heat-sink?
Fra : Bo Thomsen

Dato : 26-07-01 18:31

hva pokker betyder det? jeg har læst at vfr750 '86 har sådan en
ved/på/omkring
ensretteren.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 26-07-01 18:35

On Thu, 26 Jul 2001 19:31:17 +0200, "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk>
wrote:

>hva pokker betyder det? jeg har læst at vfr750 '86 har sådan en
>ved/på/omkring
>ensretteren.

Det er såmænd bare et køleelement,du ved sådan et med køleribber som
der oftest er på ensretteren/regulatoren,så den kan komme af med
varmen....

-M

Fra : Bo Thomsen

Dato : 26-07-01 18:41

> Det er såmænd bare et køleelement,du ved sådan et med køleribber som
> der oftest er på ensretteren/regulatoren,så den kan komme af med
> varmen....

aaahhh
jeg var bange for at der lige manglede noget
jeg ku sku få øje på en "heat-sink"
takker
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Henry

Dato : 26-07-01 21:15

> aaahhh
> jeg var bange for at der lige manglede noget
> jeg ku sku få øje på en "heat-sink"
> takker

Jeg var ellers overbevist om at de "gamle" 750 viffere var lavet uden
køleribber på R/R uniten. Men den er måske blevet "opgraderet".

mvh
Henry

Fra : Bo Thomsen

Dato : 26-07-01 21:49

> Jeg var ellers overbevist om at de "gamle" 750 viffere var lavet uden
> køleribber på R/R uniten. Men den er måske blevet "opgraderet".

det var de, men derimod står der i min hayens at de stoppede fra 90
og frem
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Armand

Dato : 27-07-01 15:50

Bo Thomsen <bbt@worldonline.dk> skrev i en

> [...]

"Heat-sink" refererer velsagtens til materialet hvoraf køleripperne er
støbt - Zink!?

Køleripper er til brug for diode-afbrænding af overskydende strøm (=
varme), hvorimod en regulator til en generator der regulerer v.h.a.
magnetisering (= ingen overskydende strøm!) ikke behøver køleflade!
Har der måske været et skifte i generator-konstruktionen omkring '90?

Generatorer med regulering igennem magnetisering er kendetegnet ved at
have kul, hvorimod en fast magnet(-rotor) blot kører rundt uden brug for
elektrisk forbindelse!

--
Armand.
(hvis indlæg har stået over alt imens at Cybercity fik hul igennem igen)

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 27-07-01 21:53

> "Heat-sink" refererer velsagtens til materialet hvoraf køleripperne er
> støbt - Zink!?
snip...

Naaa - tror du? (glemte du en smiley?)

Sink = Sænke => Heat Sink = Varme Sænker, som vi på dansk kalder en
køleplade.

Materialet er iøvrigt (tror jeg) aluminium - eller ti'vær'ti'fal letmetal af
en slags. Det er iøvrigt også umagnetisk.

--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-07-01 22:43

On Fri, 27 Jul 2001 22:53:19 +0200, "Peter H. Hasselbalch"
<peter@hasselbalchs.dk> wrote:

Hæ hæ.

>Sink = Sænke => Heat Sink = Varme Sænker, som vi på dansk kalder en
>køleplade.

Du er ikke nem at skjule noget for Peter
Du har helt ret - igen.

>Materialet er iøvrigt (tror jeg) aluminium - eller ti'vær'ti'fal letmetal af
>en slags. Det er iøvrigt også umagnetisk.

De fleste af de køleplader jeg kender fra elektronikken er aluminium.
Det kan være ekstruderet eller støbt (selumin).
Til brug for MC elektronik er kølepladerne lausige små - efter min
mening alt for små i forhold til den energi der brændes af i dem.
Jeg vil anbefale at sådanne indretninger forsøges placeret der hvor
fartvinden køler dem mest muligt, og i tilfælde hvor sådanne
indretninger er placeret under sædet, så lad være med at dække dem til
med pudseklude, madpakker o.l.
Hold dem rene og mal dem evt med et meget tyndt lag matsort lak
(ovnlak) - det giver den bedste varmesfledning.

Som Armand skriver:
Generatorer hvor reguleringen foregår på feltet (dem med kul) er der
en ringe varmeafledning, idet der kun skal en lille strøm til at
foretage reguleringen.
På de typer der anvender thyristorstyring (Suzuki m.fl.) bliver der
brændt en del energi af, både i statoren og i reguleringen.

Og så alligevel.
Hvis en generator kan levere 300 Watt vil den strøm der går i
ensretterdioderne forårsage en opvarmning svarende til 15 Watt.
Og dertil kommer så reguleringen.
Og det er ret meget for en lille køleplade.

Så varmt bliver skidtet under alle omstændigheder.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 05-08-01 03:15

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> Og dertil kommer så reguleringen.
> Så varmt bliver skidtet under alle omstændigheder.

Taget ad notam!

--
Armand (der suuuger)

Fra : Armand

Dato : 28-07-01 00:47

Peter H. Hasselbalch <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> er støbt - Zink!?
> Naaa - tror du? (glemte du en smiley?)

Kan jeg halvredde ved at påstå det??

--
Armand.

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 28-07-01 15:08

> Kan jeg halvredde ved at påstå det??

Orrrrk ja! Du skriver sgu så mange sandheder (totalt set) at en smutter i ny
og næ må være ok

BTW køleripper staves vel ...ribber - med mindre du er ved at flå noget
(af) - som Jack the Ripper.
(Og *den* kan du redde ved at påstå at batteriet i din trådløse staveplade
er ved at være fladt

--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-01 20:00

On Sat, 28 Jul 2001 16:07:44 +0200, "Peter H. Hasselbalch"
<peter@hasselbalchs.dk> wrote:

>(Og *den* kan du redde ved at påstå at batteriet i din trådløse staveplade
>er ved at være fladt

ROTFL ---- MAD ))))))))))))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 05-08-01 03:10

> [...]
noget
> (af) - som Jack the Ripper.
> (Og *den* kan du redde ved at påstå at batteriet i din trådløse

NIX!

Tidspunktet!

--
Armand.
(reglementsrytter med ordbøgerne lige ved siden af pc'en)

Fra : Jens U

Dato : 05-08-01 10:56

Armand skrev...
> [...]
>--
>Armand.
>(reglementsrytter med ordbøgerne lige ved siden af pc'en)

Tja, med de elektroniske tider vi er i har man den da ikke ved men i pc'en

Velkommen hjem fra syden
--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 06:05

Jens U <reveredk@studmc.dkX> skrev i en
> Armand skrev...

> Tja, med de elektroniske tider vi er i har man den da ikke ved men i
> pc'en

Dén går ikke i min gamle damper her!
Såvel hastighed som Ram rækker ikke til den slags narrestreger midt i
OE, og forøvrigt så er mine 4 Gb hårdt fyldt op i forvejen

> Velkommen hjem fra syden

Tak.
Men jeg har ligget brak med svær feber og svede/kulde ture, som havde
jeg tømmermænd, lige siden hjemkomsten. Så glæden er fraværende i
dobbelt forstand

--
Armand.