12-08 15:21

Den 22.12.2008 kl. 14:34 skrev Poul Nielsen <pn@mail.dk>:
> Er der nogen her der ved om der er tradition for velgørenhed i
> Jødedommen.
> [...]
> Men er det et synsbedrag??.

Mon ikke et kig på http://www.tzedaka.org/ kunne lede dig lidt i den
forespurgte retning?

Alt afhænger af *øjet* der ser...

Henrik Blunck - Dianalund
Følger du vores blog? - http://www.blunck.dk/blog
Oversigt over alle blogs - http://xr.com/henrik

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-12-08 15:49

In article <op.umkh4vc3n1el4e@macintosh.local>,
"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> wrote:

> Mon ikke et kig på http://www.tzedaka.org/ kunne lede dig lidt i den
> forespurgte retning?
>
> Alt afhænger af *øjet* der ser...

Er du begyndt at tage Poul Nielsen alvorligt? Jamen dog!

Der har altid været tradtion for velgørenhed i jødedommen. Det er derfor
der var problemer blandt de første kristne menigheder fordi de var der
og ventede på at Jesus skulle vende tilbage og i mellemtiden holdt
jødekristne på, at enke og forældreløse stadig skulle støttes hvoraf de
græske kristne syntes ikke.

Enhver der har læst den bibel, de påstår at følge burde vide den slags
(især at de græske skrifter er immervæk til at overskue at komme
igennem).

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-08 16:18

Cyril Malka skrev i

> [...]
>
> Enhver der har læst den bibel, de påstår at følge burde vide den slags
> (især at de græske skrifter er immervæk til at overskue at komme

Endnu engang formår smovsemalka ikke andet end at lyve om kristendommen og
de kristne. Men det er der jo ikke noget nyt i.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-08 00:00

"Poul Nielsen" <pn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men er det et synsbedrag??.

Det eneste bedrag er vist dit eget.

Hvem er du egentlig, "Poul Nielsen"? Du skriver jo under mindst et stort,
tocifrret antal identiteter, og der der ingen rød tråd i dine holdninger
andet end din ubændige trang til at trolle.

Du er tydeligvis meget alvorligt personlighedsafvigende, og af de mange
skøre personer, jeg har mødt på usenet, forekommer du at være den absolut
skøreste.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-12-08 11:33

> "Poul Nielsen" <pn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste bedrag er vist dit eget.
>
> Hvem er du egentlig, "Poul Nielsen"? Du skriver jo under mindst et stort,
> tocifrret antal identiteter,

Filosofisk set hvad er Jens Bruun egentlig når det kommer til stykket et
navn ikke andet

>og der der ingen rød tråd i dine holdninger andet end din ubændige trang
>til at trolle.

Så tag dog og vågn op, trolleri måske lidt, men en rød tråd? jo helt
bestemt.

> Du er tydeligvis meget alvorligt personlighedsafvigende, og af de mange
> skøre personer, jeg har mødt på usenet, forekommer du at være den absolut
> skøreste. --
> -Jens B.

Nede i usenettets lokum kaldet dk.snak mudderkastning sidder der en konge
der hedder Jens Bruun han er uhyggelig stor og han er uhyggelig stærk og han
tager hjem og truer de der taler ham imod. Jeg ændrede navn for undgå at
blive overfaldet af uhyggelig stærk
mand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-08 12:21

Poul Nielsen wrote:

> [...]
> stærk og han tager hjem og truer de der taler ham imod. Jeg ændrede
> navn for undgå at blive overfaldet af uhyggelig stærk

Jens satser som regel på at skræmme midaldrende husmødre.

Længere er det ikke rigtig kommet til.

(F

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-12-08 16:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jens satser som regel på at skræmme midaldrende husmødre.
>
> Længere er det ikke rigtig kommet til.
>
> (F
Det glæder mig at høre, men nedenstående link synes at antyde noget andet,
men måske var det blot en enkelt fejltagelse fra Jens side.

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/7b00758b3333cfd8?hl=da&dmode=source

Mr.Larsen wrote:

> Kan du "nøjes" med en kammeratlig samtale, er det da langt det bedste.

Problemet for Jens Erik Bruun er jo, at denne mand som han nu har
truet med at slå ihjel, besøgte han sidste sommer for en kammeratlig
samtale, mon ikke det er derfor truslerne tages endog meget seriøst
af politiet ?

--
Ejvind Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-08 16:44

> Filosofisk set hvad er Jens Bruun egentlig når det kommer til stykket
> et navn ikke andet

Du glemte helt at svare.

> Så tag dog og vågn op, trolleri måske lidt, men en rød tråd? jo helt
> bestemt.

Den eneste røde tråd, er din sygelige trang til at trolle. Normalt skriver
du jo om sæd, kvinders tissestilling og den slags i dk.snak.seksualiter, når
du da ikke lige giver den som "Mohammed Islam" og lign. i dk.politik.

Jeg har opgivet at følge med i dine mange identiteter, men antallet er
voldsomt. Lad os prøve med spørgsmålet igen: Hvorfor skriver du med så
mange, forskellige identiteter, og hvorfor har du forskellig holdning
afhængig af valgt identitet?

> [...]
> stærk og han tager hjem og truer de der taler ham imod. Jeg ændrede
> navn for undgå at blive overfaldet af uhyggelig stærk

Jamen der kan man bare se.

Du er godt selv klar over, at du er kugleskør - ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 24-12-08 14:37

> [...]
> tocifrret antal identiteter, og der der ingen rød tråd i dine holdninger
> andet end din ubændige trang til at trolle.

Jamen vi lever i et frit hvor det er ganske lovligt og uproblematisk at
skrive under pseudonym, at skrive under et andet navn er god ting hvis man
kun ønsker opmærksomhed på selve indlægget.

> Du er tydeligvis meget alvorligt personlighedsafvigende, og af de mange
> skøre personer, jeg har mødt på usenet, forekommer du at være den absolut
> skøreste. -Jens B. D.e.f.f.e.s.
Jamen ovenstående er et lavt personangreb og rent mudderkastning. Hvad der
undrer mig er hvad der gør mig så interessant i dine øjne da jeg ikke ønsker
nogen opmærksomhed. Jeg har intet ønske om at kritisere din person og i
julens kristne ånd ønsker jeg mere dit venskab end det modsatte.

Og herfra en god Yule til alle venner som modstandere.

Fra : Ivar

Dato : 25-12-08 15:43

Poul Nielsen skrev:

> Jamen vi lever i et frit hvor det er ganske lovligt og uproblematisk at
> skrive under pseudonym,

Nej, det er ikke frit og uproblematisk. Hvis man ikke under sit
eget navn eller et fast pseudonym, er det fordi man ikke vil
være sine indlæg bekendt. Du er altså et skvat.

Til andre: Skribenten skriver bl. a. under navnene:
Poul Nielsen, Per Jensen, Claus Larsen, Peter, Lars Jensen og
Mohammed Islam

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-12-08 16:44

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Til andre: Skribenten skriver bl. a. under navnene:
> Poul Nielsen, Per Jensen, Claus Larsen, Peter, Lars Jensen og

Det skal stå dig frit at mene det, men nu kommer det trods alt an på hvad
der bliver skrevet. Hvis jeg prædikede nazisme ala patruljen eller racisme
som de første 15 skribenter i dk.politik gør eller pædofili som en vis
person person gør eller hvis jeg tog hjem og truede nogen ku jeg forstå det
her.....

Pointen er at mine indlæg er ganske alm indlæg der ikke vækker opsigt på
anden måde en ved at de er skrevet under pseudonym. Det eneste jeg kan komme
i tanke om der skulle være kontroversielt er vel at jeg kritiserer de
homosekuelle da jeg er overbevist modstander af homoseksualitet, men
derudover kan jeg ikke se hvem der skulle ha ondt i røven over mine indlæg.
Iøvrigt er det ganske lovligt at skrive under et pseudonym.

Fra : Ivar

Dato : 25-12-08 20:29

Poul Nielsen skrev:

> Det eneste jeg kan komme i tanke om der skulle være kontroversielt

Jeg klager ikke over at du skriver noget kontroversielt, det er
der intet galt i. Jeg klager over, at du gemmer dig bag et hav
af pseudonymer.

Her er nogle flere af dem du har brugt:
Master of foul smell and odour, Ærlige Bent, Jens, Poul Nilson,
Abdul Hassan, Jakob Andersen, Hermann von Krauftsmeier, Bent,
Flemming Lynge, Jessup Johnson, Lynge radio og tv, berg,
Huge Hugos 32cm og Marianne Larsen.

Navnene er frit synlige på nettet. Jeg har ikke læst alle dine
indlæg, så jeg ved ikke om du er psykisk syg. Mit indlæg er
skrevet i den formodning, at du ikke er.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-12-08 21:15

> Jeg klager ikke over at du skriver noget kontroversielt, det er
> der intet galt i. Jeg klager over, at du gemmer dig bag et hav
> af pseudonymer.

Ærligt talt så tror jeg at du er psykisk syg, du hævder at jeg har skrevet
under alle de der identiteter, jeg kender dem ikke. Men ku ikke uddybe hvad
der egentligt er dit problem her.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-08 21:20

> Ærligt talt så tror jeg at du er psykisk syg, du hævder at jeg har
> skrevet under alle de der identiteter, jeg kender dem ikke.

Jamen kan du så ikke bare fortælle os hvilke identiteter, du *har* skrevet
under?

> Men ku
> ikke uddybe hvad der egentligt er dit problem her.

Det er vist kun dig, der har et problem. Faktisk tror jeg, du har flere. Det
største er, at du ikke selv kan se, du har problemer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-12-08 21:32

> [...]
>
> Det er vist kun dig, der har et problem. Faktisk tror jeg, du har flere.
> Det største er, at du ikke selv kan se, du har problemer.

Altså hvis du er så evnesvag at du rejser land og rige rundt for at true og
terrorisere dine medskribenter så kan jeg godt forstå at du abonnerer på
Giga News for at undgå en evt lukning af din konto. Endelig er der jo så din
egen anonymitet, da vi ikke kan se dit IP nummer på samme tjeneste. Men igen
sku du ikke lige feje for egen dør først førend du begynder at beklage dig
over andres brug af anonymitet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-08 21:39

> [...]
> nummer på samme tjeneste. Men igen sku du ikke lige feje for egen dør
> først førend du begynder at beklage dig over andres brug af

Jamen kære "ven". Du ved da, hvem jeg er. Du har jo været forbi ved flere
lejligheder, ringet nu og da, og endda efterladt lidt "visitkort". Vi tager
den da gerne igen:

Jens Bruun
Hvidovrevej 500, 3. tv.
2650 Hvidovre
40 87 60 87

Jeg er forøvrigt hjemme nu, skulle du have lyst til at ringe på. Jeg lover,
jeg kommer ned til dig, skulle du have mod på at møde mig.

Vil du svare nu? Under hvilke identiteter mener du selv, du har skrevet
under?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-12-08 22:08

> [...]
>
> Jamen kære "ven". Du ved da, hvem jeg er. Du har jo været forbi ved flere
> lejligheder, ringet nu og da, og endda efterladt lidt "visitkort". Vi

Kære Jens jeg kender dig ikke, jeg har arbejdet som murerarbejdsmand på
Hvidovrevej i 1997 men ellers har jeg ikke "været forbi" eller lagt
visitkort hos dig. Har det her noget med homoseksualitet at gøre, jeg er
ikke bøsse hvis det er der hunden ligger begravet.

> Jeg er forøvrigt hjemme nu, skulle du have lyst til at ringe på. Jeg
> lover, jeg kommer ned til dig, skulle du have mod på at møde mig.

Jeg kan desværre ikke komme

> Vil du svare nu? Under hvilke identiteter mener du selv, du har skrevet
> under?
> -Jens B. D.e.f.f.e.s.

Hvofor tror du at jeg skriver under andre navne end mit eget.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-08 22:14

> Hvofor tror du at jeg skriver under andre navne end mit eget.

Så du skriver kun som "Poul Nielsen"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-12-08 22:26

> "Poul Nielsen" <pn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så du skriver kun som "Poul Nielsen"?
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Er det ikke ret ligegyldigt om jeg kun skriver i eget navn. Jeg mener hvis
jeg virkelig var den eneste der skrev på aioe serveren ville det gøre en
forskel for dig, du skriver jo selv på Giganews under hvor mange navne mon.
Jeg tror at du forveksler mig med en anden person.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-12-08 22:34

> [...]
> forskel for dig, du skriver jo selv på Giganews under hvor mange navne
> mon. Jeg tror at du forveksler mig med en anden person.

Nej da, Jens Erik, har ALTID ret - i hans egen lille verden...

/Johnny

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 24-12-08 01:46

Den 23.12.2008 kl. 15:49 skrev Cyril Malka <malka@nytestamente.org>:
> [...]
[...]
> [...]
> Enhver der har læst den bibel, de påstår at følge burde vide den slags
> (især at de græske skrifter er immervæk til at overskue at komme

Jeg ved det, og er enig. Dog var håbet, at link og forklaringer kunne
dukke op når nogen søger på spørgsmålet...

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-12-08 12:38

In article <op.umm5qjm0n1el4e@macintosh.local>,

> Jeg ved det, og er enig. Dog var håbet, at link og forklaringer kunne
> dukke op når nogen søger på spørgsmålet...

Haha! Så forstår jeg bedre :)

Fra : Lyrik

Dato : 27-12-08 23:19

"Poul Nielsen" <pn@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være nærige. Jeg har ved nærmere gennemtænkning ikke kunne komme i tanker
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er der ikke tradition for. Allerede Jesus påpegede det, idet farisæerne
snød deres egen gamle mor ved at have en lov der sagde at hvis man gav den
gave moderen skulle have haft til Templet, så kunne man snyde moderen for
gaven!

"Hvor smukt at i sætter Guds lov tilside for jeres egen overlevering." sagde
Jesus!

Det er netop sådan at de største ydere af velgørenhed i landet Israel er de
kristne der befinder sig der! Og farisæerne hader dem for det! For så kan de
kristne måske vinde hjerter og sjæle for kristendommen!

Der er endog en jødisk sekt, som har brudt med traditionel jødedom for at
praktisere velgørenhed som en del af deres nye tro!

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 15:34

Lyrik wrote:
> [...]
> farisæerne snød deres egen gamle mor ved at have en lov der sagde at
> hvis man gav den gave moderen skulle have haft til Templet, så kunne

Der er stor tradition for velgørenhed, og netop jøderne i USA har som
bekendt hjulpet de sorte.
Jeg kender jøder dér som bruger store dele af deres tid og midler på at
hjælpe fattige, - og det er ret generelt.

Hvad denne Jesus skulle have påpeget har intet med sagen at gøre, -
derudover er det vel også en af de mange tusinde tilføjelser til Evangeliet,
som folk har proppet ind i det gennem århundrederne.

Fra : Lyrik

Dato : 29-12-08 19:54

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> derudover er det vel også en af de mange tusinde tilføjelser til
> Evangeliet, som folk har proppet ind i det gennem århundrederne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Til det sidste :Hvad Jesus har påpeget har relevans i en gruppe der hedder
dk.livssyn.kristendom!

Jøder i USA er amerikanere, borgere i en amerikansk protestantisk stat med
minimal socialhjælp. Her er folk afhængige af charity! Kun på hjemmebane i
Israel bekender de kulør svarende til deres kultur! Et citat:

"Over the last 10 years the social welfare structure in Israel has been
slowly dismantled. The results are that, according to government statistics,
more than a quarter of the children in Israel are currently living under the
poverty line. The numbers of food handouts and soup kitchens are increasing,
to cushion the effects on the poorest members of society, but many families
are finding it difficult to care for their children. The resultant increase
in domestic violence and abuse has created an even greater need for our
children's villages as well as community based projects for the children and
the youth of Israel. "

http://www.soschildrensvillages.org.uk/sponsor-a-child/asian-child-sponsorship/israel.htm

Og!:

"Over 400,000 families in Israel suffer from "nutritional insecurity," a
euphemistic term for "hunger." 28% of Israeli citizens, or 1,600,000 people
are living in poverty. Among them are more than 600,000 hungry children.
Those experiencing "nutritional insecurity" eat smaller portions, skip meals
and, in extreme cases, don't eat for a whole day. Diets may be high in
carbohydrates and lacking or almost devoid of meat, dairy products,
vegetables and fruit. In Israel, 22% of families are deemed moderately
insecure and 8% suffer from severe insecurity."

http://www.israelnewsagency.com/israelpovertychildrenyomkippur4831210.html

MvH

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 18:25

Lyrik wrote:
> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Til det sidste :Hvad Jesus har påpeget har relevans i en gruppe der

Jeg skriver i dk.livssyn

Hvad Jesus *eventuelt* har sagt, har ikke en skid at gøre med hvad folk fra
en jødisk familie foretager sig i år 2008.

> [...]
> stat med minimal socialhjælp. Her er folk afhængige af charity! Kun
> på hjemmebane i Israel bekender de kulør svarende til deres kultur!

Lige som kristne "bekender kulør" i 95% af de kristne lande i verden, og
muslimerne "bekender kulør" i alle muslimske lande?

Du har da vist et stort problem med "jøder", noget med at "de slog Jesus
ihjel"?

Fra : Bo Warming

Dato : 31-12-08 03:54

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dairy products, vegetables and fruit. In Israel, 22% of families are
> deemed moderately insecure and 8% suffer from severe insecurity."

Det ondeste er præster og andre mellemæmænd der snupper det meste af
velgørenheden til kirkeforbedringer og løn mm

Jesus sagde derfor at vi skal være præster for hinanden altså væk med
profesionellle velmenere