?
Fra : Claudio Adam

Dato : 08-12-08 07:26

Hvis De sidste skal blive De første,
hvem er så De første?

Betyder det at at alle religioner er lige, vedrørende forståelse og
sammenhørighed?

Betyder det at alle Religioner er Verdslige og kun udspringer i
Erobring i øvrigt?

Er udvidelse af egne Geografiske Reliøse områder tegn på
sammenhørighed? ( se sammenspil mellem religioner,
se igen; Forståelse og evig fryd og gammen mellem folkeslag?

Hvor står Kristne i Dagens Danmark?

Hvad vil Kristne i Danmark, i øvrigt?

Fra : TBC

Dato : 08-12-08 13:40

"Claudio Adam (slet HDR99)" <ac@HDR99webhiker.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis De sidste skal blive De første,
> hvem er så De første?

Det græske ord "pro?tos" er oversat til "de første", kan af bruge lige som
det kan sigte til de første i tid eller sted, også sagtens sigte til de
første i rang.

I billedtalen om daglejerne er det "de første" der af fortjeneste, i
hvertfald ifølge deres egen opfattelse, de der føler sig berretigede til
mest, der med deres indstilling bliver de sidste til at modtage løn.

I Lukas er der nævnt en tangentiel billedtale, som Jesus fremsætter for "de
øverste præster og folkets ældste", altså fremtrædende personer der nok
mente sig først til ære og værdighed af deres arbejde, rolle, position og
rang mv.

Til dem siger Jesus: "Men hvad mener I? En mand havde to sønner. Han gik hen
til den første og sagde: 'Min søn, gå hen og arbejd i vingården i dag.' 29
Som svar sagde han: 'Jeg går, herre,' men han tog ikke derhen. 30 Han
henvendte sig så til den anden og sagde det samme. Som svar sagde han: 'Det
vil jeg ikke.' Bagefter fortrød han og tog derhen. 31 Hvem af de to gjorde
nu faderens vilje?" De sagde: "Den sidste." Jesus sagde til dem: "Jeg skal
sige jer som sandt er, at skatteopkræverne og skøgerne går forud for jer ind
i Guds rige." For Johannes kom til jer på retfærdigheds vej, og I troede ham
ikke. Men skatteopkræverne og skøgerne troede ham, og skønt I så [dette],
fortrød I ikke bagefter for så at tro ham."

Hvis man tager hele konteksten i betragtning, angående hvor udtalelsen om at
"mange af de første vil blive de sidste, og mange af de sidste vil blive de
første" falder, og hvor billedtalen om daglejerne gives, er det også værd at
bemærke at det er noget Jesus fortæller de forbløffede discipe lige efter at
en ung mand der omtales som en leder (hvilket øjensynlig betyder at han har
en fremtrædende stilling, måske ligefrem i en lokal synagoge eller måske
endda som medlem af Sanhedrinet), en mand der desuden omtales som rig, har
rejst sig og dybt bedrøvet et gået sin vej, fordi han ikke kunne give slip
på sine materielle ejendele og sin rang.

Det er også der udtalelsen om at "det er lettere for en kamel at komme
igennem en synåls øje end for en rig at komme ind i Guds rige" falder. Og
Peter konstaterer at diciplene har truffet et helt andet valg end den rige
unge leder: "Se! Vi har forladt alt og fulgt dig." Hvorefter han spørger:
"Hvad bliver der egentlig til os? ....Det er så i den kontekst udtalelsen
falder, og billedtalen gives.

Så forståelsen kan af konteksten meget muligt og oplagt betyde af mange af
dem der er "de første" hvad angår privilegier eller rang, som de føler sig
berettigede til, eller ikke kan slippe (som f.eks. den rige unge leder), i
forbindelse med Guds rige vil blive "de sidste". Omvendt vil mange af dem de
selvretfærdige farisæere ser ned på som "de sidste" - dem de kalder ?am ha'a'ræts,
jordens folk - vil blive "de første", deriblandt Jesu ydmyge disciple.

Mvh
TBC

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 09-12-08 00:12

On Mon, 08 Dec 2008 07:25:53 +0100, Claudio Adam <ac@hdr99webhiker.dk>
wrote:

> Hvis De sidste skal blive De første,
> hvem er så De første?
,,,,,,,,,,,
TBC's udlægning er et godt bud. Altså de fremtrædende farisæere som tager
plads på "Moses stol" vil vise sig bag toldere og skøger som kommer først
til Guds godkendelse.

> Betyder det at at alle religioner er lige, vedrørende forståelse og
> sammenhørighed?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De kristne tror at frelsen går igennem Jesus. Han sagde det sel:"Jeg er
vejen, sandheden og livet!" På den anden side vil Gud at alle mennesker
frelses.
Det betyder ikke at alle veje fører til "Rom", for det betyder i højeste
grad noget for menneskelivet, hvilken grad af kærlighed som er i et
samfund.

> Betyder det at alle Religioner er Verdslige og kun udspringer i
> Erobring i øvrigt?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er erobring af folks tankesæt som er afgørende. "Gå ud og gør alle
folkeslagene til mine diciple, idet i døber dem og lærer dem alt det jeg
har befalet Jer!"

> [...]
> sammenhørighed? ( se sammenspil mellem religioner,
> se igen; Forståelse og evig fryd og gammen mellem folkeslag?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er udvidelsen kærligheden i verden som betyder noget.
Hvor står kristne i Danmark?-Alle mulige steder.
Hvad de vil? De vil mange kærlige tiltag. Gøre folk til diciple, styrke
fællesskab og kærlighed. De vil lade Jesus lede med hans gode planer og
gode eksempler.
De vil for eksempel være barmhjertige samaritanere. Praktiske hjælpere for
folk i nød.

--
Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-12-08 00:43

"Lyrik" skreiv:

> [...]
> gode eksempler.

> De vil for eksempel være barmhjertige samaritanere. Praktiske hjælpere

Det var særdeles interessant. Hvordan har /din/ kristenretning og eller
sekt implementert dette i praksis i det daglige "kristenlivet"?

HM

Fra : Claudio Adam

Dato : 09-12-08 11:07

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> skrev:

>HM

- " When your Head feels, like a fatt Lady sle-ept one it all
night.

Hilsen Adam.

Fra : Claudio Adam

Dato : 10-12-08 12:06

Claudio Adam <ac@RO3B9webhiker.dk> (slet RO3B9) skrev:

>- " When your Head feels, like a fatt Lady sle-ept one it all
>night.
>
>Hilsen Adam.

- Har Du været ude at køre Motor Cross,
nej da, jeg har været ude at gå tur med hunden.

Adam.

Fra : Lyrik

Dato : 09-12-08 11:43

Den 09.12.2008 kl. 00:42 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:

> "Lyrik" skreiv:

> Det var særdeles interessant. Hvordan har /din/ kristenretning og eller
> sekt implementert dette i praksis i det daglige "kristenlivet"?
>
> HM
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er jo et personligt spørhgsmål hver mand må stille sig selv:"Hvad har
jeg gjort for at lindre nøden i verden?"
Hvordan har dine filosofier gavnet menneskene "modsiger"?

--
MvH
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-12-08 17:40

Lyrik skreiv:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Det er jo et personligt spørhgsmål hver mand må stille sig selv:"Hvad
> har jeg gjort for at lindre nøden i verden?"

Eg skjønner. Litt meir diplomatisk en Villys svar, men det betyr at
nestekjærligheten ikke er implementert i menigheten din.

> Hvordan har dine filosofier gavnet menneskene "modsiger"?

Du stiller meg spørsmål som du ikke ønsker å svare på selv. Vet du hva
jeg kaller slikt?

HM

Fra : Claudio Adam

Dato : 11-12-08 13:58

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> skrev:
>Lyrik skreiv:

Bog:
Titel; All the pretty horses
Forfatter; C.M.

Fra : Lyrik

Dato : 11-12-08 14:10

Den 09.12.2008 kl. 17:40 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:

> [...]
> nestekjærligheten ikke er implementert i menigheten din.

> Du stiller meg spørsmål som du ikke ønsker å svare på selv. Vet du hva
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja et ved jeg! Du kalder alt for: "foul play"-"Modsiger." Og du siger alt
imod-"Modsiger"!
Ingen kan gemme sig bag "menigheden sin" der er kun en mellemmand mellem
dig og Gud, det er Jesus Kristus! Der er ikke nogen: "menigheden din" Der
er dig! Jesus! og Din Gud! Og hvad du gør!
Min "menighed" er Folkekirken i DK. Den excellerer i
nødhjælp:"Folkekirkens nødhjælp!" Vi har endnu til gode at se "Ateisternes
Nødhjælp!" Hvor bliver den af "Modsiger!?"
Men da du ikke kan svare, men kun modsige, så skal jeg hjælpe dig.
Ateisterne går ind for jungleloven! det vil sige de går ind for at de
fattige og svage skal dø! Så vil de bagefter leve det liv de synes de har
fortjent -egoismens flødeskum på verdens lagkage!

--
MvH
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-12-08 18:23

Lyrik skreiv:

> [...]
> alt imod-"Modsiger"!

> Ingen kan gemme sig bag "menigheden sin" der er kun en mellemmand mellem

I folkekirken spiller presten skuespillet som mellommann mellom gud og
mennesker ved hver "gudsteneste".

> Der er ikke nogen: "menigheden din"

Sett fra et kirkelig synspunkt, så tilhører du en menighet. Det at du
fraskriver deg tilhørigheten er et annet og irelevant problem.

> Der er dig! Jesus! og Din Gud! Og hvad du gør!

> Min "menighed" er Folkekirken i DK.

Tidligere har jeg notert deg som tilhørende "pinsebevegelsene".

Nå er jeg ikke helt sikker på den danske folkekirken, men når det
gjelder den norske statskirken, har jeg dokumentasjon på at
nestekjærligheten ikke er implementert o det daglige kirkeliv. Der er
imidlertid vedtatt planer om å implementere slikt arbeid, men planene er
ikkegjennomførbare.

> Den excellerer i
> nødhjælp:"Folkekirkens nødhjælp!"

Jeg reiner med at det er det samme som vi kaller "Kirkens nødhjelp". Den
har ingen fungsjon i lokalmiljøet.

> Vi har endnu til gode at se
> "Ateisternes Nødhjælp!"

Hvem er "vi". Har du aldrig hørt om Røde kors?

> [...]
> fattige og svage skal dø! Så vil de bagefter leve det liv de synes de
> har fortjent -egoismens flødeskum på verdens lagkage!

Jeg skjønner, angrep er det beste forsvar. Især når det kan knyttes til
enkeltpersoner. God kristen "nestekjærlighet" med andre ord?

HM

Fra : Vidal

Dato : 11-12-08 20:18

Harald Mossige skrev:

> [...]
> nestekjærligheten ikke er implementert o det daglige kirkeliv. Der er
> imidlertid vedtatt planer om å implementere slikt arbeid, men planene er

Implementering af den slags lader sig ikke gøre
på kristeligt grundlag. Næstekærlighed er noget
der foregår spontant på et personligt grundlag.

Hvis man institutionaliserer det, kan det måske
godt være udtryk for noget kristent, det ved
jeg ikke rigtigt, men det kan ikke længere kaldes
næstekærlighed, som det beskrives af Jesus.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard